Jump to content
Annons

Spaken på gitarren för byte av mickar, kan man aktivera alla 3 mickarna på en och samma gång?


SoloNo1

Recommended Posts

Min arbetskamrat påstår att man kan aktivera alla 3 mickar med orginal switchen på en Fender strata, går detta verkligen?

Antingen är han 1000:- fattigare nu eller så är jag 1000:- fattigare då jag sa att det ej går, har då aldrig hört talas om att det skulle gå.

Har han eller jag fel?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Min arbetskamrat påstår att man kan aktivera alla 3 mickar med orginal switchen på en Fender strata, går detta verkligen?

Antingen är han 1000:- fattigare nu eller så är jag 1000:- fattigare då jag sa att det ej går, har då aldrig hört talas om att det skulle gå.

Har han eller jag fel?

Tacksam för svar.

Jag gillar ditt citat angående amatörer. Men du får nog byta ut det nu. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går INTE med orginalswitchen. En del moddar ju till det så, men det är inget särskilt intressant ljud man får.

Jag har moddat min strata så att jag kan få mitt och stallmicken (eller halsmicken) seriekopplade, som en humbucker. Detta är gjort utan extra brytare som förfular med hjälp av den ena tonkontrollen, så övergången från singelcoil till humbucker blir steglös. Någon drastisk höjning av utsignalen blir det inte. Passar fint när jag spelar slide på den.

På telen min har jag satt dit en tredje mick i mitten (strata noiseless) behållit orginal 3-läges switch och gjort om tonkontrollen till en balanskontroll mellan mitt och stallmick. Det här är det bästa jag nånsin kommit på, det gör att jag kan spela på stall och halsmick samtidigt, det går inte med en 5-vägs switch, och jag kan även köra alla tre samtidigt. Eftersom jag har tre olika mickar blir det många olika sound. Hals och mittmick ger ett speciellt sound oxå. Med switchen i stalläget har jag möjlighet att steglöst gå från mittmickens stratasound till telens orginal bitiga stallmick, helt underbart. Skulle aldrig orka leva utan detta arrangemang. 😉

PS För att kolla vilken/vilka mickar som verkligen låter så äre det bara att peta på dem (polerna) med en nyckel eller mejsel när gitarren är inkopplad. Då kan du lätt överbevisa polaren att det är max två mickar som låter samtidigt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går INTE med orginalswitchen. En del moddar ju till det så, men det är inget särskilt intressant ljud man får.

Jag har moddat min strata så att jag kan få mitt och stallmicken (eller halsmicken) seriekopplade, som en humbucker.

är det inte det du får i läge 2 resp 4 med en vanlig femläges switch?

brukar ju iaf brumma klart mindre

Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte det du får i läge 2 resp 4 med en vanlig femläges switch?

brukar ju iaf brumma klart mindre

Nej de blir parallelkopplade, inte i serie. Och på nyare strator är mittmicken lindad tvärtom mot de andra två och vänd, det gör att brummet minskar i låge 2 0ch 4. En del har laborerat med att enbart snurra mittmicen ett halvt varv, då kommer de i motfas, ljudet blir då i läge 2 och 4 väldigt tunt och skrikigt, värdelöst enligt mig.

På de nyare bättre startorna kan man trycka in en knapp i mitten på volymen så får man humbuckerljud. Det är en djungel med olika varianter om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...