Jump to content
Annons

Smidig "live-porta"


Rikard

Recommended Posts

Tjena.

Är det någon här som har ett bra tips på en liten smidig porta eller digital-bandare av något slag?

Vi ska ha den som back-track när vi kör live så den måste vara smidig och stabil.

Den måste ha 4 ut-kanaler (eller absolut minst 3) och helst så ska det också finnas en hörlursutgång som man kan ställa separat ifrån "main out"

Någon som har något förslag??

// Rich

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Annons
Jag har nyss köpt en Edirol R-44. Den har 4 kanalers inspelning.

Jag har funderat på exakt samma sak: behöver 4 kanaler ut för livesituationer och det enda som egentligen krävs i övrigt är att det är väldigt smidigt att byta låt. Har letat överallt på nätet och det enda jag hittar är just den där edirolen. Ingen som har nåt alternativ till den? Känns som att jag betalar för en hel del funktioner jag inte behöver om jag köper den, den är ju inte billig. Mycket tacksam för tips/ tankar kring detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, men måste som sagt finnas 4 analoga utgångar, 2 kanaler kan man ju köra från en vanlig MP3-spelare.

I värsta fall får man väl punga ut för den där Edirolen, men tycker som sagt det är märkligt om det inte finns några andra alternativ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, men måste som sagt finnas 4 analoga utgångar, 2 kanaler kan man ju köra från en vanlig MP3-spelare.

I värsta fall får man väl punga ut för den där Edirolen, men tycker som sagt det är märkligt om det inte finns några andra alternativ!

Har verkligen Edirolen fyra analoga utgångar? Är det inte bara fyra in?

Och varför räcker det inte med stereo? Nyfniken på hur ni tänt lägga upp det hela...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har verkligen Edirolen fyra analoga utgångar? Är det inte bara fyra in?

Och varför räcker det inte med stereo? Nyfniken på hur ni tänt lägga upp det hela...

Hej!

Japp den har fyra, se bilden: http://www.prosoundweb.com/images/uploads/LargeEdirolR44.jpg

(Men jag har läst manualen också... Inte bara kollat bilden:) )

4 utgångar:

1/2 Trummor Stereo

3 Bas

4 Övriga pålägg

Vi har tidigare kört 2 kanaler, alltså stereo men panorerat ut bas och trummor så att de hamnar i varsin kanal.

Alternativet är naturligtvis att köra alltihop i stereo men jag frågade en ljudtekniker om det och det är tydligen bättre att kunna styra nivån/kompression osv på respektive kanal.

Eller vad tror ni, skulle det funka att köra alltihop i stereo, alltså utan möjlighet för ljudtekniker att styra nivåer etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Japp den har fyra, se bilden: http://www.prosoundweb.com/images/uploads/LargeEdirolR44.jpg

(Men jag har läst manualen också... Inte bara kollat bilden:) )

4 utgångar:

1/2 Trummor Stereo

3 Bas

4 Övriga pålägg

Vi har tidigare kört 2 kanaler, alltså stereo men panorerat ut bas och trummor så att de hamnar i varsin kanal.

Alternativet är naturligtvis att köra alltihop i stereo men jag frågade en ljudtekniker om det och det är tydligen bättre att kunna styra nivån/kompression osv på respektive kanal.

Eller vad tror ni, skulle det funka att köra alltihop i stereo, alltså utan möjlighet för ljudtekniker att styra nivåer etc?

Att låta en ljudtekniker styra det där skulle jag aldrig våga, det blir nästan stupsäkert katastrof.

Jag kör backtracks som jag gjort själv, vanlig stereo. På en del låtar har jag trummor, bas, olika gitarrer, keyboard, på andra låtar kan det vara utan trummor, tom enbart en ensam gitarr. När jag mixat bakgrunderna har kah testat att sjunga och spela elgitarren till, då är det mycket lättare att höra om det blir lagom nivåer. Komprimering osv styr ni själva redan när ni mixar. Mixar ni skapligt bra finns det ingen anledning alls att blanda in en ljudtekniker för varje konsert. Får man till det en gång i hemstudion låter det alltid perfekt sen. Ni själva vet bäst hur det ska låta.

Ett sätt att få lagom nivåer och göra sig en uppfattning om hur det kommer att låta live är att koppla samma PA man har live till mixningen och lyssna HUR DET LÅTER PÅ HÖG VOLYM. (caps lock, oj) Annars är det lätt att det blir för mycket elbas, eller kagge i traxen. Eller för lite med för den delen.

Spelar ni elgitarr live kan det svänga som fan med ak gitarrer på backtracket. Man kan ju på detta viset få ett mycket mycket bättre akustiskt ljud än med piezomickade ak gitarrer som spelas live med rundgång och problem.

Har ni sett hur enormt med backtracks det finns på Spotify? Sök tex på Elvis karaoke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaret!

Vad använder du för att spela upp dina stereospår?

Minidisc... Börjar bli trött på det. Jag har nio stycken fulla med låtar, det är tio timmars musik. Skulle vilja byta till nån Ipod eller liknande, men orkar inte ta tag i det. Är bra nog less på att spela till backtrax. Och ännu mer på att göra dem. Gjorde allihop på min förra porta, varje låt kunde ta upp till tre dygn, mycket låter skit ändå, har komprimerat och eqat sönder mycket. Men det funkar ruggigt bra live i alla fall, det är omöjligt att få igång en krog på samma vis med bara en gitarr och inga trax. Jag började med skiten för jag var less på medmusiker som söp. Skulle vilja göra om alla trax, men fan vad det tar emot. Det skulle nog ta flera år.

Om ni är två som spelar live så tycker jag ni kan ha enbart trummor och bas i traxet, sen gör ni resten live. Då blir allt mycket enklare. Publiken skiter helt i bakgrunden dessutom, de tittar bara på vad man gör live. Och ju mindre instrument i bakgrunden, ju större frihet att lira olika live. Med ett bra trumkomp och bra bas behövs inget mer i traxet. Lättare att mixa, lättare att få bra ljud live. Nui kan ju byta mellan el o ak gitarr live oxå. Plus att ni kan spela vissa enstaka låtar helt utan trax, det gillar folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...