Jump to content
Annons

ADAM S3A, S3X-H & P33-A


BozoB

Recommended Posts

Hej

Adma S3A har länge varit mina önskemonitorer för mig sen jag hörde/jobbade med dem för ett par år sen. Nu, efter mkt om och men, är jag på gång dock att köpa mig ett par såna. Resonerar som så att högtalare köper man sällan så då är det lika bra att smacka på. Men så finns det ju två andra alternativ. S3X-H och P33-A. Ena uppåt i pris andra neråt. S3X-H verkar ju nice men de är mkt dyrare än S3A och de har jag inte råd med just nu så isf får jag vänta ett tag. Är det värt det?

Nu har ju S3A utgått men den finns fortfarande att köpa ny lite varstans. T ex playback.fr

Kan någon redogöra för skillnaden mellan de tre högtalrana i rubriken? Har läst en del men inte fått någon koll kan man säga. Lite svårt att komma åt och provlyssna alla tre samtidigt också kan man tänka sig.

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag älskade S3A när jag testade dem och tyckte att det knappt kunde bli bättre.

Min plånbok sade att jag "bara" hade råd med P33A då, så det fick bli dem i stället - och de är också kanonbra, men har ändå en bit kvar till S3A.

För några månader sedan så köpte jag S3X-H och måste säga att det är en helt sanslös förbättring - och ljudmässigt så vågar jag mig faktiskt på att säga att de känns väldigt nära de grymma MP1, som jag hade hemma och testade för en tid sedan.

Har du pengarna till det så tveka inte, utan slå till på S3X-H, säger jag. Har du inte pengarna, men nästan, så spara ett tag till (även om det känns trist att vänta...).

Bor du i närheten av Malmö, så är du välkommen att lyssna på S3X-H och några modeller till hos mig, så kan du avgöra själv. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

S3A tillverkas inte längre, utan den ersätts av de nya S3X-H och S3X-V.

Om man vill fynda och få grymt bra monitorer, så kan man sikta på ett par S3A om någon har sådana kvar på lager och pressa ner priset eftersom det ju är en gammal modell nu - men det är annars enligt min mening definitivt värt pengarna att lägga till och ta ett par S3X-V i stället. 🙂

Jag har lite för många monitorer nu (tar en j-a plats), så mina P33A demomonitorer ska säljas snart, om ett par sådana känns kul för någon... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

- men det är annars enligt min mening definitivt värt pengarna att lägga till och ta ett par S3X-V i stället. 😛

Du menar alltså, hellre S3X-V istället för S3A? Varför det? S3X-V kostar 1899 euro(S3A 1269 euro). Verkar ju schyssta när man läser recensioner men det gör ju onekligen S3A också med några år på nacken(och där har ju hört välljudet också).

S2X-V vs S2X-H?

Jagvetifan när man väl har cash att betala för schyssta högtalare så kommer nåt annat att dregla över... =) jobbigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar alltså, hellre S3X-V istället för S3A? Varför det? S3X-V kostar 1899 euro(S3A 1269 euro). Verkar ju schyssta när man läser recensioner men det gör ju onekligen S3A också med några år på nacken(och där har ju hört välljudet också).

S2X-V vs S2X-H?

Jagvetifan när man väl har cash att betala för schyssta högtalare så kommer nåt annat att dregla över... =) jobbigt...

Du köper väl inte högtalare i denna prisklass utan att prova dem ordentligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du köper väl inte högtalare i denna prisklass utan att prova dem ordentligt?

Den enda jag provat är S3A som jag gillade skarpt då.. Nu har det dykt upp nya modeller.

EDIT: Jag har varit helt inställd på att köpa ADAM S3A men för ett tag sen dök det upp nya modeller samtidigt som S3A försvann(finns fortafarande att köpa på vissa ställen). Då börjar man undra.. Iofs som du säger skulle jag inte köpa s3X utan att lyssna först men om folk hade sagt att skillnaden var hårfin hade jag gått på S3A direkt...

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes:

Har du hört de nya X-ART tweetern? Adam har tidigare inte falligt mig i smaken p g a banddiskanten (och lite annat) men S4X-V ser onekligen lite intressant ut…

EDIT: och en fråga till; är det 5” eller 6” mellanregister? Adams sida ger olika bud…

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda jag provat är S3A som jag gillade skarpt då.. Nu har det dykt upp nya modeller.

EDIT: Jag har varit helt inställd på att köpa ADAM S3A men för ett tag sen dök det upp nya modeller samtidigt som S3A försvann(finns fortafarande att köpa på vissa ställen). Då börjar man undra.. Iofs som du säger skulle jag inte köpa s3X utan att lyssna först men om folk hade sagt att skillnaden var hårfin hade jag gått på S3A direkt...

I tråden du fick av mig tidigare är det en del som anser just det, att skillnaden inte är markant. Det är rätt mycket pengar involverat, och jag förstår dig som suktar efter dom nya Adam. Men ändå, för så mycket pengar mer vetti fåglarna asså :/ Men som sagt, lyssna på dom iaf. Du kanske total älskar ljudet och känner att du verkligen vill ha dem, då så grattis isf 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

I tråden du fick av mig tidigare är det en del som anser just det, att skillnaden inte är markant. Det är rätt mycket pengar involverat, och jag förstår dig som suktar efter dom nya Adam. Men ändå, för så mycket pengar mer vetti fåglarna asså :/ Men som sagt, lyssna på dom iaf. Du kanske total älskar ljudet och känner att du verkligen vill ha dem, då så grattis isf 😮

Det bästa hade vart A/B test och jag kom fram till att det inte var någon skillnad till det bättre för s3X, yep....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar alltså, hellre S3X-V istället för S3A? Varför det? S3X-V kostar 1899 euro(S3A 1269 euro). Verkar ju schyssta när man läser recensioner men det gör ju onekligen S3A också med några år på nacken(och där har ju hört välljudet också).

S2X-V vs S2X-H?

Jagvetifan när man väl har cash att betala för schyssta högtalare så kommer nåt annat att dregla över... =) jobbigt...

Varför? Ljudet! 😑

Jag retade mig på att jag inte hade råd att köpa S3A för några år sedan - för då tyckte jag verkligen att de var helt suveräna.

Efter att nu ha kört med S3X-V nu i några månader så skulle jag inte snegla åt S3A längre, utan S3X-V är faktiskt bättre på alla fronter. Jag har visserligen inte A/B-testat dem, men jag kör ju en passiv motsvarighet till S3A i min surroundanläggning, som frontar+center - och för något halvår sedan så hade jag förmånen att kunna låna hem ett par MP1 (som ligger på ca 100000:-/st) under en veckas tid - och förundrades över att det trots allt gick att få ett ännu bättre och ännu mer naturtroget ljud, men det gick alltså. Det är samma sorts skillnad när jag jämför med de nya S3X-V.

Finns det folk som påstår att det bara är marginell skillnad mellan S3A och S3X-V (eller-H), så ska de nog se till att plocka ut vaxpropparna, helt enkelt - för det ÄR tydlig skillnad.

Jag läste också någon recension där S3A och S3X (kommer inte ihåg om det var -V eller -H) hade jämförts - och den recensenten liknade det vid att dra av en filt...

-V modellen (som jag har själv) har 9" baskon och -H modellen har 2st 7" basar som jobbar i samma område. Det nya mellanregisterelementet gör säkert en stor del av skillnaden, men alla elementen är ju nya konstruktioner, så det finns säkert vissa förbättringar överallt. S3A hade ju bara banddiskanten och sedan en bas ner till 150Hz och en bas för det som ligger under 150Hz, så det var en helt annan delning i dem, medan man som sagt har det känsliga mellanregistret i ett dedikerat mellanregisterelement i de nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda jag provat är S3A som jag gillade skarpt då.. Nu har det dykt upp nya modeller.

EDIT: Jag har varit helt inställd på att köpa ADAM S3A men för ett tag sen dök det upp nya modeller samtidigt som S3A försvann(finns fortafarande att köpa på vissa ställen). Då börjar man undra.. Iofs som du säger skulle jag inte köpa s3X utan att lyssna först men om folk hade sagt att skillnaden var hårfin hade jag gått på S3A direkt...

Som sagt, så älskade jag S3A när jag testade dem för några år sedan - och de är fortfarande enormt bra - men inte om man jämför med S3X, tyvärr. 😑

Om du tänker köpa S3A, så rekommenderar jag att du går på din gamla magkänsla och väljer ett par sådana - men i så fall utan att jämföra med S3X, för då vill du helt säkert spara ett tag till och köpa de bättre monitorerna. När du ändå har bestämt dig för att lägga en större slant och verkligen investera i lyssningen, så vill du förstås göra rätt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes:

Har du hört de nya X-ART tweetern? Adam har tidigare inte falligt mig i smaken p g a banddiskanten (och lite annat) men S4X-V ser onekligen lite intressant ut…

EDIT: och en fråga till; är det 5” eller 6” mellanregister? Adams sida ger olika bud…

Det är 4.5" på S3X och 6" på S4X enligt vad jag har hittat...

Jag gillar S3X-V skarpt och har som sagt kört med mina i några månader nu (ända sedan de släpptes - och sedan har jag inte velat släppa taget om dem... 😲 ). Jag gillade visserligen S3A också - och jag tyckte faktiskt bättre om dem, än S4A, så att testa är absolut att föredra... 😉 Vet inte om det handlade om bandelementet i mellanregistret eller om det var något annat, men jag gillade alltså S3A bättre än S4A.

S4X har jag inte testat - men jag tror att det du kanske inte gillade i A-modellen, mycket väl kan ha fixats i och med att det har lagts till ett vanligt hexacone-mellanregisterelement och att delningen därför blir mer "normal".

Link to comment
Dela på andra sajter

I tråden du fick av mig tidigare är det en del som anser just det, att skillnaden inte är markant. Det är rätt mycket pengar involverat, och jag förstår dig som suktar efter dom nya Adam. Men ändå, för så mycket pengar mer vetti fåglarna asså :/ Men som sagt, lyssna på dom iaf. Du kanske total älskar ljudet och känner att du verkligen vill ha dem, då så grattis isf 😉

Skillnaden ÄR markant, så jag förstår inte vad de pratar om, om någon påstår att det bara är en marginell skillnad. 😲

Som jag har nämnt innan, så är folk hjärtligt välkomna att provlyssna efter överenskommelse (jag har ju ingen butik som man kan knalla in i hur som helst...) i mitt krypin. Är du i närheten av Malmö, så passa alltså på att höra av dig. Ta i så fall med egna skivor så att du har något som du är van att lyssna på.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden ÄR markant, så jag förstår inte vad de pratar om, om någon påstår att det bara är en marginell skillnad. 😆

Som jag har nämnt innan, så är folk hjärtligt välkomna att provlyssna efter överenskommelse (jag har ju ingen butik som man kan knalla in i hur som helst...) i mitt krypin. Är du i närheten av Malmö, så passa alltså på att höra av dig. Ta i så fall med egna skivor så att du har något som du är van att lyssna på.

Aja jag kan inte stå till svars och kommentera vad andra sagt/skrivit. Jag länkade och nämnde vad som kommit fram i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aja jag kan inte stå till svars och kommentera vad andra sagt/skrivit. Jag länkade och nämnde vad som kommit fram i tråden.

Nej - det var inte heller riktat mot dig, utan mot de som du sade hade skrivit så i tråden (har inte hunnit läsa igenom Gearslutz-tråden själv ännu...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden ÄR markant, så jag förstår inte vad de pratar om, om någon påstår att det bara är en marginell skillnad. 😐

Men vilka skillnader man upplever på olika monitorer är högst individuell.

Om jag fattat det rätt har du inte A/B-testat de två modellerna och tycker att skillnaden är markant.

Det kan ju vara så att någon annan har A/B-testat och slagits av de likheter som trots allt finns.

En tredje kanske har testat att mixa i den nya modellen och jämför med sina erfarenheter av den äldre modellen och kommit fram till att det gjorde marginell skilnad för resultatet.

En fjärde har länge varit skeptisk mot ADAMs banddiskanter och kan efter en kort genomlyssning av den uppdaterade modellen konstatera att hon/han snabbt drabbas av "ear fatigue". Ungefär som med den gamla modellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilka skillnader man upplever på olika monitorer är högst individuell.

Om jag fattat det rätt har du inte A/B-testat de två modellerna och tycker att skillnaden är markant.

Inte exakt samma, nej - men som jag sade så har jag den passiva HiFi-versionen av S3A i min surroundrigg, så jag har ett snarlikt ljud i dem och det borde därför gå att göra en någorlunda rättvis jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...