Jump to content
Annons

Bygge: Studio Holiday Royal.


Daniel

Recommended Posts

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

I lördags var vi i lokalen och gjorde lite nytta.

All isolering är satt.

Nästan hela första lagret är nu uppskruvat. Det blev OSB-skiva av den enkla anledning att vi enkelt vill kunna fästa saker i väggen ordentligt. Om vi bara haft gips hade vi tvingats använda mollyplugg och hade därmed skapat stora hål i väggen. Spånskiva är heller inget bra alternativ om man vill att skruvarna ska fastna ordentligt, därför blev det just OSB.

Vi har lämnat springor på några millimeter mellan skivorna för att få säkert få akustikfogen ända in så att det blir absolut lufttätt. Emot tak, golv och befintliga väggar har vi lämnat ca en centimeter.

Det har hittills gått åt 32 tuber fog, så någonstans runt 100 tuber kommer vi säkerligen landa på.

Också lite bilder på bygget.

Här sätter vi en skiva där vi har sågat ut för sladdar och rör, samt elementrör och fönsterkarm.

post-398-1234126417_thumb.jpg

post-398-1234126451_thumb.jpg

post-398-1234126466_thumb.jpg

Luftspalt

post-398-1234126495_thumb.jpg

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har det hänt lite sedan sist och jag har dessutom lyckats ta lite bilder.

Två lager gips är fast på osb-skivan, så alltså tre lager totalt per sida. Vi har fogat mellan samliga skivor och spacklat skruvhålen på alla lager. Inget av väggen är i direkt kontakt med tak, golv eller befintliga väggar så att ljud/vibrationer inte ska kunna fortplanta sig den vägen.

post-398-1234950483_thumb.jpg

post-398-1234950519_thumb.jpg

Igår räknade vi ut att vi gjort av med över 100 tuber med fog hittills.

Här kommer elrör samt höggtalarkabel och multikabel ut.

post-398-1234950794_thumb.jpg

Vi har dessutom dragit in lite ny el. Vi kommer att köra belysning på en fas, ful el (förstärkare, etc) på en fas och fin el (dator, preamp, kompressor, etc) på en fas. Vi gjorde så att vi drog in en elcentral i vardera rum.

post-398-1234950937_thumb.jpg

post-398-1234950948_thumb.jpg

Framöver kommer vi att pula lite med ventilationen. Nya rör ska sättas och en fläkt kommer att komma på plats senare.

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi börjat att dona lite med ventilationen.

Va har dragit ett rör (utsug) från kontrollrummet in i bastun som sedan ska gå direkt ut därifrån.

vi isolerade runt röret och byggde en låda (3 lager gips) runt om den så att den inte blir en svagare punkt än väggen.

post-398-1235209522_thumb.jpg

gipsat:

post-398-1235209592_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

man får nästan boka in studi(o)besök nån dag tror jag

Du är välkommen!

Idag satte vi sista lagret gips på väggen där röret gick, nu är det bara taket kvar, sedan är de största bitarna klara!

Vi har också målat och tapetserat en bit i köket, bilder på detta kommer om ett par dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah, skitcitatfunktion: men, stora hinkar...kan man få in det i nån spruta också? annars e de ju värdelöst 😄

kul med updates från bygget. man får nästan boka in studi(o)besök nån dag tror jag 😄

Börjar tro att jag har grova läsproblem, jag läste spackel 😕

Nä fog har man kanske ingen större nytta av i hink!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Du är välkommen!

Idag satte vi sista lagret gips på väggen där röret gick, nu är det bara taket kvar, sedan är de största bitarna klara!

Vi har också målat och tapetserat en bit i köket, bilder på detta kommer om ett par dagar.

tackar 😄

vart ligger studion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Studion ligger i malmö!

Jag ska försöka uppdatera med lite bilder i morgon, folk verkade inte så intresserade bara.

updatering:

Väggarna är helt klara. De är byggda på följande vis:

Litet liverum -2 x gips - osb - 145 stenull -luftspalt 15 cm - 145 stenull - osb - 3 x gips - Kontrollrum

Replokal / stort liverum - Befintlig betong/murvägg (20 cm tjock) - luftspalt 15 cm - 145 mm stenull - osb - 3 x gips

Bastu/förvaring befintlig betong/murvägg (25 cm tjock) - luftspalt 35 cm - 145 mm stenull - osb - 3 x gips

Därefter förstärkte vi taket med 145 mm stenull, ett lager OSB och ett lager gips.

Efter detta har vi satt dubbla dörrar (40db st).

När vi gjorde ett ljudtest märkte vi att det fortfarande lät en hel del och inte bara ljup bas utan även diskant, ett ganska tydligt och direkt ljud. När vi lyssnade vid golvet var ljudet mycket högre där, så därför reglade vi upp 70 mm reglar på UAR skivor (2 cm tjocka) från swedac, 95 mm stenull ett lager golvspån (22mm) samt ett lager golvgips. Detta gjorde susen.

Skriver lite mer imorgon om intresse finns?

Någon som vet vart man kan köpa heltäckningsmattor hyfsat billigt förresten?

Ha det fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart finns intresse. Inte varje dag man får se ett så pass stort bygge bli till från scratch. Lokalen ni har verkar ju riktigt skön och jag tycker det ser riktigt lovande ut. Jag vill i alla fall se mer bilder samt få veta hur det låter när det börjar bli klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget av väggen är i direkt kontakt med tak, golv eller befintliga väggar så att ljud/vibrationer inte ska kunna fortplanta sig den vägen.

förklara lite om tänket bakom det

vad jag ser så är det gemensamt tak, golv å bef väggar för rummen

på vilket sätt hindras vibrationer som finns i dessa media att fortplanta sig?

eller menar du vibrationer från dom byggda väggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

förklara lite om tänket bakom det

vad jag ser så är det gemensamt tak, golv å bef väggar för rummen

på vilket sätt hindras vibrationer som finns i dessa media att fortplanta sig?

eller menar du vibrationer från dom byggda väggarna?

Jag menar att vibrationer från den befintliga konstruktionen (dvs betongväggar/golv tak) inte fortplantar sig i det vi byggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att vibrationer från den befintliga konstruktionen (dvs betongväggar/golv tak) inte fortplantar sig i det vi byggt.

spelar det så stor roll när det ändå fortplantar sig i sig självt?

men visst - man behöver ju inte öka på det

hur gick det med fönstren är väl den intressanta frågan? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

fönsterna utåt i kontrollrummet har vi behållt. Dagsljus anser i varje fall vi vara viktigt. Takfönsterna i det lilla liverummet ska också behållas. Dock så läcker det lite från maskinrummet under genom den snedvägg som fönsterna sitter på så där tänkte vi regla upp, sätta ett par lager gips och troligtvis vanliga treglasfönster. Då det ljudet inte är så starkt bör det räcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

här är lite bilder från bygget.

Snedtaket med fönsterna har vi numera byggt igen då det läckte maskinljud från rummet under.

post-398-1238054542_thumb.jpg

Det räckte med 90mm stenull och ett lager gips. Fönsterna satte vi rakt över de gamla. Det är vanliga 3-glas isolerglas.

Fönsterna leder in i maskinrummet och sedan är där fönster som vätter ut.

post-398-1238054804_thumb.jpg

När vi gjorde lite ljudtester så läckte en hel del ljud igenom golvet, ett ganska direkt och diskant ljud. Därför byggde vi ett golv i kontrollrummet.

post-398-1238054968_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vi har också satt karmarna och dörrarna. Hittade dock inga bra bilder på detta.

Dörrarna (40 db) köpte vi från återbyggdepån för 500 kr st, sedan lät vi en snickerifirma göra nya karmar vilket kostade ca 4000 kr har jag för mig.

post-398-1238055764_thumb.jpg

post-398-1238055658_thumb.jpg

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...