Jump to content
Annons

Eländiga virvlar!


rockdemon

Recommended Posts

Har provat en massa olika trumpluggar och köpte nu senast AD. Vad jag inte förstår är att alla virvlarna låter skit. Hihatsen är inge vidare heller men man överlever. Jag får bara ut skräpiga virvelljud, ingen punch och en massa sjung osv. Det går nog självklart att fixa till virvelsoundet på nåt sätt som jag inte kommit på men det borde ju inte behövas. På alla bra rockproduktioner så låter ju virveln som en fet käftsmäll med botten o ett jäkla rapp. Hur göra??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

För käftsmäll tryck F1 för smäck tryck F2. Skämt å sido så här är det.

Testa att stämma upp virveln.

Testa att göra nåt spökslag. ( Se Crunchers video)

Käftsmällsvirvel= att komprimera hårt och bara ge ifrån sig ett snärt...där du då lägger på en gate och sen litet kort reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

För käftsmäll tryck F1 för smäck tryck F2. Skämt å sido så här är det.

Testa att stämma upp virveln.

Testa att göra nåt spökslag. ( Se Crunchers video)

Käftsmällsvirvel= att komprimera hårt och bara ge ifrån sig ett snärt...där du då lägger på en gate och sen litet kort reverb.

aah är de så man gör, de måste jag prova. se om jag får ut nåt vettigt ur det. blir så less på mina virvlar. tack så mkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade med en trummis för några år sen som tyvärr har gått ur tiden. Han hade det absolut bästa anslaget jag nånsin har hört! Lät ofta olidligt högt i repan men det är så jag tror de gör nu vid samplingar. Du slår s.a.s med pinnen både på sarg å skinn samtidigt. Underskinnet ska vara rätt slappt å slagskinnet spännt som en !"#¤%&//(#¤ på midsommar! 😉

Jobbar aldrig med trummaskiner nu för tiden men testa att bara ändra pitchen på virveln! ( stäm upp! )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade med en trummis för några år sen som tyvärr har gått ur tiden. Han hade det absolut bästa anslaget jag nånsin har hört! Lät ofta olidligt högt i repan men det är så jag tror de gör nu vid samplingar. Du slår s.a.s med pinnen både på sarg å skinn samtidigt. Underskinnet ska vara rätt slappt å slagskinnet spännt som en !"#¤%&//(#¤ på midsommar! 😉

Jobbar aldrig med trummaskiner nu för tiden men testa att bara ändra pitchen på virveln! ( stäm upp! )

Har samma erfarenhet faktiskt, enda problemet var att det såg ut som ett sågverk runt trumsettet och det gick 2-3 tjocka stockar per rep. Men jävlar va fett det låter. I trumprogrammet låter det hemskt att stämma upp, har snarare stämt ner från original pitchen men jag ska testa komprimera som fan osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det allra bästa är om man inte har tillgång till trummis är att hitta rätt samplade grejer .

Skita i dessa kommerciella trumkits som AD, EZ, DFH ...

Det finns ju massvis med underbart bra virvelljud överallt.

Sen handlar det givetvis om vilken musikstil man skriver, vill man ha en popballad som ska vara våt i reverb är det kanske ingen höjdare att ha en virvel som är hårt spänd och låter snärtig som orginalljud, utan då får man liksom leta sig fram.

Men som dom beskriver, så är compressor och eq din bästa vän i alla lägen... reverb också för den delen.

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland när jag vill ha lite modern rockig viveln så dubbar jag ibland virveln varav den ena är nedpitchad. Detta ger lite mer botten till virveln. Men det är inte alltid, men bara ett litet tips och knep som man kan testa och se om det funkar.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ibland när jag vill ha lite modern rockig viveln så dubbar jag ibland virveln varav den ena är nedpitchad. Detta ger lite mer botten till virveln. Men det är inte alltid, men bara ett litet tips och knep som man kan testa och se om det funkar.

MVH

Anders

Och här kan du se hur man kan göra det: http://www.waves.com/Content.aspx?id=5402

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tapekompression är min favvis på trummor.

Gjorde några old school ljud, lite fix och trix med eq och tapekompression.

Utan tapekompression låter det så att säga helt vanliga trummor. Tyvärr sparade jag inte någon innan/efter ljudfil.

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=856989

Lägg sedan på en mindre processad virvel för attacken skull så får man ett hård och dragit sound.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Var kan man hitta dessa underbart bra virvelljud?

och fråga nummer två, kan man använda de i AD? förut körde jag fruityloops när jag gjorde trumspår, då tog jag samplingar från världen runt men nu kör jag AD i cubase, då går det väl ändå inte att bara slänga in samplingar?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror inte det hänger så mycket på AD som på dina kunskaper.

När jag går in och lyssnar på AD demos så tycker jag att det låter kanon om AD trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)
Har samma erfarenhet faktiskt, enda problemet var att det såg ut som ett sågverk runt trumsettet och det gick 2-3 tjocka stockar per rep. Men jävlar va fett det låter. I trumprogrammet låter det hemskt att stämma upp, har snarare stämt ner från original pitchen men jag ska testa komprimera som fan osv...

Det enda problemet med dessa "kantslag" är att man måste ju göra dem hela tiden för att få samma ljudnivå genom hela låten OCH sågverksseffekten 😆 , har själv övat in en sådan "ful" ovana just för att kantslagen bryter igenom otroligt bra men det kostar ju en hel förmögenhet att hålla på så, men har man börjat är det svårt att sluta 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda problemet med dessa "kantslag" är att man måste ju göra dem hela tiden för att få samma ljudnivå genom hela låten OCH sågverksseffekten 😆 , har själv övat in en sådan "ful" ovana just för att kantslagen bryter igenom otroligt bra men det kostar ju en hel förmögenhet att hålla på så, men har man börjat är det svårt att sluta 😆

hehe, och 2 öl i kroppen och dina fingrar blöder... vet inte om det ska kallas en vana eller en ovana. men det är coolt iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

jobbat en massa med virvelljudet och är nästan nöjd, den låter lite slapp bara. spelade in en låt idag där jag användera detta nya virvelljud, låten är bara en grund och har inte ens text än osv.... men lyssna hemskt hemskt gärna o uttala er

http://www.speedyshare.com/351495752.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Metaltrummor Schmetaltrummor.. Alla trumsound oavsett epitet/nisch grundas på välstämda, bra inspelade trummor. Mig veterligen finns det inga trummor i världen som låter metal, grunge eller folkmusik . Allt handlar om bra råvaror, sen är det upp till trummisen och ljudteknikern att få det att låta som sammanhanget kräver.

Oavsett vad mindre vetande sagt om Toontrack: Skaffa Superior 2 och New York legacy-expansionen, ladda in Allaire eller Hit Factory och jag törs lova att du har de bästa förutsättningarna för rock/metaltrummor (eller reggaetrummor eller poptrummor eller etc) som går att få idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, de där programmen/pluggarna du talar om, kan jag lyssna på dom nånstans, alltså utan mixning. hur det låter om jag kör ett trumspår rakt upp o ner på presets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag nog det bär iväg en smula! "Inga bra virvlar i AD"? Inga bra virvlar i de stora kommersiella programmen? I alla de stora trumprogrammen ÄR virveltrummorna sjukt bra inspelade! I rum som vi bara kan drömma om, med en arsenal av mikrofoner vi bara kan drömma om på klass A trummor stämda efter konstens alla regler och spelade av en trummis vi aldrig kommer i närheten av!

Så som Ni hör trummorna inspelade i dessa program, så låter en grymt bra inspelad virvel. Punkt.

Sen är den inte processad. Tacka f-n för det! EZ är ju t ex ett program som ibland får kritik, bland annat av Studios testpanel, för att det inte går att göra så mycket med ljudet i efterhand.

Nä, så här låter en virvel och jag utmanar härmed alla i denna tråd att åstadkomma ett lika bra inspelat grundljud.

Det Du hör på en skiva är ett kraftigt processat ljud. Man har mixat. För den som är intresserad av detta med mixning av virvel kan man börja med Studios mixningsskola. Efter det kan man kolla trådar på detta forum och leta vidare ute på nätet. Det finns en massa sätt att bearbeta en virvel beroende på vad man vill åstadkomma. I de flesta av dessa program kan man ju också mixa alla de olika mikrofoner som tar upp virveln. Närmickar, sejamickar, rumsmickar, OH-mickar, ambiencemikar. Sen kan man t o m stämma om trumman!

Men allt detta hade varit förgäves om man inte hade ett schysst grundljud. Det har man flera av i de flesta av dessa program. Om man tycker att detta är dåligt har man missförstått hur en bra inspelad virvel låter. Slutligen: Dessa virvlar Ni tycker låter så kass har Ni hört otaliga gånger utan att ens fatta att det är samma virvel som Ni själva har i Era trumprogram. Man kan få dem att låta på många olika sätt. Jag har själv sett dem läggas in med hjälp av Sound Replacer för att ersätta/ komplettera ett kanonljud inspelat i en professionell studio av duktig trummis och inspelningstekniker. Varför? För att de tycker de låter så fruktansvärt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

gustavsundh (oregistrerad)

För riktigt skönt klipp i mina virvlar brukar jag sätta två mickar på överskinnet och inget på sejarn. Sejar brukar höras så bra ändå. Oftast har jag en sm57 och en Sennheiser md421 med ca 1,5 dm mellan varann men båda riktade in mot slagytan, sen fasvänder jag en av mickarna, komprimerar stenhårt och lyfter båda mickarna rätt rejält mellan 3-8 kg där man känner att man hittat "punchområdet". Sen är det A och O att virveln är välstämd, jag tror inte på att stämma upp och ner för mycket, skinnet ska spännas optimalt som det är tanken från början då låter det bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nu tycker jag nog det bär iväg en smula! "Inga bra virvlar i AD"? Inga bra virvlar i de stora kommersiella programmen? I alla de stora trumprogrammen ÄR virveltrummorna sjukt bra inspelade! I rum som vi bara kan drömma om, med en arsenal av mikrofoner vi bara kan drömma om på klass A trummor stämda efter konstens alla regler och spelade av en trummis vi aldrig kommer i närheten av!

Så som Ni hör trummorna inspelade i dessa program, så låter en grymt bra inspelad virvel. Punkt.

Sen är den inte processad. Tacka f-n för det! EZ är ju t ex ett program som ibland får kritik, bland annat av Studios testpanel, för att det inte går att göra så mycket med ljudet i efterhand.

Nä, så här låter en virvel och jag utmanar härmed alla i denna tråd att åstadkomma ett lika bra inspelat grundljud.

Det Du hör på en skiva är ett kraftigt processat ljud. Man har mixat. För den som är intresserad av detta med mixning av virvel kan man börja med Studios mixningsskola. Efter det kan man kolla trådar på detta forum och leta vidare ute på nätet. Det finns en massa sätt att bearbeta en virvel beroende på vad man vill åstadkomma. I de flesta av dessa program kan man ju också mixa alla de olika mikrofoner som tar upp virveln. Närmickar, sejamickar, rumsmickar, OH-mickar, ambiencemikar. Sen kan man t o m stämma om trumman!

Men allt detta hade varit förgäves om man inte hade ett schysst grundljud. Det har man flera av i de flesta av dessa program. Om man tycker att detta är dåligt har man missförstått hur en bra inspelad virvel låter. Slutligen: Dessa virvlar Ni tycker låter så kass har Ni hört otaliga gånger utan att ens fatta att det är samma virvel som Ni själva har i Era trumprogram. Man kan få dem att låta på många olika sätt. Jag har själv sett dem läggas in med hjälp av Sound Replacer för att ersätta/ komplettera ett kanonljud inspelat i en professionell studio av duktig trummis och inspelningstekniker. Varför? För att de tycker de låter så fruktansvärt bra!

+10. Kunde inte ha sagt det bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
ok, de där programmen/pluggarna du talar om, kan jag lyssna på dom nånstans, alltså utan mixning. hur det låter om jag kör ett trumspår rakt upp o ner på presets.

Ja det kan man och på deras hemsida. Det är väl bara gå dit. Och AD har en demo att ladda ned.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

För riktigt skönt klipp i mina virvlar brukar jag sätta två mickar på överskinnet och inget på sejarn. Sejar brukar höras så bra ändå. Oftast har jag en sm57 och en Sennheiser md421 med ca 1,5 dm mellan varann men båda riktade in mot slagytan, sen fasvänder jag en av mickarna, komprimerar stenhårt och lyfter båda mickarna rätt rejält mellan 3-8 kg där man känner att man hittat "punchområdet".

Pardon my french men det där lät inget vidare på pappret.. Har du något inspelat exempel på hur det låter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag nog det bär iväg en smula! "Inga bra virvlar i AD"? Inga bra virvlar i de stora kommersiella programmen? I alla de stora trumprogrammen ÄR virveltrummorna sjukt bra inspelade! I rum som vi bara kan drömma om, med en arsenal av mikrofoner vi bara kan drömma om på klass A trummor stämda efter konstens alla regler och spelade av en trummis vi aldrig kommer i närheten av!

Så som Ni hör trummorna inspelade i dessa program, så låter en grymt bra inspelad virvel. Punkt.

Sen är den inte processad. Tacka f-n för det! EZ är ju t ex ett program som ibland får kritik, bland annat av Studios testpanel, för att det inte går att göra så mycket med ljudet i efterhand.

Nä, så här låter en virvel och jag utmanar härmed alla i denna tråd att åstadkomma ett lika bra inspelat grundljud.

Det Du hör på en skiva är ett kraftigt processat ljud. Man har mixat. För den som är intresserad av detta med mixning av virvel kan man börja med Studios mixningsskola. Efter det kan man kolla trådar på detta forum och leta vidare ute på nätet. Det finns en massa sätt att bearbeta en virvel beroende på vad man vill åstadkomma. I de flesta av dessa program kan man ju också mixa alla de olika mikrofoner som tar upp virveln. Närmickar, sejamickar, rumsmickar, OH-mickar, ambiencemikar. Sen kan man t o m stämma om trumman!

Men allt detta hade varit förgäves om man inte hade ett schysst grundljud. Det har man flera av i de flesta av dessa program. Om man tycker att detta är dåligt har man missförstått hur en bra inspelad virvel låter. Slutligen: Dessa virvlar Ni tycker låter så kass har Ni hört otaliga gånger utan att ens fatta att det är samma virvel som Ni själva har i Era trumprogram. Man kan få dem att låta på många olika sätt. Jag har själv sett dem läggas in med hjälp av Sound Replacer för att ersätta/ komplettera ett kanonljud inspelat i en professionell studio av duktig trummis och inspelningstekniker. Varför? För att de tycker de låter så fruktansvärt bra!

Det är huvudet på spiket. Du har minsann helt klart för dej. Det ÄR sjukt bra inspelningar/samplingar som gjorts i ALLA pluggar.

Men jag vill ändå hålla med trådskaparen. Det är inte lätt att få till den "perfekta viveln", den som låter som man själv vill att den ska göra. Man måste trigga med en 2:a virvel om det ska bli nåt sound utöver det vanliga. Att hitta eller skapa denna 2:a virvel är däremot ett dilemma...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja blev jag förvånad eller när jag fick mail att du gjort inlägg i en samplingsstråd. 😄 Nä men ställ klockan tillbaka till 60-70-talet och återvänd dit. Snacka om att du lever i det förgångna. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...