Jump to content
Annons

Tips, ideér ang konstruktion av Absorbentram.


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Vad tror ni om en sån här konstruktion av ram till absorbenter man själv bygger av mineralull.

Jag har ritat så att det blir en luftspalt bakom skivan på 20mm, räcker detta tror ni? sen är tanken också att man ska kunna haka på absorbenten på en vinkel man har på väggen, kommer att skära ut ett spår bak till.

På bilden ser ni en 15mm kant som håller skivan, det kommer inte räcka för att hålla den stadig, kommer antagligen att sätta en u bockad profil "innåt" emot isolering för att hålla kvar den stabilt.

Kommer även att tillkomma hörn som man punktar fast, eller pop nitar fast, det beror på vilket material jag tänkt köra i.

Antingen blir det rostfritt "borstat" eller aluminium.

Denna är skräddarsydd efter en skiva som man köper tex i bauhaus, tjockleken är 75mm på isoleringen.

f9p9xg.jpg

102mfeb.jpg

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Gjorde lite tydligare bilder, nu undrar jag en sak, skulle det vara bra att perforera själva "distansen" som kommer skapa luft emot väggen för att sprida ljudet åt sidorna? eller kommer ljudvågorna studsa ut gladligen åt alla håll då?

Det känns som att det vore bättre att låta det studsa tillbaks i slutet läge, men man vet ju aldrig dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det ser ambitiöst ut. Tror helt klar att det är en bra idé med hål för luften på sidorna. Jag var själv inne lite på den linjen, Har sett andra som har borrat hål eller sågat i träramen för att få maximal absorbtion. Jag är ingen expert men jag tror att du ska ha längre distanser baktill, lika djupa som isolerinen, för att absorbera lite längre ner i frekvenserna. Hur har du tänkt bygga ramen förresten?

Vilken isolering hade du tänkt köpa på Bauhaus? Alltid bra med tips... har inte bestämt vilken jag ska köra på än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det ser ambitiöst ut. Tror helt klar att det är en bra idé med hål för luften på sidorna. Jag var själv inne lite på den linjen, Har sett andra som har borrat hål eller sågat i träramen för att få maximal absorbtion. Jag är ingen expert men jag tror att du ska ha längre distanser baktill, lika djupa som isolerinen, för att absorbera lite längre ner i frekvenserna. Hur har du tänkt bygga ramen förresten?

Vilken isolering hade du tänkt köpa på Bauhaus? Alltid bra med tips... har inte bestämt vilken jag ska köra på än.

Hej!

Som tur är så jobbar man inom yrket, har tillgång till mycket material i alla dessa former samt att jag kör en Trumpf 6000 maskin som både har Stansning och Laser 3.2Kw, det gör det hela lite lättare att göra såna här saker.

Såg också en träram som hade lite större cirklar som skulle fylla samma funktion tror jag, tror att jag skär ut längder som du ser på långsidan, blir en jädrans massa hål att stansa annars.

Ramen har jag valt att göra i 2st 90 graders L kan man säga som man punktar fast eller pop nitar i två hörn.

75mm luftspalt? ajdå, behövs det köras så mycket baktill tro? det skulle betyda en absorbent på 150mm tjock, någon som kan bekräfta detta?

Isoleringen jag tänker använda är vanlig standard som man köper på bauhaus som är skivor 75mm tjocka. 1180x580x75mm , minns inte exakt ifall det var dom måtten, men något liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

Allt man behöver för att räkna på absorbenter.

länk till Crunchers tråd och användandet av Excel-arket:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry773313

Tack, fick leta fram Office i lådorna, snart får man se vad detta är för något!

*Edit* Kom på nu att vi har kört med 95mm isolering, blir att rita om djupet imorgon... blandade ihop med reglarnas mått vi körde med som var 75mm.

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

Allt man behöver för att räkna på absorbenter.

länk till Crunchers tråd och användandet av Excel-arket:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry773313

Det där var riktigt bra program, man märker ju att det behövs ju en hel del för att absorbera dom lägre frekvenserna, men hur tolkar man Absorption värdena på ett vettigt sätt?

För vid 3000hz så skulle den dämpa 0.98, menas det att den absorberar allt i stort sätt? Det betyder då inga reflektioner alls?

Med det rummet vi har så kommer jag få problem med dessa frekvenser först och främst.

5m 34Hz 0.06 i absorption 95mm isolering 50mm luftspalt

3m 57Hz 0,16 i absorption 95mm isolering 50mm luftspalt

2.5m 69Hz 0,22 i absorption 95mm isolering 50mm luftspalt

Men hur tyder man detta på ett vettigt sätt? jag vet att dessa frekvenser kommer ställa till det, men hur mycket?

Tack Claes ännu en gång!

Edit: Om man nu skulle göra denna 200mm djup totalt, det betyder att jag kommer få 105mm "luftspalt", man kanske skulle sätta in något fjädrande "membran" liknande för att absorbera bort lägre frekvenser ytterligare...

Vi har ju fjäderstål på jobbet som ligger på imponerande 0.2mm, tror ni man skulle kunna fästa 4st sådana längre bak i luftspalten med någon form av isolering på, så att ljudet basfrekvensen "fjädras" på något sätt? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du börjar bygga så borde du mäta upp ditt rum så de vet vilka frekvenser som ska tämjas. Om du inte redan läst Crunchers monstertråd så kan jag rekommendera det då det innehåller det mesta.

Absorptionskoefficient 1 innebär total absorption. Ofta så kan man se värden över 1 när vissa material mäts upp men detta beror på ett fenomen som orsakas p g a diffraktion.

http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/919

För att komma åt lägre frekvenser än ca 150 Hz så är den enda effektiva metoden olika panel eller resonatorlösningar ( t ex perforerad panel enl. Helmholtz-principen) som du även hittar i Excel-arket.

PS. Gilbert...

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Om man nu skulle göra denna 200mm djup totalt, det betyder att jag kommer få 105mm "luftspalt", man kanske skulle sätta in något fjädrande "membran" liknande för att absorbera bort lägre frekvenser ytterligare...

Vi har ju fjäderstål på jobbet som ligger på imponerande 0.2mm, tror ni man skulle kunna fästa 4st sådana längre bak i luftspalten med någon form av isolering på, så att ljudet basfrekvensen "fjädras" på något sätt? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Panelabsorbenter bygger på en innesluten luftmassa som agerar fjäder. Dessa kan vara ganska svåra att stämma till en exakt frekvens p g a många osäkra parametrar. Perforerad panel är mycket enklare att förutspå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Panelabsorbenter bygger på en innesluten luftmassa som agerar fjäder. Dessa kan vara ganska svåra att stämma till en exakt frekvens p g a många osäkra parametrar. Perforerad panel är mycket enklare att förutspå.

Ajdå, då sprack det totalt.

Tänkte på detta med perforerad panel, den absorberar väl egentligen inte basen bättre? Det måste väl vara att vågorna studsar tillbaks in i isoleringen igen efter att vågorna träffat bakväggen av panelen?

Vågorna borde gå rätt in i väggen på vägen ut? om man har tur!

Om så är fallet så borde man kunna sätta i en tratt liknande sak i mitten på absorbenten som är försluten utåt emot rummet?, om diametern skulle vara hyffsat stor på tratten så borde den ta emot en hel del vågor som måste studsa tillbaks igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajdå, då sprack det totalt.

Tänkte på detta med perforerad panel, den absorberar väl egentligen inte basen bättre? Det måste väl vara att vågorna studsar tillbaks in i isoleringen igen efter att vågorna träffat bakväggen av panelen?

Vågorna borde gå rätt in i väggen på vägen ut? om man har tur!

Om så är fallet så borde man kunna sätta i en tratt liknande sak i mitten på absorbenten som är försluten utåt emot rummet?, om diametern skulle vara hyffsat stor på tratten så borde den ta emot en hel del vågor som måste studsa tillbaks igen?

Vid låga frekvenser så måste man tänka tryckvariation och vid ytan finns ingen partikelrörelse (om låga frekvenser) så det ända man kan göra för att bromsa en vågrörelse är att motverka tryckvariationen. Perforerad panel är en av de mest effektiva metoderna för att absorbera låga frekvenser med relativt grunda konstruktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag ändrat måtten på denna best, nu är den totalt 200mm med 110mm luftspalt, tror jag börjar närma mig mitt mål med denna nu.

Kommer att posta riktiga bilder på dessa när dom är klara.

Kommer fixa stag för snedställning emot vägg/tak som jag tror kommer funka bra, kommer bilder på det senare.

2i8b2bp.jpg

All text är lasergraverad.

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Nu har man fått plåt till ca 10st absorbenter av jobbet, det blev 1mm borstad rostfritt, snackade med chefen så det är lungan att köra ut dessa till helgen och även bocka dom i kantpress.

Här kommer en bild på hur det ser ut innanför absorbenten, där ser ni även fästet som kommer hålla upp absorbenten som är i 3mm rostfritt, spåret är 3.1mm i ramen i bredd så det kommer bli stabilt förhoppningsvis.

f9p9xg.jpg

102mfeb.jpg

Kunde lagt in själva bockarna i materialet för skarvarna, men anser att det blir bra mycket lättare att tillverka lösa som man popnitar fast efteråt.

Är det något jag glömt tro innan jag gör all bearbetning för maskinen?

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt snygga illustrationer må jag säga. Vad använder du för program? Auto Cad? 3D Studio?

Tackar 🙂

Solidworks heter detta program, tycker det är riktigt bra program, dessutom är det ganska lätt att lära sig!

Det som är riktigt bra är att bilderna du ser ovan är "klara" för utkörning, så allt jobb är klart nu för maskinen på jobbet 🙂 Alla bocktillägg är pålagda, samt alla detaljer som du ser är ritade, som tex hörnen, fästet du ser som sitter i regeln.

Har satt ihop alla detaljer jag ritat till en sammanställning kan man säga.

//Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där borde gå lätt att göra om till en panelabsorbent eller perforerad panel - så kan den bli riktigt bredbandig.

J-t snyggt är det också, så om det kan bli ekonomi i tillverkningen utan att priset blir skyhögt, skulle du lätt kunna börja sälja dem. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Den där borde gå lätt att göra om till en panelabsorbent eller perforerad panel - så kan den bli riktigt bredbandig.

J-t snyggt är det också, så om det kan bli ekonomi i tillverkningen utan att priset blir skyhögt, skulle du lätt kunna börja sälja dem. 🤪

Tackar för dom fina orden, värmde fint!

Ska testa att rita upp en perforering idag, bör jag tänka på något där tror du? diameter på hål, avstånd mm?

Perforering är ju ganska dyr ifall man köper färdigt i format, men är det diameter 8-10mm på hålen och lite avstånd så kör jag lätt ut det i stansmaskinen.

Vad är ett normalt pris tror du Claes för en sån här tro?

//Tommie

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om detta?

2w7rh3p.jpg

Man kan ju passa på att klä perforeringen med tyget för isoleringen, slå två flugor i en smäll! man bör då kanske göra själva "öronen" på ramen perforerade så att man kan böja dom för hand efter att man satt isoleringen på plats?

Tack för idén Claes!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att perforeringen ska ha effekt så måste resten av konstruktionen vara sluten.

Oki, skulle det räcka att ta bort mönstrena på sidan av absorbenten? Eller måste man täta alla "skarvar"? Måste det vara 100% tätt om man säger så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den måste nog vara ganska tät.

Att göra en bredbandig absorbent för bas är svårt då de fungerande alternativen oftast resulterar i hög effektivitet vid ett smalt frekvensband (högt Q-värde), men om du vill prova så kan du t ex använda måtten:

Skiva = 20mm

Håldiameter = 12mm

Hålavstånd = 100mm

Djup= 200mm

Poröst material (gullfiber) = 45mm (mot skivan)

Denna konstruktion skulle (enl. Excelarket) vara effektiv mellan 61-94 Hz (absorptionskoefficient > 0,7)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns också möjlighet att göra hybrid ytor (s. 373 i Absorbers and Diffusers). De funkar som diffusorer vid höga och mellanfrekvenser och absorberar vid lägre frekvenser (mha variabel impedans och speciella sekvenser i mönstret). Inte så djupt som 90 Hz men kanske kan vara intressant ändå pga dess bredd.

Dina ramar är riktigt snygga! 😆

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för infon!

Det är synd att själva tjockleken på skivan måste vara så tjock, vet du varför skivan måste vara så tjock? absorberar trä mycket? Annars hade man kunnat gjort en väldigt fin lösning med den perforerade plåten ovan, man skulle kunna göra den lika djup som själva isoleringen, vips så är det tätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns också möjlighet att göra hybrid ytor (s. 373 i Absorbers and Diffusers). De funkar som diffusorer vid höga och mellanfrekvenser och absorberar vid lägre frekvenser (mha variabel impedans och speciella sekvenser i mönstret). Inte så djupt som 90 Hz men kanske kan vara intressant ändå pga dess bredd.

Dina ramar är riktigt snygga! 😎

Fasiken, det där ser ju riktigt intressant ut, det är ju typ så jag gjort på den senaste bilden.

Man kanske skulle sno en sådan design, gillade modellen som var bakom lyssnings position.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju basen de flesta har problem med, så en bredbandig lösning som inte kostar för mycket, skulle verkligen vara kanonbra.

Det finns liknande produkter med panelabsorbenter eller perforerade skivor inbyggda, från t ex Ghost och Primacoustic - men priserna är ju inte att leka med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt fin läsning detta, får sätta mig ner i lugn och ro och läsa igenom detta så att man kanske kan komma på en bra lösning, vad snackar vi för summor? Bara intresserad ifall det finns en chans att kunna göra det möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt fin läsning detta, får sätta mig ner i lugn och ro och läsa igenom detta så att man kanske kan komma på en bra lösning, vad snackar vi för summor? Bara intresserad ifall det finns en chans att kunna göra det möjligt.

Ghost Big Block låg strax under 4000:-/st (vet inte riktigt hur det är nu, eftersom det inte verkar vara någon som har distribution i Sverige på Ghost numera...) och Primacoustic Full Trap ligger på ca 5500:-/st.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för infon!

Det är synd att själva tjockleken på skivan måste vara så tjock, vet du varför skivan måste vara så tjock?

Skivans tjocklek förändrar "rörlängden" och den måste vara längre för att sänka helmholtzresonatorns resonansfrekvens. (Perf. panel är en samling Helmholtzresonatorer).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...