Jump to content
Annons

Varför blir det såhär?


ramoand

Recommended Posts

Tja!

Jag sitter o håller på med en liten slask på en ny låt som vi har gjort i bandet. För trummor använder jag Addictive Drums och när jag solade kicken så upptäckte jag att den lät konstigt. Vissa kickar/tillslag låter helt annorlunda.. Jag förstår inte varför.. jag har samma velocity på alla och inga effekter på kanalen. Detta fenomen har jag upplevt även när jag gör house musik (fast då använder jag inte AD). Är det nån som kan förklara för mig?

Här är ett ljudexempel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
AD kanske triggar olika lager av samplingar för att inte låta så sterilt (även om det är önskvärt ibland).

Okej, menar du att den triggar olika lager helt random då? För dom tillslagen som låter konstigt kommer ju inte regelbundet...

Det konstiga e ju att jag upplever samma sak ibland när jag kör med reason redrum, o den trigger ju inte flera lager om man inte själv säger åt den att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, menar du att den triggar olika lager helt random då? För dom tillslagen som låter konstigt kommer ju inte regelbundet...

Det konstiga e ju att jag upplever samma sak ibland när jag kör med reason redrum, o den trigger ju inte flera lager om man inte själv säger åt den att göra det.

det ligger inte två anslag på varandra då? två midi-notes, Då låter det väldans skumt ibland

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, menar du att den triggar olika lager helt random då? För dom tillslagen som låter konstigt kommer ju inte regelbundet...

Det konstiga e ju att jag upplever samma sak ibland när jag kör med reason redrum, o den trigger ju inte flera lager om man inte själv säger åt den att göra det.

Ev som Limpan säger men på varje velocity (eller velocityintervall) har du flera samplingar som triggas för att får variationen. Annars så skulle INTE AD vara så populär, promise!

MEN nu du har jag efter lite googlat och hamnade hör och häpna i manualen 🙂

Gå in på Edit, Sampler och klicka för "Single Sample Mode". Antar på respektive trumma, klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ev som Limpan säger men på varje velocity (eller velocityintervall) har du flera samplingar som triggas för att får variationen. Annars så skulle INTE AD vara så populär, promise!

MEN nu du har jag efter lite googlat och hamnade hör och häpna i manualen 🙂

Gå in på Edit, Sampler och klicka för "Single Sample Mode". Antar på respektive trumma, klart!

Okej najs! ja hitta det =)

Men att de låter som det ljudklippet jag laddade upp kan ju inte vara önskvärt? eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vissa slag liksom fasar eller hur?

Då är det nog dubbla midinoter iallafall. Har du verkligen flyttat på noterna som ger dig problem och tittat efter om det var en dubbelnot? Det syns inte utan att man flyttar på noten.

Kör du Cubase finns en funktion som heter "delete doubles", mycket användbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa slag liksom fasar eller hur?

Då är det nog dubbla midinoter iallafall. Har du verkligen flyttat på noterna som ger dig problem och tittat efter om det var en dubbelnot? Det syns inte utan att man flyttar på noten.

Kör du Cubase finns en funktion som heter "delete doubles", mycket användbar.

Jag har bara använt drum editorn o ritat in varje slag. då kan de väl inte bli dubbelnoter? Om man ritar in en not där en redan är lagd så blir den ju borttagen istället för att det läggs en ny "ovanpå".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara använt drum editorn o ritat in varje slag. då kan de väl inte bli dubbelnoter? Om man ritar in en not där en redan är lagd så blir den ju borttagen istället för att det läggs en ny "ovanpå".

antagligen inte. men spelar du en not på samma ställe så blir det dubletter, kan tänka mig att det blir likadant när du ritar in oxå.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är lätt hänt att man råkar rita in två på varandra utan att man märker det. Enklaste kolla det är i pianorollen och deleta och se om det ligger dubbletter där. Gör det inte det är det bara ångra deletandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också så att inte "Sync" är aktiverad på Beats-sidan i Addictive Drums. Om den är påslagen så spelas den markerade midirytmen över den midiinformation som redan finns på spåret, vilket kan leda till fas-knas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...