Jump to content
Annons

Forna tiders fildelning


Tracer

Recommended Posts

Annons
DieHard (oregistrerad)

Ja det där med kassettband och spela in från radion kommer jag ihåg, den debatten. Säg någon unge, tonåring som inte satt framför radion och spelade in låtar man gillade. Men det sorgliga är att det är samma gamla skitmusiker som Gessle som gnäller igen över 25 år senare. Och om 25 år in i framtiden när vi har annat så kommer väl han sitta där och gnälla igen. Kan vi aldrig bli av med Gräslig och Leda en gång för alla. Är svensk musikliv så jävla kasst att de återstår år efter år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är svensk musikliv så jävla kasst att de återstår år efter år?

Eftersom du avslutade med en fråga så svarar jag på den:

Näjää, svenskt musikliv är allt annat än kasst. Däremot har vi en del musiker som på nåt sätt lyckas hålla sig kvar genom att skriva låtar som folk köper, så det är väl folket som är kasst.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får nästan känslan av att musiker och deras företrädare är ett romantiskt bakåtsträvande och teknikfientligt släkte 🙂

Åtminstone dom etablerade, övriga utnyttjar väl tekniken ganska väl 🙁 Historien visar iaf att det finns andra lösningar än förbud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, visst minns man tonåren, när man spelade in alla skivor man fick chans att låna på Kassett. Men det krävde ju trots allt att någon i ens bekantskapskrets hade skivan, för att man skulle kunna banda den. Och man var ju tvungen att köpa skivor själv, så man hade något att låna ut som byte.

Ett årtionde senare kom dubbelkassettdäcken. Där kan man snacka om fildelning på allvar. Nu krävdes inte längre att man kände någon som hade skivan i original. Men kvalitén blev förstås kass när man kopierade kassetter. Konstigt nog minns jag inte att det var någon debatt om upphovsrätten när dubbelkassettdäcken kom. Och ändå måste de ju ha tagits fram med det enda syftet att kopiera, vilket i praktiken alltid var illegalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt nog minns jag inte att det var någon debatt om upphovsrätten när dubbelkassettdäcken kom. Och ändå måste de ju ha tagits fram med det enda syftet att kopiera, vilket i praktiken alltid var illegalt.

Det har alltid varit lagligt att göra enstaka kopior och ge till vänner och familj. Det är lagligt nu med att bränna av sin CD och ge till kompisen. (Däremot vet jag inte ifall man får göra kopior på kopiorna.)

Kommer ni ihåg debatten då DAT-bandspelarna kom? Det var ett stort hot! Man lyckades skrämma in en spärr mot digital kopia på digital kopia. Så att vart annat led måste vara analogt kopierat. (Fast det hindret försvann ganska snart.)

Har för mig att de första CD-brännarna för hifi-bruk hade samma system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, visst minns man tonåren, när man spelade in alla skivor man fick chans att låna på Kassett. Men det krävde ju trots allt att någon i ens bekantskapskrets hade skivan, för att man skulle kunna banda den. Och man var ju tvungen att köpa skivor själv, så man hade något att låna ut som byte.

Ett årtionde senare kom dubbelkassettdäcken. Där kan man snacka om fildelning på allvar. Nu krävdes inte längre att man kände någon som hade skivan i original. Men kvalitén blev förstås kass när man kopierade kassetter. Konstigt nog minns jag inte att det var någon debatt om upphovsrätten när dubbelkassettdäcken kom. Och ändå måste de ju ha tagits fram med det enda syftet att kopiera, vilket i praktiken alltid var illegalt.

Efter ett tag så kom även dubbelkassetten med dubbel hastighet, så man kunde kopiera en kassett på halva tiden!

Vilket i sin tur gav ännu sämre kvalité. Själv körde jag alltid med rullbandare. Har sparat mina två sista. En Toshiba och en Philips från 80-talet. Den sistnämnda kopplade jag in till stereon för nåt år sedan, cd-klass på ljudet tycker jag. Dessutom är det lite sexigare att se de stora 7"-spolarna snurra, jmf med en hårddisk! En riktig prydnad i borstat stål. Har grubblat lite under min köksrenovering om någon sort infällnad med belysning skulle föräras rullbandaren.

Eh, kom jag bort ifrån ämnet kanske?

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...