Jump to content
Annons

Inspelningsspråket del 4


volvo

Recommended Posts

Jag läser till facköversättare vid Lunds universitet och har som examensarbete valt att översätta en bok om inspelningsteknik: ”Basic Home Studio Design” av Paul White.

Man kanske inte tänker på det så ofta men vårt ”inspelningsspråk” är starkt påverkat av engelskan. Engelska lånord fungerar ofta bra i talspråk men när man ska skriva ner dem blir det ofta svårt med böjningen. Jag har tänkt att redovisa resultatet av dessa undersökningar i mitt examensarbete. Genom att deltaga slår ni alltså ett slag för språkforskningen inom inspelningstekniken.

Alla är varmt välkomna att bidra med andra termvarianter samt med egna tankar kring språket vi använder.

Carl-Otto Johansson

Redigerat av volvo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan klart köpa att du undersöker ord som reverb och preamp, men fladdereko..? Tror du inte att du gräver lite för djupt?

...och "Se föregående tråd" kommer inte att vara helt glasklart när nya gallupar dyker upp med tiden. Ge gärna den servicen att länka till originaltråden.

Slut på skepsisen... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill så gärna trycka på "Fladdereko" ... men eftersom det är en seriös undersökning skall jag försöka undvika det.

"Fladdereko"... är det inte sånt som uppstår när man pratar in i en fladder....? 🙂

edit: näe, nu är det nog dags för mig att sova lite....

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ett fladdereko egentligen?

Fladdereko eller Fluttereko är ett snabbt ekande ljud som kan höras i ett mindre rum med hårda parallella ytor när ett kort mellan- eller högfrekvent ljud (till exempel en handklapp) studsar fram och tillbaka mellan väggarna eller mellan golvet och taket. Det låter ganska kul, lite "knorrigt" men i inspelningssammanhang är det en plåga. Testa själv i din studio. Smäll ihop händerna och lyssna på ekot. 😉

Fladdereko avhjälps enklast med mjuka material på de reflekterande ytorna.

Redigerat av volvo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...