Jump to content
Annons

Modda en VTB-1 preamp


Martin

Recommended Posts

Annons
Blev sugen på att modifiera min VTB-1 preamp efter att ha läst detta på gearslutz:

I can't speak for the TC pre, but the VTB-1 can not be beat in terms of versatility, modifiability and value. Oh yeah, it sounds pretty good, too ylsmoke.gif Grab a used one off ebay, swap in an Electro Harmonix 12AX7 tube and swap out the OP amps for some Burr Browns (this was actually suggested to me by one of the preamp's designers). The tube helps improve clarity and the op amps greatly increase the transient/dynamic response. For about $110 bucks total and about an hour's work swapping out the op amps (must know how to solder pretty well), you can have a pretty damn good preamp / DI with a phase switch, HPF, impedence select and tone (tube) blend. I have 2 of 'em and will probably never get rid of them.

Jag har inte så stor erfarenhet av att löda men hur svår kan denna operation vara?

Såhär ser kretskortet ut:

vtb1_inside_1.jpg

Hittade denna sida där en kille också bytt röret och installerat en on/off switch, något som verkligen skulle behövas för jag är trött på att krypa på golvet... 😛

Låter som ett nice projekt. Det kan bli lite pilligt att lossa op-kretsarna eftersom dom inte sitter i några IC-sockets, men ska du byta ut dem mot burr brown's så kan du ju sätta dit sånna sockets själv. Bara du är försiktigt med lödpennan så kan det nog gå bra, räkna med att de gamla op-kretsarna kan pajja när du värmer loss dem om du har otur...

Röret ska inte vara problem att byta heller o on/off-switch är heller inte speciellt knepigt att sätta dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett nice projekt. Det kan bli lite pilligt att lossa op-kretsarna eftersom dom inte sitter i några IC-sockets, men ska du byta ut dem mot burr brown's så kan du ju sätta dit sånna sockets själv. Bara du är försiktigt med lödpennan så kan det nog gå bra, räkna med att de gamla op-kretsarna kan pajja när du värmer loss dem om du har otur...

Röret ska inte vara problem att byta heller o on/off-switch är heller inte speciellt knepigt att sätta dit.

IC-sockets? OP-kretsar? 😐 Operational Power? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

IC-sockets? OP-kretsar? 😐 Operational Power? 😄

IC-socket: en IC-hållare på svenska kanske det heter egentligen, bara en hållare som du löder fast på kretskortet sen trycker du bara dit IC-kretsen.

En IC-socket kan se ut såhär:

BURNDY%20IC%20SOCKET%2040PINS.JPG

OP-amps är en slags IC-krets: Operational Amplifier

(jag skrev OP-krets, vet inte om det är riktigt rätt på svenska hehe..)

Link to comment
Dela på andra sajter

IC-socket: en IC-hållare på svenska kanske det heter egentligen, bara en hållare som du löder fast på kretskortet sen trycker du bara dit IC-kretsen.

En IC-socket kan se ut såhär:

BURNDY%20IC%20SOCKET%2040PINS.JPG

OP-amps är en slags IC-krets: Operational Amplifier

(jag skrev OP-krets, vet inte om det är riktigt rätt på svenska hehe..)

Att byra röret är jag med på, men vad är "Burr Brown" för något? Och hur påverkar OP-kretsarna ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
BJORNANDERSSON (oregistrerad)

installerade du en toggle switch?

jag har en tvåvägs toggleswtch som passar perfekt, men får det inte att fungera vid att löda som han har gjort på hemsidan...

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

verkligen ingen som installerat en on off knapp som kan förklara bättre hur ni gjorde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte är van att löda, så är nog den jobbigaste biten att löda bort OP-amparna, så jag skulle föreslå att man helt enkelt klipper av deras ben med en avbitartång, så att man sedan kan löda bort ett ben i taget. Det blir lite mindre risk att man skadar kortet eller andra komponenter då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag kan bara konstatera att man inte får ha ett uns ADHD när man ger sig på ett sånt där projekt. Jag är ju van teletekniker men av den årgången att jag bara moddar saker man kan löda på med skakig hand typ rör o så. Men det skulle va kul o lösa ditt resultat sen...

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...