Jump to content
Annons

Hur får man sången att låta på det här viset?


blackmore

Recommended Posts

Titeln talar ganska tydligt för sej själv. Det jag undrar är alltså hur man får till kören i refrängen som på låten. Den låter så mäktig.

http://www.youtube.com/watch?v=bq6OYpJjG0Y&feature=fvst

* Hur många stämmor tror ni att det är?

* Sjunger sångaren alla stämmor själv?

* Vilka effekter är det?

* Hur dubbas det (hur många gånger) och panoreras det?

* Hur mixas det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Titeln talar ganska tydligt för sej själv. Det jag undrar är alltså hur man får till kören i refrängen som på låten. Den låter så mäktig.

http://www.youtube.com/watch?v=bq6OYpJjG0Y&feature=fvst

* Hur många stämmor tror ni att det är?

* Sjunger sångaren alla stämmor själv?

* Vilka effekter är det?

* Hur dubbas det (hur många gånger) och panoreras det?

* Hur mixas det?

owbewghpoergpek! =)

Det är så typiskt fett 80-tals pudelrock, proddat helt i rätt stil. Det är detta jag älskar med 80-talet! Förlåt kunde inte låta bli, men blev lite lyrisk o salig å sånt :-P

oooo dessa mysiga trumloopar som ligger med tajmat delay å rytmiseringen av basen på det sättet, å "luften" i produktionen, mums... Sen de tajta fina körpaketet i reffen e ju så rätt å fiiint.... det märks att jag gillar detta va??? Inte just gruppen Def Lepard utan just produktionen... det är essensen av vad som var bra med 80-talet ... enligt mig...

OK... ursäkta... tillbaka till frågeställningen...

* Svårt att säga hur många stämmor det är, men det behöver inte va så jättemånga, det e ju 80-tal så det hade kanske inte tillgång till hur många kanaler som helst, men skulle gissa på några dubbar på varje stämma. Möjligt att dom använt någon effekt också för att få det att låta ännu fetare (nån slags unison)

* Jag tror det, låter så. Tror det är ganska vanligt i dessa produktioner.

* Delay, (kanske även nån unison-effekt eller nått chorus), Reverb, EQ & kompressor... ja.. typ så.. Kanske nån hux-flux enhancer-burk oxå som var poppis på 80-talet.

* Vet ej, kanske 2-3dubb per stämma. Panoreras nog ut olika över hela stereofältet, dock kanske inte extrem-höger eller extrem-vänster. Exempelvis ena dubben 40% höger å andra 40% vänster osv... svårt dock å höra på youtube-versionen av låten...

* Effekter som nämda innan, iaf en kombination av flera av de jag nämnde.

Lite mer 80-tal och fina körpaket:

http://www.youtube.com/watch?v=sOetaP5fIIQ

...hihi...

EDIT: Samma låt som inlägget ovan, för er som har spotify: http://open.spotify.com/track/2IXu6PC4yQhxq8kvn9H9pD

EDIT: Nu när jag lyssnar i spotify hör man verkligen det negativa med 80-talet oxå... "nån som tryckt in loudness-knappen på mina monitorer??, visste inte att jag hade en?"

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Hur många stämmor tror ni att det är?

2. Sjunger sångaren alla stämmor själv?

3. Vilka effekter är det?

4. Hur dubbas det (hur många gånger) och panoreras det?

5. Hur mixas det?

1. Tre (tre toner, alltså, inte röster)

2. Helst inte

3. Helst inga (att dubba om och om och om och om [x20] blir en effekt i sig)

4. Det dubbas jävligt många gånger, börja med sex dubbar per stämma — dvs totalt 18 dubbar

5. Slussa alla körspår (torra) via en bus (eller s.k. folder) där du komprimerar skiten ur allting. Släng på ett delay. Voilà — körer a la Mutt Lange.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

owbewghpoergpek! =)

Det är så typiskt fett 80-tals pudelrock, proddat helt i rätt stil. Det är detta jag älskar med 80-talet! Förlåt kunde inte låta bli, men blev lite lyrisk o salig å sånt :-P

oooo dessa mysiga trumloopar som ligger med tajmat delay å rytmiseringen av basen på det sättet, å "luften" i produktionen, mums... Sen de tajta fina körpaketet i reffen e ju så rätt å fiiint.... det märks att jag gillar detta va??? Inte just gruppen Def Lepard utan just produktionen... det är essensen av vad som var bra med 80-talet ... enligt mig...

OK... ursäkta... tillbaka till frågeställningen...

* Svårt att säga hur många stämmor det är, men det behöver inte va så jättemånga, det e ju 80-tal så det hade kanske inte tillgång till hur många kanaler som helst, men skulle gissa på några dubbar på varje stämma. Möjligt att dom använt någon effekt också för att få det att låta ännu fetare (nån slags unison)

* Jag tror det, låter så. Tror det är ganska vanligt i dessa produktioner.

* Delay, (kanske även nån unison-effekt eller nått chorus), Reverb, EQ & kompressor... ja.. typ så.. Kanske nån hux-flux enhancer-burk oxå som var poppis på 80-talet.

* Vet ej, kanske 2-3dubb per stämma. Panoreras nog ut olika över hela stereofältet, dock kanske inte extrem-höger eller extrem-vänster. Exempelvis ena dubben 40% höger å andra 40% vänster osv... svårt dock å höra på youtube-versionen av låten...

* Effekter som nämda innan, iaf en kombination av flera av de jag nämnde.

Lite mer 80-tal och fina körpaket:

http://www.youtube.com/watch?v=sOetaP5fIIQ

...hihi...

EDIT: Samma låt som inlägget ovan, för er som har spotify: http://open.spotify.com/track/2IXu6PC4yQhxq8kvn9H9pD

EDIT: Nu när jag lyssnar i spotify hör man verkligen det negativa med 80-talet oxå... "nån som tryckt in loudness-knappen på mina monitorer??, visste inte att jag hade en?"

Hehe ja 80-talet äger verkligen, låter mycket mer "musik" än vad som görs idag 😊

Tack så mycket för dina tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Tre (tre toner, alltså, inte röster)

2. Helst inte

3. Helst inga (att dubba om och om och om och om [x20] blir en effekt i sig)

4. Det dubbas jävligt många gånger, börja med sex dubbar per stämma — dvs totalt 18 dubbar

5. Slussa alla körspår (torra) via en bus (eller s.k. folder) där du komprimerar skiten ur allting. Släng på ett delay. Voilà — körer a la Mutt Lange.

Hur menar du med "tre toner, inte röster"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat hämtat från Gearslutz om just Def Leppards sånginspelning

Here's a quote from Mike Shipley on the subject:

 

For the Def Leppard backing vocals on "pour some sugar" we layered 3 people singing in unison on 20 tracks..bounce them to one track..do another 20 tracks and bounce them to one track....EQ'ing heavily on the bounces ..then we would repeat the process..we would rebounce the vocals a few times ..taking out the offensive frequencies very heavily on a narrow bandwidth first the honky frequency build up , then the shrill middle freq. the same way so the sound ends up kind of "concave" sounding with a lot of smooth high end.

One of the biggest parts of the sound though , is how Mutt would make everyone over emphasize the diction of the words...hard to explain...being animated in the pronunciation of the words gets the sound of the those B/V's....so does how tight the tracking up is...but by that record , Mutt and the Leps had had a lot of practice in tracking up vocals. With some of the 4 part harmonies we would end up with had such a distinct sound 'cos of Mutts voice. We would actually wear the tape out on the 2" because of playing and replaying the tape for months and months and......months.

We would not use reverb on the B/V's ..but I would use multi tap delays to thicken and widen the sound as much as I could..but of course , even more eq in the mix!

Hope this helps.

P.S ..."back then" we didnt have samplers and working out the offsets for the tape machines to fly the vocals was such a pain in the ass !!!

On their previous album I had to fly the vocals in to the choruses from half inch..two tracks at a time for however many pairs there were for all the harmonies and fitting it all on 24 tracks !!!

I don't take Protools for granted these days!!

I also used to have to fly in Queen's B/Vs as an assistant engineer and that was really very tricky because of so many overlapping parts its so different to how we do it now "cut and paste " wasn't even in the English language yet !!!

Mike Shipley var m.a.o den som gjorde inspelningen.

Kan tänka mig att proceduren var den samma i Love Bites.

Hur menar du med "tre toner, inte röster"?

Tre toner tex C-E-G , med en eller fler röster

Tre röster med bara C blir tre röster med bara C

Tre röster med tre toner blir tre röster med tre toner , och tre toner blir ett ackord.

Tre toner brukar jag dock kalla för tre stämmor fast det kan oxå uppfattas som att en stämma = en persons ljuva röst

Här är oxå massa andra trådar om 80´s sång och musikproduktion.

Gearslutz

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå 80-tal ?!? Jag har då aldrig slutat eftersträva dessa körer!...

Vad jag brukar göra (med hyffsat lyckat resultat) är:

- Minst 3 stämmor inkl leadstämman - men gärna en gapig falsett på toppen.

- Alla stämmor dubbas minst 2 ggr

- När man sjunger in - tänk på att det måste vara svintajt.

- För att "fuska" lite kan man koncentrera sig på att sjunga vokalerna. Det blir oftast lite otajt om man har 18 röster som skall sjunga "stråkkvartett". Om 10-12 av dessa istället sjunger "..å...a..e" blir det tajt.

- Komprimera VARJE stämma separat så det nästan gör ont...

- Skicka alla stämmor till en buss som OCKSÅ har kompressor.

- Reverb och eq på det.

Fetare än en Pizzakebab med Bearnaise!

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

"then we would repeat the process..we would rebounce the vocals a few times ..taking out the offensive frequencies very heavily on a narrow bandwidth first the honky frequency build up , then the shrill middle freq. the same way so the sound ends up kind of "concave" sounding with a lot of smooth high end."

- fattar jag rätt när jag antar att de alltså EQ:ade flera gånger i rad, och bara ett frekvensband åt gången? Med åtminstone bandkompression vid varje bounce?

Och när han pratar om tre sångare i "unison" - menar han det som vanligvis menas, nämligen att alla de sjunger samma ton?

Lyssnade lite på Blind Alley också, snyggt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

- fattar jag rätt när jag antar att de alltså EQ:ade flera gånger i rad, och bara ett frekvensband åt gången? Med åtminstone bandkompression vid varje bounce?

Precis , Du måste tänka på att på den tiden hade man inte EQ i pluggar så troligtvis hade dom inte tre eller fler eq av den karaktären dom ville i studio och var därför tvungen att " Bounca " ut dom i etapper.

Och när han pratar om tre sångare i "unison" - menar han det som vanligvis menas, nämligen att alla de sjunger samma ton?

Japp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...