Jump to content
Annons

Betalning vid remix-jobb?


puffra

Recommended Posts

Tja,

säg att man har blivit kontaktad av ett skivbolag för att de vill att man ska remixa en av deras artister..

hur brukar betalning se ut? får man en engångssumma? står man som medkompositör och får stim? eller står man som arrangör?

antar att det är olika från fall till fall.. men det kanske finns några sätt som är vanligare än andra..

TACK TACK!

MOD: Jag visste inte riktigt i vilken avdelning jag skulle lägga den här tråden så ni får jättegärna flytta den till "rätt" avdelning.. tjena

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det vanliga är att man jobbar på prospekt. Man får då en mindre summa för att göra remixen och en större ersättning om remixen kommer med på ett släpp. Den mindre summan ska vara skälig ersättning. Typ motsvarande en eller en halv dags arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanliga är att man jobbar på prospekt. Man får då en mindre summa för att göra remixen och en större ersättning om remixen kommer med på ett släpp. Den mindre summan ska vara skälig ersättning. Typ motsvarande en eller en halv dags arbete.

i see. men brukar man stå krediterad som medkompositör? eller är det bara t.ex. "låtens namn (puffra remix)" som gäller? det kanske är från fall till fall beroende på hur pass mycket man faktiskt har komponerat på remixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart går gränsen mellan remixa och sampla... när blir ett verk att räknas som en ny komposition.

Jag har hört "remixar" som inte låter som originalet överhuvudtaget, kanske bara innehåller lite av

en röstsampling, eller en liknande melodislinga i mitten, i övrigt är låten ett helt nytt alster.

Är det fortfarande "bara" en remix?

edit: särskrivning

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Remix är ett ofta ett riktigt pissigt betalt jobb i början.

Du har inga rättigheter till det du gjort.

Jag har till och med varit med om att känna igen min remix på TV, artisten har sålt remixen till TV reklam eftersom den var tuffare än hans version.

Vad fick jag? 0 spänn. 0 kred.(OBS det var på 90 talet som TV incidenten hände)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

@Drloop: Riktigt lamt det där du...

@On-Topic: När jag remixar för bolag får jag bara ett litet förskott, sedan om dom tar mer remixen på en singel CD för jag en andel av alla sålda kopior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar det som du tycker mitt inlägg var lamt?

Vad menar du?

Han menade att det var lamt att du inte fick betalt tolkar jag det som. Vilket jag håller med om, speciellt om du gjort stora förändringar.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Betalt fick jag. Men inte för TV knäcket som gav riktigt stora stålar...

På 90 talet fick jag allt mellan 5000 - 25 000 för en remix. Antar att man inte är i närheten av dom stålarna idag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Freddy har rätt, jag menade att det var lamt att du inte fick betalt för TV grejen

Sorry, jag har nog vaknat på felsida idag... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalt fick jag. Men inte för TV knäcket som gav riktigt stora stålar...

På 90 talet fick jag allt mellan 5000 - 25 000 för en remix. Antar att man inte är i närheten av dom stålarna idag.

Jodå, de stora grabbarna inom den elektroniska dansmusiken drar in så mycket på enskilda remixer. Men... Har man inga meriter får man nog vara glad för en tusenlapp eller två 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Hej hej! Väcker den här gamla tråden till liv.

Vi har en remix som ska släppas på ett majorbolag relativt snart. Vi blev tillfrågade av artisten direkt och blev naturligtvis väldigt glada då det var får första stora grej.

Vi har inte tidigare skrivit på något kontrakt eller nämnt något om ersättning. Frågan är då: vad är rimlig/okej/"normal" ersättning? Engångssumma, del på försäljning/Spotify, eller nått annat? Ingen alls? Ska vi be om någon kontraktskrivelse, och i så fall varför? Varför är kanske en dum fråga, snarare vad ska det innehålla i sådana fall?

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

"Allt" är förhandlingsbart. I regel så utgår en s.k flatfee. Du fakturerar bolaget för det jobb du gjort. Ibland gör man det utan direkt ersättning och får en hög % på försäljning på just remixen. Ibland får du lite av varje, d.v.s. både flatfee + %.

Egentligen ska också en verkanmälan lämnas in till stim och där kan remixaren få max 15,9% (tror jag det det var) av upphovsrätten på just remixen. Men det är en förhandlingsfråga och vad jag fått för mig går det sällan till så idag p.g.a halvskumma avtal, eller inga avtal alls.

Kolla med stim. Dom vet sånt här.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...