Jump to content
Annons

Tips, ideér ang konstruktion av Absorbentram.


SoloNo1

Recommended Posts

Ghost Big Block låg strax under 4000:-/st (vet inte riktigt hur det är nu, eftersom det inte verkar vara någon som har distribution i Sverige på Ghost numera...) och Primacoustic Full Trap ligger på ca 5500:-/st.

Och en spånskiva kostar väl en sisådär 30kr/kvm, lite regel kanske 50 kr och dämpull; tja, ska vi dra till med en 40 kr/kvm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Herregud sicka priser....

Har suttit och spånat lite sedan jag såg dessa halvmånar, har nog kommit på en ganska bra hängning för att få dom att fästa på väggen, samt hur det ska gå till.

Har inte orkat hålla på med perforeringen då jag försöker följa mönstret litegranna efter vad jag såg i pdfén, stöld? isåfall mönsterpatentet!

Fästet har jag ritat som kommer sitta på toppen samt botten av absorbenten, har satt 3st nabbar som sticker ut 2mm på övre och nedre änden av den perforerade plåten, tänkte ifall man tar 0.7mm plåt så kommer man kunna styra fint på dessa för att få denna halvmåne liknande absorbent. nabben i mitten är 50mm lång för styrning, sen sitter även 2st nabbar på baksidan.

Ska posta en bild på fästet så kanske ni förstår vad jag menar.

Tacka fan för att man har tillgång till laser, annars hade detta varit omöjligt.

11sc7dl.jpg

Återkommer snart.. kom gärna med tips!

Här ser man 3st korta nabbar som kommer styra i spåren på nedre bilden.

34yqoup.jpg

Fästet som kommer fästas på väggen med nabbspår.

jg38er.jpg

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser flera problem med att försöka göra en kommersiell bredbandig basabsorbent. För det första så går det i princip inte att göra en bredbandig basabsorbent då alla praktiska tekniker för basabsorbenter resulterar i en konstruktion med ett relativt högt Q-värde (bara effektiv i ett smalt band centrerat kring centerfrekvensen). För det andra så måste absorbenten placeras på rätt yta annars riskerar den att bli totalt verkningslös. Om du skall göra den i plåt så kommer den att bli extremt tung (då skivan måste vara relativt tjock för att komma ned i frekvens).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns spontant som om du måste sätta dig in i hur dessa saker fungerar ordentligt annars kommer de inte att ha den effekt du hoppas på.

Jag skulle behöva läsa på en hel del, känns som att man kan läsa hela livet ut om det skulle vara så!

Dessa är ju ett rent experiment för tillfället som kommer användas till våran studion, jag slänger ju inte ut en krona på detta, ska kolla imorrn med konstruktörerna på jobbet ifall solidworks kan räkna ut absorption och dyl, vet att det finns något sådan addins för solidworks.

Hur kan jag kolla hur dessa absorberar sen? stoppar man in någon mikrofon baktill av absorbenten som mäter och har en referensmick ute i rummet?

Nu börjar jag bli trött, dags att sova en blink.

//Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser flera problem med att försöka göra en kommersiell bredbandig basabsorbent. För det första så går det i princip inte att göra en bredbandig basabsorbent då alla praktiska tekniker för basabsorbenter resulterar i en konstruktion med ett relativt högt Q-värde (bara effektiv i ett smalt band centrerat kring centerfrekvensen). För det andra så måste absorbenten placeras på rätt yta annars riskerar den att bli totalt verkningslös. Om du skall göra den i plåt så kommer den att bli extremt tung (då skivan måste vara relativt tjock för att komma ned i frekvens).

Det känns som att du har väldigt rätt angående detta faktiskt, det är ju inte lätt att göra något som inte finns direkt 😆 För min egna del ska jag naturligtvis kolla upp vilka frekvenser som kommer jävlas för oss. Jag kan alltid ändra allt i solidworks ganska snabbt ifall det skulle behövas.

Jag måste försöka på detta med varför man måste ha så jädrans tjock skiva, läsa imorrn.

Ramen för glasull utan perforering är däremot ett bra uppslag. Den kommer åtminstone att vara effektiv ned till ca 250 Hz (absorptionskoefficient > 0,7).

Låter kanon det, följde ju excel dokumentet du rekommenderade, nu gäller det bara placera dom bra också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja, då är den första byggd, vi kommer bygga 7st kompletta idag.

Resultatet blir grymt bra, bilder kommer...

Har en fråga angående isoleringen som vi tänkte ha i, den är ju så jädrans flexibel, är ute efter hårdpackad isolering som brukar ha svart "tyg" på yttersidan, används ofta i ljudbafflar och dyligt.

Bauhaus samt byggmax har dom inte, någon som vet?

Har ni annars något bra tips på hur man skulle kunna "styva" till dom? en 95mm isolering blir ju lätt 70mm med lite press helt plötsligt, det ser ju inte så jädrans bra ut när jag gjort ramen 90mm djup.

Kanske skulle man sätta plåthörn i varje hörna innanför tyget?

//Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga angående isoleringen som vi tänkte ha i, den är ju så jädrans flexibel, är ute efter hårdpackad isolering som brukar ha svart "tyg" på yttersidan, används ofta i ljudbafflar och dyligt.

Bauhaus samt byggmax har dom inte, någon som vet?

Har ni annars något bra tips på hur man skulle kunna "styva" till dom? en 95mm isolering blir ju lätt 70mm med lite press helt plötsligt, det ser ju inte så jädrans bra ut när jag gjort ramen 90mm djup.

Det finns styvare isolering än de på byggmax och bauhaus. Redan isovers uni-skiva är något, men bara något, styvare och den är jättevanlig.

Sen har du VVS skivorna eller Cleantec G (svart glasväv) och Plus (mikroperforerad folie) men de är dyra och går oftast bara att beställa pallvis. Roxull har säkert något liknande.

Annars får du väl köpa lite tjockare isolering och pressa lite. 🙂

Släng upp bilder när du har några!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är alla klara, nu ska det bara tyg och all isolering i.

Cborg, det är precis såna jag menar Cleantec, skulle varit grymt att få tag på dessa, vi hade såna på mitt förra jobb.

Vi hade lite isolering på jobbet som suttit i taket, dom var styva, det är någon sorts film över, dom passade perfekt då djupet är 90mm på ramen!

Det kommer massor av bilder senare, lite på maskinparken och absorbenterna såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har man äntligen kommit hem efter en dags jobb, man får vara ganska nöjd tycker jag.

Vi har gjort 7st färdiga ramar, 2st har fått sig en piff med isolering för ögat skull, ska kolla tyg imorgon som kan tänkas passa.

Tog en hel del kort idag som jag tänkte dela med mig av till er, visar lite av varje, först tänkte jag visa ett fåtal maskiner som vi använder och sedan lite blandat på dagen.

Kommentarer på bilderna senare ikväll, måste umgås lite med familjen nu!

Kommentera gärna själva vad ni tycker 🙂

20z7kn8.jpg

Det här en liten del av vårat plåt lager, mestadels rostfritt.

10z3cd2.jpg

Den här maskinen kör jag, det är en kombinerad stans och laser (3200w) Grym maskin!

2hzh0eh.jpg

Det här är liknande den ovan, dock har den 12år på nacken (1800w) Stabil maskin!

27zk83t.jpg

Detta är enbart en laser maskin på 2400w, kanon bra för fixtur jobb!

6eqb94.jpg

Robotsvets: Fixtur styrd.

fk4fvt.jpg

Grym bockmaskin, roboten sköter allt med lastning och bockning för operatören. "Grym"

23tmdef.jpg

Liknande ovan, lite beta stadie när den köptes in. "halv grym"

2nr1mz6.jpg

Bild på bäddlasern när den skär ut hörnen. precision 0.10mm enligt spec, men klara .05 utan problem!

2utlnp3.jpg

Samma som ovan.

ru1qv7.jpg

Detaljen är utkörd och en leende finns på läpparna! dags för en cigg och kaffe!

25tkha9.jpg

När jag insåg att isoleringen ifrån Bauhaus inte nådde mina önskemål sneglade jag lite på taket, vafan... det är ju precis såna jag vill ha. Någon som vet vart jag kan köpa såna?

35auf76.jpg

Det här stötte vi på av en slump i verkstaden, vafan detta är ju skumplast, borde väl vara ganska bra att klä isoleringen med?

1hwe9f.jpg

Kanske något liknande så här? och sedan tyg på!

mlqu7o.jpg

Jag älskar verkligen solidworks, snacka om precision. hålena är utskurna i lasern, även hålen i L listerna, 0.10mm större är hålen på listerna som passade som en smäck! Faktiskt blev jag riktigt impad själv när jag inte stötte på ett problem på ca 252 popnitar.

t50opw.jpg

.........

oibp5h.jpg

Där ser ni listerna jag snackade om, dom är alltså inte borrade efterhand.

35314s7.jpg

Resultatet blev faktiskt väldigt bra!

121wjeu.jpg

Här testade vi att hänga upp med upphängningen som är i 3mm rostfritt.

123ms5s.jpg

Här är en bild tagen bakom absorbenten som visar upphängningen.

2mc8xns.jpg

Dags att frakta bort dessa till studion för vidare behandling!

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt snyggt!

Jag blir riktigt avis!

Vad skulle det kosta för en vanlig, dödlig, att köpa ett par?

Mvh Alex

Tack mannen, skönt att höra efter en lång arbetsdag!, ska bli kul att få se slutresultatet av dessa när tyget åker på!

Svårt att svara på vad det skulle kosta, skulle nog bero lite på hur många som skulle vara intresserade faktiskt.

Mvh Tommie!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar själv på en fabrik med en hel hög av olika cncmaskiner. Pga fixturer och att de flesta maskinerna är konstruerade för andra ändamål kan jag inte använda dem till hemarbeten på ett sånt sätt som en kunde önska. Vet iaf att folk byggt flugfiskerullar och liknande men men...

Riktigt snyggt jobbat.

Detta solidworks. Har du tillgång till det hemma också eller är det bara på jobbet du kan sitta och rita?

Link to comment
Dela på andra sajter

den där isoleringen behöver ni ju inte klä med annat än tyg för uteendet, det är ingen riska att det dammar eller kliar.

och rullen med plast gör nog mer skada än nytta.

Kan tänka mig det, dom är ju väldigt kompakta, vet du vart man kan köpa såna här plattor? dom är 45mm tjocka.

Jobbar själv på en fabrik med en hel hög av olika cncmaskiner. Pga fixturer och att de flesta maskinerna är konstruerade för andra ändamål kan jag inte använda dem till hemarbeten på ett sånt sätt som en kunde önska. Vet iaf att folk byggt flugfiskerullar och liknande men men...

Riktigt snyggt jobbat.

Detta solidworks. Har du tillgång till det hemma också eller är det bara på jobbet du kan sitta och rita?

Ajaj, det är tråkigt när maskinerna är anpassade för fixturer, blir väldigt svårt och jobbigt att göra något själv då faktiskt. Får ni hålla på med hemma arbeten och dyl?

Solidworks har jag på jobbet med en dongel, så jag tar bara med mig nyckeln hem och köra, vi har även flytande licenser på jobbet, dock så är det svårt att ta med sig hem, finns ju alltid fjärranslutning annars 😄.

//Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har man varit och kollat lite tyg, visst att det är stilrent med enfärgat, men det är alltid skönt att kunna vila ögonen på något roligare ibland.

Köpte 3st olika tyger, här är ett av dom, har bara satt dit det provisoriskt, tänkte testa mig på att spray limma fast tyget.

Tyget är inte tätt, så det passar perfekt för detta ändamålet!

Vad tycks?

1ysfmr.jpg

2jd46xw.jpg

2aio4z5.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du skärpa dig!

Det där är ju skitsnyggt!!! 😊

I princip ett måste för var och en med ett hemmabiorum. Finns kanske lite marknad för det tillochmed.

Som sagt. Riktigt snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du skärpa dig!

Det där är ju skitsnyggt!!! 😄

I princip ett måste för var och en med ett hemmabiorum. Finns kanske lite marknad för det tillochmed.

Som sagt. Riktigt snyggt.

Tackar mannen, blev faktiskt riktigt nöjd för en gång skull, skulle dock i efterhand valt lite tjockare material, 1.5mm istället för 1.0 på ramen, man får ej glömma att plåt är levande, men man lär sig till nästa gång!

Jesus, det blev otroligt snyggt hörru!

Vart köpte du tyget?

Mvh Alex

Tackar!

Tyget köpte jag på Textilcentrum i Sundbyberg, dom har riktigt stort utval av tyger där och är billiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Har tänkt lite på hur man ska kunna göra en Högtalar absorbent, kommer det funka tro?

Claes, du får gärna komma med förslag om du har några på hur man skulle kunna bygga en sån här på ett bra sätt om det finns 🥰

4zuucp.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är precis det där med basen, läste det Claes skrivit om att trycka monitorerna in i isoleringen, då fick jag tanken att man kunde göra egna väggar där man trycker in den istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fick jag svar ifrån min gamla chef, och jag kommer att få köpa isolering med den svarta nylonmattan av dom direkt för inköpspris 😆

________________________________________________________________________________

_____________________

Han skrev så här.

50 mm tjock och densiteten är 100 kg/m3, det är lite tyngre isolering avsedd för att ta lågfrekvent ljud.

Du får gärna köpa av oss direkt, måttet är 1200x795, vi ger 136:- (exkl. moms) per kvadratmeter och det får du köpa för också.

________________________________________________________________________________

_____________________

Det är väl inte så mycket att diskutera egentligen? är det någon ifrån stockholms trakten som är intresserad av att köpa några såna här plattor innan jag beställer så säg till mig!

Skulle vara schysst att få en spec på hur mycket denna dämpar, någon?

//Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Idag fick jag svar ifrån min gamla chef, och jag kommer att få köpa isolering med den svarta nylonmattan av dom direkt för inköpspris🙂

________________________________________________________________________________

_____________________

Han skrev så här.

50 mm tjock och densiteten är 100 kg/m3, det är lite tyngre isolering avsedd för att ta lågfrekvent ljud.

Du får gärna köpa av oss direkt, måttet är 1200x795, vi ger 136:- (exkl. moms) per kvadratmeter och det får du köpa för också.

________________________________________________________________________________

_____________________

Det är väl inte så mycket att diskutera egentligen? är det någon ifrån stockholms trakten som är intresserad av att köpa några såna här plattor innan jag beställer så säg till mig!

Skulle vara schysst att få en spec på hur mycket denna dämpar, någon?

//Tommie

Är det försent nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow!

I'm impressed! Jäkligt snygga absorbenter.

...snyggt tyg som sagt ....man kanske får ta en sväng till Sundbyberg....

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...