Jump to content
Annons

Studiobygge: Bygger om studion från grunden


iGnu

Recommended Posts

Hej!

Då var det äntligen dags för oss att göra det årliga ombygget av studion. (fråga inte, det har bara blivit så 🙂

Vår studio idag består av ett rum på 22 m2 och ett mindre långsmalt om kanske 12m2 med dubbelväggar och stor glasruta emellan. Det mindre rummet har mest fungerat som en sopstation för vår kära sångare (danielssondesign) där han förvarat all skit han lyckats dra med sig.🙂 nej nu ska jag inte vara elak, men p.g.a rummets utformning så har vi knappt nyttjat det. Nu är det så att vi har fått ett utrymme till, på andra sidan det avlånga rummet, som tidigare varit ett förvaringsutrymme.. Så vi river den väggen och gör ett större rektangulärt rum av de båda små rummen samt ett stort sångbås.

Vi bygger om studion främst på grund av tre anledningar:

Utrymme

Tidigare hade vi planer på att göra ett stort rum av de befintliga två rummen men vi beslutade att behålla två rum då jag och Micke (sångaren) behöver kunna jobba var för sig. Hittills har vi båda två suttit inknölade i det stora rummet och Micke har haft sitt skräp i det lilla. När Rille gick med i bandet igen var saken klar. Vi behöver kunna sprida ut oss när vi jobbar med bandet, och sen underlättar det mycket när vi jobbar med egna grejer. Så varje rum kommer bestå av ett skrivbord, akustikmaterial, diverse instrument, kanske en soffa. Mycket plats över med andra ord. Det blir rätt många fester i studion så lite mer plats är aldrig fel.

Akustik

Akustiken i rummet idag är väl ok men behövs göras om från grunden. För min del är basregistret viktigt då jag jobbar mycket med "bas-intensiva" genres så som klubbmusik, hårdrock osv.. Jag vill ha ett mixrum där basen verkligen är tajt. så man verkligen känner basen så som den kommer höras i ett PA. Inga ringande frekvenser eller utklingningar. Så gott det går:) Tanken är att blanda massiva porösa absorbenter med flera helmholtz-resonatorer (både stora och små). Cruncherns tråd (studiosveriges referensmaterial) kommer verkligen att vara till nytta:). Diskant- och mellanregister känns inte som något problem att få bukt med. Ska däremot vara noga så man inte dämpar något specifikt frekvensområde för mycket. Tanken är även att vi ska lägga akustikinnertak då vi har upp till 3.5m i tak och redan har en satans massa skivor vi kan stuva övan på men ändå behålla en luftspalt på minst 20 cm. Diffusion kommer även lösas på något sätt.

Design

Sedan är vi väldigt trötta på att ha en "ful" studio. det är inte särskilt motiverande att komma dit och se den målad i mörka färger med halvtaskig belysning så som den är idag. Ljusa färger, skön belysning, trägolv och nya möbler är vad vi tänker oss. Men även försöka designa akustikmaterialet så det blir fräckt på något vis. ingen ful grå skumgummi någonstans.

Sen vill vi försöka oss på det omöjliga: inga synliga kablar. Alla ljudkablar (bortsett från runt skrivbord) får gå igenom väggarna. Allt ska i stort sett vara kopplat och klart, vi ska även sätta in skärm och tangentbord i sångbåset så vi kan styra datorer därifrån/låta sångaren se vad producenten ser på skärmen, text osv..

Mål:

Två studiorum avsedda för produktion och mix samt ett stort sångbås. Båda rummen ska ha så bra akustik det går, bra ventilation och även ha en snygg design.

då kör vi!!

Så här ser studion ut idag:

old.jpg

Så här ser den ut efter att vi har rivit en vägg (väggen till höger på bilden övanför) samt byggt ett sångbås.

clean.jpg

Förrådsutrymmet.

IMG_1508-small.JPG

Det ”avlånga” rummet.

IMG_1502-small.JPG

Rivning.

IMG_1513-small.JPG

Efter rivning.

IMG_1537-small.JPG

IMG_1550-small.JPG

Köpte 3 ljudklassade massiva dörrar på återbyggsdepån.

IMG_1558-small.JPG

Det börjar samlas en massa skräp utanför rummen…

IMG_1499-small.JPG

Rille gör smygreklam.. själv föredrar man Makita

IMG_1556-small.JPG

Fick bygga igen den gamla dörren till förrådet.

IMG_1561-small.JPG

En av betongväggarna i det stora rummet var ful med hål och sprickor.. Testade att spackla det men det blev hade nog inte blivit så bra…

IMG_1602-small.JPG

… så vi byggde över väggen med en vägg.. hoppas inte den kommer vibrera.. By the way, spons av Hornbach 🙂

IMG_1636-small.JPG

IMG_1653-small.JPG

Var kommer allt j*vla skräp ifrån???

IMG_1638-small.JPG

Ventilationen kom idag. I varje rum kommer vi ha två ventilationskanaler: en kanal med stor kanalfläkt och ljuddämpare som suger ut luft ur rummet och en likadan kanal som blåser in friskluft i rummet. En öppningsbar koppling på utsuget kommer även att finnas så man kan koppla på en ”portabel AC” under sommardagarna.

IMG_1659-small.JPG

De nya innerväggarna är uppreglade med 10 och 20 cm mellanrum från ordinarie vägg.

IMG_1674-small.JPG

IMG_1649-small.JPG

Väggarna är plastade och isolerade.

IMG_1676-small.JPG

Den gamla akustikbehandligen är nedplockad.

IMG_1581-small.JPG

Den gamla rutan är nedplockad.

IMG_1616-small.JPG

De nya rutorna är uppe! blir totalt en mindre ruta med dubbla 3glasfönster. Öppningsbara kan vara bra.

IMG_1626-small.JPG

Har ett konstigt parti i väggen på ena kortsidan i det större rummet.. väggen går liksom utåt ca 80 cm. där satt ett trädäck innan

IMG_1658-small.JPG

när vi plockade ner trädäcket upptäckte vi att hela "hålet" i väggen verkligen går ner till våningen under. det var reglat och tätat men snett..

detta kommer vara framför mixplatsen så jag tänkte fylla upp hela utrymmet med isolering och sätta väv/tyg framför. som en massiv "superchunk-basfälla" som är 1,2m hög, 0,8m djup och 4m bred. gör väl någon nytta hoppas jag:P

IMG_1665-small.JPG

Det var allt än så länge! 🙂

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 177
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kul me nybygge! 😉 Skall följa detta.

... För min del är basregistret viktigt då jag jobbar mycket med "bas-intensiva" genres så som klubbmusik, hårdrock osv..

Så ni gör hårdrock också alltså? Skulle vara kul att höra nångång.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en liten mini-uppdatering:)

Gipset är uppe och första lagret med spackel är lagt

IMG_1678-small.JPG

Förutom i ena hörnet då där vi håller på och klyddar med elen.

IMG_1682-small.JPG

hålet efter den förra rutan ska byggas igen så fort vi får hem alla kablar vi beställt. Kommer ha 4 XLR, 4 tele, dvi och usb från båda rum till sångbåset. Så man kan styra båda datorer därifrån eller bara låta sångaren följa DAW´n på skärmen/se text.

IMG_1681-small.JPG

Skar ut bitar ur akustikundertak att ha mellan rutorna. ska klä dem med svart tyg så fort det blir lite renare i studion.

IMG_1694-small.JPG

Sångbåset återstår att byggas.. väntar på rätt kablar som sagt.

IMG_1690-small.JPG

har köpt 50m2 laminatgolv! mörk valnöt typ

IMG_1689-small.JPG

Det stora rummet är redo för att målas

IMG_1687-small.JPG

IMG_1684-small.JPG

Skräpet har fortfarande inte försvunnit av sig själv.. men jag hoppas på det.

IMG_1688-small.JPG

Vi har varit runt idag och kollat på belysning, tapet och färg.. vi har inte riktigt planerat designen ännu men snyggt ska det bli!

Undertaket kommer nog ikväll med.. ska bli intressant och se vilken färg det blir:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Schyssta bilder! Följer med spänning...å kör hårt. Byggtrådar är alltid kul. 🙂

Japp:) Byggtrådar är riktigt kul även om vårt bygge inte håller gearslutz-kvalite direkt:)

More!

There WILL be more! känns som man sliter i studion dygnet runt.. typ som med musiken fast med fog, reglar och gips istället...

Kul me nybygge! 🙂 Skall följa detta.

Så ni gör hårdrock också alltså? Skulle vara kul att höra nångång.

Har faktiskt blivit en del hårdrock den senaste tiden:) håller på att spela in en polares 5 låtar plus några egna.. lägger upp här så fort något blir klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se, ni verkar vara rejält hängivna.

Och skitsnyggt golv!

/Lax

Tack:) Ja man har gått och längtat efter att få bygga i ett halvår och nu när man väl står här upptäcker man att lägga gips inte är så himla kul som man kom ihåg...🙂 men SNART är det klart och då är man lycklig.. lagom till semestern!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en miniuppdatering!

Reglade upp väggen till sångbåset och hängde upp dörren. Dörren tog ett bra tag att få upp (till skillnad mot de andra två dörrarna) men en efter att ha justerat den om och om igen glider den perfekt in i karmen! (inget bygge utan disco förresten)

IMG_1695-small.JPG

Så här ser det ut efter lite gips och fog!

IMG_1704-small.JPG

En väldig massa fog har gått åt. minst 5 kartonger redan..

IMG_1699-small.JPG

Hålet efter den tidigare rutan är igengipsat! det skall snyggas till och tätas mer innan ännu ett lager gips ska upp på den väggen.

IMG_1703-small.JPG

Alla fula dörrkarmar skall målas! även dörrarna. Snart klara med det satans gipset... Vi valde (kanske lite korkat) att ha inbyggda eluttag i väggen. I det stora rummet blir det dock utanpåliggande el.

IMG_1708-small.JPG

Äntligen börjar det hela likna ett rum! sångbåset blir ca 2,5m x 1,5 så det blir stort och bra! just nu är där enorma problem med flutter då allt ljud har liksom en ton men akustikbehandlingen lär ju lösa det!.

Det blev även ett extra lager gips på den nya väggen i det stora rummet.. tänkte att det måste vara bra att få den så stabil som möjligt.

Förresten.. går det att lägga tapet utanpå akustikskiva typ undertak?😉 om vi bortser från att akustikegenskaperna försvinner då..

Link to comment
Dela på andra sajter

vackert boys 😄

håller med, makita is teh shit. 😄

Har spanat in ditt bygge på kontrollrummet emulator! Det ser ju riktigt bra ut!😛 Blev det något gruppköp på diffusorn förresten? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Uppdatering!

har inga nya bilder då det bara är tråkigt slavjobb för tillfället.. Livet är ett helvete.

Vi är klara med gipset (det räckte precis) så de senaste dagarna har endast varit slipa och spackla. och ännnu mer slipa. och jag HATAR att slipa. på 3,5 meters höjd. Med värmeböja utomhus. ☺️

Och nu när det stora rummet är färdig slipat upptäcker man att det finns diverse olika maskiner för detta jobb. Lagom nu när man inte kan röra händerna 😛

8345963107.jpg

Nä jag ska inte gnälla, det dryga är över! 😉 (om vi bortser från el och ventliation öhh.. )

Sen har jag börjat måla det stora rummet i nordsjö-vit. Rummet känns galet mycket större än tidigare så det är ju bra.

Sen har vi börjat planera färgtema, ljudabsorbenter och liknande och det kommer nog bli lite galna lösningar typ tapet utanpå akustiktak-skiva.

Mer om det senare!!

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat men det borde gå om du grundmålar/förlimmar innan så att inte underlaget suger åt sig allt tapetklister. Använd vävlim!

Tack för tipset!😉 Testade att limma på en tapetbit direkt på skivan.. och det fungerade hur bra som helst! Men det var ju en liten yta bara och man vet ju inte vad som händer. Gör nog som du skrev, att måla ett lager och sedan vävlimma. Funkar vävlim med easy-upp tapet tro?☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra kämpat grabbar! Följer tråden med spänning och hoppas på många bilder framöver.

Får man fråga vad det är för typ av byggnad ni har studion i? Ser kalas ut iaf. Jag vill också ha en studio.

Tack! Det är en stor industrilokal (typ 60tal?) som vi delar med lite andra kreativa människor (musiker, målare, fotografer osv).

Perfekt för oss då vi kan spela musik dygnet runt på full volym. Och arrangera stora fester:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset!🥰 Testade att limma på en tapetbit direkt på skivan.. och det fungerade hur bra som helst! Men det var ju en liten yta bara och man vet ju inte vad som händer. Gör nog som du skrev, att måla ett lager och sedan vävlimma. Funkar vävlim med easy-upp tapet tro?😕

Jo det funkar...vävlim är lite kraftigare än vanligt pulver. Fäster det bra så kör på med det du har. Om man tex har en vägg bredspacklad (hela ytan) så blir underlaget sugande och då är det bra att förlimma med vävlim lite utspätt med vatten eller en vattenburen grundfärg (matt). Låt torka å sen på med tapeten.

Jag vet ju som sagt inte HUR sugande ditt underlag är men bättre ta det säkra före osäkert.

Blir kul att se sen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det funkar...vävlim är lite kraftigare än vanligt pulver. Fäster det bra så kör på med det du har. Om man tex har en vägg bredspacklad (hela ytan) så blir underlaget sugande och då är det bra att förlimma med vävlim lite utspätt med vatten eller en vattenburen grundfärg (matt). Låt torka å sen på med tapeten.

Jag vet ju som sagt inte HUR sugande ditt underlag är men bättre ta det säkra före osäkert.

Blir kul att se sen. 🥰

Perfekt att få kvalificerade tips från en målare ju:) Polaren på nordsjö tror att det räcker med att måla utanpå "akustiktaket" och sedan tapetsera?

Kanske både färg och vävlim då iom att det måste ju bli snyggt , tapeten är svindyr? 🙂 Känns som att varje tapet ska sättas upp på ett helt unikt sätt idag... 😕

Japp det ska bli jäkligt spännande hur det blir.. har en störd ide i huvudet, men har inte haft en sekund över att leka i sketchup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt att få kvalificerade tips från en målare ju:) Japp iaf före detta...lite som att lära sig cykla...man glömmer aldrig! 😄 Polaren på nordsjö tror att det räcker med att måla utanpå "akustiktaket" och sedan tapetsera? Ja det fyller samma funktion

Kanske både färg och vävlim då iom att det måste ju bli snyggt , tapeten är svindyr? 🙂 Känns som att varje tapet ska sättas upp på ett helt unikt sätt idag... 😄Ja schwainigt dyrt med målargrejs!

Japp det ska bli jäkligt spännande hur det blir.. har en störd ide i huvudet, men har inte haft en sekund över att leka i sketchup.

Slejnard försöker kvota flera inlägg samtidigt...höhö

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste kolla upp det där med vävlim.. har det någon stärkande effekt likt vävtejpen man har mellan gipsskivor? För den "väggen" kanske inte blir så stabil. Annars kanske det är bättre med bara färg för vi har färg i överflöd 😄 Tack för din hjälp! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tapet? vad bygger ni, ett radhus eller?

nä skämt, men det räcker väl att rolla på nån färg på gipset.

om du ska måla ett akustiktak så hoppas jag att det är nån form av diffusorer eller akustikgips(+ mineralull), annars är det väldigt dumt. altså om det är vanliga glasulls skivor. fast det bror väl på hur tjocka dom är iofs, är dom runt eller över typ 400mm så kommer dom att ha effect i hög bas/lång mellan dock med längre effect.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
tapet? vad bygger ni, ett radhus eller?

nä skämt, men det räcker väl att rolla på nån färg på gipset.

om du ska måla ett akustiktak så hoppas jag att det är nån form av diffusorer eller akustikgips(+ mineralull), annars är det väldigt dumt. altså om det är vanliga glasulls skivor. fast det bror väl på hur tjocka dom är iofs, är dom runt eller över typ 400mm så kommer dom att ha effect i hög bas/lång mellan dock med längre effect.

Haha nja det är väl mest så att vi har hittat lite coola tapeter.. 😉

det jag har tänkt är att bygga en vägg framför monitorerna av reglar, isolering och akustikskiva (istället för gips). Och sedan sätta tapet utan på det. Hörnen och resten av rummet kommer vara dämpat och som jag förstår det så bör tapeten endast reflektera diskant och högt mellanregister? bas och så lär ju fortfarande gå rakt igenom.

just bakom den tapetväggen kommer där vara en "Superchunk" i kant med golvet och 120 cm upp¨och 80 cm bred. (svårt att förklara men ursprungsväggen går in och blir ett stort hål hehe.

I hörnen som går till taket bakom monitorerna kommer det även finnas stora absorbenter så det är väl just diskant och högt mellanregister som kan reflekteras av tapeten? och utöver det så är ju diskanten riktad och lär inte gå bakåt i första hand? monitorerna kommer även stå minst en meter från bakre vägg.

Rätta mig gärna om jag har fel här... 🙂

EDIT:

Det är detta utrymme jag menar. Tänkte fylla upp det helt med isolering och låta det gå ut till vertikala superchunks i hörnen. I mitten monterar vi en vägg med reglar, isolering, akustikskiva och tapet..

IMG_1658-small.JPG

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

ta en titt på denna(om du inte redan gjort det):

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopi...6&start=270

sidan 18 och 21 ser du hur dom reglar för akustiken i kontrollrummet.

Wow vilket bygge! Tack för länken! 😏

Inte helt vad jag tänkt mig dock.. Jag har mer tänkt att regla upp hörnen typ Superchunk och på väggen emellan dem så reglar jag upp som vanligt med isolering cc 60, fast sätter akustiktakskivor övanpå och sedan tapet på dem. anledningen att jag inte vill sätta gips är att i nedre halvan av rummet så kommer där, bakom, vara ett utrymme ca 80cm djupt fyllt med isolering. jag tror då att basen kommer gå rakt igenom tapeten och ändå bli till viss del absorberad.

Kanske en dum ide? Tanken är ju att ha tjockt akustiktak i hela rummet samt absorbenter i sidorna efter hörnen för reflektionerna. sen ett par helmholtz där de behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow vilket bygge! Tack för länken! 😉

Inte helt vad jag tänkt mig dock.. Jag har mer tänkt att regla upp hörnen typ Superchunk och på väggen emellan dem så reglar jag upp som vanligt med isolering cc 60, fast sätter akustiktakskivor övanpå och sedan tapet på dem. anledningen att jag inte vill sätta gips är att i nedre halvan av rummet så kommer där, bakom, vara ett utrymme ca 80cm djupt fyllt med isolering. jag tror då att basen kommer gå rakt igenom tapeten och ändå bli till viss del absorberad.

Kanske en dum ide? Tanken är ju att ha tjockt akustiktak i hela rummet samt absorbenter i sidorna efter hörnen för reflektionerna. sen ett par helmholtz där de behövs.

komm på att jag tror tapeten kommer att gå sönder om man kommer åt den, om det inte är tjock glasfiberväv då. dom mäst slitstaka alternativan jag fann var tygklätt eller ecophon super g(tror prarafon slugger är liknande?) som har tjock glasfiber yta. jag vade dock tyg dels pga att priset på super-g men mäst pga färg alternativen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för en uppdatering. Vi har jobbat väldigt hårt den senaste veckan. mest med tråkgrejer tyvärr, så som att köra en satans massa skräp, gamla dörrar och fönster till tippen. Vi har även målat allting klart och även lackat alla dörrar, karmar och fönster. Vi tänker utgå från Norsjövit och sedan kompletera med olika färgelement.

Nästa steg är att ordna ventilationen i båda rummen samt dra all el. Vi behöver även bygga ett tak i sångbåset med någon form av lucka så man kan komma åt ventilationen om det skulle vara något. Insidan av sångbåset behöver med målas. Sen är förhoppningsvis ett undertak på väg:)

Stort och ljust blir det

IMG_1712-small.JPG

Här kommer superchunk nr1 vara.

IMG_1713-small.JPG

Sen har vi lackat alla dörrar, karmar och fönster i samma vita färg.

IMG_1716-small.JPG

ska sätta upp lister runt fönster och dörrar bara. och byta ut tätningslisterna mot grövre.

IMG_1730-small.JPG

Vi blev riktigt nöjda med glasdörren. snygg som fan

IMG_1726-small.JPG

Den lyser upp hela sångbåset fast kommer ändå vara ett par meter bakom sångaren

IMG_1718-small.JPG

Vi plockade av de små tvärgående listerna i fönstret på innersta dörren. blev rätt snyggt det med

IMG_1722-small.JPG

Sen ska vi snart fixa "innerkarmen" mellan rutorna. blir totalt 6 glasrutor mellan rummen.

IMG_1720-small.JPG

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

komm på att jag tror tapeten kommer att gå sönder om man kommer åt den, om det inte är tjock glasfiberväv då. dom mäst slitstaka alternativan jag fann var tygklätt eller ecophon super g(tror prarafon slugger är liknande?) som har tjock glasfiber yta. jag vade dock tyg dels pga att priset på super-g men mäst pga färg alternativen.

Tapetväggen kommer nog bli rätt känslig. som tur är ska den vara framför skrivbordet där ingen ska vara direkt.. och skrivbordet ska stå en bra bit från den väggen så man kan enkelt komma runt vid behov:) det blir kanske lite form före funktion. Men vi måste ha in färg i våra sterila sjukhus-studiorum:)

vad tror ni om diskantreflektioner från väggen bakom monitorerna? där kommer vara upp till 80cm tjock isolering så mellanregister och bas kommer ju till viss del reflekteras. och diskanten är ju så pass riktad så den kommer väl knappast kunna studsa på tapeten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här har jag skissat att rummet framför skrivbordet kan se ut. Bortsett från undertak och basresonatorer.

Den "gula väggen" är då tapetväggen jag menar. och BAKOM det är där 70cm djup isolering, 130cm högt.

Absorbent1.jpg

Absorbent2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...