Jump to content
Annons

Ljud


slejnard

Recommended Posts

Hej

Reflekterar ni någonsin på vilka toner och takter olika ljud i vår vardag har?

Tex en bil som kör förbi

Gräsklippare

Blinkers

Flygplan

Öppning av cocacolaburk

Katter som jamar

mm

Jag gör det ibland....inte ofta men det är intressant.

Ni kanske t.o.m får låtidéer när mikron drar igång eller telefonen ringer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När datbandspelare och samplers kom var det många som var väldigt kreativa.

De gick omkring och spelade in tryckluftsborrar och fågelkvitter mm som de sedan

samplade och använde i sin musik. Det finns några plattor med Peter Gabriel och

Kate Bush, som när de hade fått sina första Fairlight samplers hade mycket sånt.

Tanken har väl annars användts ända sedan man kom på idéen med tapeloopar

på bandspelare, Varese m fl. Även i klassisk musik har det varit vanligt att man

använder instrument för att härma djur mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, ibland. Ett nytt ljud kan ju ge associationer som leder till något kreativt. Jag hittade en ljudfil på nätet med radiostörning och skall någon dag göra en låt av detta. Alltså, störningarna går upp o ner i olika toner och vid något parti så skulle man bara kunna översätta det rätt av. Om jag nu har kvar filen det vill säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en idé till ett ambientstycke när gräsklipparen gick på innergården utanför min lägenhet. Gjorde aldrig något av det, dock. Min synestesi gör att jag ofta kan 'se' en bild av hur ljudet eller konceptet ser ut, och varje gång jag därefter hör ljudet återkommer jag till just den bilden. Just i idén jag fick av gräsklipparen ser ut som ett vitaktigt, molnigt brus, med två parallella streck, ömsom vita ömsom ljust blå, löpandes ur det här bruset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar försöka lista ut i vilket frekvensområde ljuden är i ☺️.

Är det för många, tex en pratande folkmassa, musik och kanske en fläkt som låter på samma gång blir jag helt borta. Kan inte koncentrera mig på vad som låter (vad beror det på?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...