Jump to content
Annons

Hjälp hur får jag fram dom här ljuden.


yobare

Recommended Posts

Asså bara undra om någon kan hjälpa mig få fram liknande ljud. Tex basen och lead synthen i denna låt.

Hur ska jag göra vilken synth behöver jag andvända?

och sen basen lixom den e ganska svår har provat gjort en jäkla massa basar om någon vill ha mina bass presets så delar jag gärna med dom. Det e typ cascada basses fast bättre 🙂

Det är i 3xosc jag gjorde dom 😛 ett exempel nedan 🙂

Laddade upp en fil men den syns inte fint fint :S

Redigerat av yobare
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det e bara basen jag är ute efter nu. Samt en till bas.

Första låten den basen e så sjukt tung o skön hur gör jag en sån. Vill skruva till dom här 2 basarna själv. Så jag lär mig. har lärt mig äkta benassi och global deejays nu i alla fall 🙂

Asså om ni kan säga typ Vad jag ska sätta allt på ni som är experter 🤪 Eller typ screenshots e as bra. Tror jag grejar mixern själv. Kanske. Men om ni vet så säg gäran vore hur tacksam som hellst då 🙂

Förstår att jag frågat många saker. Men behöver verkligen hjälp med dessa basar .) sen kanske lite eq på benassi men det tar jag sen 😆 Det här är viktigare o.O

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Leadet låter som några sågtandar som pitchas lite av en lfo och pitch env med kort decay, går genom unison.

Basen är väl bara en fyrkantsvåg med lite overdrive?

Går lätt att göra med blofeld synthen 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
UnequalEquation (oregistrerad)

Baslinan låter som en blandning av ågtänder och fyrkanter med overdrive, ungefr som du sa, sidechainade till kicken, precis som i all annan hands up 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

UnequalEquation (oregistrerad)

Att läsa på om Synthesis, det vill säga, hur synthar är byggda i grunden skadar inte, skittrist i början men när man kan börja använda kunskaperna i praktiken lönar det sig som fan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att läsa på om Synthesis, det vill säga, hur synthar är byggda i grunden skadar inte, skittrist i början men när man kan börja använda kunskaperna i praktiken lönar det sig som fan 😑

Finns det nån litteratur/sida på nätet osv där det förklaras lite mer ingående VAD som sker när man fasförskjuter, ändrar vågformerna, kombinerar dem osv? Visar några ljud som grunder och hur man gör och VAD man gör när man åstadkommer dem?

Någon?

Har sett länkar till nån film på tuben o så men sitta och samla såna orkar jag fan inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

UnequalEquation (oregistrerad)

Sök helt enkelt på Synthesis så borde det komma upp en eller annan tutorial...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skulle vara enklare att höra basen om du la upp extended:

Grundljudet är inget annat än en fyrkantsvåg med pulse width modulation. Sen är det effekter som distortion som spelar roll för ljudets karaktär. Kan kanske vara en tystare sågtand över också, men det tvivlar jag på.

Sen är det en ganska svår sak att ge sig på pionjären inom Handsup musik. Många har försökt att få till liknande sound, men inget lyckas.

Leadet är gjort i V-station, Raaban har ungefär samma lead till Laser Inc. Däremot tror jag inte att det består av ett enda lead utan har byggts på. Så börja ratta i V-station.

Tror inte leadet är gjort i V-station, men som sagt spelar ingen roll. Precis som du säger så består synthen av flera lager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte jag kunde lägga in ett exempel för att underlätta lite. Synthen jag använder är THOR i Reason 4, men principen är densamma för alla synthar som har PWM.

post-15097-1275495178.png Där är en vanlig fyrkantsvåg. PW (pulse width) är ställd på 64. Det låter så här: bass_64.wav

post-15097-1275495358.png Där är PW ställt på 70. Det låter istället så här: bass_70.wav

Den andra är väldigt lik den bas som Rob Mayth använde i många av sina tidigare låtar. Givetvis med lite effekter (overdrive, eq) på, men det får du trixa med själv!

Redigerat av linuskarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...