Jump to content
Annons

Söker bra El-Gitarr + ElBas för runt 4000:- vardera.


SoloNo1

Recommended Posts

Tack för mick tipset, vad har dom för karaktär dom mickarna?, det blir nog att investera i ett andra par hur som helst. Skulle ju vara fint med ett par riktigt fina "Allround mickar" finns det några fler tips på mickar?

Tonerider mickarna har jag bara läst bra om. Det kanske är lite mer åt rockhållet än hårdrock men det kan absolut vara värt att kolla upp. Riktigt trevliga priser på dom oxå. Du hittar Tonerider hos Gitarrdelar.se Där kan du även lyssna på ljudklipp från mickarna oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra att dom kollar på den igen, låter inte som nåt lätt problem, symptomen är konstiga...

Demonproducentens tips är bra, det skulle kunna vara för hög signal från mickarna som styr över elektroniken i gitarren (men då borde det bli missljud i vad du än kopplar gitarren till). Kan det vara mekaniskt missljud? Tyckte inte inspelning lät som det, men svårt att säga.

Jag skulle testa med så många olika förstärkare och ljudkort som möjligt och se om det finns någon gemensam nämnare när det låter bra/dåligt. Be dom kolla igenom kabeldragningen igen, kanske elektroniken blivit skadad eller har en kallödning någonstans

Att testa med hörlurar/monitorer ger nog tyvärr inte så mycket, dom är inte anpassade för signalen och kan dista av andra anledningar...

Lycka till, hoppas det löser sig, vet hur jobbigt det är att ha såna här problem som verkar försvinna så fort man kommer in i butiken.

T.ex. hade jag en volympott i förstärkaren som var kass, släpskon tappade kontakten av vibrationerna när jag drog på ordentligt och gav otäcka knäpp och sprak. När jag stog i butiken drog jag inte på så jäkligt, så då uppstod inte problemet... Kom på att det bara var vid hög volym först senare, bytte pot och problemet var väck.

Edit: Vänta lite... Att det distar när du kör i lurar/monitorer kan bero på att du inte sluter batterikretsen som går via jacket, du måste ha en monoplugg till gitarren för att batteriet skall kopplas in. Lurar (och många aktiva monitorer) har ju TRS-plugg som inte sluter kretsen. Vad kör du för sladd när du spelar in på datorn?

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

testa vad som händer om du skruvar ner micken till en lägre position gentemot strängarna

så avståndet ökar alltså

Hej!

Jag kommer att ta med mig allt till affären imorgon, då lär vi få se om det kan vara det, inte omöjligt, men långsint när det ger så jämn "distorsion" på båda mickarna, mitten micken är en Singelcoil Emg, den låter mindre än dom andra.

Bra att dom kollar på den igen, låter inte som nåt lätt problem, symptomen är konstiga...

Demonproducentens tips är bra, det skulle kunna vara för hög signal från mickarna som styr över elektroniken i gitarren (men då borde det bli missljud i vad du än kopplar gitarren till). Kan det vara mekaniskt missljud? Tyckte inte inspelning lät som det, men svårt att säga.

Jag skulle testa med så många olika förstärkare och ljudkort som möjligt och se om det finns någon gemensam nämnare när det låter bra/dåligt. Be dom kolla igenom kabeldragningen igen, kanske elektroniken blivit skadad eller har en kallödning någonstans

Att testa med hörlurar/monitorer ger nog tyvärr inte så mycket, dom är inte anpassade för signalen och kan dista av andra anledningar...

Lycka till, hoppas det löser sig, vet hur jobbigt det är att ha såna här problem som verkar försvinna så fort man kommer in i butiken.

T.ex. hade jag en volympott i förstärkaren som var kass, släpskon tappade kontakten av vibrationerna när jag drog på ordentligt och gav otäcka knäpp och sprak. När jag stog i butiken drog jag inte på så jäkligt, så då uppstod inte problemet... Kom på att det bara var vid hög volym först senare, bytte pot och problemet var väck.

Edit: Vänta lite... Att det distar när du kör i lurar/monitorer kan bero på att du inte sluter batterikretsen som går via jacket, du måste ha en monoplugg till gitarren för att batteriet skall kopplas in. Lurar (och många aktiva monitorer) har ju TRS-plugg som inte sluter kretsen. Vad kör du för sladd när du spelar in på datorn?

/Andreas

Det är riktigt jobbigt, var en fröjd att koppla in min 500:- gitarr efter denna och höra hur det skulle låta, den har också aktiva EMG mickar, dock bara singelcoil och ej något kretskort, men jag kör med exakt samma kabel som den andra och den funkar ju hur bra som helst.

Ena kabeln jag testat är en WhirlWind Leader, den andra är Planet Waves "skärmad"

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
testa vad som händer om du skruvar ner micken till en lägre position gentemot strängarna

så avståndet ökar alltså

Var nere hos honom igen, vi bytte volympot samt skruva ner mickarna MAX, thats was the shit, dock så vettefan hur dessa mickar ska låta, tycker dom låter väldigt "orena" har ett klipp jag gjorde lite snabbt, tycker det låter "ihåligt" på något sätt.

Visst att man kan ratta ljudet, men den rena signalen känns lite dov, kommer att byta mickarna direkt ifall det är läget.

Tommie Testar Emg för 14é gången heter filen.

http://solono1.diinoweb.com/files/

*edit* Uppdaterad fil.

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter rätt ok, kanske inte min typ av ljud, men det lät ju inte illa ur rent teknisk bemärkelse. Har du lagt på disten med plugg i datorn? Jag gissar på det, det låter inte riktigt som ett mickat ljud.

Men hur låter den med rent ljud? Är all överstyrning borta nu? Det går inte avgöra på det senaste klippet. Som du säger är det lite dov karaktär, är diskanten uppskruvad till max på guran på klippet?

Kan ju vara svårt att få fram ett schysst sound i datorn. Jag har iofs inte så stor erfarenhet av linead elgitarr, brukar mest köra uppmickad stärkare.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

går ju inte att säga nåt om gitarrens grundljud när du distar å kör med trummor

men ganska mycket botten är det ju

Jo, du har ju naturligtvis rätt, ville testa att köra guran med dist med lite instrument för att se ifall det gick att göra något vettigt med signalkällan, gitarren är stämd i D dessutom, det gör väl att det blir en hel del botten?

Lyssnar du igenom monitorer Demonproducenten? Skulle vara uppskattat och höra ifall det låter hyffsat tungt och inte "slår" igenom, känner inte mina lurar riktigt ännu, kan låta tungt i dom, men i själva verket låter det inte så i stereon.

Tack för ditt tips om att sänka mickarna, testade att höja dom igår, det vart dist på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...