Jump to content
Annons

Läser eller skriver du blogg?


®offe

Recommended Posts

Alltså, det pratas till höger och vänster om bloggar.

För att försöka hänga med lite så har jag gluttat i några bloggar.

Jag började med några allmängiltiga, men hallå, hur tråkigt kan det bli?

Det kan handla om en fullkomligt ointressant människa som har varit på konsum i Österfärnebo och sedan filosoferar över varför inte cous-cousen står i samma hylla som riset. *GÄÄÄSP* Eller senast någon som stått och väntat på ett försenat tåg. Eh, hur intressant kan det bli?

Tidigare tyckte jag perrongstående var det värsta slöseriet med liv, nu har jag ändrat mig. Det är att LÄSA om någon som stått på perrongen och slösat sitt liv.

Försökte därefter söka någon vettig musikblogg, men de jag hittade liknade mer mina kryptiska anteckningar i almanackan gjorda på krogen strax innan stängning.

Men uppenbarligen har jag missat något. Blondinbella har visst 400 000 läsare varje dag. Men mode intresserar mig inte, understundom till omgivningens förtret.

Är det någon här på forumet som bloggar? Kan jag få adressen? Men fan ta dig om du skriver om nått jävla cous-cous eller annat nys.

Eller är det någon som följer någon intressant blogg? Eller behöver det inte vara intressant? Varför läser man isåfall om människor, vars liv är lika ointressanta som ens eget?

Se nu inte detta fullkomligt ointressanta inlägg som en wannabeblogg, utan jag vill seriöst veta:

1. Bloggar du? Om vad? Varför?

2. Läser du någon blogg? Vilken? Varför?

®offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Näe, inte direkt. Bara facebook-notes nu för tiden. Skrev blogg på riktigt ett tag, mest för att skriva av mig och låta folk som var intresserade hänga med i mitt liv.

2. Ibland, ganska sällan. Främst vänners bloggar, för att försöka hänga med i deras liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

En blogg kan ju vara lite vad som helst. Jag följer ett par av mina klasskompisars bloggar för det kan vara lite kul att läsa om deras alldeles för personliga tankar ibland. Annars läser jag till exempel Copyriot som handlar om upphovsrätt och sånt, tittar till nån musikblogg då och då och sådär. Det finns ju mycket mer än bara meningslösa "idag åt jag en apelsin, den var lite rutten"-bloggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Österfärnebo

Där finns en folkhögskola. De brukar åka buss. Men sedär, de har Konsum oxå. Det var som fan!

Vänta...det kanske var VÄSTERfärnebo... 😉

Ove Thörnqvist har gjort en låt om Östervästerfärnebo men det finns väl inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Österfärnebo

Där finns en folkhögskola. De brukar åka buss. Men sedär, de har Konsum oxå. Det var som fan!

Vänta...det kanske var VÄSTERfärnebo... 🤪

Ove Thörnqvist har gjort en låt om Östervästerfärnebo men det finns väl inte?

Körigt. Jag känner till Norra och Södra Vi, men jag tror inte det finns Västnordvästra Vi. Och kanske har inte Owe skaldat om dessa småländska byar heller?

Link to comment
Dela på andra sajter

att inte tidningen studio anställer roffe som kåsör eller ledarskribent är tjänstefel - alltid träffar han huvet på spiken 🙁

bloggar läses väl allmänt av bloggare - eller för att bekräfta sina egna uppfattningar om det är en lite "tyngre" bloggare

bloggar är en fara för demokratin

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Nope men skall börja, min blogg kommer att handla om hur ens liv ter sig när man arbetar i Norge, bor i Thailand och åker på semester till Sverige och även lite om musikskapande, husbygge, ekonomi & annat!

2: Läser en del ekonomibloggar och även en del bloggar från svenskar som bor i Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många jätteintressanta bloggar. Många kunnig som skriver om politik, kultur, debatt, media, musik, nyheter, teknik osv.

Bloggar är en bra motvikt mot den etablerade mediavärlden.

I synnerhet då en stor del av Sveriges befolkning inhämtar information om omvärlden genom två skitblaskor som, om

möjligt, är ännu mer godtyckliga är kaffepimplade soffliggare som sitter och tycker trams om Idoljuryn på sin blogg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera Opassande, som är en politisk blogg. Om du, Roffe, nu av händelse skulle få en impuls att fördjupa dej i sånt nån gång 😛 / Mikke

Men herregud!!!!!

En insändare där har stängt sin telefon pga att han är rädd för avlyssning 😄

De flesta där var ju totalt paranoida 😲

Hur fan orkar de leva?

Vad är det de är så rädda för?

Tror de att de är så "viktiga" att någon orkar "avlyssna" dem?

Tur att man inte blivit så pass psyksjuk (ännu)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera Opassande, som är en politisk blogg. Om du, Roffe, nu av händelse skulle få en impuls att fördjupa dej i sånt nån gång 🙂 / Mikke

Men herregud!!!!!

En insändare där har stängt sin telefon pga att han är rädd för avlyssning 🙂

Fast dagens (17 jan) blogg var rätt kul, där hon refererade till en sida som politiskt kartlade olika bloggar. Piratpartiets blogg hamnade till ~75% på KD. Undrar vad nattvaktaren tycker om det, han brukar inte dra självklart likhetstecken mellan fildelare och kristna 😛

**

hej DP! Jag frågar som Dingbats; Det där med bloggar som demokratihot får du gärna utveckla. kan bli ett intressant sidospår?

tjing

***

EDIT, ändrade till "hon", se mikkes korrigering nedan. tack mikke.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

hej DP! Jag frågar som Dingbats; Det där med bloggar som demokratihot får du gärna utveckla. kan bli ett intressant sidospår?

ska försöka

egentligen ligger faran(eller felet snarare) i att alltför många som inte är kritiska till det dom läser

detta i kombination med alltfler skribenter utan ansvarig utgivare göder bild av verkligheten som inte är verklig

man bildar sina uppfattningar om allt från barnuppfostran, ekonomi, samhälle å brott på påståenden som oftast (inte alltid) saknar källa eller någon som kan ställas till ansvar om det skulle visa sig vara falsarier eller ren okunskap

och man nöjer sig med det

det är enkelt å bekräftar oftast det man redan tycker

det finns också exempel på rena förtalsinlagor på en del bloggar som ingen behöver ställas till svars för

man får säga vad man vill - det är ju en blogg!

det som är bra med bloggandet är att yttrandefriheten får en större arena för fler att nå ut

det som är dåligt är att inget ansvar behöver tas för det man säger

det som är farligt är läsarnas lathet å oförmåga till källkritik å granskning

det var nån som sa: det första som försvinner vid en översvämmning är rent vatten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera Opassande, som är en politisk blogg. Om du, Roffe, nu av händelse skulle få en impuls att fördjupa dej i sånt nån gång 😉 / Mikke

Ja, hittills vad jag sett inte så mycket "idag-åt-jag-en-rutten-apelsin" i den här, vilket gläder mig.

Men som Demonproducenten skriver så får man förmodligen läsa vissa inlagor med ett kritiskt öga och inte ta för givet att hela sanningen sägs, det är en blogg med bloggarens trosuppfattning. Men vissa grejjer är kul, som t.ex partikartläggningen av olika bloggar.

Tack för tipset!

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du verkligen att själva bloggarna är ett hot mot demokratin? Problemet är väl snarare okritiska och korkade medborgare?

Dom kan man ju tyvärr inte lagstifta bort.

Ja precis. Har man lite vett i skallen så vet man ju ungefär hur trovärdig en blogg är när man läser den. Vissa är mest bara trams, andra är minst lika trovärdiga som dagstidningar.

Det är ju bra att tidningarna inte har monopol på att uttrycka åsikter och kommentera läget, alla kan uttrycka sig själva. Om något så är ju det helt i demokratins anda, att det inte finns några centrala gubbar som sitter och bestämmer vad alla ska läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om bloggar som hotar demokratin...eller okritiska och korkade medborgare...

Prog Blog

Jag försöker att inte vara alltför korkad i min blogg. 😉

WTF?

Den är ju skriven på utrikiska !

Jaja, jag får väl ta det som en utmaning. Det kanske kan få mig att gå vidare från "I have a cat, this is a pencil"-stadiet.

Det verkar ju handla om musik iallafall, såg en bild på en snubbe med gitarr på sidan...

🙂

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

hej DP! Jag frågar som Dingbats; Det där med bloggar som demokratihot får du gärna utveckla. kan bli ett intressant sidospår?

ska försöka

egentligen ligger faran(eller felet snarare) i att alltför många som inte är kritiska till det dom läser

detta i kombination med alltfler skribenter utan ansvarig utgivare göder bild av verkligheten som inte är verklig

man bildar sina uppfattningar om allt från barnuppfostran, ekonomi, samhälle å brott på påståenden som oftast (inte alltid) saknar källa eller någon som kan ställas till ansvar om det skulle visa sig vara falsarier eller ren okunskap

och man nöjer sig med det

det är enkelt å bekräftar oftast det man redan tycker

det finns också exempel på rena förtalsinlagor på en del bloggar som ingen behöver ställas till svars för

man får säga vad man vill - det är ju en blogg!

det som är bra med bloggandet är att yttrandefriheten får en större arena för fler att nå ut

det som är dåligt är att inget ansvar behöver tas för det man säger

det som är farligt är läsarnas lathet å oförmåga till källkritik å granskning

det var nån som sa: det första som försvinner vid en översvämmning är rent vatten

Å andra sidan är det väl ännu farligare med etablerade journalister, där det som sägs ska vara källgranskat och sanning, men i många fall inte är det? Jag tror på en sund och kritisk inställning till allt som sägs eller skrivs om de stora frågorna.

Läser man kritiskt så tar det inte lång stund innan man har skribentens uppfattning i ämnet klar för sig.

Betydligt svårare är det att försöka utröna varför skribenten vill få mig att inta en speciell hållning i ämnet. Dvs vilken agenda/uppdragsgivare som ligger bakom. Ibland är det ett inlindat politiskt budskap, en religionsfråga eller en institution eller myndighet som behöver mera pengar.

I det sistnämnda fallet brukar det visa sig genom en "LARMRAPPORT" på löpet i Expressen och AB.

Jag tror, (hoppas) att man har en betydligt mera kritisk inställning då man läser en blogg, som uttalat är skribentens personliga reflektioner, till skillnad från den s.k seriöse journalisten som gemene man förväntar sig är opartisk i sin rapportering.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar läsa bloggarnas info om sej själva för att veta ifrån vilket håll de ser verkligheten.

En annan betydligt mer svårsmält blogg är Blogge Bloggelito. Den här killen viker inte en tum från sina liberala ideal. Samtidigt som han är Kinaälskare och Asiababefetisch. Varning utfärdas för att en del naket visas och att språket kan vara stötande. Är man känslig bör man undvika Blogge.

Blogge är inte Piratpartist till skillnad från Emma(opassande).

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Fenomenet bloggning stör mig inte.

Men att det finns folk som på allvar läser bloggar skrivna av t ex Linda Rosing

stör mig enormt.

Folk måste ju ha sjukt ointressanta liv om man frivilligt slösar tid på att läsa om

Lindas senaste Botoxäventyr...

Jeeezuz!

Även Pernilla Wahlgrens overkligt breda, falska leende i reklam för hårprodukter som sänds i TV 5 ggr i timmen

stör mig obeskrivligt... men det är kanske lite off-topic.

Hon bloggar säkert också.

Slyna.

/Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...