Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2009 del 3


Fidden

Recommended Posts

Annons
  • Svar 17,7k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Overkill

    2244

  • Fidden

    2211

  • Dingbats

    2079

  • debatt

    1569

Postat mest i detta ämne

Det är väl skitbra att det är lagligt? Oavsett om det i någons/allas moraliska/etiska värld är rätt eller fel att tanka musik, så är det precis lika jävla jobbigt att betala böter.

Naturligtvis, men jag vill se lite jävlar anamma hos folk, lite vilja att kämpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker jag också! Vet folk som använder "en" istället, vilket bara låter jättekonstigt (om man inte är norrlänning). Och den avskyvärda anglicismen "du" 😛

😄

När vi var på seminariet så fattadeju opponenterna varför det stod "kvinna" ist för man i hennes uppsats och påpekade det bara lite hastigt i förbigående, men läraren som höll i seminariet förstod inte ett dugg.

Typ.... "Kvinna brukar säga att dessa upp- och nedgångar i konjunkturcyklerna delvis har ett naturligt förlopp som kvinna kan förutse, medan det finns andra variationer som inte är lagbundna som kvinna...."...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker jag också! Vet folk som använder "en" istället, vilket bara låter jättekonstigt (om man inte är norrlänning). Och den avskyvärda anglicismen "du" 😛

Sen finns det dom, även här på forumet, som blir provocerade av att man skriver man och inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg vem på forumet det är, men vederbörande återkommer alltid till det där i debatterna

som om han hade en poäng.

Det är som folk som envist påpekar att man måste skriva "jag tycker" framför varje mening som är en åsikt. Som om man annars skulle kunna tolka "Britney Spears nya singel låter skit" som ett obestridligt faktum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det likna nåt.

Håller med! Var ju roligare än vad jag trodde 😮

Jag skrev också "ett med realistiska mått mätt enormt band som of Montreal". Dem räknar jag alltså också som ett stort band i sammanhanget, precis som The xx och Wild Beasts. Men nu börjar det likna indiecredsnoppmätartävling så jag ska sluta namedroppa.

Okej, vi tar det igen: Spotify handlar inte om att vara ett iTunes för stora artister, så of Montreals storlek spelar ingen roll vad det gäller utbudet av deras diskografi. Det jag ville visa på är att man inte måste lyssna på EMIs senaste storsatsning bara för att man använder spotify, utan man kan lyssna på mindre (därmed inte sagt små) artister som ligger på indiebolag. Anledningen till att jag istället inte namedroppade små obskyra indieband är helt enkelt för att jag inte lyssnar på några på spotify.

Du sa ju själv att det blir att du väljer bort sånt som inte finns på din huvudsakliga källa till musik. Då kan det väl sägas "spela nån roll", även om jag måste erkänna att jag har tappat bort mig lite nu i vilken roll det är det handlar om.

Ja men om jag väljer mellan artist A och B som är väldigt likvärdiga och det finns inga märkbara skillnader mellan dom, förutom det att artist A finns på spotify medan B inte gör det, på vilket sätt hade det då varit bättre att välja B? Bara för att?

Nej. Men när människor som förut var stora musikentusiaster och hittade musik på massa olika ställen nu går över till att bara lyssna på det utbud en enda tjänst har, så tycker jag att det gör kulturlivet fattigare. Om alla enbart lyssnar på Spotify så har vi återigen att det finns en kanal som alla måste trängas igenom för att göra sig hörda. Förut var det radio och skivbutiker, och även om den nya kanalen är enklare att ta sig igenom så mår kulturen alltid bättre av mångfald.

Det är lugnt om du säger "du" istället för att snöra in det i generella termer. Spotify har en enorm mångfald, glöm inte det. Det är ju snarare mer inskränkt så som jag lyssnade förut när jag enbart lyssnade på skivor jag ägde och sånt jag hittade gratis. Där kan vi ju snacka begränsning, nu har jag fortfarande mina ~150 fysiska skivor plus hela spotifys utbud, det är ju underbart hur mycket bra musik jag har tillgång till. En rak fråga: tycker du att förändringen i mitt sätt att lyssna på musik fråntar mig epitetet musikentusiast?

Vilket jag heller aldrig skulle göra med nånting meningsfullare än en halvtaskig collegefilm. Jag tycker att man ska ha ett minimum av respekt för kultur man tar del av, och i den respekten ingår att inte låta den förstöras av reklam. Det är inte bara nån "fuck the system"-attityd det beror på. Jag tycker även att det ingår i den respekten att om man har sett första halvan av en film, och man inte tyckte den var sämre än Epic Movie, så ser man klart den. Och att när man lyssnar på musik i syfte att njuta av den så gör man det inte i mobilens inbyggda högtalare.

Jag håller inte med. För övrigt, utan lägga in egna värderingar i det här, hur är det att visa respekt för kultur när man laddar hem musiken? Såvida artisten inte offentligt sagt att det är okej eller rent utav lägger ut musiken gratis på sin hemsida så visar man ju ingen respekt alls om man laddar hem den. (ångrar redan jag tar upp det här för jag pallar inte en piratdebatt)

Vem har sagt nåt om att köpa skivor skulle vara det enda alternativet? Dessutom haltar jämförelsen, eftersom de artister jag nämnde inte finns på Spotify, medan de artister du nämner går att hitta med en sökning på "bon iver mediafire".

Om jag är en moraltant som vill följa lagen då? Nu är jag nödvändigtvis inte det och jag tackar för tipset men man kan fortfarande inte utgå från att folk ska begå lagbrott för att vara rättfärdiga kulturnjutare.

Så bra då. Jag vet i alla fall att jag inte laddar ner musik för att få indiecred utan för att ge chansen att bli hörd till musik jag aldrig skulle hittat annars. Men jag är också en Pitchforkjunkie och har Kents diskografi rippad i datorn.

Så bra då att du har ett fungerande system. Trodde jag att jag också hade, men uppenbarligen inte... 🥰

Men visst, Spotify är smidigt och bra på alla sätt om man nöjer sig med att lyssna på det som finns där. Och även om man bortser från alla rationella argument så är jag bara jävligt less på den allmänna åsikten att man är så himla ute om man inte har Spotify och att de är Jesus som har kommit för att frälsa musikvärlden och göra alla till lags. Och att alla verkar tycka att det är så himla bra för det är lagligt också, som om det finns ett egenvärde i att följa musikindustrins regelhäfte.

Man är definitivt inte "ute" om man inte använder spotify och det är inte någon messias, men samtidigt ett utmärkt sätt för många att lyssna på musik. Det finns många brister och i slutändan lär dessa ledda till att företaget går under, men så som tjänsten fungerar idag tycker jag den är bra och den fungerar mycket bra för mig. Att det är lagligt är ju jättebra, förstår inte problemet med det riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men om jag väljer mellan artist A och B som är väldigt likvärdiga och det finns inga märkbara skillnader mellan dom, förutom det att artist A finns på spotify medan B inte gör det, på vilket sätt hade det då varit bättre att välja B? Bara för att?

Det hade inte varit bättre att välja B, men det hade varit bättre att kunna välja mellan A och B.

Det är lugnt om du säger "du" istället för att snöra in det i generella termer. Spotify har en enorm mångfald, glöm inte det. Det är ju snarare mer inskränkt så som jag lyssnade förut när jag enbart lyssnade på skivor jag ägde och sånt jag hittade gratis. Där kan vi ju snacka begränsning, nu har jag fortfarande mina ~150 fysiska skivor plus hela spotifys utbud, det är ju underbart hur mycket bra musik jag har tillgång till. En rak fråga: tycker du att förändringen i mitt sätt att lyssna på musik fråntar mig epitetet musikentusiast?

Jag menar inte "du", jag menar "man".

Jag har väl ingen rätt att frånta dig titeln musikentusiast om du känner dig som en sån. Men i det begreppet tycker jag det ingår att hålla så många portar öppna som möjligt för att hitta ny musik. Så om man då säger nej till viss musik för att den inte finns på Spotify, så jo, nog blir det svårare att kalla sig det.

Jag håller inte med. För övrigt, utan lägga in egna värderingar i det här, hur är det att visa respekt för kultur när man laddar hem musiken? Såvida artisten inte offentligt sagt att det är okej eller rent utav lägger ut musiken gratis på sin hemsida så visar man ju ingen respekt alls om man laddar hem den. (ångrar redan jag tar upp det här för jag pallar inte en piratdebatt)

Jag vill inte heller ha den debatten, så jag tänker inte tjafsa emot det. Men om man förutsätter att det är moraliskt fel att ladda ner musik mot artistens vilja, och man ändå gör det, så är det respektlöst mot artisten. Om man lyssnar på en skiva med reklam mellan låtarna eller ser en tre fjärdedelar av en film i kass mpeg-kvalitet så är det respektlöst mot själva konstverket.

Man är definitivt inte "ute" om man inte använder spotify och det är inte någon messias, men samtidigt ett utmärkt sätt för många att lyssna på musik. Det finns många brister och i slutändan lär dessa ledda till att företaget går under, men så som tjänsten fungerar idag tycker jag den är bra och den fungerar mycket bra för mig. Att det är lagligt är ju jättebra, förstår inte problemet med det riktigt.

Det är inget problem med att det är lagligt i sig (det vore ju idiotiskt). Problemet är att man låter musikindustrin, som mer eller mindre dikterar lagarna kring sånt här, bestämma hur man tar del av kultur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väl ingen rätt att frånta dig titeln musikentusiast om du känner dig som en sån. Men i det begreppet tycker jag det ingår att hålla så många portar öppna som möjligt för att hitta ny musik. Så om man då säger nej till viss musik för att den inte finns på Spotify, så jo, nog blir det svårare att kalla sig det.

Det är här jag inte riktigt hänger med. Jag älskar fortfarande musik, är entusiastisk och ser fram emot nya skivsläpp, och lyssnar och njuter av musiken på precis samma sätt. Men eftersom jag har gått över från att lyssna iTunes till Spotify så är jag inte längre en musikentusiast? Min musiksmak är inte lika esoterisk som din och det mest jag söker efter finns faktiskt. Så läser jag om en ny bra skiva på pitchfork och sen söker efter den så finns den där i de allra flesta fall. Men säg såhär: jag har ingen intresse av att läsa bloggar med tips på musik ingen känner till eller har hört för jag har gjort det redan och bevisligen så gav det mig ingenting i det långa loppet. Jag har heller inte ekonomin att köpa skivor och min moral hindrar mig från att ladda hem musik. Alltså är jag fast i ett moment 22, för använder jag spotify så gör jag bara musikindustrin en björntjänst och är kommersialist, medan om jag bara använder iTunes så är jag fast med mitt begränsade bibliotek. Med bas i dessa premisser kan jag alltså inte vara en musikentusiast utan jag blir nedgraderad till något annat.

Men nästa gång jag stöter på något band jag skulle vilja lyssna på men som inte finns på spotify ska jag söka efter det + mediafire så får vi se. Enda skillnaden mot mitt nuvarande lyssnande är att jag visar mindre respekt gentemot artisten genom att ta till olagliga medel, men jag är precis lika entusiastisk vad det gäller musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...