Jump to content
Annons

Litteraturtips?


ramoand

Recommended Posts

Har funderat på att köpa lite böcker för att kunna förbättra mina kunskaper kring mixning och mastring. Men jag vet inte riktigt vilka man skall köpa och om det är värt att köpa dem överhuvudtaget...

Jag har kollat ut tre böcker som jag tycker verkar bra:

Sound Advice on Mixing

Mixing & Mastering

Mastering Audio: The Art and the Science

Är det dessa böckerna nåt att ha? Någon som vet?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
alex30free (oregistrerad)

Matering Audio av Bob Katz är bra o läsvärd, men inte så praktiskt...för mixningen i alla fall...mkt bra tankar, insikter, vad som är viktigt att tänka på, bitupplösning, headroom, signalanalys, mm.. alltså väldigt mkt mastering!!!

SoundAdvise on Mixing är då mera handson med lite exempel för vilka EQ värden som är användbara på sång, trummor etc...hur en kompressor jobbar, vad man ska tänka på...stereobilden...helt enkelt allt man ska tänka på i mixningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 4 månader senare...
Har funderat på att köpa lite böcker för att kunna förbättra mina kunskaper kring mixning och mastring. Men jag vet inte riktigt vilka man skall köpa och om det är värt att köpa dem överhuvudtaget...

Jag har kollat ut tre böcker som jag tycker verkar bra:

Sound Advice on Mixing

Mixing & Mastering

Mastering Audio: The Art and the Science

Är det dessa böckerna nåt att ha? Någon som vet?

Visst pysslar du med elektronisk dansmusik...? Isåfall kan jag rekommendera den här boken:

http://www.amazon.com/Remixers-Bible-Build...s/dp/0879308818

Namnet är lite vilseledande - den handlar inte bara om att remixa utan om att producera elektronisk dansmusik i största allmänhet. Var ett tag sen jag läste den, men jag tyckte att det fanns mycket bra i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst pysslar du med elektronisk dansmusik...? Isåfall kan jag rekommendera den här boken:

http://www.amazon.com/Remixers-Bible-Build...s/dp/0879308818

Namnet är lite vilseledande - den handlar inte bara om att remixa utan om att producera elektronisk dansmusik i största allmänhet. Var ett tag sen jag läste den, men jag tyckte att det fanns mycket bra i den.

Aah den verkar intressant! Tack för tipset! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah den verkar intressant! Tack för tipset! 🙂

Lugnt! Jag får för mig att du kanske skulle ha bättre nytta av en bok som handlar om just elektronisk musik. Många grejer när det gäller mixning är ju generella principer som funkar på alla stilar, men det finns en hel del som är rätt specifikt för elektronisk musik. T.ex. så brukar ju många mixa redan i låtskrivarstadiet, istället för att göra på det traditionella sättet: skriva låt -> spela in -> mixa

Sen har du kanske inte så mycket nytta av att lära dig hur man mixar överhänget från trummor, re-ampar gitarrer eller räddar en tagning med otajt elbas 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...