Jump to content
Annons

Absorptionskoefficient vs Akustisk Impedans? Data på svenska isoleringsmaterial?


Crownfield

Recommended Posts

Hej alla,

Jag håller som bäst på att planera ett bygge av en eller flera Porour Absorbers, och förmodligen en (Helmholtz) ”Perforated Panel Absorber” som ett led i en välbehövd akustikbehandling av min hemstudio. Jag är väldigt mycket amatör på det här området, men jag har med stort intresse läst på en massa om det här på forumet, och har självklart läst igenom hela Crunchers GRYMMA byggtråd.

Nu undrar jag: Är det någon som har motsvarande information som den här sidan om olika materials absorptionskoefficienter fast om några svenska isoleringsmaterial, tex från Roxull, Gullfiber, Paroc, osv?

Och en viktig relaterad fråga som jag undrar om nån kan förklara; kan man få fram ett Rayls-värde (akustisk impedans, right?) om man vet absorptionskoefficienten(-erna)? Hur förhåller dom sig till varandra? Vill ju gärna kunna använda den här Excel:en för att planera byggena.

Sorry om jag frågar nåt självklart, men jag har försökt söka här och har läst en massa trådar om absorbentbyggen och basfällor osv, men kan inte hitta några pålitliga värden någonstans.

Hjälp?

/Richard

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej en omformulering;

Jag tänker bygga ett par ganska bredbandiga porösa absorbenter och undrar vilket material jag ska räkna med i excelen? Jag har av forumet förstått att Gullfiber är bättre än tex stenull i det här avseendet, eftersom det är porösare och släpper igenom ljudvågorna snarare än reflekterar dem.

Men vilket Rayls-värde ska jag stoppa in i excellen för att komma så nära sanningen som möjligt? Det ger ju en ganska stor skillnad mellan tex 4000, 8000 och 16000 Rayls.... Se bilder.

post-6286-1242372159_thumb.jpg

post-6286-1242372165_thumb.jpg

post-6286-1242372171_thumb.jpg