Jump to content
Annons

Vad är det som gör att en låt låter bra i olika stereos?


ramoand

Recommended Posts

Tja!

Jag har funderat på vad det är som gör att en låt låter bra i olika stereos.. När jag t ex lyssnar på min egna remix som jag jobbar med nu i olika stereo så låter det ju ganska olika i varje stereo. I den ena hörs t ex all percussion mer och sången mindre, och tvärtom om i en annan. Beror det på stereons egna eq-kurva då eller? Och vad är det som gör att alla profesionellt mastrade låtar låter bra i olika stereos? Har dom ratt rätt i EQn, komprimerat på rätt sätt eller vad är det dom gör så bra som inte jag gör lika bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är viktigt med en bra lysning i din studio. Även att ha referens lysning, i andra system du har hemma och i bilen. Om du mixar i ett par billiga datorhögtalare eller ett par skit lurar kommer det förmodligen inte bli bra.

Man behöver en par bra monitorer som gör ljudet rättvist, så som det låter i ett par bra monitorer, låter det i regel bra i andra system med :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag har funderat på vad det är som gör att en låt låter bra i olika stereos.. När jag t ex lyssnar på min egna remix som jag jobbar med nu i olika stereo så låter det ju ganska olika i varje stereo. I den ena hörs t ex all percussion mer och sången mindre, och tvärtom om i en annan. Beror det på stereons egna eq-kurva då eller? Och vad är det som gör att alla profesionellt mastrade låtar låter bra i olika stereos? Har dom ratt rätt i EQn, komprimerat på rätt sätt eller vad är det dom gör så bra som inte jag gör lika bra?

Alla proffslåtar funkar inte överallt, det är en myt.

Men det finns knep såklart... se till att du kan din egen lyssning till att börja med. Om du missar att kompensera för ditt systems eventuella brister - för jag förutsätter att du inte har ett par top of the line-lådor från genelec eller så - kan felen förstärkas i vissa system men kanske inte hörs så mycket i andra.

Jag tror ändå det är en mixfråga. EQ:ar du ordentligt, skär "onda" frekvenser"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Ramoand

Din fråga är naturlig bit i ens träning att bli duktig på att mixa. Alla har nog ställt sig den någon gång, även så jag. Svaret är tyvärr ändå att det handlar om träning och övning att mixa bra. Och som sagts att du har en lyssning som avslöjar de fel och brister som finns i mixen (om du inte hör det blir det ju annars svårt att veta vad som ska rättas till). Men bara fortsätt och öva och lyssna i andra stereoapparater och försök fixa till det så att det hela tiden blir bättre Lyssna mycket på mixar som du tycker är bra i dina monitorer så att du verkligen lär dig hur de låter. JObba tillsammans med någon kan också vara bra för ens utveckling.

Lycka till och ge inte upp :rolleyes:

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Ramoand

Din fråga är naturlig bit i ens träning att bli duktig på att mixa. Alla har nog ställt sig den någon gång, även så jag. Svaret är tyvärr ändå att det handlar om träning och övning att mixa bra. Och som sagts att du har en lyssning som avslöjar de fel och brister som finns i mixen (om du inte hör det blir det ju annars svårt att veta vad som ska rättas till). Men bara fortsätt och öva och lyssna i andra stereoapparater och försök fixa till det så att det hela tiden blir bättre Lyssna mycket på mixar som du tycker är bra i dina monitorer så att du verkligen lär dig hur de låter. JObba tillsammans med någon kan också vara bra för ens utveckling.

Lycka till och ge inte upp 🙂

MVH

Anders

Okej! Nej, inte en chans att jag ger upp 🙂 Jag mixar i lurar just nu för jag har tyvärr inga monitorer.. har varken pengar eller akustik för det just nu 🙁 men men.. finns de några tips man kan följa om mixar i lurar? för det är ju inte direkt samma sak om att ha monitorer.. och finns det några typiska fel o brister som förekommer i "nybörjarmixar"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du måste mixa mycket i lurar av ekonomiska skäl så tror jag att du skulle få mycket bättre mixar av att komplettera med att mixa i ett par skruttiga högtalare för 200 spänn. Även om det är skitdåligt ljud i högtalarna så är det en helt annan grej att mixa så än att mixa i lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...