Jump to content
Annons

Tips för vintage sångljud mik+preamp


Piccolino

Recommended Posts

Tja!

Jag producerar musik med 50/60-talskaraktär på proffisionell nivå. Har dock aldrig begåvats med nån större teknisk fallenhet och tycker att mikrofoninköp är svårast.

Vintagekaraktären villl jag förtydliga genom ett mer UTPRÄGLAT åldrat sångljud. INGA SMÅ GESTER ALLTSÅ! Jag letar nu efter en kedja av mik+preamp för TYDLIG skillnad. Idén är inte att det ska låta så BRA eller DYRT om möjligt, det passar inte musiken, snarare bandpassigt gammalt om ni förstår vad jag menar.

I dagsläget använder jag en Röde NTK mikrofon genom en Universal Audio LA-610 preamp/comp.

Så:

1. Har ni några generella tips?

2. Vilken mik passar bra till en UA LA-610? OBS! Har ganska mörk röst, så jag vill ha en snygg mid...

Tipsen kan vara allt ifrån en stor investering av en klassiska AbbeyRoad-mik+pre-kedja, till era egna hemmagjorda knep.

Tack på förhand!

MVH

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En gamal dynamisk mic och ett större avstånd än normal typ 40-50cm kan ge lite 50-tals sound men man får rejält med brus 😏

Alternativt mätta ett analogt rullband och skära mycket bas men det blir kanske lite för omständigt i många fall.

Personligen tycker jag att det många gånger är lättare att efterlikna ett gamalt sound i efterhand. Både på röster och instrument. Tekniken har överlag blivit "för bra" så jag tycker ofta att det inte räcker med vintagemic och mic pre, speciellt om man spelar in digitalt.

Speakerphone från audioease kan funka många gånger om man vill "förstöra" med pluggar i efterhand... men det är ju lite fusk och visst hörs det om man är kräsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal dynamisk (kristall?) mikrofon, ex riktigt robusta electro voice eller något annat via en gitarrförstärkare ger ett riktigt härligt risigt ljud.

Se exempel här http://reel2reeltexas.com/vinListE.html

Och här, alldeles för dyra (kolla ebay) och inte alls bara för liveframförande av gubbgung.

http://bluesmics.com/zencart/index.php?mai...ufacturers_id=2

Kostar inte mer än en femhundring och ger det där karga femtiotalsljudet, gitarrförstärkaren kanske t.o.m kan vara over the top och du ska köra direkt in i en mikförstärkare, se dock till att den är kraftig för signalen kan ofta vara ganska svag i dessa mickar.

Redigerat av BelfastCowboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

rsound- Jag håller helt och hållet med dig, det är lättast att skära, värma och lägga på karaktäristiska rum i efterhand...men jag tycker att känslan kan gå förlorad i inspelningsfasen just i fallet sång.

Speakerphone var ett kul tips, tack.

Belfast Cowboy - Grymma länkar! Electro Voice-spåret låter riktigt intressant.

Vilken av mikarna var det du menade? Har du provat nån själv?

Alla - nån som har tips på plug-ins till Mac/Logic som är coola och användbara? Äger VintageWarmer 2, men saknar exempelvis snygga vintage-reverb och delayer, stärkarsimulatorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller reverb så måste det vara smidigast att köra med impulsreverb typ SIR2 - och helt enkelt leta efter impulser från gamla prylar, som plåtar o dyl - och från rum som låter rätt.

Förstärkaremulatorer: TH-1 från Overloud bör säkert innehålla en del användbart - och sedan finns också gratispluggen Acme Bar Gig, som kör med samma teknik som impulsreverben - och kanske kan vara något att ta en titt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både en Electro voice 950 cardax samt en Electro voice 911.

Båda används frekvent när det är annat än "definierat välljud" som gäller.

Låter bra på blås också, speciellt i kombination med "bättre" mikar med större omfång.

Tack!

rsound- Jag håller helt och hållet med dig, det är lättast att skära, värma och lägga på karaktäristiska rum i efterhand...men jag tycker att känslan kan gå förlorad i inspelningsfasen just i fallet sång.

Speakerphone var ett kul tips, tack.

Belfast Cowboy - Grymma länkar! Electro Voice-spåret låter riktigt intressant.

Vilken av mikarna var det du menade? Har du provat nån själv?

Alla - nån som har tips på plug-ins till Mac/Logic som är coola och användbara? Äger VintageWarmer 2, men saknar exempelvis snygga vintage-reverb och delayer, stärkarsimulatorer.

Redigerat av BelfastCowboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Preamps:

----------

Billig: Golden age pre-73

Dyrare: Vintage design m73d

Dock ligger det mesta på personen som spelar in/producerar. Prylar är överskattat 🙂 Hur som helst tror jag du kan finna mycket glädje med Speakerphone som någon var inne på.

Sen kan man ju alltid diskutera vad vintage-ljud innebär... Du kan få en inspelning att låta gammalt /varmt med en mic från claes olsson också...

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

http://cgi.ebay.com/Vintage-Electro-Voice-...id=p3286.c0.m14

Du kommer inte bli besviken, och prylar gör faktiskt skillnaden det är ju i inspelningsfasen allt ska avgöras och inte med pluggar i efterhand.

Jag tycker gott att du kan fortsätta använda din preamp, och sakta på mycket karaktär i mikrofonen.

Hör gärna av dig om du kommer över en mic, anledningen till att jag propsar på EV är att de är så sjukt billiga för det man får.

/ B

Redigerat av BelfastCowboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla - Tack för alla tips åter igen. Diskussionen om huruvida man ska behandla signalen innan eller efter anser jag bara har att göra med talang, öra, slumpmässiga kombinationer och teknisk fallenhet. Vissa har bara plånbok, vissa har bara kunskap, vissa har bara bra smak. En hyfsad kombination är ju ganska svårslagen...

Min slutsats hittills, efter mycket efterforskning och era grymma tips är:

Jag behåller min Röde NTK eller köper en bättre rör-mik (tips på nåt i 15-20.000-kronorsklassen?). Har testat att dra den rena inspelade sångkanalen ut genom min uppmikade Fenderstärkare och tillbaka. Det låter coolt faktiskt, särskillt blandat med den fylligare orginalsignalen.

Belfast Cowboy - Jag håller på att beställa en Electro Voice 636. Borde få den inom 2 veckor. Uppdaterar dig när jag testkört den!

Joachime - Skitcoola karbonmikar! Kanske beställer en sån också...

Lars XLN Audio - Bra tips, men inte för mig dock. Testade en igår...jag lät lite tunn liksom.

Har för övrigt köpt och lämnat tillbaka både en AKG C414 EB och en SHURE SM7B. Svårt att vänja sig av med rör...

Fridens liljor

/P

http://cgi.ebay.com/Vintage-Electro-Voice-...id=p3286.c0.m14

Du kommer inte bli besviken, och prylar gör faktiskt skillnaden det är ju i inspelningsfasen allt ska avgöras och inte med pluggar i efterhand.

Jag tycker gott att du kan fortsätta använda din preamp, och sakta på mycket karaktär i mikrofonen.

Hör gärna av dig om du kommer över en mic, anledningen till att jag propsar på EV är att de är så sjukt billiga för det man får.

/ B

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha ett gammalt sångljud bör du kanske kolla in en bandmick, AEA R84 har jag hört en del av och den låter fint i mina öron. Beyer och Royer har väl en del schyssta modeller också.

Vad gäller reverb så har du massa fina plåtar i Space Designer, om du vill skita ner det lite kan du lägga lite dist och eq efter reverbet på effektbussen. Glöm heller inte det korta slapback-delayet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag hade en gång en dynamisk Echolette mikrofon, typ från 60-talet. Ganska stora fyrkantiga klunsar med ett membran som var större än i dagens vanliga shure sm58 osv. Den här hade varit en av flertalet såna här som användes till både sång, blås och rubbet i Gunnar Hammarlunds orkester, de var ganska stora på 60 o 70-talet. Skulle du få syn på en sån så försök köp den. Den hade ett stort, gammalt ljud med ganska mycket botten. Händer väl inte ofta att man ser såna förstås, men de räknades säkert som riktigt bra grejer på den tiden.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...