Jump to content
Annons

Söker bra El-Gitarr + ElBas för runt 4000:- vardera.


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Tänkte nu införskaffa mig en Bas och en Gitarr på beggade marknaden för runt 4000:- st,

Tyvärr är man ju medfödd med korta fingrar, kanske finns det någon mer lättspelad gitarr/bas för det?

Aktiva mickar är nog något jag är ute efter, ska ju spela hårdrock, inte dödsmetal, några bra förslag? Man har ju hört talas om EMG 81, finns det fler?

Tacksam för alla svar som kan bidra till ett bra köp!

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes, Ibanez gör bra instrument men ta inte första bästa... skulle vara mitt tips. Det är så typiskt att drömguran dyker upp precis efter det att man köpt en som man tycker är "ok"! Och glöm inte att pruta! Sniket? Nä, men det finns ju alltid andra hål att stoppa pengarna i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag köpt den! Riktigt fin faktiskt!

Men nu vette fan, den har ett jädrans dovt ljud, och då snackar vi dovt, sen blir det som överslag när man spelar på strängarna. Kan detta vara något jordfel? för det hördes inte så bra genom hans stärkare när vi där.

Känns ju sådär när man köpt en gura och märker av detta nu.. hmm

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh, nu kanske jag är petig men nog menar du "dovt" och inte "doft"? Dovt ljud lär sitta i micarna, men överslag? Brummar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Öhh, nu kanske jag är petig men nog menar du "dovt" och inte "doft"? Dovt ljud lär sitta i micarna, men överslag? Brummar det?

Hehe, se hur det blir ibland!

Det kan väl jämföras med att man drar på max på en stereo, om jag sätter den i ljudkortet i en Instrument input så slår det över på lägsta direkt, om man kör line in utan "förstärkning på så blir det missljud när man drar till på strängarna.

Dom brummar inte något alls när man inte spelar, men det låter som det gör när man är uppe på rött när det slår över, fast det gör det inte, bara låter så.

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns ett ljudklipp på hur det låter.

http://solono1.diinoweb.com/files/

Låter som att du bara har tryckt in en gitarrsladd i en minitele adapter och spelat in via något taskigt inbyggt ljudkort i datorn, typ. Du kan säkert ställa ner "in-nivån" i "ljudhanteraren" eller liknande, för det låter som att det är insignalen som är för hög. Annars råder jag dig dock att köpa ett bättre ljudkort. Om gitarren låter som den ska när du pluggar i den i en stärkare så e d inget fel på gitarren. Har du bara någon gammal skrutt-stärkare kan du ju ta med din gura till en musikaffär och säga att du vill testa en stärkare med din egen gitarr, sen behöver du ju inte säga att du bara är där för att kolla om gitarren låter. Eller testa guran hos en polare som har en schysst stärkare.

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att du bara har tryckt in en gitarrsladd i en minitele adapter och spelat in via något taskigt inbyggt ljudkort i datorn, typ. Du kan säkert ställa ner "in-nivån" i "ljudhanteraren" eller liknande, för det låter som att det är insignalen som är för hög. Annars råder jag dig dock att köpa ett bättre ljudkort. Om gitarren låter som den ska när du pluggar i den i en stärkare så e d inget fel på gitarren. Har du bara någon gammal skrutt-stärkare kan du ju ta med din gura till en musikaffär och säga att du vill testa en stärkare med din egen gitarr, sen behöver du ju inte säga att du bara är där för att kolla om gitarren låter. Eller testa guran hos en polare som har en schysst stärkare.

Kan tillägga att många sådana hårdrocksmickar har ju mer "gain" i sig än vad t ex en strata har, men att det slår över när ljudkortet står på lägsta nivån borde ju inte ske. I så fall är det nog ljudkortet det är fel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget fel på ljudkortet överhuvud taget, det är ett Saffire 26 Pro, kopplar jag in min andra gitarr så låter den som den ska!

Vettefan vad detta kan vara faktiskt..

Får väl lämna in den på en service kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Emgs aktiva mickar har högre output än passiva mickar och jag brukar behöva backa på volymen på gitarren för att få en helt ren signal men jag vet inte om det distar lika mycket som för dig vid fullt påslag. Kan du inte dämpa ingången på ljudkortet på någe vis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Emgs aktiva mickar har högre output än passiva mickar och jag brukar behöva backa på volymen på gitarren för att få en helt ren signal men jag vet inte om det distar lika mycket som för dig vid fullt påslag. Kan du inte dämpa ingången på ljudkortet på någe vis?

Jo, jag dämpat ganska mycket vill jag påstå, den är inte i närheten av att peaka, men det är något allvarligt fel, människan som har lödat det här och dragit kablar måste ju varit pårökt, det går inte att få ut batteriet, en kabel lossnade eller satt väldigt löst också när jag skulle ta ut det försiktigt.

Någon som vet någon bra gitarr mekare här i Stockholm som man kan fixa detta?

Hellstone kanske kan grejja detta?

Enda positiva är väl att mickarna är snygga. lol

2hdxkz7.jpg

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en löjlig kommentar, men kan det vara läge att byta strängar?

Det är inga nya strängar på den, så det kan vara läge för det absolut! Men det ska väl inte låta så ifall strängarna är kassa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga nya strängar på den, så det kan vara läge för det absolut! Men det ska väl inte låta så ifall strängarna är kassa?

Ditt problem beror sannerligen inte på gamla strängar (inte det ljudklippet du laddade upp), men visst tappar du briljans från strängarna när de blir gamla. Jag tycker en självklar grej är att du går till Paul guy. Tror han har butik/verkstad i sundbyberg. Har lämnat gitarren där 1-2 gånger och blivit väldigt nöjd. Han skriver för övrigt för gitarrtidningen FUZZ

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så enkelt att batteriet är kass? Elektroniken kan bete sig ganska skumt när batterinivån är på gränsen. Att du tappar diskant kan också bero på det. Om du nu inte kan få ut batteriet så är det nog läge att lämna in den ja, om du inte är vän med lödkolven själv.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så enkelt att batteriet är kass? Elektroniken kan bete sig ganska skumt när batterinivån är på gränsen. Att du tappar diskant kan också bero på det. Om du nu inte kan få ut batteriet så är det nog läge att lämna in den ja, om du inte är vän med lödkolven själv.

/Andreas

Det är bra fräs i batteriet vill jag lova, det var det jag kollade först när jag kom hem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt problem beror sannerligen inte på gamla strängar (inte det ljudklippet du laddade upp), men visst tappar du briljans från strängarna när de blir gamla. Jag tycker en självklar grej är att du går till Paul guy. Tror han har butik/verkstad i sundbyberg. Har lämnat gitarren där 1-2 gånger och blivit väldigt nöjd. Han skriver för övrigt för gitarrtidningen FUZZ

Tack ska du ha mannen, det här räddade min dag!

Ringde upp Anders på Paul Guy, han var ju hur trevlig som helst, han sa att det är inga problem att fixa det där sa han, han visste på en gång vad det var!

Ska dit idag efter jobbet, han skulle ta 500:- för intonering samt löda fast kabel, sen kolla sadeln mm.

My lucky day!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska du ha mannen, det här räddade min dag!

Ringde upp Anders på Paul Guy, han var ju hur trevlig som helst, han sa att det är inga problem att fixa det där sa han, han visste på en gång vad det var!

Ska dit idag efter jobbet, han skulle ta 500:- för intonering samt löda fast kabel, sen kolla sadeln mm.

My lucky day!

Ah va kul att det löste sig!=) Jo dom är bra på sånt där:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

Fick tillbaks gitarren idag, tror ni att den låter likadant, gitarren har dom fixat till ordentligt fint måste jag säga men den låter lik förbannat "distad" även på lägsta nivån på ljudkortet så distar det.

Han sa ju att det är fruktansvärt hög Output på dessa mickar, det lät riktigt bra i hans förstärkare också, men det ska ju inte låta som ljudklippet när man spela rent?

Börjar tro att det är EMG-EXG eq-kortet som ställer till det för en, kan det vara så att den "boostar" på för att det ska kräma ur toppen riktigt ordentligt?

Väldigt tacksam för svar nu, börjar bli riktigt irriterad på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju säga att jag försökte nyss med en Kompressor emellan så att jag kunde styra signalen ifrån den, samma resultat, då testade jag tillslut att plugga in lurarna direkt i gitarren, gissa vad .... samma fenomen där. "det är inte lurarna, testat via monitorerna också"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju säga att jag försökte nyss med en Kompressor emellan så att jag kunde styra signalen ifrån den, samma resultat, då testade jag tillslut att plugga in lurarna direkt i gitarren, gissa vad .... samma fenomen där. "det är inte lurarna, testat via monitorerna också"

fan tråkigt att det strular så mycket=/ Jobbigt när dom sa att dom visste vad det berodde på, fixar massa grejer, men sen funkar det ändå inte=/ Men, det distar alltså bara du stoppar in ett par hörlurar i gitarren? Jag tycker att du borde försöka få tag i personen du köpte gitarren av, löser inte problemet, men personen du köpte gitarren lär ju ha vetat om det där felet utan att säga någonting (om han nu inte bara hade guran till förstärkare). Men förutom att det var sjukt hög output så lät gitarren alltså ok när dom testade den i stärkare på paul guy? verkar skumt.

Förmodligen kan du ju utesluta att det är något med ljudkortet, hörlurar osv, måste ju vara något med mekanik+mikrofoner i gitarren. Du får stta igång och felsöka helt enkelt (om du nu inte vill lämna den på reparation/utbyte av mickar). Ska du köpa nya mikrofoner så tycker jag Dimarzio mikrofoner passar bra till Ibanezguror, visst var det en ibanez du hade köpt?

Jag har haft tre ibanezgitarrer (under min hårdrocksperiod), en med V7 mikrofoner, 1 med budgetmikrofoner, och en med dimarzio mikrofoner. Jag hade inget strul med någon av dom.

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt tråkigt, jag ska komma in på fredag till honom med mina lurar så att han får höra fenomenet, han sa att dom testat på två toppar och det lät svinbra, jag lyssnade själv och tyckte det lät riktigt bra.

Jag frågade faktiskt honom om jag inte skulle byta mickar då jag kommer köra rent in i datorn, han trodde jag kunde få en bra slant för dessa 25års jubileums mickarna som bara sålts i 2500 exemplar, det känns ju skönt!

Vi får se vad som händer på fredag, EMG-EXG kretskortet som ligger i är inte justerbart eller så jag tror det ökar 12db totalt i output om jag inte missförstod det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt tråkigt, jag ska komma in på fredag till honom med mina lurar så att han får höra fenomenet, han sa att dom testat på två toppar och det lät svinbra, jag lyssnade själv och tyckte det lät riktigt bra.

Jag frågade faktiskt honom om jag inte skulle byta mickar då jag kommer köra rent in i datorn, han trodde jag kunde få en bra slant för dessa 25års jubileums mickarna som bara sålts i 2500 exemplar, det känns ju skönt!

Vi får se vad som händer på fredag, EMG-EXG kretskortet som ligger i är inte justerbart eller så jag tror det ökar 12db totalt i output om jag inte missförstod det.

Okej! men det låter ju bra, då kommer han ju säkert hjälpa dig, så det är nog ingen fara!

Då ere bara att sälja mickarna o tjäna en slant helt enkelt;)

Skriv sen hur det gick!

Link to comment
Dela på andra sajter

fan tråkigt att det strular så mycket=/ Jobbigt när dom sa att dom visste vad det berodde på, fixar massa grejer, men sen funkar det ändå inte=/ Men, det distar alltså bara du stoppar in ett par hörlurar i gitarren? Jag tycker att du borde försöka få tag i personen du köpte gitarren av, löser inte problemet, men personen du köpte gitarren lär ju ha vetat om det där felet utan att säga någonting (om han nu inte bara hade guran till förstärkare). Men förutom att det var sjukt hög output så lät gitarren alltså ok när dom testade den i stärkare på paul guy? verkar skumt.

Förmodligen kan du ju utesluta att det är något med ljudkortet, hörlurar osv, måste ju vara något med mekanik+mikrofoner i gitarren. Du får stta igång och felsöka helt enkelt (om du nu inte vill lämna den på reparation/utbyte av mickar). Ska du köpa nya mikrofoner så tycker jag Dimarzio mikrofoner passar bra till Ibanezguror, visst var det en ibanez du hade köpt?

Jag har haft tre ibanezgitarrer (under min hårdrocksperiod), en med V7 mikrofoner, 1 med budgetmikrofoner, och en med dimarzio mikrofoner. Jag hade inget strul med någon av dom.

Tack för mick tipset, vad har dom för karaktär dom mickarna?, det blir nog att investera i ett andra par hur som helst. Skulle ju vara fint med ett par riktigt fina "Allround mickar" finns det några fler tips på mickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...