Jump to content
Annons

Beyerdynamic DT-250 eller DT-770?


Tophe

Recommended Posts

Det är nu dags att införskaffa ett par lurar att mixa i.

Jag har använd Beyerdynamic DT-250 en hel del på jobbet och känner mig hemma och bekväm med dem.

Tycker jag hör detaljer väldigt bra i dem och hittar rätt bra i mixningen med dem. Möjligen blir mina mixar lite vassa i toppen med DT-250.

Men det kan också vara att jag helt enkelt inte lyssnat på det sättet på toppen innan jag skaffade monitorer.

Funderar på att skaffa mig ett par sådana

Men vad tycker ni som provat både 250 och 770?

Vilka gillar ni bäst?

Vad är skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Det är nu dags att införskaffa ett par lurar att mixa i.

Jag har använd Beyerdynamic DT-250 en hel del på jobbet och känner mig hemma och bekväm med dem.

Tycker jag hör detaljer väldigt bra i dem och hittar rätt bra i mixningen med dem. Möjligen blir mina mixar lite vassa i toppen med DT-250.

Men det kan också vara att jag helt enkelt inte lyssnat på det sättet på toppen innan jag skaffade monitorer.

Funderar på att skaffa mig ett par sådana

Men vad tycker ni som provat både 250 och 770?

Vilka gillar ni bäst?

Vad är skillnaden?

Tycker du ska satsa på 250 om du är van med dem. Om du vet att dina mixar blir lite vassa i toppen är det nog lättare att lära sig hantera det än att börja om från början så att säga. Själv kör jag iofs DT770pro och använder dom till allt möjligt så ofta som möjligt. tycker dom är otroligt bra. men som sagt, jag tycker du ska satsa på dom du känner till.

Här finns lite teknisk jämförelse mellan dom:

http://www.headphone.com/technical/product...pare+Headphones

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaret, och den otroligt informativa länken!

Jag har lyssnat mycket på musik i DT-250 och jag gillar verkligen ljudet i dem.

Samtidigt så pekar ju kurvan i din länk lite på mitt problem. Jag hör troligtvis inte tillräckligt mycket på toppen.

Det är ju en väldig skillnad på kurvorna. Kan tänka mig att jag kommer uppfatta 770 en aning bumliga och möjligen att de har lite hängmatta i jämförelse med 250.

Men man vänjer ju sig. I början tyckte jag 250 var jättetunna, eftersom jag hade lyssnat mycket i ett par Koss gamerlurar. De lurarna var ju optimerade för att ge största möjliga upplevelse när en granat slår ner bredvid dig i Call of Duty.

Kanske skulle satsa på ett par 880. De ligger ju närmare 250 i kurvan, men med mer topp.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till Beyer. Men var inte så orolig. jag gillar Audiotechnica. Förmodligen är det ointressant.

Läste en HiFitidning idag och för mig är det blaha blaha.

Du behöver inte lyssna för du är grym ändå!

Det jag känner till är Audiotechnica och det är bäst för mig. Helt klart de bästa lurar du får för priset under 2000:en.

Å andra sidan låt oss inte tro på allt som sägs på detta forum eller något HiFiForum för den del.

Musiken är allt och för mig är Tophe större än sådant trams!

Link to comment
Dela på andra sajter

yoyo!

själv hade jag ett par dt 880 som var utan tvekan bästa lurarna jag använt!

soundstagen (som jag läst att det kallas) är så mkt bredare än andra lurar jag lyssnat på och man hör alla detaljer så himla väl.

sen så flyttade jag och tjejen ihop i en etta på 30 kvadrat och mina öppna lurar räckte inte för att stänga ute sex and the city varje kväll.

så då skaffade jag ett par dt 770! 2005 års modell.

Var och lyssnade på dt250 också, för priset var ju ganska soft, runt 995 hade jag för mig. men tyckte inte de var lika vassa som dt 770.

men då tänkte jag bara poängtera att det är nog för att jag är van med ljudet i 880 och det kändes väl bättre med samma lur fast sluten, än en annan variant.

så för dig kanske 250 är bäst. man ska ju köra i det man är van i.

å andra sidan har thoman schysst pris på dt770 och dt880!

så välj 880 om du inte har en tjej som kollar tv 1 meter från datorn! annars dt770! eller dt250 om du är jätte van med ljudet

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack Divine.

Jag håller i sak med... Jag har lyssnat på musik hela livet och sista veckan är första gången jag haft riktigt bra ljudprylar.

Har aldrig gått nån nöd på mig förr...

Men eftersom vi nu ska prodda ihop en skiva som ska släppas så vill jag verkligen se till att få så goda möjligheter som möjligt att höra allt jag gör.

Kan vara nyttigt att nörda in mycket under en kort period för att lära sig lyssna på nytt sätt.

När jag pluggade klassisk gitarr så tog jag alltid en halvtimme tonbildning på morgonen. Satt bara och lyssnade efter små, små skillnader i tonen mellan olika fingrar och anslag. Det hade ju ingenting med själva musiken att göra, men det påverkade mitt lyssnande och kontroll otroligt mycket. Till slut kunde jag verkligen få tonen att låta precis som jag ville, och nu behöver jag ofta knappt tänka på det alls.

Tror mitt sökande just nu handlar om att få kontroll. Jag vill ha möjligheten att få det att låta precis som det gör inne i mitt huvud.

Så jag försöker suga i mig så mycket av andra duktiga personers erfarenheter som möjligt. Prylarna i sig är inte så intressant.

De är instrument.

Men helt klart får man sila. Jag har ju också pratat med en del producenter som anser att man måste ha hörlurar av guld från månen och plutonium i slutsteget för att det över huvud taget ska gå att lyssna på utan att kräkas. Mycket HiFi-snack är verkligen blaha blaha.... Ibland saknar jag tiden när man gjorde vad som helst för att höra en bra låt. Har kvar mina gamla kassettband med låtar som spelades in genom att hålla bandspelaren mot högtalaren på radion och tv'n.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

yoyo!

själv hade jag ett par dt 880 som var utan tvekan bästa lurarna jag använt!

soundstagen (som jag läst att det kallas) är så mkt bredare än andra lurar jag lyssnat på och man hör alla detaljer så himla väl.

sen så flyttade jag och tjejen ihop i en etta på 30 kvadrat och mina öppna lurar räckte inte för att stänga ute sex and the city varje kväll.

så då skaffade jag ett par dt 770! 2005 års modell.

Var och lyssnade på dt250 också, för priset var ju ganska soft, runt 995 hade jag för mig. men tyckte inte de var lika vassa som dt 770.

men då tänkte jag bara poängtera att det är nog för att jag är van med ljudet i 880 och det kändes väl bättre med samma lur fast sluten, än en annan variant.

så för dig kanske 250 är bäst. man ska ju köra i det man är van i.

å andra sidan har thoman schysst pris på dt770 och dt880!

så välj 880 om du inte har en tjej som kollar tv 1 meter från datorn! annars dt770! eller dt250 om du är jätte van med ljudet

Ja, jag är ju faktiskt väldigt van vid 250 och tycker nog jag fått till en del bra mixar i dem.

(sitter just nu och lyssnar på The Perishers i dem)

Men jag får nog ta och kila ner till musikaffären och jämför lurarna lite, är jättenyfiken på 880 och 770.

Link to comment
Dela på andra sajter

DT-250 låter mest naturligt av de två enligt min åsikt. DT-770 Pro har en överdriven diskant och bas som gör de, i min mening, helt omöjliga att mixa i. Kanske funkar för andra som gillar mycket bas och mycket diskant 😄

Själv har jag använt DT-100, DT-150, DT-250, DT-770 Pro och tycker nog DT-150 låter bäst av de. Dock har jag börjat tycka om AKG K240 efter att ha lagt de på hyllan ett bra tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

DT-250 låter mest naturligt av de två enligt min åsikt. DT-770 Pro har en överdriven diskant och bas som gör de, i min mening, helt omöjliga att mixa i. Kanske funkar för andra som gillar mycket bas och mycket diskant 😄

Själv har jag använt DT-100, DT-150, DT-250, DT-770 Pro och tycker nog DT-150 låter bäst av de. Dock har jag börjat tycka om AKG K240 efter att ha lagt de på hyllan ett bra tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag DT 770-lurarna och de är riktigt härliga. men det kan bli lite för mkt diskant ibland så det går i perioder. men de låter grymt bra när man sitter en stund då och då. fast å andra sidan blir man ju knäpp av att sitta å mixa i vilka lurar som helt i sju timmar... 😄 otroligt detaljrika. Men jag har funderat lite på det där med öppna lurar med. .. får se om man provar det i framtiden med. i vilket fall som helst så är det sjukt svårt att mixa i lurar tycker jag. eller att mixa i både lurar och högtalare och vara nöjd med en kompromiss nånstans. det ska ju låta bäst i alla format... 🙂 kanske borde fokusera mer på lurarna dock, eftersom alla går runt med iPods nuförtiden... 😉

...sorry.. gav inget vettigt svar där kanske. men Beyers produkter är riktigt bra i mitt tycke. 🙂 Hoppas du hittar det du söker. det viktigaste är ju att Du trivs. då jobbar du bäst.

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu är jag på gränsen till off topic.

Jag har ett par DT220 och dessa verkar vara outslitliga. Har haft dom i snart 20 år, ser ut som nya och är precis lika obekväma som dom var som nya 😄

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

DT-250 låter mest naturligt av de två enligt min åsikt. DT-770 Pro har en överdriven diskant och bas som gör de, i min mening, helt omöjliga att mixa i. Kanske funkar för andra som gillar mycket bas och mycket diskant 😄

Det där skriver jag under på. Har båda två och har gnuggat dem noggrant i ett halvårs tid. I en mixsituation funkar DT250 helt enkelt bättre för mig. Jag kan peka på exakt samma upplevelse.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att fler gillar att jobba med DT-250!

Jag ska ta och testa dem lite mer medvetet och se vad som händer i diskanten. Tycker som sagt att när mixen låter schyst i lurarna så blir det lite vasst när jag lyssna i monitorer eller stereo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog tycka att DT-250 lurarna kan vara lite burkiga ibland, kring 500-1000hz spannet. Dessutom blir man lite lomhörd efter att man kört med de några timmar, jämfört med AKG K240 (fast med de får jag skavsår i vänsterörat hehe). Men för att kolla bas och diskant tycker jag de är kanon. Självklart ska man inte mixa hela tiden i lurar, men det är en klar fördel ifall man kontrollera sin mix i flera olika typer av lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det får bli ett par DT-250...

Bör jag skaffa 80ohm eller 250ohm? Lite dålig koll på det där.

Innebär 250ohm att jag får kräma på hörlursförstärkaren mer? Finns det fördelar med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det får bli ett par DT-250...

Bör jag skaffa 80ohm eller 250ohm? Lite dålig koll på det där.

Innebär 250ohm att jag får kräma på hörlursförstärkaren mer? Finns det fördelar med det?

tror det blir lite bättre återgivning då.

asså, ljudet förstärks på ett finare sätt.

mp3 spelare har svårt att driva högohm, det är väl ända orsaken att skaffa 80hm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm.... ser att DT990 finns riktigt billigt på Thomann. De är ju öppna, en del menar ju att det är bättre att mixa med öppna lurar.

Enligt den här killen verkar de prestera aningen bättre än 770: http://www.sgheadphones.net/index.php?showtopic=4927

Har någon testat 990? Vilka är era erfarenheter av dem?

Dt-990 pro är det som Thomann har. Jag har precis köpt ett par och är nöjd med dem så här långt. Känns rätt ärliga efter att ha suttit med ett par Philipslurar... men jag har inte mixat något ännu.

En annan recesnion:

DT-990 Pro recension

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...