Jump to content
Annons

Melodyne; att jämföra med autotune?


johaan

Recommended Posts

Hej!

Till min Mbox fick jag ett antal pluggar där bland Melodyne..

Är det någon som har koll på detta program och kan säga helt enkelt om det är bra..?

Har inte lärt mig det ännu så undrar lite vad det går för innan jag lägger energi.. Är det lika "enkelt" och funktionellt som Autotune?

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag föredrar att jobba med Melodyne framför Antares Auto-Tune där för att det finns fler parametrar att arbeta med och att de känns helt rätt för att få till sång som det var tänkt från början. Varje gång jag arbetar med Auto-Tune känns resultatet som jag skapat något nytt (artificiellt). Kan vara kul iofs, men det är inte ofta jag har det behovet.

Melodyne finns dels som fristående program (som går att synka till PT, Logic etc) och som en plugg. Idag använder jag pluggen därför att den är enklare att integrera i ett projekt. Tycker däremot att den fristående versionen är snäppet användarvänligare. Det går t ex inte att arbeta med pluggen i fullskärmsläge. Kortkommandon och transportfunktioner saknas också i pluggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt både melodyne och auto-tune mycket och jag gillar båda fast föredrar melodyne. Mest för att jag tycker att slutresultatet

låter bättre i melodyne. Gillar att man kan styra melodyne helt manuellt och slippa tänka på tonarter hit och dit. Detta kan man väl

göra med auto-tune också har jag hört men har inte orkat ta reda på hur.

Melodyne har ju fördelen att man kan tajta till saker också, dvs flytta toner i "sidled" och inte bara ändra pitch.

Jag tycker dock auto-tune gör sig bättre som en effekt än som pitch-corrector, brukar därför slänga på auto-tune på redan melodyne'ad sång

för å liksom få den lite.... tjaee ge den nån slags auto-tune karaktär som jag brukar digga...

Men allt detta är ju smaksaker 😕

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker dock auto-tune gör sig bättre som en effekt än som pitch-corrector, brukar därför slänga på auto-tune på redan melodyne'ad sång

för å liksom få den lite.... tjaee ge den nån slags auto-tune karaktär som jag brukar digga...

Mycket av det jobb man kan göra med Melodyne går förlorat om man sedan kör signalen genom Auto-Tune.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker dock auto-tune gör sig bättre som en effekt än som pitch-corrector, brukar därför slänga på auto-tune på redan melodyne'ad sång

för å liksom få den lite.... tjaee ge den nån slags auto-tune karaktär som jag brukar digga...

Är det inte snabbare att göra det i Melodyne också? Om du eliminerar vibratot på rösten får du den onaturliga "Cher-effekten" som du vill ha AutoTune till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Överlägsen skillnad på Melodyne jämfört med Autotune som dom flesta skrivit.

Däremot föredrar ju jag Melodyne PLUGIN före MelodyneBridge.

Där man kan jobba med voxen direkt i projektet och ändra mkt smidigare.

I en autotune kan du inte ändra en halvton som låter "falsk" även i autotunern, då får du manuellt gå in och antingen pitcha eller processa just den tonen.

I Melodyne är det ju bara justera...

Oslagbart!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu hör denna fråga inte direkt till trådfrågan, men jag ville ite starta ny tråd för detta. Jag sitter idag med Melodyne essential, vilket följde med Pro tools. Men jag funderar på att köpa pluggversionen. Dock så lägger melodyne till brus till ljudfilerna man redigerar och så upplever jag att man tappar en aning av närheten i ljudet från orginalet. Är detta något som även sker i de större versionerna? Om detta är fallet, finns det inget bättre att arbeta med då?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så lägger melodyne till brus till ljudfilerna man redigerar och så upplever jag att man tappar en aning av närheten i ljudet från orginalet.

Hm. Det låter helt obegripligt att Melodyne skulle lägga till brus. Kan du lägga upp någon före och efter-fil så man får höra vad du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes!

När kommer dna?

😏

GIGAN

Det återstår att se. Tidigare sade de första kvartalet 2009 - men det har ändrats. 🙁

DNA beta test remitted

May 21. Unfortunately the testing and optimization of Melodyne editor are taking longer than planned, so we are forced to put back the release date a few weeks. The public beta is now scheduled for August 2009 and the sales launch for September 2009.

Trist att de har behövt skjuta upp det - men samtidigt positivt att de betatestar ordentligt och inte släpper det halvfärdigt.

Det släpps väl lagom till att bli årets musiker-julklapp i stället... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...