Jump to content
Annons

Kablar specifikt för elbas


debatt

Recommended Posts

Hej!

Jag har beställt lite olika kablar, för elgitarr, synth etc.

Vet ni någon kabel som är specifikt avsedd för elbass? Planet Waves hade väl en som skulle funka till elgitarr & bas och en annan kabel rekommenderade de bara för elgitarr, men finns det någon enkom för elbas?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är rena nyset att påstå att kablar är gjorda speciellt för gitarr eller bas (eller annat...).

Köp vilken som helst, som har en tät skärm, bra stabilitet (så att den tål att trampas på) och hållbara kontakter. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget som kablar som är till enbart för gura eller bas.

Säljare på MB och Jam hävdar det.

Men jag har redan beställt en Planet waves-kabel, men en slags strömbrytningsfunktion - får duga och räcka med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säljare på MB och Jam hävdar det.

Det hade varit spännande att höra vilken förklaring de har om de påstår något sådant...

Men jag har redan beställt en Planet waves-kabel, men en slags strömbrytningsfunktion - får duga och räcka med den.

Det blir säkert bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det vanliga dravlet kör de med:

"jag har en sån själv, den är extremt bra till just elgitarr - skönt midrange och flow, men den blir lite väl tunn om du ska köra elbas med den. Nej då rekommenderar jag den här istället, om du kollar i senaste produktkatalogen här för Planet Waves-sortimentet (bläddrar upp sidan), så ser du att de lagt till orden "och elbas", att den passar både för elgitarr OCH elbas. Det är ju inte nån överraskning direkt, för det är ju bara att kolla på den hur den ser ut... Du ser, klart tjockare än den andre där (pekar)... Sedan har ju lödningen stor betydelse också. Men de borde ha en specifikt för elbas också (funderar och kliar sig i huvet, halvvänd mot väggen, slår sedan ut med armarna) "ok tack, ska tänka på saken". (musikaffär)

Sedan har vi en audiobutik här i stan och en tekniker där som har oerhört mycket jobb med beställningar om att löda om kablar de köper in. Har sett aktiviteten själv därinne många gånger. Butiken går bra. En säljare sa till mig där: "det är ju så att han lödar om kablarna så att de t.o.m. kan användas för instrumentbruk, en del kunder öppnar ju upp och filar till det slutgiltigt hemma sedan och lyssnar av med jämna steg, bara för att få till det slutgiltiga resultatet som låter perfekt i deras öron. Klart du ska bestämma själv, men hade jag varit dig hade jag lämnat in en knippe kablar till honom, så hade han kunnat ge punsch i grejerna, det är ju det man vill ha om man håller på med musik...." Detta avsåg deras signalkablar, rca/rca, tele/rca, tele/tele som tillval. (audiobutik)

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad på kablar faktiskt.. Det upptäckte jag igår nere i replokalen.

Med den ena kabeln så höjs volymen lite men är mer störningar. Den andra kabeln är nivån lägre och mindre brus.

Kan nån förklara det för mig? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med vill jag klargöra att jag också är väldigt skeptisk till att det skulle vara nån hörbar skillnad på kablar.

Men jag minns faktiskt en artikel i studio för många år sen där en känd basist (minns inte namnet) påstod att det skulle vara ENORM skillnad med en viss kabel för just bas.

Om jag orkar kanske jag letar fram den nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad på kablar faktiskt.. Det upptäckte jag igår nere i replokalen.

Med den ena kabeln så höjs volymen lite men är mer störningar. Den andra kabeln är nivån lägre och mindre brus.

Kan nån förklara det för mig? 😛

Glappkontakt och/eller oxiderade kontakter.

Brus påverkas inte av kabeln. Om den är dåligt skärmad så kan den däremot ta in mer brum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är extremt skeptisk när det gäller skillnader på kablar men ett undantag skulle kunna vara just instrumentkablar då ingångsimpedansen (på stärkare eller DI-ingång) är väldigt hög (ofta 1Mohm). Om det nu skulle vara så att det är skillnad på instrumentkabel, vad är då ”rätt”?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanliga dravlet kör de med:

"jag har en sån själv, den är extremt bra till just elgitarr - skönt midrange och flow, men den blir lite väl tunn om du ska köra elbas med den. Nej då rekommenderar jag den här istället, om du kollar i senaste produktkatalogen här för Planet Waves-sortimentet (bläddrar upp sidan), så ser du att de lagt till orden "och elbas", att den passar både för elgitarr OCH elbas. Det är ju inte nån överraskning direkt, för det är ju bara att kolla på den hur den ser ut... Du ser, klart tjockare än den andre där (pekar)... Sedan har ju lödningen stor betydelse också. Men de borde ha en specifikt för elbas också (funderar och kliar sig i huvet, halvvänd mot väggen, slår sedan ut med armarna) "ok tack, ska tänka på saken". (musikaffär)

Låter väldigt vetenskapligt. 😄 En tjockare kabel ska alltså vara bättre för basen...? Hjälp!

Enda gången tjockleken på kabeln har betydelse, är om man ska ha dem till högtalare, så att det kommer att gå hög ström genom den - men då använder man inte skärmad signalkabel. Det är nog ganska troligt att den tjockare kabeln är i princip samma som den tunnare, men med tjockare isolering utanpå, så att den är bättre på att tåla omild behandling när man är ute och spelar live.

Lödningen har stor betydelse. Antingen är den korrekt gjord och fungerar därmed lika bra till allting - eller så är den undermålig och fungerar lika dåligt till allting. Man kan inte löda på olika sätt för olika audiosignaler, utan det är bara för att skapa en hållbar förbindelse mellan kabeln och kontakten.

Sedan har vi en audiobutik här i stan och en tekniker där som har oerhört mycket jobb med beställningar om att löda om kablar de köper in. Har sett aktiviteten själv därinne många gånger. Butiken går bra. En säljare sa till mig där: "det är ju så att han lödar om kablarna så att de t.o.m. kan användas för instrumentbruk, en del kunder öppnar ju upp och filar till det slutgiltigt hemma sedan och lyssnar av med jämna steg, bara för att få till det slutgiltiga resultatet som låter perfekt i deras öron. Klart du ska bestämma själv, men hade jag varit dig hade jag lämnat in en knippe kablar till honom, så hade han kunnat ge punsch i grejerna, det är ju det man vill ha om man håller på med musik...." Detta avsåg deras signalkablar, rca/rca, tele/rca, tele/tele som tillval. (audiobutik)

Kvalificerat skitsnack. Man löder om kablar om det är kallödningar som egentligen aldrig borde ha lämnat fabrikens kvalitetskontroll. Att få ett annat sound genom att löda om, kan man glömma helt. Att de "t o m kan användas för instrument"...? Det skulle i så fall vara om det handlar om balanserade tele som löds om till obalanserat - men det brukar inte ha någon betydelse i de flesta fall.

Nåja - tron kan försätta berg, sägs det ju... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Är extremt skeptisk när det gäller skillnader på kablar men ett undantag skulle kunna vara just instrumentkablar då ingångsimpedansen (på stärkare eller DI-ingång) är väldigt hög (ofta 1Mohm). Om det nu skulle vara så att det är skillnad på instrumentkabel, vad är då ”rätt”?

Kabeln kan bara få en påverkan på ljudet om du har en högimpedativ utgång. Då kan kapacitansen i kabeln spela roll och det kan fungera som ett LP-filter om kapacitansen är för hög. Så länge du kör med låg utimpedans som kopplas till hög inimpedans, så händer det inget med ljudet, med undantag för gamla prylar som kräver impedansmatchning för att fungera på bästa sätt - men moderna prylar tillverkas enligt principen med impedansbryggning (där man räknar med minst 10 ggr högre inimpedans jämfört med utimpedansen), så där är påverkan mikroskopisk i hörbara frekvenser om den finns alls.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med vill jag klargöra att jag också är väldigt skeptisk till att det skulle vara nån hörbar skillnad på kablar.

Men jag minns faktiskt en artikel i studio för många år sen där en känd basist (minns inte namnet) påstod att det skulle vara ENORM skillnad med en viss kabel för just bas.

Om jag orkar kanske jag letar fram den nån gång.

Skulle tro att han fick kablar - och kanske annan ersättning också - som promotion om han uttalade sig positivt om dem. Det är inte ovanligt med promotiondeals... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med vill jag klargöra att jag också är väldigt skeptisk till att det skulle vara nån hörbar skillnad på kablar.

Men jag minns faktiskt en artikel i studio för många år sen där en känd basist (minns inte namnet) påstod att det skulle vara ENORM skillnad med en viss kabel för just bas.

Om jag orkar kanske jag letar fram den nån gång.

Japp! Det var i studio 3/2005, som Sven Lindvall påstår att "det är faktiskt viktigare vilken sladd man har än vad man har för mickpreamp".........

Ja, så nu vet ni det! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att han fick kablar - och kanske annan ersättning också - som promotion om han uttalade sig positivt om dem. Det är inte ovanligt med promotiondeals... 😛

Nja, han säger ju inte direkt vilket märke som är bäst såg jag nu, utan han säger att det är stor SKILLNAD mellan kablar. Några märken nämns dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten:

Ge mig gärna exempel på vilka kablar som påstås vara extra bra, så kan jag kanske köra med några av dem när jag gör mitt (hett efterlängtade...?) kabeltest i sommar någon gång. 😄

Eftersom mina Benchmark-omvandlare är så bra som de är, så bör alla eventuella skillnader mellan kablarna kunna upptäckas utan några som helst problem, speciellt med tanke på vilka ordval som brukar användas i reklamen... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har fel. Om inte kabeln eller övrig utrustning har några fel (glapp, oxiderade kontakter, kallödningar, konstruktionsfel, mm..) så kan den (som Claes säger ovan) som värst bli ett lågpassfilter. Särskilt om man har preamp i basen (som buffrar signalen och gör den ännu mindre känslig för kabeleffekter).

Edit: det kom visst några svar emellan där. Posten var ang Svens uttalande...

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten:

Ge mig gärna exempel på vilka kablar som påstås vara extra bra, så kan jag kanske köra med några av dem när jag gör mitt (hett efterlängtade...?) kabeltest i sommar någon gång. 🙂

Eftersom mina Benchmark-omvandlare är så bra som de är, så bör alla eventuella skillnader mellan kablarna kunna upptäckas utan några som helst problem, speciellt med tanke på vilka ordval som brukar användas i reklamen... 😛

Vore kul med ett el-gitarr (singelcoil/p-90 typ) test för att se om den lite speciella impedanssituationen spelar någon roll. Frågan är hur man kommer runt den mänskliga faktorn (du får väl bygga en maskin som slår an strängarna 😛 )

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten:

Ge mig gärna exempel på vilka kablar som påstås vara extra bra, så kan jag kanske köra med några av dem när jag gör mitt (hett efterlängtade...?) kabeltest i sommar någon gång. 🙂

Eftersom mina Benchmark-omvandlare är så bra som de är, så bör alla eventuella skillnader mellan kablarna kunna upptäckas utan några som helst problem, speciellt med tanke på vilka ordval som brukar användas i reklamen... 😛

Vore kul med ett el-gitarr (singelcoil/p-90 typ) test för att se om den lite speciella impedanssituationen spelar någon roll. Frågan är hur man kommer runt den mänskliga faktorn (du får väl bygga en maskin som slår an strängarna 😛 )

😛

Nja - jag tänkte köra med inspelade ljudfiler som spelas upp genom DAC1, går genom kabeln som ska testas och sedan kommer tillbaks in genom ADC1. Då blir det helt repeterbart om man ska lägga till fler testobjekt senare. Detta blir också lite test och utvärdering för min egen skull, inför det omvandlartest jag har tänkt göra. Här kommer alltså inte att finnas någon mänsklig faktor att skylla på, som när det gäller testinspelningarna med micar... 🙂

Kapacitansens inverkan kan du få reda på i räknaren HÄR. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha en fetare kabel till bas i proportion till hur mkt fetare strängarna är...

Det är lite grann som med plektrum till gitarren... jag har några ggr råkat ut för ruskigt otajta ena. 😄

🙂

Va?

Tänk sedan när basarna utvecklas såpass mycket att det måste gå fyra kablar från elbasen - en för varje sträng. De är ju olika tjocka.

Nej, idag så beställde jag en knippe kablar på en gång från ett stort varuhus i Tyskland och de är inga extraordinära grejer utan till för vanligt folk.

Cordial, Klotz och en Planet Waves blev det.

Det lustiga är detta med kablar till synth. Såg att de såldes styckvis, så då fick man ju beställa två. De flesta keyboards har ju L- och R-utgång.

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Va?

Tänk sedan när basarna utvecklas såpass mycket att det måste gå fyra kablar från elbasen - en för varje sträng. De är ju olika tjocka.

😄

Nej, idag så beställde jag en knippe kablar på en gång från ett stort varuhus i Tyskland och de är inga extraordinära grejer utan till för vanligt folk.

Cordial, Klotz och en Planet Waves blev det.

Det kommer säkert att fungera utmärkt. 🙂

Det lustiga är detta med kablar till synth. Såg att de såldes styckvis, så då fick man ju beställa två. De flesta keyboards har ju L- och R-utgång.

🙁

Det hade varit smart att ha två ihopbuntade kablar. Det finns sådana till midi. Jag har en svindyr silverkabel (inköpt med tanke på mina kommande kabeltester, för att kunna jämföra med det bästa, eller i alla fall det som påstås vara bäst - silver är ju den metall som har bäst ledningsförmåga - bättre än både guld, koppar och aluminium...) som har satts ihop med en gemensam "strumpa", så att det blir en balanserad stereokabel av det hela, men jag har nog inte sett sådant på andra håll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm... de där röd resp svart kabel jag köpte till min synth är på 3 meter (Cordial Pro Instrument cable) och jag kan säkert ha dem till andra instrument också, såsom elbas. Paketet väntas till måndag, tror jag.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är lite grann som med plektrum till gitarren...jag har några ggr råkat ut för ruskigt otajta ena. 😆

Jag med!

Vilket fabrikat var det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst igenom hela tråden nu, orkar inte det 😆

Det där med att ha en viss kabel till elgitarr och en till bas har jag svårt att tänka mig skulle vara nån större skillnad. Kanske om den ena är skärmad och den andra inte, men då är ju den skärmade på både elgitarr, bas och övriga kopplingar.

Däremot hör jag skillnad på kablar man har till högtalare (när de är passiva, förstärkare-högtalare) och även en viss förändring mellan olika signalkablar (Cd-förstag-slutsteg-osv). Många säger att det inte är nån skillnad, och det kanske det inte är för dem heller. Jag upplever i alla fall att det är skillnad.

En annan sak som kanske inte är ett bevis för det, men en nämnvärd tanke är att olika material, tjocklek på kabeln o.s.v gör att det blir olika stort motstånd i kabeln, eller impedans. Detta kan då ha en viss påverkan på ljudvågen, att vissa frekvenser har svårare/lättare att ta sig igenom kabeln. Detta är dock nåt som nästan bara sker när det är kraftiga/starka signaler som går via kabeln, t.ex. högnivå-signal.

Ett exempel: När man har dammsugit ett tag och sedan känner på strömkontakten som sitter i väggen, visst är den då oftast varm? Det är motståndet i kabeln som gör att det blir varmt. Typ samma effekt som när man gnuggar två händer emot varandra (fast i kabeln är det elektronerna som gör det) Alltså, ju tunnare kabel desto flera elektroner måste ta sig igenom dem massan. Ett annat exempel är glödlampan, där metalltråden är väldigt tunn. Den blir så varm att den "glöder".

Det tycker jag i alla fall, om nu nån vill veta hur jag tycker och ser på det hela 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak som kanske inte är ett bevis för det, men en nämnvärd tanke är att olika material, tjocklek på kabeln o.s.v gör att det blir olika stort motstånd i kabeln, eller impedans. Detta kan då ha en viss påverkan på ljudvågen, att vissa frekvenser har svårare/lättare att ta sig igenom kabeln. Detta är dock nåt som nästan bara sker när det är kraftiga/starka signaler som går via kabeln, t.ex. högnivå-signal.

Ett exempel: När man har dammsugit ett tag och sedan känner på strömkontakten som sitter i väggen, visst är den då oftast varm? Det är motståndet i kabeln som gör att det blir varmt. Typ samma effekt som när man gnuggar två händer emot varandra (fast i kabeln är det elektronerna som gör det) Alltså, ju tunnare kabel desto flera elektroner måste ta sig igenom dem massan. Ett annat exempel är glödlampan, där metalltråden är väldigt tunn. Den blir så varm att den "glöder".

Det tycker jag i alla fall, om nu nån vill veta hur jag tycker och ser på det hela 😆

betyder dammsugarexemplet att 50Hz ur vägguttaget sjunker till 30 när strömmen når dammsugaren?

eller blir det kanske 70Hz?

eller vad är din teori?

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot hör jag skillnad på kablar man har till högtalare (när de är passiva, förstärkare-högtalare) och även en viss förändring mellan olika signalkablar (Cd-förstag-slutsteg-osv). Många säger att det inte är nån skillnad, och det kanske det inte är för dem heller. Jag upplever i alla fall att det är skillnad.

Du kommer att få möjlighet att testa hur det verkligen är, när man slipper placebo-effekten av att man vet att det är en dyrare kabel eller kabel som känns stabilare e dyl - för jag har tänkt göra mitt kabeltest i form av ett blindtest, där facit inte kommer förrän efter ett par veckor eller något... 😆

Det har förekommit blindtester där folk som har påstått sig kunna höra skillnad mellan högtalarkablar, inte har klarat det bättre än en vanlig slumpgenerering, trots att det har funnits både vanlig lampsladd och t o m klädhängare i metall (och självklart också svindyra specialkablar) med i testet...

En annan sak som kanske inte är ett bevis för det, men en nämnvärd tanke är att olika material, tjocklek på kabeln o.s.v gör att det blir olika stort motstånd i kabeln, eller impedans. Detta kan då ha en viss påverkan på ljudvågen, att vissa frekvenser har svårare/lättare att ta sig igenom kabeln. Detta är dock nåt som nästan bara sker när det är kraftiga/starka signaler som går via kabeln, t.ex. högnivå-signal.

Materialet kan på sin höjd ge en dämpning av signalstyrkan. Inte påverka olika frekvenser olika mycket. Som jag har nämnt tidigare, så är det kapacitansen som kan påverka och fungera som ett diskantfilter under vissa förutsättningar. Om olika frekvenser verkligen skulle komma igenom snabbare, så skulle det ändå vara helt försumbart, med tanke på vilken hastighet det handlar om (se längre ner angående hastighetsfaktorn).

Ett exempel: När man har dammsugit ett tag och sedan känner på strömkontakten som sitter i väggen, visst är den då oftast varm? Det är motståndet i kabeln som gör att det blir varmt. Typ samma effekt som när man gnuggar två händer emot varandra (fast i kabeln är det elektronerna som gör det) Alltså, ju tunnare kabel desto flera elektroner måste ta sig igenom dem massan. Ett annat exempel är glödlampan, där metalltråden är väldigt tunn. Den blir så varm att den "glöder".

Om kabeln blir väldigt varm, så är den egentligen lite för tunn. Man behöver tjockare kabel ju mer ström som den ska kunna överleva, så stora förbrukare måste alltid ha tjockare nätkabel än små förbrukare.

Elektronerna tar sig inte genom kabeln, utan de står kvar på sin plats och vibrerar fram och tillbaka (det är ju växelspänning det handlar om), så att de knuffar på sin grann-elektron, som knuffar på sin granne etc - och det sker i ljusets hastighet - men kabeln bromsar rörelsen lite, så i normalfallet går ljudet fram någonstans mellan typ 35% och 85% av ljushastigheten, beroende på vilket isoleringsmaterial som används mellan ledare och skärm. Det är ändå ruggigt snabbt och inget att fundera över när det gäller audiofrekvenser. När man kommer upp på mikrovågsfrekvenser (ca 1GHz) så är våglängden nere på 1ns (nanosekund). Har man en kabel med hastighetsfaktor på 35%, så blir det en fördröjning på knappt 10ns/m - och i sådana lägen kan det absolut ha betydelse med fördröjningen, men som sagt inte i audiofrekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...