Jump to content
Annons

Remixar ej tillåtna?


Warpfuz

Recommended Posts

Såg precis en tråd där en kille på egen hand remixat OceanLab "Breaking Ties", lagt den på YouTube och bad om kritik. Tråden låstes och flyttades av moderator som påpekade att det tyvärr längre inte var tillåtet.

Vad är det stora skälet till det? Risken för att folk använder upphovsrättsskyddat material i sina remixar? Hur gör man då om man jobbar med en officiell remix och frågar efter kritik?

Normalt sett, som jag har varit med om på andra liknande forum, bland annat Anjunabeats.com's sektion för musikproducerande, så är det endast bootlegs som inte är tillåtna att posta, dvs remixar som helt eller delvis innehåller ljudspår från originallåten. Att posta remixar har jag aldrig tidigare sett några restriktioner mot.

Tror att många som är nya inom musikproduktion tycker det är enklare att börja med att remixa andra kända låtar, alltså göra om dom utan att använda ljudspår från originallåten, än att göra egna kompositioner.

Tycker mest att det hela verkade underligt, och vill gärna veta skälen till det.

Redigerat av Warpfuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Såg precis en tråd där en kille på egen hand remixat OceanLab "Breaking Ties", lagt den på YouTube och bad om kritik. Tråden låstes och flyttades av moderator som påpekade att det tyvärr längre inte var tillåtet.

Vad är det stora skälet till det? Risken för att folk använder upphovsrättsskyddat material i sina remixar? Hur gör man då om man jobbar med en officiell remix och frågar efter kritik?

Normalt sett, som jag har varit med om på andra liknande forum, bland annat Anjunabeats.com's sektion för musikproducerande, så är det endast bootlegs som inte är tillåtna att posta, dvs remixar som helt eller delvis innehåller ljudspår från originallåten. Att posta remixar har jag aldrig tidigare sett några restriktioner mot.

Tror att många som är nya inom musikproduktion tycker det är enklare att börja med att remixa andra kända låtar, alltså göra om dom utan att använda ljudspår från originallåten, än att göra egna kompositioner.

Tycker mest att det hela verkade underligt, och vill gärna veta skälen till det.

Jag tror att det har med upphovsrätten att göra! Att sprida andras kompositioner är inte villkorslöst tillåtet, även om det är betydligt enklare att närma sig det typen av rättigheter jämfört med t ex s k sampling.

Den som sköter landets största musikerforum vill nog helt enkelt ha ryggen fri när det gäller det rättsliga.

Men det är bara min gissning!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det var nog jag som raderade den tråden.

Och visst har det mycket med upphovsrätten att göra.

Göran Ewertsson drog det ganska bra där.

Du har regel nr 7 här:

"7. Låtar på forumet ska vara dina egna.

När du postar låtar på forumet (laddar upp eller länkar till), ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

Exempelvis är alltså länkar till remixar inte tillåtet. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren.

...ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt.

Ponera att jag jobbar på en officiell remix, och har lagt upp en kort sample av den på min egen sida för att fråga efter kritik. Releasen är inte utgiven, och remixen är officiell. Är det fortfarande inte tillåtet att posta det här på Studio forum? Bör jag söka mig någon annanstans?

Jag bara frågar, så jag säkert vet. 🙂 De flesta produktioner jag gör nu för tiden är remixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren.

Ponera att jag jobbar på en officiell remix, och har lagt upp en kort sample av den på min egen sida för att fråga efter kritik. Releasen är inte utgiven, och remixen är officiell. Är det fortfarande inte tillåtet att posta det här på Studio forum? Bör jag söka mig någon annanstans?

Jag bara frågar, så jag säkert vet. 🙂 De flesta produktioner jag gör nu för tiden är remixar.

Det går inte att ha kommersiella låtar här. Om det ska vara tillåtet, så måste Studio skaffa ett ramavtal med STIM, som kostar antingen en schablonsumma baserat på antal besökare på siten eller baseras på statistik på nedladdade låtar. Så fort du har en låt som är STIM:ad så är detta alltså inte rätt plats eftersom det inte finns något ramavtal. Så är det nog i de flesta forum eftersom det nog är väldigt få forum som har ett dyrt ramavtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren.

Ponera att jag jobbar på en officiell remix, och har lagt upp en kort sample av den på min egen sida för att fråga efter kritik. Releasen är inte utgiven, och remixen är officiell. Är det fortfarande inte tillåtet att posta det här på Studio forum? Bör jag söka mig någon annanstans?

Jag bara frågar, så jag säkert vet. 😄 De flesta produktioner jag gör nu för tiden är remixar.

Om det är en officiell remix så lär väl både orginalet och din remix sedan bli utgivet, eller hur?

Så därav är inga remixar tillåtna, oavsett om dom är officiella eller ej.

Söker du ett forum där du kan posta tranceremixar så får du nog leta 🙁

Vad jag vet så är det inte ens tillåtet på trance.nu , som är ett renodlat tranceforum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att ha kommersiella låtar här. Om det ska vara tillåtet, så måste Studio skaffa ett ramavtal med STIM, som kostar antingen en schablonsumma baserat på antal besökare på siten eller baseras på statistik på nedladdade låtar. Så fort du har en låt som är STIM:ad så är detta alltså inte rätt plats eftersom det inte finns något ramavtal. Så är det nog i de flesta forum eftersom det nog är väldigt få forum som har ett dyrt ramavtal.

Jag gör min musik tillgänglig under licensen Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.5 Sweden License. Samma låtar är självklart även registrerade hos STIM. Det finns inget i mitt avtal med STIM som lägger krokben för att jag själv, eller andra jag givit implicit eller explicit tillstånd, gör mitt material tillgängligt på exempelvis en webbsida. Det behövs inget ramavtal med STIM för den sakens skull.

Och hur skiljer man mellan en "kommersiell" och en "okommersiell" låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, då vet jag hur det ligger till.

Tack för licensen, Strummindude. Jobbar med ett studioalbum som jag kommer släppa gratis, och har funderat på vilken CC-licens jag skall ha.

Redigerat av Warpfuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att ha kommersiella låtar här. Om det ska vara tillåtet, så måste Studio skaffa ett ramavtal med STIM, som kostar antingen en schablonsumma baserat på antal besökare på siten eller baseras på statistik på nedladdade låtar. Så fort du har en låt som är STIM:ad så är detta alltså inte rätt plats eftersom det inte finns något ramavtal. Så är det nog i de flesta forum eftersom det nog är väldigt få forum som har ett dyrt ramavtal.

Fast är du inte ute och cyklar nu, Claes? Om det vore som du säger borde det ju stå tydligt i reglerna att man som STIM-ansluten inte får lägga upp låtar här på forumet. Och det gör det väl ändå inte...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast är du inte ute och cyklar nu, Claes? Om det vore som du säger borde det ju stå tydligt i reglerna att man som STIM-ansluten inte får lägga upp låtar här på forumet. Och det gör det väl ändå inte...?

Jo - formellt sett är det egentligen så, men riktigt så hårt har det inte tillämpats här, utan man utgår från att det är ok att lägga upp låtar som man själv äger upphovsrätten till här även om man är STIM-ansluten. Om STIM har synpunkter på det så får de höra av sig, så får den möjligheten i så fall kanske stoppas, men jag tror inte att de är fullt så kinkiga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker du ett forum där du kan posta tranceremixar så får du nog leta 😕

Många på tranceaddict.com kastar in en och annan bootlegremix.

Hur det ligger till här är glasklart i reglerna, som redan sagts.

Det är omöjligt att säga ifall publiceringen av en remix/spridning av låten är godkänd av originallåtens upphovsman eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte STIM-ansluten, om det nu skulle göra någon skillnad.

Inte för att det är ofta jag lägger upp officiella remixar på publika forum när jag arbetar med dom (brukar få bra feedback från andra producenter över chat), men när det väl händer lägger jag ju definitivt inte upp hela remixen. Gör en sample på den biten jag behöver hjälp med, lägger in fades här och var för att förhindra att någon plockar låten och använder i ett set.

Jag frågade bara för att få någon klarhet i läget, tyckte det hela verkade lite smått märkligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du postar låtar på forumet (laddar upp eller länkar till), ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman.

Hej, Soundborn!

Om inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman, hur gör man då med låtar som man har skrivit tillsammans med t.ex. en annan StudioForummedlem? Får man inte ladda upp dessa? Jag tänker på alla dessa samarbetsprojekt som ligger uppe... Studiofestival etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte STIM-ansluten, om det nu skulle göra någon skillnad.

Inte för att det är ofta jag lägger upp officiella remixar på publika forum när jag arbetar med dom (brukar få bra feedback från andra producenter över chat), men när det väl händer lägger jag ju definitivt inte upp hela remixen. Gör en sample på den biten jag behöver hjälp med, lägger in fades här och var för att förhindra att någon plockar låten och använder i ett set.

Jag frågade bara för att få någon klarhet i läget, tyckte det hela verkade lite smått märkligt.

i princip kvittar det om du är stimansluten däremot är det viktigare om upphovsmännen är stimanslutna eller liknande

då hade studioforum behövt betala till stim

man skulle kanske kunna tycka att det skulle vara ok att ladda upp en remix av en låt som inte är stimansluten men detta är ju extremt svårt att kontrollera

för att göra en remix behövs tillstånd från de ursprungliga upphovsmännen + skivbolaget om du använder samplingar från originalet

sen måste ni komma överrens om du får stå som upphovsman för din remix och vilken fördelning

du får inte anmäla den själv till stim utan det måste upphovsmannen för originallåten göra(iallafall är det så för arrangemang/bearbetning)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast är du inte ute och cyklar nu, Claes? Om det vore som du säger borde det ju stå tydligt i reglerna att man som STIM-ansluten inte får lägga upp låtar här på forumet. Och det gör det väl ändå inte...?

Nej, Claes är inte ute och cyklar, faktiskt. Han har en poäng.

Notpappersintresseorganisationen STIM och dess anslutningsavtal tillåter inte att man lägger upp låtar på andra sajter utan att STIM först gett sitt medgivande. Det är inte ens tillåtet, utan STIMs medgivande, att lägga upp låtar på sin egen hemsida! Jo, om syftet inte är att sälja eller marknadsföra låten — och hur sexigt är det...

Det är inte StudioForums sak att upplysa om detta, eftersom det är upp till den STIM-anslutne att hålla sig till sitt avtal med STIM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör min musik tillgänglig under licensen Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.5 Sweden License. Samma låtar är självklart även registrerade hos STIM. Det finns inget i mitt avtal med STIM som lägger krokben för att jag själv, eller andra jag givit implicit eller explicit tillstånd, gör mitt material tillgängligt på exempelvis en webbsida. Det behövs inget ramavtal med STIM för den sakens skull.

Och hur skiljer man mellan en "kommersiell" och en "okommersiell" låt?

Hej "Strummindude"!

Jag tror du har missuppfattat Stim-avtalet. Om du går med överlåter du åt Stim att bevaka dina rättigheter för alla dina verk, utan undantag.

Du kan inte samtidigt ge Stim exklusiv rätt att samla in för din räkning som du låter dina verk omfattas av Creative Commons-licens, det ena utesluter det andra.

På internet är det än mer komplicerat, men kortfattat så krävs tillstånd för all typ av offentlig spridning, även på egna hemsidor.

Det finns mer att läsa på Stims hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast är du inte ute och cyklar nu, Claes? Om det vore som du säger borde det ju stå tydligt i reglerna att man som STIM-ansluten inte får lägga upp låtar här på forumet. Och det gör det väl ändå inte...?

jo, om du är stimansluten så får du inte ladda upp låtar här på forumet

edit: en cc-licens borde men få ladda upp här

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, nu läste jag artikeln "Strummindude" länkade till! Detta var en nyhet för mig, att vissa verk kan undantas från Stim-avtalet. Notera dock att Creative Commons-licens inte går att kombinera med Stim-bevakning, och att CC-licensen inte går att säga upp.

En STIM-licens går inte heller att säga upp, och vad gäller bevakningen så är det vad jag förstår upp till STIM om man vill åta sig att bevaka rättigheterna för en låt med CC-licens. Den variant av CC jag använder hindrar från exempelvis kommersiell användning av låten utan mitt tillstånd. Den tillståndsförmedlingen kan jag ju åtminstone i teorin överlåta åt STIM att reglera å min räkning. STIM:s hela business är ju sån förmedling så om de skulle avstå från ett sådant erbjudande från min sida så ser jag inga andra skäl än rent principiella.

Du har dock rätt i att det åtminstone för närvarande inte går att förse en låt som redan anmälts till STIM med en CC-licens utan att förmodligen bryta mot STIM-avtalet. Jag känner inte till vilka detaljer i avtalen som har förändras, och det är vad jag känner till heller aldrig rättsligt prövat. Vad gäller CC-licensen så lägger dock denna inga hinder i vägen för att du överlåter bevakningen av dina förbehållna rättigheter till tredje part.

Link to comment
Dela på andra sajter

En STIM-licens går inte heller att säga upp, och vad gäller bevakningen så är det vad jag förstår upp till STIM om man vill åta sig att bevaka rättigheterna för en låt med CC-licens. Den variant av CC jag använder hindrar från exempelvis kommersiell användning av låten utan mitt tillstånd. Den tillståndsförmedlingen kan jag ju åtminstone i teorin överlåta åt STIM att reglera å min räkning. STIM:s hela business är ju sån förmedling så om de skulle avstå från ett sådant erbjudande från min sida så ser jag inga andra skäl än rent principiella.

Du har dock rätt i att det åtminstone för närvarande inte går att förse en låt som redan anmälts till STIM med en CC-licens utan att förmodligen bryta mot STIM-avtalet. Jag känner inte till vilka detaljer i avtalen som har förändras, och det är vad jag känner till heller aldrig rättsligt prövat. Vad gäller CC-licensen så lägger dock denna inga hinder i vägen för att du överlåter bevakningen av dina förbehållna rättigheter till tredje part.

om alla låtar man gör är under cc-licens då finns det väl heller ingen anledning att vara stimansluten eller?

man kommer ju inte få några pengar ändå...

däremot är det ju väldigt bra ju om man gör en låt som ska kunna spelas fritt av olika anledningar medan man tjänar pengar på andra låtar

det är ändå lite löjligt för om man får en hit med en cc-licens så kommer ju inte radiostationerna betala mindre då det betalar en klumpsumma

utan det blir de övriga låtarna som spelas och som är vanligt stimmade som får pengarna som egentligen du skulle ha

fast det finns kanske även fria cc-radiostationer som inte betalar till stim alls

Link to comment
Dela på andra sajter

om alla låtar man gör är under cc-licens då finns det väl heller ingen anledning att vara stimansluten eller?

man kommer ju inte få några pengar ändå...

däremot är det ju väldigt bra ju om man gör en låt som ska kunna spelas fritt av olika anledningar medan man tjänar pengar på andra låtar

det är ändå lite löjligt för om man får en hit med en cc-licens så kommer ju inte radiostationerna betala mindre då det betalar en klumpsumma

utan det blir de övriga låtarna som spelas och som är vanligt stimmade som får pengarna som egentligen du skulle ha

fast det finns kanske även fria cc-radiostationer som inte betalar till stim alls

En STIM-licens gäller i princip per låt, precis som en CC-licens. MEN - för att få åberopa STIM:s licensvillkor så måste du skriva på ett avtal med STIM där du förbinder dig att för all framtid överlåta allt du producerar till STIM och inte träffa några andra avtal som strider mot deras oinskränkta rätt att förfoga över ditt material. Med förfoga menas här träffa avtal om vidareförmedling och något de kallar "inspelning", vilket är ett vittomfattande begrepp för all sorts användning av ditt material.

Det är helt riktigt att om man har för avsikt att ställa sitt material till fritt allmänt förfogande så finns det ingen anledning att befatta sig med STIM överhuvudtaget. Om du däremot inte vill att nån annan ska kunna använda dina låtar för egen vinning så kan du införa en sån begränsning i din CC-licens för låten. Och eftersom CC är en icke-exklusiv licens så kan du i så fall avtala med STIM om att bevaka dina intressen åt dig. Om det nu inte vore för den omständigheten att ditt avtal med STIM är ett exklusivt avtal, som alltså låser ute alla möjligheter för dig att själv förfoga över rättigheter eller villkor för användning av ditt material.

Så situationen är rätt absurd. Just nu kan du inte bevaka dina kommersiella intressen kring en låt utan att överge dina rättigheter till den. STIM befinner sig i en situation som är så nära monopol det går att komma, och borde alltså inte behöva ta till så grovt artilleri som en exklusiv licensform och livstids inlåsning. De har varken den moraliska rätten eller behöver detta för att kunna göra en god affär av sin verksamhet. De flesta tror jag nog ändå ser både behovet och den stora fördelen med att ha en part att avtala med för både upphovsmän och deras gemensamma avnämare. Skulle en av dina låtar råka bli en radiohit så är det ju klart att du vill få ut nåt av det. Och om det skulle inträffa så kan du vara lugn för att det inte kommer att dröja länge innan du får en anmodan från STIM att komma in med en anmälan på låten. Det har åtminstone hänt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

för att få åberopa STIM:s licensvillkor så måste du skriva på ett avtal med STIM där du förbinder dig att för all framtid överlåta allt du producerar till STIM och inte träffa några andra avtal som strider mot deras oinskränkta rätt att förfoga över ditt material.

Nää, hold your horses, cowboy!

Man förbinder sig absolut inte att "för all framtid överlåta allt du producerar till STIM och inte träffa några andra avtal som strider mot deras oinskränkta rätt att förfoga över ditt material" genom ett anslutningsavtal med STIM. Du måste ha citerat något förlagsavtal — för där jävlar försöker många (förlag) sno åt sig "för all framtid".

STIM-avtalet kan, och har alltid kunnat, sägas upp med sex månaders uppsägningstid. Nuförtiden löper STIM-avtalet 12 månader i taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt riktigt att om man har för avsikt att ställa sitt material till fritt allmänt förfogande så finns det ingen anledning att befatta sig med STIM överhuvudtaget. Om du däremot inte vill att nån annan ska kunna använda dina låtar för egen vinning så kan du införa en sån begränsning i din CC-licens för låten. Och eftersom CC är en icke-exklusiv licens så kan du i så fall avtala med STIM om att bevaka dina intressen åt dig. Om det nu inte vore för den omständigheten att ditt avtal med STIM är ett exklusivt avtal, som alltså låser ute alla möjligheter för dig att själv förfoga över rättigheter eller villkor för användning av ditt material.

Så situationen är rätt absurd. Just nu kan du inte bevaka dina kommersiella intressen kring en låt utan att överge dina rättigheter till den. STIM befinner sig i en situation som är så nära monopol det går att komma, och borde alltså inte behöva ta till så grovt artilleri som en exklusiv licensform och livstids inlåsning. De har varken den moraliska rätten eller behöver detta för att kunna göra en god affär av sin verksamhet. De flesta tror jag nog ändå ser både behovet och den stora fördelen med att ha en part att avtala med för både upphovsmän och deras gemensamma avnämare. Skulle en av dina låtar råka bli en radiohit så är det ju klart att du vill få ut nåt av det. Och om det skulle inträffa så kan du vara lugn för att det inte kommer att dröja länge innan du får en anmodan från STIM att komma in med en anmälan på låten. Det har åtminstone hänt mig.

nu är ju cc-licens en motsvarighet till copyright och stim bevakar inte om låten används i tex remix utan det måste du själv kontrollera

så det enda stim gör med en cc-licens är typ ingenting

eftersom du inte kan säga upp en cc-licens hos stim kan du heller inte få ut några pengar om låten blir en hit och du ändrar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Nää, hold your horses, cowboy!

Man förbinder sig absolut inte att "för all framtid överlåta allt du producerar till STIM och inte träffa några andra avtal som strider mot deras oinskränkta rätt att förfoga över ditt material" genom ett anslutningsavtal med STIM. Du måste ha citerat något förlagsavtal — för där jävlar försöker många (förlag) sno åt sig "för all framtid".

STIM-avtalet kan, och har alltid kunnat, sägas upp med sex månaders uppsägningstid. Nuförtiden löper STIM-avtalet 12 månader i taget.

Okej, jag kanske uttryckte mig oklart. Ditt avtal med STIM gäller endast under förutsättning att du för all framtid överlåter allt du producerar till STIM och inte träffar några andra avtal som strider mot deras oinskränkta rätt att förfoga över ditt material. Det är allt eller inget. Du kan inte exempelvis överlåta åt någon annan organisation att bevaka dina kommersiella intressen för en viss låt utan att bryta avtalet och därmed förlora bevakningen av samtliga dina anmälda verk. Du kan heller inte (åtminstone inte fram tills helt nyligen) avstå från att kommersiellt bevaka något enskilt verk utan att bryta ditt avtal och förlora bevakningen på klabbet.

nu är ju cc-licens en motsvarighet till copyright och stim bevakar inte om låten används i tex remix utan det måste du själv kontrollera

så det enda stim gör med en cc-licens är typ ingenting

eftersom du inte kan säga upp en cc-licens hos stim kan du heller inte få ut några pengar om låten blir en hit och du ändrar dig

Jag tycker att det verkar som om STIM spelar dumma vad gäller bevakning av CC-licensierade verk. Det STIM licensierar är ju kommersiell användning av dina anmälda verk. Det finns inget i åtminstone den version av CC jag använder som hindrar dem från att fortätta göra det. Det vore ju intressant att ta del av en mer utförlig redogörelse för STIM:s resonemang, men det verkar vara svårt att hitta nåt sånt på nätet i alla fall. Får väl mejla in.

Redigerat av Strummindude
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag kanske uttryckte mig oklart. Ditt avtal med STIM gäller endast under förutsättning att du för all framtid överlåter allt du producerar till STIM och inte träffar några andra avtal som strider mot deras oinskränkta rätt att förfoga över ditt material. Det är allt eller inget.

Med risk för att låta helt off, men jag tycker fortfarande du uttrycker dig oklart:

Nej, anslutningsavtalet förutsätter inte alls att du för all framtid överlåter allt du har producerat. Återigen tror jag att du förväxlar STIMs avtal med något förlagsavtal.

Vad du däremot överlåter (eller snarare upplåter) är den exklusiva rätten att bevaka den ekonomiska delen av upphovsrätten. Men bara så länge avtalet löper vidare. När/om avtalet sägs upp (sex månaders uppsägningstid) återgår de ekonomiska rättigheterna till dig. Och du är boss över ditt material igen.

När du överlåtit något "för all framtid" så har du i ett svep avsagt dig alla rättigheter till den delen av materialet som överlåtelsen avser, utan möjlighet till rättighetsåtergång. Såvida inte avtalet/överlåtelsen i sig strider mot andra gällande bestämmelser, givetvis.

Viktig skillnad att tänka på, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej, Claes är inte ute och cyklar, faktiskt. Han har en poäng.

Notpappersintresseorganisationen STIM och dess anslutningsavtal tillåter inte att man lägger upp låtar på andra sajter utan att STIM först gett sitt medgivande. Det är inte ens tillåtet, utan STIMs medgivande, att lägga upp låtar på sin egen hemsida! Jo, om syftet inte är att sälja eller marknadsföra låten — och hur sexigt är det...

Det är inte StudioForums sak att upplysa om detta, eftersom det är upp till den STIM-anslutne att hålla sig till sitt avtal med STIM.

Exakt! Det kan jämföras med att det inte är Studioforums sak att upplysa om att en medlem som jobbar inom polisen inte får skriva om saker som är sekretessbelagda. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, anslutningsavtalet förutsätter inte alls att du för all framtid överlåter allt du har producerat.

Jo, det gör det faktiskt. 😆

§ 1:

Den anslutne upplåter på STIM sin ensamrätt att ge tillstånd att

1. offentligt framföra samt inspela, överföra, mångfaldiga inspelning av och sprida (nedan kallat inspela) alla sina existerande och framtida musikaliska verk med tillhörande texter.

2. inspela alla sina existerande och framtida litterära och musikdramatiska verk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det gör det faktiskt. 😆

§ 1:

Den anslutne upplåter på STIM sin ensamrätt att ge tillstånd att

1. offentligt framföra samt inspela, överföra, mångfaldiga inspelning av och sprida (nedan kallat inspela) alla sina existerande och framtida musikaliska verk med tillhörande texter.

2. inspela alla sina existerande och framtida litterära och musikdramatiska verk.

Nej, det gör det faktiskt inte. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...