Jump to content
Annons

Svängig house med egna vocals


Svänger fett!!!  

22 röster

  1. 1. Svänger fett!!!

    • Ja helt klart!
      2
    • Jodå!
      6
    • Nja.
      6
    • Väldigt lite.
      2
    • Inte alls!
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Reality

ARTIST/GRUPP: the[PHL]sound

GENRE: House

LÅTLÄNGD: 4:14

KOMPOSITÖR: Per-Henrik Lind

PRODUCENT:Per-Henrik Lind

INSPELNINGSÅR:2004 (22/12)

FORMAT: mp3@192

STORLEK: 5,9mb

STATUS: Skiss. Men är ganska nöjd med grovmixen

LÅTLÄNK:LÅTEN!!!

Denna påbörjades för ca fyra timmar sedan och växte fram ur ren och skär inspiration och skaparglädje. Hoppas att det märks.

Jag vill ha tips på hur jag ska finputsa allt. Mix/ljudbild, själva låten osv...

Tack på förhand musikanter!

/Per-Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trummmorna har du lyckats bra med tycker jag, tummen upp!

Basen lite bumlig och stor, fram med eq kanske?

Jag är ingen stor vän av riffet, tycker det ihop med telefonrösten för tankarna till sur 80tals-ebm (hej Android!) och det är ju inte jättesvängigt. Ebm alltså.

För mig infinner sig inte den där stora dansgolvskänslan, just för att riffet är så tungfotat.

edit: Hoppas jag inte lät alltför neggig.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Sidkedjan går för fullt igen 😎

Jäkligt shysst låt det här. Skum bas, den kommer jag inte riktigt överens med. Trevlig liten grej i mitten av låten ungefär (blir ett stopp, sen kommer man sakta in i låten igen). Kick och sånt kan jag inte uttala mig om, jag körde med mina skrotiga lurar, klockan var trots allt runt 7-snåret på morgonen när jag lyssnade.

I övrigt tyckte jag det var en bra låt, skönt gung.

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa, sidkedja!! Detta verkar lovande...

...nu har jag lyssnat klart.

Älskar sidechain som sagt! Vilken plugg använder du?

Väldigt originell låt, men det enda jag inte gillar är nog att det ligger för mycket reverb på basen och syntstråkarna.

Trummorna är perfekta! Men "torka" låten en smula från reverbet om du förstår vad jag menar.

Bra!

EDIT: Röstade "Jodå!"

Redigerat av Jojje84
Link to comment
Dela på andra sajter

Reason:

Tack 🙂

Barden:

Ok, ska kolla på det.

Danny Cort:

Strålande. Då kan jag pusta ut.

Dumb Dan:

Riffet får nog vara kvar, men basen har du helt rätt i. Tycker det e skitsvårt att få till...

pepsmann:

Klart vi e bröder! 🙂

=[ E F ]=:

Tackar...!

Som sagt.. bas e skitsvårt.. 🙂

Jojje84:

Finns inget reverb på basen. Men den är inte speciellt distinkt.. kanske det du syftar på..

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte house alls. Det roliga med det hela är att house är så svårdefinierat så man kan inte peka fingret på vad som är fel, men detta är definitivt inte house.

Men asså.. om du nu är så säker på att det inte är house (observer att jag inte är någon expert på området) så måste du ju kunna motivera det? Annars är ju ditt inlägg om än mer ointressant... 🙂

Ungefär som att säga:

"-Nä nån korv är det absolut inte, ok jag har inte sett en korv men det e fan ingen korv."

Kanske dålig liknelse men typ... 🙂

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det har med occidentalisk tonalitet att göra. Tänkte först åberopa moll- och dur till vittnesbåset för att hävda att alla house-låtar går i dur men det är givetvis inget jag kan bestyrka då jag inte har sådana resurser. Så jag går på magkänslan och definierar house som en lite vänligare sub-genre inom den elektroniska musiken - nu kanske någon observant forummedlem hävdar att det ju finns hard house, d.v.s. en aggressiv sorts housemusik som varken deriveras ur jazzen eller inger en jovialisk känsla hos lyssnaren. Där går min teori på skam. Men i samma veva kan bör man också ha i åtanke att all hard house låter som trance, det är bara upphovsmännen som väljer att beteckna materialet som hard house i stället för trance. Trance angränsar till hard house och vice versa med andra ord. Så hade din topic varit "Svängig hard house med egna vocals" hade jag accepterat den, men någon house i traditionell bemärkelse är det inte. I alla fall inte enligt mig.

Redigerat av Bumpy Rhodes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det har med occidentalisk tonalitet att göra. Tänkte först åberopa moll- och dur till vittnesbåset för att hävda att alla house-låtar går i dur men det är givetvis inget jag kan bestyrka då jag inte har sådana resurser. Så jag går på magkänslan och definierar house som en lite vänligare sub-genre inom den elektroniska musiken - nu kanske någon observant forummedlem hävdar att det ju finns hard house, d.v.s. en aggressiv sorts housemusik som varken deriveras ur jazzen eller inger en jovialisk känsla hos lyssnaren. Där går min teori på skam. Men i samma veva kan bör man också ha i åtanke att all hard house låter som trance, det är bara upphovsmännen som väljer att beteckna materialet som hard house i stället för trance. Trance angränsar till hard house och vice versa med andra ord. Så hade din topic varit "Svängig hard house med egna vocals" hade jag accepterat den, men någon house i traditionell bemärkelse är det inte. I alla fall inte enligt mig.

Håller med dig lite där. Men allt som är house går inte i dur. Visst större delan gör ju det men långt från alla. Och jag är en av dom som hävdar att det fins flera subgeners till house så spm progresive,deep,tech osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så hade din topic varit "Svängig hard house med egna vocals" hade jag accepterat den, men någon house i traditionell bemärkelse är det inte. I alla fall inte enligt mig.

House handlar inte om dur eller moll, utan om svänget, tempot och kicken på fjärdedelarna. 😆

Hard house är trance med svängiga hihats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är inte house någonstans. Nuff said!

eh ok..?

Rätt ointressant inlägg utan motivering. Upplys mig du kloke man! 😆

Vill du ha en motivering?! Jag ska ge dig en motivering! 😉

Det höga tempot, rytmen, de alldeles för rena trummorna, trancesyntharna, reverbet och den elektroniska miljön. Detta är inte house.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska vara nöjd, Peppemannen. Folk gillar, och blir dessutom oense om hur man ska kategorisera låten - bättre betyg kan man inte få!

Tänk att pricka rätt direkt:

"Lyssna på min nya västkust-skatepunk-rumba inom Crazy Dog genren!"

och alla svarar

"Schysst västkust-skatepunk-rumba, låter som Crazy Dog!"

Fan vad trist det skulle vara.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

robertus

Asbra. Skit i vad de kallas så länge som de är bra. Du ska vara asnöjd med dig själv

Tack!

rikardz

Snygg produktion, sköna trummor. Skulle nog välja att kalla det för elektro-house.

Tackar för lyssningen!

hammagrella

Du ska vara nöjd, Peppemannen. Folk gillar, och blir dessutom oense om hur man ska kategorisera låten - bättre betyg kan man inte få!

Tänk att pricka rätt direkt:

"Lyssna på min nya västkust-skatepunk-rumba inom Crazy Dog genren!"

och alla svarar

"Schysst västkust-skatepunk-rumba, låter som Crazy Dog!"

Fan vad trist det skulle vara.. 

Strålande Hamma!! Tack för de orden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...