Jump to content
Annons

Re- re- re-mixa!


Valle

Recommended Posts

Visst, nu råkar det vara vara fredag... men den här gången kommer jag med en tråd som inte är menad att tråka er, utan jag är lite nyfiken när det gäller remix:er (eller heter det — som i plural då — remix:AR?). Och jag vänder mig till er riktigt vassa jävlar som i huvudsak sysslar med remix i dess olika skepnader.

Frågor:

* Om jag skulle be dig göra en DANCE-remix på en ännu ej offentliggjord ROCK-låt, och förutsatt att du nappade på idén, vilken typ av (inspelat) material/underlag, information, instruktioner etc, skulle du behöva för att färdigställa en remix på ett så smidigt (och snabbt) sätt som möjligt?

* Är originallåtens BPM på något sätt avgörande för remixens slutresultat (jag tänker på eventuell "time-stretching" etc)?

* Hur lång tid tar det, ungefär, att färdigställa en remix (förutsatt du har helt fria händer)?

Ärligt talat kommer jag inte på fler frågor, men ni får gärna fylla på med egna frågor för att tydligaregöra mitt syfte. Jag är som sagt helt okunnig på remix-området.

Men för all del — happy fridays, fuckers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är en rocklåt räcker det med sången, helst leaden för sig och eventuella körer för sig. Vått, färdigklippt och mixat tack, inga råfiler.

Skicka med en lo-fi bounce på originalet också, som referens.

BPM spelar ingen större roll.

Om du ska ha standardpaketet med tre versioner (main, dub och edit) tar det mig 40 timmar.

Jahopp, då var det väl bara priset kvar? Men det tar vi över PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha standardpaketet med tre versioner (main, dub och edit) ...

Vad inbegriper de tre olika "versionerna" — när/för vilket syfte används de?

Intressant, förresten, att det endast är sången som behövs. Har man/du verkligen ingen nytta alls av originallåtens övriga "spår"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog först vilja höra orginalet för att se om låten går att jobba med. Jag måste tro på resultatet.

Sen beror det lite på... Skulle gärna vilja ha ett helt session eller iaf stems med de olika elementen typ gitarrer, trummor, kör osv fast leadsången måste såklart vara separat. färdigmixade spår. Bra om det finns både en wet och dry version av leadsången.

Sen kan det vara bra med info om vilken typ av remix som önskas.. genre eller kanske någon referens? lugn chill-remix eller värsta hi-nrg? jazzigt eller trancigt?? det beror ju mycket på låten med..

bpm spelar roll. svårt att göra dance av en rockballad till exempel.

det kan ta allt från en kväll till ett par veckor. beroende på kreativitet, ide och mängden slavjobb 🙂

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

bpm spelar roll. svårt att göra dance av en rockballad till exempel.

Äh, det handlar ju bara om hur arty du får vara och hur mycket du orkar pilla.

Men visst skulle det vara bra med refenser Valle. Du får ge oss en idé om vad du söker för slags remix.

Main - Minst 6,5 minuter med ordentligt trumintro och outtro.

Dub - Ingen eller bara lite sång, klubbigare arr.

Edit - Max 3.30 lång radioklippt version av huvudmixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

He he... två, nästan motpoliga förslag. Intressant!

@ Referenser... Eftersom jag ju som sagt är ganska rudis på området så vet jag kanske inte vad det egentligen är jag vill ha (oj, vilken lång mening!). Men jag gillar vad de här snubbarna har knåpat ihop: ACDC - Thunderstruck (Crookers Remix)

Och kanske är det något ditåt jag är ute efter. Det ska i alla fall vara drivande och energiskt — get yer stupid lame ass outta that chair, biatch!

Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

1- Alla spåren skulle jag nog vilja ha, separerade då. Fast de två viktigaste är sång och guror. En mp3a på orginalet är givet också som referens.

2-Bpm:et spelar roll för att veta vad man har som utgångspunkt helt enkelt. sen ändrar man det själv.

3-Bror helt på... allt från 1 dag till 4veckor

Link to comment
Dela på andra sajter

He he... två, nästan motpoliga förslag. Intressant!

@ Referenser... Eftersom jag ju som sagt är ganska rudis på området så vet jag kanske inte vad det egentligen är jag vill ha (oj, vilken lång mening!). Men jag gillar vad de här snubbarna har knåpat ihop: ACDC - Thunderstruck (Crookers Remix)

Och kanske är det något ditåt jag är ute efter. Det ska i alla fall vara drivande och energiskt — get yer stupid lame ass outta that chair, biatch!

Typ.

Fett cool referens, Valle. Crookers, totalt otippat - jag hade väntat mig flåshurtig öltältseuro. Sorry Ignu, då är detta jobbet är inget för dig.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade väntat mig flåshurtig öltältseuro. Sorry Ignu, då är detta jobbet är inget för dig.

🙂

hehe jag är inte ute efter jobbet, ville mest svara på hans frågor utan att vara dryg (pröva det nån gång) ☺️

om jag remixar så sysslar jag inte med "flåshurtig öltältseuro" btw

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...