Jump to content
Annons

Nerladdning av inspelningsprogram


Filly

Recommended Posts

Vi pratade om nerladdning av pluggar/inspeningsprogram osv och min lärare berättade att han råkade veta att steinberg och alla dom här största bolagen vet om att det finns ute, t ex med "team air och h20" osv, och att dom faktiskt är okej med det.

Tror till och med han sa att dom själva la upp det på internet för att folk skulle kunna få tag på det gratis.

Anledningen var att ifall folk provar och skulle gilla det, och sen lyckas göra nån hit så skulle dom naturligtvis inte fortsätta köra på ett olagligt program utan köpa programmet iallafall.... Jag tyckte det lät väldigt intressant och tänkte bara kolla om nån här inne har ngn koll på detta?

Skulle vilja veta om det stämmer!

Mvh Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

H20 och andra som crackar program samarbetar INTE med företagen bakom, det kan jag lova dig.

Att dom skulle lägga upp programmen med flit är bara skitsnack. Däremot är det H20 själva som kör med devisen "Try before buy".

Däremot finns det DEMO versioner av programmen att ladda ner för att du ska kunna köra en "Try before buy" också, och dem ligger företagen bakom. Men det finns också spärrar i dessa demon som t.ex att det inte går att spara ett projekt, en del pluggar inte är aktiva osv. Dessa DEMON finns att ladda ner på resp. företags hemsida för programmen.

Fråga vart din lärare fått denna information ifrån och var lite kritisk när det gäller såna här saker. Företag vill i slutändan tjäna pengar och om de lägger ut program gratis blir det ingen vinst. Man stjälper sig själva med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pratade om nerladdning av pluggar/inspeningsprogram osv och min lärare berättade att han råkade veta att steinberg och alla dom här största bolagen vet om att det finns ute, t ex med "team air och h20" osv, och att dom faktiskt är okej med det.

Tror till och med han sa att dom själva la upp det på internet för att folk skulle kunna få tag på det gratis.

Anledningen var att ifall folk provar och skulle gilla det, och sen lyckas göra nån hit så skulle dom naturligtvis inte fortsätta köra på ett olagligt program utan köpa programmet iallafall.... Jag tyckte det lät väldigt intressant och tänkte bara kolla om nån här inne har ngn koll på detta?

Skulle vilja veta om det stämmer!

Mvh Fredrik

det stämmer inte...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

generellt kan man säga att en omfattande nedladdning av viss mjukvara på sikt kan stimulera en dominans på marknaden. windows kan tjäna som exempel, där en oerhörd mängd användare egentligen inte känner till något annat operativ system än windows, vilket i sin tur får datortillverkare att skeppa sina produkter med det operativsýstemet. att windows blivit så "standard" beror i sin tur på en omfattande priatkopiering, där deras operativsystem sprids.

i viss mån kan detta tänkas gälla även för ex. cubase. det är däremot knappast troligt att steinberg skulle deklarera att de tycker att det är "ok" att deras mjukvara sprids. samtidigt finns det realister bland deras marknadsförare som inser att många av sx-användarna inte skulle köpa deras system om de var tvugna att betala för det.

utvecklingen av plugins verkar däremot knappast mattas av som en följd av piratkopieringen, precis som att det knappast lanseras färre artister som en följd av fildelningen gällande musik.

det finns en viss växelverkan, vissa blir vinnare andra förlorare. mp3-spelare hade naturligtvis inte alls haft samma marknad om folk inte smög i buskarna och piratkopierade lite.

det är olagligt. det är oerhört vanligt. vissa bolag förlorar på det, andra vinner på det. den totala summan vi spenderar på media har knappast mindskat under de senaste 10 åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket intressant! han sa nämligen att ifall det nu skulle vara så att ngn av oss i klassen använde sej av nerladdade program, så skulle han till och med låta oss nämna hans namn så skulle han personligen backa upp oss i den frågan.

ok, ja tycker med det låter lite dumt att dom själva skulle lägga upp det, men det är ja som sagt inte säker på att han sa, däremot att dom vet om att det finns därute och dom gör ingenting emot det eftersom dom trodde sej kunna tjäna på det själva.

får nog ta ett korsförhör med han om den frågan iallafall då 😱 det är ju ingen amatör direkt jag snackar om så känns som han borde veta, men iaf, tack för upplysningen 😄

edit: itzhak, ja menade iofs inte att steinberg skulle "deklarerat" att det var ok.

mer som om han råkade ha fått reda på att det var så 🙂

Redigerat av Filly
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt var så sysslar Steinberg och andra mjukvaruföretag inte med välgörenhet, men hittills så har dom ju inte heller gjort så mycket för att sätta dit några privatpersoner som kör och tankar crackade program. Sanningen är ju den att Steinberg, Adobe, Microsoft och många andra företag hade kunnat använda samma metoder som musik- och filmindustrin för att klämma åt många privatpersoner som kör crackade program, nu gör dom inte det utan lägger istället allt krut på att få bort piratkopiorna på företagen.

Så visst kan det vara sant att dom tyst accepterar den privata piratkopieringen och i förlängningen även användningen av piratkopior, dom visar inte mycket som tyder på motsatsen.

Att dom inte skulle göra nåt åt det eftersom dom tror att dom tjänar på det i förlängningen kan nog gälla om vi talar om större program som majoriteten av alla datoranvändare har, t.ex Officepaketet. Om alla skulle börja köra OpenOffice hemma så skulle till slut de flesta företag, skolor och övriga instutitioner också börja köra OpenOffice och då förlorar Microsoft betydligt större pengar än vad dom idag förlorar på att privatpersoner kör det piratkopierat.

Link to comment
Dela på andra sajter

generellt kan man säga att en omfattande nedladdning av viss mjukvara på sikt kan stimulera en dominans på marknaden. windows kan tjäna som exempel, där en oerhörd mängd användare egentligen inte känner till något annat operativ system än windows, vilket i sin tur får datortillverkare att skeppa sina produkter med det operativsýstemet. att windows blivit så "standard" beror i sin tur på en omfattande priatkopiering, där deras operativsystem sprids.

Det där tror inte jag stämmer riktigt men visst har jag hört den visan snurra på, även från lärare på universitetet när jag pluggade... och de borde vetat bättre. Visst är det många som använder Windows piratversion men jag tror att deras storhet ligger i att de har blivit standard helt enkelt. Ungefär på samma sätt som VHS slog ut de andra videoformaten utan att egentligen vara bättre. Och det blir inte sämre av att alla speltillverkare släpper mainly till Windows för underhållning är en större morot än många tror. Men... det var ju inte detta handlar om.

Tycker det känns rätt oseriöst att en lärare ger sådana indikationer... det är kanske förståeligt i en tumanhand-situation men... tja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vilken märklig lärare som får sina elever att ladda ner olagliga saker?? Skulle gärna vilja diskutera lite med honom hur/vad han tänker..

T.ex. Waves alla bundles finns att ladda ner (har jag hört 🙂 ). Om du ska köpa de i handeln så landar det på över 100 000:- så jag tror inte att Waves vill att du ska ladda ner deras pluggins gratis?

Det blir mer eller mindre en stöld på 100000:- vilket är ganska straffbart.

😱

Som Valle skriver, det är lite intressant med tanke på att Cubase finns väl inte som full studioversion på nätet? Har de gjort SX, som det nämns ovan, för att folk som inte vet något annat tar hem det som går?

Det är bara att se inne på Cubase delen här på forumet och jämföra antal trådar emot de andra programmen. Nio av tio frågor där går för övrigt att läsa om i manualen som medföljer när du köper Cubase...

Som sagt, intressant...

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska intressant, egentligen... hur kan du vara så säker på det?

Det kan man aldrig. Jag utgår från hur jag hade resonerat som företagare i långa loppet.

Vad tror du själv? Tror du Cubase samarbetar med H2O ? Jag läser gärna ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan man aldrig. Jag utgår från hur jag hade resonerat som företagare i långa loppet.

Vad tror du själv? Tror du Cubase samarbetar med H2O ? Jag läser gärna ...

Hörde nått löst ryckte om att H2O fick betalt för att sluta.

Vet inte hur pass det stämmer heller.

Men en sak som är säkert,

jag hade aldrig haft Cubase, om det inte var för att jag kunde skaffa det gratis

från H2O. Så dom tjänar garanterat på det hos privatpersoner.

För är man seriös och har pengar, då ska man köpa sina programvaror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där tror inte jag stämmer riktigt men visst har jag hört den visan snurra på, även från lärare på universitetet när jag pluggade... och de borde vetat bättre. Visst är det många som använder Windows piratversion men jag tror att deras storhet ligger i att de har blivit standard helt enkelt. Ungefär på samma sätt som VHS slog ut de andra videoformaten utan att egentligen vara bättre. Och det blir inte sämre av att alla speltillverkare släpper mainly till Windows för underhållning är en större morot än många tror. Men... det var ju inte detta handlar om.

Tycker det känns rätt oseriöst att en lärare ger sådana indikationer... det är kanske förståeligt i en tumanhand-situation men... tja.

du säger ju egentligen ingenting med: "jag tror att deras storhet ligger i att de har blivit standard helt enkelt".

det jag pratar om är ju de bakomliggande faktorerna till att det blivit såhär. om du påstår att priatkopieringen inte bidragit till att göra deras operativsystem mer känt, så kom gärna med logiska resonemang som motsäger denna tes.

en datortillverkare som exempelvis "acer" kan enkelt göra en marknadsundersökning och kontrollera vilka operativsystem som den tänkta målgruppen är bekant med. naturligtvis är det intressant för windows att sälja sina operativsystem och om de kan få med det direkt i datorn så är det väl jättebra. undersökningen kan på samma sätt göras av microsoft, för att argumentera för att datortillverkaren ska leverera sin dator med windows på.

om användarna lärt känna programmen via piratkopierade versioner är naturligtvis oväsentligt i detta perspektiv, eftersom de trots allt hjälpt till att etablera windows på marknaden.

det är inte ett försvar av piratkopieringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde nått löst ryckte om att H2O fick betalt för att sluta.

Vet inte hur pass det stämmer heller.

Kan vara möjligt, men jag tror inte det hindrade dom från att sluta..men att starta en ny grupp under ett annat namn kanske ???

Är ju fortfarande idag i stort sett 2 st grupper som totalt dominerar...

Och har på dom 2 senaste åren blivigt enormt mycket lättare att få tag på audiowarez, förut fanns det bara på ftp siter, nu finns det torrent siter

som vem som helst kan använda sig av. Tänker inte nämna några namn, men det finns en rysk torrent site som är helt sjukt jävla stor.

Där finns ALLT, inklusive stora samplings biblotek från stora företag som Eastwest etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt var så sysslar Steinberg och andra mjukvaruföretag inte med välgörenhet, men hittills så har dom ju inte heller gjort så mycket för att sätta dit några privatpersoner som kör och tankar crackade program. Sanningen är ju den att Steinberg, Adobe, Microsoft och många andra företag hade kunnat använda samma metoder som musik- och filmindustrin för att klämma åt många privatpersoner som kör crackade program, nu gör dom inte det utan lägger istället allt krut på att få bort piratkopiorna på företagen.

Så visst kan det vara sant att dom tyst accepterar den privata piratkopieringen och i förlängningen även användningen av piratkopior, dom visar inte mycket som tyder på motsatsen.

Att dom inte skulle göra nåt åt det eftersom dom tror att dom tjänar på det i förlängningen kan nog gälla om vi talar om större program som majoriteten av alla datoranvändare har, t.ex Officepaketet. Om alla skulle börja köra OpenOffice hemma så skulle till slut de flesta företag, skolor och övriga instutitioner också börja köra OpenOffice och då förlorar Microsoft betydligt större pengar än vad dom idag förlorar på att privatpersoner kör det piratkopierat.

Det vore nog att skjuta sig själv i foten att sätta dit sina egna kunder, speciellt då dom flesta av oss dödliga männiksor kör piratkopierat. Men det är sant, om dom hade velat sätta dit oss skulle det vara ganska enkelt, t.e.x native instruments brukar ju lägga in spionprogram i sina produkter...som skickar information till NI (om man ger NI internet acess dvs.)

Jag tror att betydligt fler att använt Linux om det inte vore för att man kunde ladda ner Windows gratis...många kör det just för att det är gratis..

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är både sant och inte sant tror jag... Misstänker att just Steinberg är ett typexempel på företag som INTE har något att vinna på piratkopiering, då de i princip bara tjänar pengar på mjukvara och deras produkter dessutom inte har status som branschstandard.

Men jag vet att Alias/Autodesk som ligger bakom 3D-programmet Maya har gått ut i mer eller mindre officiella sammanhang (typ föreläsningar) och uppmuntrat piratkopiering. Det här är ett renodlat proffsprogram där en licens kostar runt 50 papp - de tjänar därför på att hobbypularna, de blivande proffsen lär sig programmet (vilket ju knappast är ekonomiskt möjligt på nåt annat sätt än att kopiera det) så att de stora speltillverkarna, filmstudiorna etc köper in licenser.

Också företag som DigiDesign och Apple, vars stora slantar kommer från hårdvara har förmodligen mer att tjäna än förlora på piratkopiering i längden. Kanske. Men såklart, omöjligt att veta hur de resonerar internt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vissa tjänar säkerligen på piratkopieringen. Jag tvivlar t.ex. på att Waves skulle ha fått det rykte det har om det inte vore för piratkopieringen. ALLA verkar ju använda det och med tanke på prislappen är det säkerligen en väldigt liten andel som betalat för det. Men Waves själva tjänar säkerligen ändå på det i och emd att de flesta som kommer nånvart och börjar tjäna pengar på sin musik redan känner till Waves pluggar och därför med stor sannolikhet köper dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...