Jump to content
Annons

Billiga men bra slutna hörlurar


jivegard

Recommended Posts

Jag frågar er vilka billiga lurar ni rekommenderar. De ska användas när jag spelar in körer och bör kosta så lite som möjligt. Ingen undre gräns med andra ord. 😉

De ska helt enkelt vara så slutna som möjligt och återge ett så ofärgat och bra ljud som möjligt och samtidigt vara så billiga som möjligt. En lång sladd är ju inte heller fel. 🙂

Vad säger ni exempelvis om AKG K44 (298kr), Behringer HPS3000 (220kr) och Sennheiser HD-202 (395kr)?

Det är alltså i prisklassen under 400kr jag söker.

Tack på förhand!

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om de skall användas till körinspelning och dylikt borde väl claes ohlson lurar för 99 spänn duga, när de går sönder så slänger man dem och köper nya utan att det känns i plånboken. 😉

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Om de skall användas till körinspelning och dylikt borde väl claes ohlson lurar för 99 spänn duga, när de går sönder så slänger man dem och köper nya utan att det känns i plånboken. 😉

Håller med helt. Medhörningslurar går förr eller senare sönder, och det är nästan meningen att dom ska göra det. Alltså, billigaste skiten du kan tänka dig och håller dom i mer än 3 månader så är du nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja speciellt om du ska spela in flera människors röster samtidigt på lite avstånd. Då kommer ju ändå inte läcket att märkas alls ...

som en liten poäng så mixar jag och kör medhörning i samma lurar (Sennheiser eh2200) och det funkar alldeles utmärkt 😉 kostar 800 spänn om det va av intresse 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I min studio har jag ett antal olika lurar. Några AKG K240 (den sk "studiostandarden") nån AKG-K501, nån senheiser som jag inte minns beteckningen på samt de betydligt billigare lurarna AKG K-55 och K-66. Gissa vilka som är mest populära bland de som skall spela in!! Just K-55 som kostar runt 300:-. Faktum är att jag också föredrar dem och inte bara för att man får 5 st till priset av en K-240. De håller betydligt bättre då jag aldrig har haft en K-240 som håller sig hel nån längre stund. Dock behöver man klippa av kontakten på K-55 och löda på något bättre så att man slipper ha en adapter från 3,5 till 6,3 mm tele. För människor som inte har vattenskalle så sitter de också bättre och ljudet är helt ok. K-55 som är slutna läcker inget men det gör K-66 något (som är halvöppen). Kan dock inte utala mig om K-44 men priset därimellan är ju rätt obetyligt.

Något jag däremot kan rekomendera är min hörlursmixer Q-mix, den sparar mycket tid åt mig då musikerna själva ställer sin egen mix.

MVH

Mattias

Audiorent

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att jag också föredrar dem och inte bara för att man får 5 st till priset av en K-240. De håller betydligt bättre då jag aldrig har haft en K-240 som håller sig hel nån längre stund.

Det där är ett välkänt problem hos 240-serien ... dom är pålitliga och lite av ett riktmärke i branchen men håller riktigt dåligt tyvärr.

Av dom jag testat känns mina nuvarande Sennheiser som dom som färgar ljudet minst och ger en klar bild av musiken. Med andra ord inget att ha till mp3-spelaren 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)

Själv kör jag med ett par Sennheiser HD 25 SP1 och är väldigt nöjd med deras ljud. Sen så sitter dom väldigt skönt om man ska ha dom på länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

jivegard, vad blev det för lurar?

Bumpar denna tråd istället för att starta en ny... 😉

Skulle behöva skaffa ett par riktigt väldämpade lurar. Dels för att spara öronen vid inspelning av trummor och dels för att det blir så jäkla mycket läck vid all annan inspelning, sång och gitarr framförallt.

Använder AKG K501 nu och är nöjd med ljud, komfort och kvalité. Har fått tvärstryk i sex år nu och håller än.

Har testat "bygga" in hörlurar i hörselkåpor men det fungerar inte. Vanliga hörselkåpor är för dåligt dämpade. Dämpar bara diskant och det verkar nästan som man hör mer bas än utan lurar.

Har riktigt klen budget för detta. Billigast möjliga alternativ sökes. Så väldämpade som möjligt och tillräcklig ljudkvalitet så man hör vad man gör.

Hoppas nån har några tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har behringer hps3000....vet inte vilka kvaliteer jag skulle efterfråga på andra

Skulle jag köpa nya idag skulle jag testa ett par hps 5000...

Jag har själv ett par behringer HPS 5000.. Dom e jätte bra när man mixar osv.. men vid inspelning så läcker dom ganska mycket, särskilt om man vill ha lite volym när man spelar in.

Man kan ju alltid spela in kör med ett pa riktat mot kören, mika upp a/b stereo eller x/y stereo för den delen, och sen fasa ut musiken som spelas ut från pa. Har hört att det går, men har dock aldrig prövat det själv.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju alltid spela in kör med ett pa riktat mot kören, mika upp a/b stereo eller x/y stereo för den delen, och sen fasa ut musiken som spelas ut från pa. Har hört att det går, men har dock aldrig prövat det själv.

//Anders

Låter som en utopi...

Läcket som går in vid sångmickarna kan ju knappast ligga i fas och styrka med originalljudet..

I så fall skulle man ta en tagning med sång och sen en tagning när man bara spelar in läcket som blir utan att någon sjunger och sen mixa ihop filerna med läcket i motfas. Låter konstigt men kanske.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina Sennheiser HD202 läcker väldigt lite när man spelar in sång vilket jag gillar skarpt.

Dom är nog lite över min budget ändå... Jag har redan ett par bra lurar för inspelning när man vill ha bra ljud och läcket inte gör så mycket.

Jag letar nåt slags budgetalternativ typ max 3-400:-

Tänk Clas Ohlsson, Behringer mfl skräpmärken. Måste ju finnas nån lur som är hyfsat dämpad. Behöver inte vara kanonljud, man kan ju inte få allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag varit och köpt ett par. 😛

Dom var märkta 395:- i butimen men kostade som sagt 199:-

Är helnöjd än så länge. För det priset är dom perfekta till medhörning men skulle aldrig mixa med dessa lurar.

Tack för tipset.

Sennheiser HD202:

Fördelar:

Riktigt billiga.

Slutna lurar som är väl dämpade för ljud utifrån och inifrån.. 😛

Går att spela ganska högt.

Ok ljud.

Lång sladd, 3m.

Nackdelar:

Åt helvete överdriven basåtergivning.

Plastig kvalté (kommer antagligen att gå sönder om ett tag, men garantin räcker i två år...)

Ganska obekväma att ha på sig under längre tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...