Jump to content
Annons

Hjälp med att bygga talkbox


Mr. Math

Recommended Posts

Jag har hittat lite filmer på hur man bygger en talkbox, men jag har fortfarande inte fattat hur det fungerar, dvs. hur man kopplar en talkbox till datorn mm. Min nuvarande utrustning är dator med cubase + vst, midiklavve, mick, samt en Phonic mm1002s mixer. Kan jag koppla talkboxen till mixern, eller behöver jag en egen amp till den?

Vad gäller själva bygget så finns några få trådar på forumet om ämnet, där någon som verkar vara kunnande menar att man gärna skall ha någon form av motstånd. Ingen av de youtube-videos jag har sett använder dock något sådant. Är det högriskabelt att förstöra talkboxen om man ej har motstånd?

Om jag bygger så tänker jag köra med en "horn driver" eftersom dessa verkar ge bättre ljud. Men vad heter detta på svenska??? Det är svårt att hitta en återförsäljare om man inte vet vad man ska söka efter.

Redigerat av Mr. Math
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Men vad heter detta på svenska??? Det är svårt att hitta en återförsäljare om man inte vet vad man ska söka efter.

Signalhorn är ordet du söker.

Annars funkar det med en högtalare eller vad som helst som gör ljud. Principen är enkel - allt bygger på att man ska förändra ljudet som kommer genom slangen inne i munnen och sen micka upp det.

EDIT: kolla igenom de här sidorna: https://www.studio.se/index.php?act=Searc...lite=%2Btalkbox

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det omöjligt att få tag på ett "signalhorn"? Jag har hittat 2 återförsäljare på nätet - Ljudia och någon mer - och har läst på forumet att musikaffärer kan ta in sådant. Jag har mailat både musikbörsen, jam och 4sound, men icke! Kollade lite på engelska sidor, men de levererar inte utanför UK. Så where the FJUK skall jag vända mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hoppar in här, Undrar bara funkar det bra med en sådan här? http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp...ItemDetails.jsp

Jag har läst på lite och har kommit fram till att det gäller att ha en driver med så brett register som möjligt. Diskanten är ju oftast inget problem, men den ska gärna sträcka sig så långt ner som möjligt, gärna 500 hz eller lägre. Jag har nu byggt klart min med den här drivern http://www.ljudia.com/hogtalarelement-s821...-d-200-p173276/ och det funkar kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 3 månader senare...
jizzi (oregistrerad)

Signalhorn är ordet du söker.

Annars funkar det med en högtalare eller vad som helst som gör ljud. Principen är enkel - allt bygger på att man ska förändra ljudet som kommer genom slangen inne i munnen och sen micka upp det.

Undrar vilket som blir bäst då egentligen, signalhornet eller en vanlig högtalare?

Såg att biltema hade signalhorn för 90kr/st, klarar dessa biffen eller är det något speciellt man ska titta efter? Sen hade dom hög/låg frekventa signalhorn, vad bör man satsa på isåfall??

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vilket som blir bäst då egentligen, signalhornet eller en vanlig högtalare?

Såg att biltema hade signalhorn för 90kr/st, klarar dessa biffen eller är det något speciellt man ska titta efter? Sen hade dom hög/låg frekventa signalhorn, vad bör man satsa på isåfall??

Nix. Signalhorn är det inte och inte biltuta heller.

Det skall vara en högtalare som kan kopplas till en slang. Ljudet går genom slangen som du stoppar i munnen, sen sätter du en mick framför munnen och spelar in ljudet. Den typiska lösningen är att ta en "driver" till ett mellan- eller diskant-horn, utan själva hornet. Då slutar det i ett hål där man med lite fixande kan fästa slangen. Drivern kopplar du sen till en effektförstärkare, till exempel en gitarrförstärkare. Så kör du in ljud i den från din gitarr eller vad du nu vill ha.

En sån här kanske skulle funka, vad vet jag.

http://www.thomann.de/se/behringer_b300_ersatztreiber_34p30a8.htm

Eller en sån här:

http://www.thomann.de/se/jbl_2412h_1treiber.htm

Billigast är om du kan hitta något gammalt horn på Blocket.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

jizzi (oregistrerad)

Okey! Tackar 🙂 då förstår jag lite bättre vad som behövs..

Men eftersom man ska in i butiken o handla trots allt då, borde jag köra på diskanthornet eller mellanhornet? Känns som diskanthornet kan bli lite svagt, har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

jizzi,

Tänk på att diskant och mellanregister drivers är känsliga för bas och lågt mellanregister.

Detta måste filtreras bort för att drivern skall hålla då du kopplar den direkt till en högtalarutgång.

Filtret är typ ett högtalardelningsfilter och kan bestå ev en kondensator i serie med drivern, och eventuellt en drossel parallellt över driven för att få det exra säkert, värden på kondensator och drossel måste prövas ut beroende på driver, impedans och effekt.

Man bör och ha ett extra överbelastningsskydd, som kan vara en glödlampa i serie med driven, (typ äldre glödlampa för bil/motorcykel) denna fungerar som en limiter, då den blir högohmigare när den börjar glöda, men får givetvis prövas ut noga för en speciell driver och effekt)

En användbar driver bör vara en mellanregisterdriver, så det blir lite "fjong" i slangen, diskantdriver kommer att låta klent och ynkligt

Det finns hållbarare drivers, typ sådana som sitter i "tratthögtalare" som används som utropshögtalare på nöjesfällt, flygplatser och liknade.

(även dessa kan behöva ett filter om don skall plågas av gitarrförstärkare)

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...