Jump to content
Annons

KISS Sonic Boom


aROCKER

Recommended Posts

Finns ju en del som har koll på KISS här ute...vad säger man om nya försöket så här långt.

Skulle låta som KISS på RnR over/Love Gun.

Låter lite "Lick it up/Animalize det lilla jag hört.

Sedan är det ju Michael Doret som gjorde Rock and Roll Over omslaget som står för detta omslag också och det blev.........sanslöst tragiskt!

Ännu en megaflopp och förmodligen det sista man får av sina barndomshjältar...tack och lov. :rolleyes:

/aROCKER "...she looked good, she looked Hotter than hell"

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låten dom släppt är ganska...medelmåttig. Namnet är tragiskt. Omslaget är tråkigt. Det faktum att Thayer och Singer fortfarande spatserar omkring i Criss och Frehleys smink är patetiskt. (Inte av dom, av pengakåta Simmons och Stanley som tillåter det.)

That being said, jag tänker inte döma resten av albumet innan jag hört det. Tydligen har dom för första gången inte någon utomstående låtskrivare eller producent, utan gör allting själva. (Ja, det är Paul Stanley själv som är producenten denna gång.) Och tydligen ska både Thayer och Singer ha låtar där dom sjunger lead.

Ska bli intressant, om inte annat, att se hur det blir.

EDIT: här är omslaget:

sonicboom_515.jpg

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Arocker, jag har själv aldrig tillhört något större kissfan,(mest gillat vissa låtar) men det låter som om du vill hoppas att de ska låta som de gjorde på 70-talet och att det ska ska släppa ska vara i samma klass. Tyvärr så går ju inte det. 70-talet är passé för länge sen och de är gamla gubbar idag. De kan aldrig skapa något magiskt i samma klass igen. Det går inte upprepa och absolut inte efter så många år. Och ärligt talat när gjorde de senast något som var bra? Minst 25 år sen? Bästa sättet att förutse något framtida är att titta i backspegeln. Och risken är nog stor du kommer bli besviken. De är ett band om något som borde lagts ned för länge sen. Men när man är så pengakåt som de är så... Jaja bara lite djupa funderingar när jag sitter här och dricker mitt morgonté(som redan är eftermiddag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så...det var ju väntat.

Det patetiska är ju att dom själva inte fattar vad det var som vi gillade med dom på sin storhetstid, svänget den simpla struttiga boogierocken.

Fan dom vet ju inte vad ett 70-talssound innehåller...Gene Simmons första uttalande var att vi kommer att skippa tamburin och annat krafs!?

Är han helt trött, tamburin är ju mer 70 än platåskor i princip.

Tänk er Lenny Kravitz ratta till ljudet och skriver låtarna åt dom tillsammans med Niclas Frisk, vore mumma.(Men då är det ju knappt KISS, hehe)

Klart man vill ha med Peter på trummor och Ace på leadgitarr!

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten, nej tack. Jag håller med dig att det låter mer 80 än 70. Och vad det gäller hur det låter så är det nog så att i det utförande gruppen har idag så hade de tjänat mer på något som verkligen låg åt 70-talshållet, tror jag. Men det här var inget att ha. Då låter det lilla jag hört från Ace Frehleys nya album bättre.

Omslaget är ju för f.n ett skämt!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det där omslaget har knappast kommit till av en slump utan väl utstuderat för att kunna sälja så många ex som möjligt eftersom de bilderna är så välkända. Men undrar om inte gammal skit inslaget i nytt paket passar in här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kiss slutade upp att vara nödvändiga redan 1976, efter Rock and Roll Over... ☺️

Ok, lite elak var jag, men nånstans där började det i alla fall, det fanns faktiskt tendenser redan innan det till och med, om man skall vara noga...

Oddsen på att Kiss skall lyckas med att klämma till med en bra skiva, särskilt en bra skiva som låter Kiss, är inte bara låga, dem är obefintliga.

Av det lilla man kunde höra på deras hemsida verkar åtminstone soundet vara mer rätt än på Psycho Circus, vilket inte säger mycket, och riffet och versen var väl rätt hyfsade, men här kan min enormt låga förväntan på dessa gubbar möjligen färga mitt omdöme åt det positivare hållet. Sen kom den sliskiga refrängen och dödade allt, inklusive all eventuell förvirring och förväntan.

Men en halv minut säger så klart inte allt, annat än att det inte lät som den utlovade 70-vibben, men det är inte heller realistiskt. På Psycho Circus sa de att de skulle låta som på Destroyer, vilket verkligen inte var nåt som fick mig att hoppa högt av lycka, men istället lät de som ett trött, mediokert, intetsägande 90-talsmetalband med inga som helst ambitioner till att göra bra låtar...med ett undantag, låten Psycho Circus, som faktiskt var rätt hyfsad...dock inte videon till låten som till och med hade sett patetisk ut på det glada 80-talet.

Kiss nya skiva laddar man ner ”på lån”, inser att man gjorde rätt som inte la ut en enda spänn på eländet, och sen tar man pengarna och köper sig en skiva med Abramis Brama istället! 😛

Eller The Quill...eller Spiritual Beggars...och sen mailar man till Mr. Simmons och berättar vilken skiva man köpte istället... 😉

För övrigt så ser omslaget ut som en ljudeffekt i Batman tv-serien från 60-talet...

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör lite ont i ett hard core fan-hjärta som mitt, när varje skiva från och med Psycho Circus [1998] blivit ett patetiskt och misslyckat längtansskri efter en epok som är död.

Nu ska jag inte döma ut skivan i dess helhet, men "Modern Day Delilah" sög granit. Låter som en överbliven demo från 1982. Skulle inte förvåna mig ett skit om Vinnie varit med och skrivit eländet.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Eddie Kramer-plugg.

Läckert... Kramer har blivit plugg! ☺️ (Även om jag är mer av en Ezrin-fan.)

Men det här måste jag erkänna att jag har missat, och det skäms jag nästan för: "When The Beatles recorded "All You Need Is Love", the man behind the board was Eddie Kramer." Det hade jag fan ingen aning om, faktiskt. Kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör lite ont i ett hard core fan-hjärta som mitt, när varje skiva från och med Psycho Circus [1998] blivit ett patetiskt och misslyckat längtansskri efter en epok som är död.

Nu ska jag inte döma ut skivan i dess helhet, men "Modern Day Delilah" sög granit. Låter som en överbliven demo från 1982. Skulle inte förvåna mig ett skit om Vinnie varit med och skrivit eländet.

Har inte låten väldigt mycket "Exciter" från Lick it up över sig i sin uppbyggnad!?

Ja, kanske Vinnie har varit med Valle!!! Holy crap.

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte låten väldigt mycket "Exciter" från Lick it up över sig i sin uppbyggnad!?

Ja, kanske Vinnie har varit med Valle!!! Holy crap.

/aROCKER

Tydligen har dom för första gången inte någon utomstående låtskrivare eller producent, utan gör allting själva. (Ja, det är Paul Stanley själv som är producenten denna gång.) Och tydligen ska både Thayer och Singer ha låtar där dom sjunger lead.

😐

Självklart inser jag att det är dom själva som säger det och därför ska man kanske ta det med en nypa salt...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jo KISS har väl blivit som Deep Purple, ett pensionärsband. 😐 Fan om de hade någon trovärdighet hade de oxå lagt av för länge sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo KISS har väl blivit som Deep Purple, ett pensionärsband. 😐 Fan om de hade någon trovärdighet hade de oxå lagt av för länge sen.

Lagt av som vilka?

Smokie?

Slade?

Nazareth?

Alice Cooper?

Black Sabbath (eller vad dom heter nu)?

Uriah Heep?

etc.etc!

Och sedan har vi ju 80-tals band som fortfarande rullar i onödan:

Pretty Maids

Great white

W.A.S.P.

o.s.v

Fan, dom kanske tycker det är kul att hålla på med musik, ungefär som ett gäng trötta forum amatörer (läs: mig själv)

Foppa skulle ha lagt av med hockeyn..eller!? Han har ju allt att vinna på att fortsätta (Hans inställning)

Han har allt att förlora tycker en massa soffpotatismänniskor som skulle käka sushi och masturbera hela dagen om dom var i hans sits. (läs: mig själv)

😮😉😛😄🙂😎

/aROCKER "without sushi, but a wife that ......... of... my ....)

Link to comment
Dela på andra sajter

ska man höra nya BRA Kiss låtar får man skriva dem själv eller leta här på forumet, det finns ju några som håller bra klass redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med många...bla aROCKER å DigRules

Utan att ha lyssnat på en sekund från den nya så blir det sågen fram enbart med tanke på titel, omslag och det bedrövliga typsnittet.

De är förmodligen rejält mätta och utan Aceriff på guran och Peter Criss spank på tromman så blir det nog inge även fast de nya vikarierna förmodligen har mer chops.

Fick otrolig gåshud när jag hörde talas om reunion -96 och såg de på stadion -97. De lät tyvärr mätta redan då.

Låten Psycho Circus är däremot riktigt bra och skulle lätt platsat på nån av de sex första studio-skivorna och just de skivorna gör att de för alltid bor hos mig...

Men snälla lägg ner nån gång nu snart!

Nästa steg i kommersen blir att byta ut Gene och Paul mot nån från nåt tributeband.

Hoppas jag har fel och ändå råkas gilla nån låt från nya!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med många...bla aROCKER å DigRules

Utan att ha lyssnat på en sekund från den nya så blir det sågen fram enbart med tanke på titel, omslag och det bedrövliga typsnittet.

De är förmodligen rejält mätta och utan Aceriff på guran och Peter Criss spank på tromman så blir det nog inge även fast de nya vikarierna förmodligen har mer chops.

Fick otrolig gåshud när jag hörde talas om reunion -96 och såg de på stadion -97. De lät tyvärr mätta redan då.

Låten Psycho Circus är däremot riktigt bra och skulle lätt platsat på nån av de sex första studio-skivorna och just de skivorna gör att de för alltid bor hos mig...

Men snälla lägg ner nån gång nu snart!

Nästa steg i kommersen blir att byta ut Gene och Paul mot nån från nåt tributeband.

Hoppas jag har fel och ändå råkas gilla nån låt från nya!

Såg dom på isstadion -96...och det var stort!

Riktig "trip" för mig som gammal KISS-FREAK, Dom är minst sagt spektakulera, röjer totalt över en scen utan att vara energiska vid den ålder dom trots allt var.

Men har Gene scennärvaro!?

Paul en riktig frontman och sedan var ju ACE totalt sig lik -96 lite on the loose och säter ändå sköna klassiska solon.

Globen 4:de rad är däremot en förbannelse. (går att bli avsugen där, tror jag utan att bli upptäckt 🤪 )

Peter räcker det med att se på...

Jag väntar ju på riff från dig, så vem fan bryr sig om KISS nya!?

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

...nä jag är inte mätt...lider bara av hösttrötthet och tidsbrist men idéer finns!

Till Topic: KISS är bra och har gjort dunderlåtar...varför "lånar" de inte från sina egna härliga riff från förr (bara med liten skillnad) så borde det bli bra.

Därför att du och jag har snott alla! 🤪😛🙂😆

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

fick en ide på jobbet, varför gör inte vi på forumet Kiss nya platta istället?!!

vi gör egna låtar med samma namn och ev. text om man kan få tag på dem redan nu. sen lägger man upp plattan på tex piratebay och döper den till "Kiss. sonic boom. alternative mix" så får alla som gillar Kiss 2 plattor att lyssna på, den kanske är bättre än kiss egen platta!

Vore kul om några som låter som Paul och Gene kunde sjunga så det blir så likt som möjligt.

kanse blir mycket att göra alla låtar men om man tar några st. och lägger upp som en pre-release 12" att resencera för kritikrena.

här är lite info jag hittat om låtarna på plattan:

Modern Day Delilah

Given the eleven years since their last barely passable studio album – 1998's Psycho Circus it seemed unlikely that Kiss would ever release another album of new material. Seemingly invigorated by a huge recent upsurge in interest in their hefty back catalogue by the younger generation of rock listeners into the studio they went, and six weeks later emerged armed with Sonic Boom. However, we didn't expect them to knock one out of the park this early with this heaving, sweating lump of fabulous groove straight from 1975. "Yeah yeah" are the first words to exit Stanley's mouth and immediately our ears are pricked to what is not stylistically a typical Kiss track, a circular, bass heavy riff driving everything along. The net result is your immediate desire to renew that direct debit to the' Kiss army' while arranging to graft eight or more inches of surplus off your backside on to your tongue—it really is that good.

Russian Roulette

The first of Gene Simmons's vocal contributions and as they go, this isn't at all bad. In fact the years have been pretty kind to the 'god of thunder', and his voice has actually developed more than a semblance of melody. It's raw, punchy and lyrically the usual innuendo ridden stuff "this is Russian roulette—one pull of the trigger is all you're gonna get" etc, which we've heard often before but here's it's done with a freshness of attitude that's been absent for a long, long time.

Never Enough

Classic Kiss and this could easily fit into their live set without being noticed as a brand new track. Paul Stanley seems to have done some kind of 'Benjamin Button' reverse ageing thing with his vocals because he sounds every bit as energetic as he did back in their 70's heyday. Tommy Thayer too has slotted in nicely as an Ace Frehley replacement but without all the 'space' and its associated discordant rambling solos. This is obvious single material, if such things exist anymore, and is Kiss at their best. They've remarkably managed to summon the best attributes of their past without sounding dated, while at the same time making it all sound relevant to now—brilliant.

Yes I know (Nobody's Perfect)

Simmons's rumbling bass drives this fairly standard Kiss number along in a way that it hasn't for years (apparently he was really motivated in the studio) Not just that, he sings too, and tunefully does it. Chunky and not overly overdriven guitar combined with that satisfying emphasis on bass give this a solid feel with some more good-time, tail chasing lyrics, as you'd expect...

Stand

This one will completely divide opinions. Initially a straight-ahead rocker in the vein of the classic 'Strutter' which at no time threatens to dissolve into a 'Crazy Nights' or 'God gave Rock 'n' Roll To You' type anthem; until it does exactly that with a cheesy, cheesy chorus which no other band on the planet would get away with. Not content with that, it even dives into a multi-vocal layered mid section before returning to the huge stadium rock chorus which you could imagine appearing in some awful teen movie. Though it works, it's probably one of the lone stray chunks of rock 'n' roll fromage on here and probably the closest relative to some of their late 80s and early 90s howlers.

Hot And Cold

Cowbell-accented drums and more classroom innuendo punctuate this chunk of typical Kiss fodder (think 'Calling Dr Love'). It all sounds very live and not in any way over-produced (seemingly no Pro-Tools were used anywhere on the record). "Baby feel my tower of power" should give you some idea of what Gene's referring to and the song's easily good enough to forgive him such childishly dated folly.

All For The Glory

Drummer Eric Singer, who has assuredly hammered out rock-solid backing thus far, lends a hand on vocal duties with fabulous result. This is absolutely solid gold stuff reminiscent of Destroyer era Kiss, but with the nastier edge of later incarnations like Creatures of the Night. Tommy's solo is absolutely killer too - what talent he's brought to the band.

Danger Us

"Danger you, danger me, danger us!"— terrible, terrible lyrics but again the track bails itself out of the mire in grand style. Starting with a quietly picked guitar intro before fading satisfyingly (why do bands not fade-in much these days?) Aerosmith like riff and Stanley's most effective vocal outing on the record. You get the impression that they're all really enjoying this stuff and again Simmons's sonorous bass rumble is very much in evidence, aidded by Stanley's own intentionally Spartan studio production.

I'm An Animal

A huge, lumbering riff of Zeppelin-esque ('Dazed and Confused' springs to mind) proportions and another Simmons vocal characterise this beast of a track bristling with stalker menace. Similar in nature to let's say 'War Machine' off Creatures of the Night it stomps emphatically all over some of the tedious filler of recent albums. "I'm an animal, and I'm free" Gene divulges, and who the hell are we to argue. This is fast becoming Simmons's showpiece and surely his richest vein of contribution in their history.

When Lightning Strikes

'Musical singers' continues with guitarist Tommy Thayer wrestling control of the mic this time around. He in no way disappoints, dialling in a pretty effective vocal effort that many more established singers would die for. More cowbells and a riff that's been done before give way to a straight-forward bridge/chorus. The closest you'd get to 'stock' material but in the context of the quality of the album generally that's probably being overly critical.

Say Yeah

When we expect filler we get utter killer, and if you're not singing this in the car or the bath you've no business whatsoever reading this review. Again, Stanley's vocals are a revelation – wielding an insanely addictive hook reminiscent of 'Tears are Falling' from the Asylum era but much, much better. Thayer's solo is brilliant too and resembles a lot of the stuff Bruce Kulick (surely their most underrated axe-man) came up with; fitting the song brilliantly and carrying no excess fret flab whatsoever. The Kiss of 2009 have left the building, and what a way to sign off...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
...nä jag är inte mätt...lider bara av hösttrötthet och tidsbrist men idéer finns!

varför "lånar" de inte från sina egna härliga riff från förr (bara med liten skillnad) så borde det bli bra.

Tja det funkar ju bra för ACDC så varför inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...