puffra Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 Tja, säg att man har blivit kontaktad av ett skivbolag för att de vill att man ska remixa en av deras artister.. hur brukar betalning se ut? får man en engångssumma? står man som medkompositör och får stim? eller står man som arrangör? antar att det är olika från fall till fall.. men det kanske finns några sätt som är vanligare än andra.. TACK TACK! MOD: Jag visste inte riktigt i vilken avdelning jag skulle lägga den här tråden så ni får jättegärna flytta den till "rätt" avdelning.. tjena
joachime Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 Det vanliga är att man jobbar på prospekt. Man får då en mindre summa för att göra remixen och en större ersättning om remixen kommer med på ett släpp. Den mindre summan ska vara skälig ersättning. Typ motsvarande en eller en halv dags arbete.
puffra Posted March 23, 2009 Author Posted March 23, 2009 Det vanliga är att man jobbar på prospekt. Man får då en mindre summa för att göra remixen och en större ersättning om remixen kommer med på ett släpp. Den mindre summan ska vara skälig ersättning. Typ motsvarande en eller en halv dags arbete. i see. men brukar man stå krediterad som medkompositör? eller är det bara t.ex. "låtens namn (puffra remix)" som gäller? det kanske är från fall till fall beroende på hur pass mycket man faktiskt har komponerat på remixen?
joachime Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 Jag har aldrig sett att en remixare blir krediterad för komposition. Då är det ju ingen remix längre.
Tracer Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 (edited) Vart går gränsen mellan remixa och sampla... när blir ett verk att räknas som en ny komposition. Jag har hört "remixar" som inte låter som originalet överhuvudtaget, kanske bara innehåller lite av en röstsampling, eller en liknande melodislinga i mitten, i övrigt är låten ett helt nytt alster. Är det fortfarande "bara" en remix? edit: särskrivning Edited March 24, 2009 by Tracer
joachime Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Remixa gör man med artistens skivbolagets/medkännande. Från början handlade det om att anpassa inspelningen till en viss situation, till exempel klubb eller dansgolv.
Guest drloop Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 (edited) Remix är ett ofta ett riktigt pissigt betalt jobb i början. Du har inga rättigheter till det du gjort. Jag har till och med varit med om att känna igen min remix på TV, artisten har sålt remixen till TV reklam eftersom den var tuffare än hans version. Vad fick jag? 0 spänn. 0 kred.(OBS det var på 90 talet som TV incidenten hände) Edited March 24, 2009 by drloop
djstyler Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 @Drloop: Riktigt lamt det där du... @On-Topic: När jag remixar för bolag får jag bara ett litet förskott, sedan om dom tar mer remixen på en singel CD för jag en andel av alla sålda kopior.
Guest drloop Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 @Drloop: Riktigt lamt det där du... Jag tolkar det som du tycker mitt inlägg var lamt? Vad menar du?
Freddy Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 (edited) Jag tolkar det som du tycker mitt inlägg var lamt?Vad menar du? Han menade att det var lamt att du inte fick betalt tolkar jag det som. Vilket jag håller med om, speciellt om du gjort stora förändringar. Edited March 24, 2009 by Freddy
Guest drloop Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 (edited) Betalt fick jag. Men inte för TV knäcket som gav riktigt stora stålar... På 90 talet fick jag allt mellan 5000 - 25 000 för en remix. Antar att man inte är i närheten av dom stålarna idag. Edited March 24, 2009 by drloop
djstyler Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Freddy har rätt, jag menade att det var lamt att du inte fick betalt för TV grejen
Guest drloop Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Freddy har rätt, jag menade att det var lamt att du inte fick betalt för TV grejen Sorry, jag har nog vaknat på felsida idag... 😆
jarlo Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Betalt fick jag. Men inte för TV knäcket som gav riktigt stora stålar...På 90 talet fick jag allt mellan 5000 - 25 000 för en remix. Antar att man inte är i närheten av dom stålarna idag. Jodå, de stora grabbarna inom den elektroniska dansmusiken drar in så mycket på enskilda remixer. Men... Har man inga meriter får man nog vara glad för en tusenlapp eller två 😆
Overkill Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 (edited) Hej hej! Väcker den här gamla tråden till liv. Vi har en remix som ska släppas på ett majorbolag relativt snart. Vi blev tillfrågade av artisten direkt och blev naturligtvis väldigt glada då det var får första stora grej. Vi har inte tidigare skrivit på något kontrakt eller nämnt något om ersättning. Frågan är då: vad är rimlig/okej/"normal" ersättning? Engångssumma, del på försäljning/Spotify, eller nått annat? Ingen alls? Ska vi be om någon kontraktskrivelse, och i så fall varför? Varför är kanske en dum fråga, snarare vad ska det innehålla i sådana fall? Edited June 20, 2011 by Overkill
Sonefors Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 "Allt" är förhandlingsbart. I regel så utgår en s.k flatfee. Du fakturerar bolaget för det jobb du gjort. Ibland gör man det utan direkt ersättning och får en hög % på försäljning på just remixen. Ibland får du lite av varje, d.v.s. både flatfee + %. Egentligen ska också en verkanmälan lämnas in till stim och där kan remixaren få max 15,9% (tror jag det det var) av upphovsrätten på just remixen. Men det är en förhandlingsfråga och vad jag fått för mig går det sällan till så idag p.g.a halvskumma avtal, eller inga avtal alls. Kolla med stim. Dom vet sånt här. Mvh Fredrik
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now