Jump to content
Annons

Propellerhead släpper Reason 3


Björn Olsberg

Recommended Posts

Det finns ju en beta-demo "out there".

Beta-kompileringarna är tillgängliga för betatestarna och enbart dessa.

När 2.5 skulle betatestas var det något bright-huvud som hade köpt Reason 2.0, registrerat sin licens hos Propellerhead, ansökt om att få bli en av betatestarna, blivit antagen och sedan spridit ut sin beta-kopia med sitt eget licensnummer.

Propsarna behövde inte mer än kolla vems licensnummer som följde med warez-kopian, se vem det licensnumret tillhörde och sedan var den personen rätt rökt och alla licenserna för Reason var finito...

Hur kan folk kan vara så dumma att han/hon köper programmet för att sätta sig själv i juridiskt trubbel? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag gjorde ett kirurgiskt ingrepp i mjukvaruvärlden idag och testade lite. ...och jag är faktiskt inte den som inte erkänner om jag har fel.

Men efter att jag analyserat mina provsvar erkänner jag att jag både har rätt och fel på samma gång.

För vi måste skilja på "timing" och "sample accuracy"

Jag satte ut ett metronom-klick i Adobe Audition och renderade ut en wav-fil i 44100 kHz. Jag lade upp ett tomt Reason-rack med en redrum och klick i samma tempo.

Exporterade ut en 44100 kHz wav och drog in den sida vid sida i Audition.

Reasons klick hade förskjutits 48 samples på 52 sekunder jämfört med Auditions metronome.

Efter upprepade test och lite matematik förstår jag att Reasons export i 44100 kHz verkar bli i 44101 kHz istället.

Så även om tajmingen inte stämmer precis till 44100 kHz, så är den sample accurate mot 44101 kHz i en 44100-fil.

Om jag än så exporterar ut Reasons klick till hundra olika wave-filer i 44100 kHz, så är alla dessa filerna "sample-accurate" gentemot varandra. Alltså är det inte Reasons motor som är otajt lite då och då, utan den är "sample accurate" mot 44101 istället. Så på den punkten har jag väl rätt att Reason är "sample accurate".

Dock är faktiskt 44101-prylen ett märkligt fel som inte ska vara där. Så på den punkten erkänner jag att något är fel i Reasons interna klocka.

Vi får väl hoppas att det fixas med Reasons utveckling.

Tills dess, spelar inte 48 samples så stor roll för mig.... och dessutom är Reason jättebra på att slava efter synk.

Ett annat sätt at testa är ju att importera en sampling i Reason, och sedan exportera den igen. Sedan fasvänder man det man exporterat, och spelar sedan upp det samtidigt som originalsamplingen. Då ska ljudet bli helt tyst. Så blir det inte i Reason.

Ang. det där med Reason-betan. Är det känt att det var så? Annars kan ju någon ha fixa t fram en egen serial om han bara fått tag på själva programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt at testa är ju att importera en sampling i Reason, och sedan exportera den igen. Sedan fasvänder man det man exporterat, och spelar sedan upp det samtidigt som originalsamplingen. Då ska ljudet bli helt tyst. Så blir det inte i Reason.

Ang. det där med Reason-betan. Är det känt att det var så? Annars kan ju någon ha fixa t fram en egen serial om han bara fått tag på själva programmet.

Japp, då blir det fel. Eftersom exporten från Reason inte är exakt 44100.

Tar du Reason-exporten, fasvänder och spelar upp den i samma hastighet som originalfilen händer det andra grejer.

Ja, personen var en registrerad användare och serialnumret var inte genererat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...