Jump to content
Annons

Cubase-prestanda - Mac vs PC, firewire vs USB


ManJIT

Recommended Posts

Hej!

Jag är i en intressant situation. Kör bärbar dator plus Cubase och vill fortsätta så. Det är svårt att med rimliga pengar få mycket högre bärbar processorprestanda så jag funderar på att byta från USB 2.0-ljudkort till ett firewire-kort för att avlasta processorn (ASIOn bottnar). Därtill kan jag komma över en Mac till bra pris. Frågorna är -- MacBook eller PC, firewire- eller USB-ljudkort?

Nuvarande situation

Dator: Dell Latitude D620, Core 2 Duo 2.0 GHz, 3 Mb ram

Ljudkort: EMU 0404 USB 2.0

Framtidsalternativ 1

Dator: MacBook Pro, Intel Core 2 Duo 2.33 GHz, 3 Mb ram

Ljudkort: Apogee Duet firewire

Framtidsalternativ 2

Dator: Dell Latitude D620, Core 2 Duo 2.0 GHz, 3 Mb ram

Ljudkort: Motu Ultralite MKIII firewire

Extra: PC Card med firewire-portar

Frågor

  • Vad blir snabbast?
  • Strul med firewire på Windows?
  • Strul med Cubase på Mac?
  • Inte lösningen på mina problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad blir snabbast?

Jag har testat Cubase 4 på Mac Pro OSX 10.5 och boot camp XP SP2. Cubase i Win XP hanterar resurserna betydligt bättre.

Strul med firewire på Windows?

Det enda strul jag kan komma på vad gäller bärbar PC med firewire är att det i princip alltid är minikontakt och att den inte levererar spänningsmatning. Det kränglar till det hela ifall man vill kunna köära hela riggen på batteri.

Strul med Cubase på Mac?

Har inte upplevt mer strul med Cubase på Mac jämfört med Windows. Förutom prestandaskillnaden jag nämnde tidigare.

Inte lösningen på mina problem?

En lösning på dina problem som inte behöver kosta så mycket men däremot kan ta tid är att att se över ditt arbetssätt. Hur kan jag utnyttja dators resurser på ett mer optimalt sätt? USB-interface är som du påpekat generellt mer resurskrävande än firewire-interface. Frys VST-instrument så snart du redigerat klart midit. Det spar en hel del resurser. Gruppera liknande spår och processa grupperna istället för de individuella spåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Cubase 4 på Mac Pro OSX 10.5 och boot camp XP SP2. Cubase i Win XP hanterar resurserna betydligt bättre.

Intressant! Då kanske de 0,33 GHz högre frekvens inte ger något.

Det enda strul jag kan komma på vad gäller bärbar PC med firewire är att det i princip alltid är minikontakt och att den inte levererar spänningsmatning. Det kränglar till det hela ifall man vill kunna köära hela riggen på batteri.

OK. Men inget strul med att köra på firewire via PC Card alltså? Är lite orolig för att drivisar och sånt ska strula.

En lösning på dina problem som inte behöver kosta så mycket men däremot kan ta tid är att att se över ditt arbetssätt. Hur kan jag utnyttja dators resurser på ett mer optimalt sätt? USB-interface är som du påpekat generellt mer resurskrävande än firewire-interface. Frys VST-instrument så snart du redigerat klart midit. Det spar en hel del resurser. Gruppera liknande spår och processa grupperna istället för de individuella spåren.

Arbetar så. Men när jag närmar mig slutet på projekten så får jag prestandaproblem trots att jag har frusit nästan alla spår och kör med grupper så mycket det går 🙁.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Men inget strul med att köra på firewire via PC Card alltså? Är lite orolig för att drivisar och sånt ska strula.

Ah! Missade att din nuvarande saknade intern firewire.

Jag är ingen kung på firewire-chip, men det är klart att det finns dom som fungerar bättree och sämre. Kolla vilka chip som rekommenderas av tillverkaren av det interface du planerar använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! Missade att din nuvarande saknade intern firewire.

Jag är ingen kung på firewire-chip, men det är klart att det finns dom som fungerar bättree och sämre. Kolla vilka chip som rekommenderas av tillverkaren av det interface du planerar använda.

Se till att ta ett kort med TI (Texas Instruments) Firewire-chip på, så är du säker på att det funkar oavsett vilket ljudkort det handlar om.

Lucent/Agere är ett säkert val om man vill ha problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...