Jump to content
Annons

DIY - stereoplåtreverb


laxlaxlax

Recommended Posts

Utan darr på manchetten tänkte jag sätta igång med mitt nyårslöfte och bygga ett plåtreverb. Planen är såhär:

Ett regelverk av trä (1), tjocklek tvåtumtvå - längden och bredden vet jag inte än, men på baksidan kommer jag göra stödkors på baksidan så det inte slår sig eller om det inte pallar trycket av den sträckta plåten . Plåten sträcks och hålls på plats av krokskruvar på alla sidor, som borrats genom träet och kan stämmas med hjälp av muttrar på andra sidan träet. Kontaktmikrofoner beställer jag från bugbrand.co.uk, för sju pund styck.

Närmaste punkten på projektet är att fatta vad som är bra och vad som är dålig plåt att använda och köpa hem den bra plåten. Ecoplate-gubben ( www.platereverb.com ) tycker att plåten ska vara 0,24 " ( ca 6 mm ) tjock, andra ställen har jag läst att den ska vara 1/64 "(0,4 mm) På prosound-artickeln ( som nu tyvärr är borta ) skrev gubbarna där att om man knäppte på plåten med nageln skulle det låta zzziing, på ett högfrekvent sätt. Alltså, massa kloka gubbar som säger olika saker. Min slutsats är att det kan bli bra på många sätt - jag kör på mitt eget och hoppas på fullträff.

Allt det elektroniska har jag ingen aning om och tar när det kommer. Liksom en anordning för dämpning av efterklangen, om det behövs. Om nån vecka sticker jag och köper plåt och virke.

Vill nån race:a med mig och bygga plåtreverb samtidigt är det bara att anmäla sig.

Dagens kuriosa: http://www.silophone.net/ - en STOR silo där man nån har slängt in mikrofon och högtalare och där man kan skicka ljud över nätet. Världens längsta effektsend?

- ( Sounds arrive inside Silo #5 by telephone or internet. They are then broadcast into the vast concrete grain storage chambers inside the Silo. They are transformed, reverberated, and coloured by the remarkable acoustics of the structure, yielding a stunningly beautiful echo. This sound is captured by microphones and rebroadcast back to its sender, to other listeners and to a sound installation outside the building. Anyone may contribute material of their own, filling the instrument with increasingly varied sounds.)

Hepp, nu är första klivet taget!

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Två plåtar - huga! Nej, en får räcka - däremot så blir det med två mikrofoner på olika ställen på plåten. Och som jag har förstått det gäller samma mekanisk tröghet och slump i plåten som i ett riktigt rum, så att man uppfattar det som når de olika mikrofonerna ( som man sedan tappar och panorerar som Left och right ) på samma sätt som en stereomickning skulle innebära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande!

Du kanske skall forska lite mer i valet av plåt innan du handlar,

det låter som stor skillnad mellan 6 mm och 0,4 mm.

Hur stor skall plåten vara?

Väljer du 6 mm får du räkna med en vikt på närmare 50 kg /m2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande!

Du kanske skall forska lite mer i valet av plåt innan du handlar,

det låter som stor skillnad mellan 6 mm och 0,4 mm.

Jo, jag håller med dig. Men mitt problem är att efter en stunds forskning så hittade jag olika människor som verkade pålästa, sympatiska och vettiga men som sa helt olika saker vid val av plåt. Vilket inte motbevisar att alla med olika åsikter hade rätt för sitt eget tycke och smak vad gäller reverbklanger. Det mest vettiga hade varit att ha en portabel kontaktmikrofon inklusive kontakthögtalare och lyssnat på en massa plåtar hos plåtslagarn. Men det känns för omständigt och inte särskilt intressant - även om jag kanske ( men antagligen inte ) skulle höra att den plåten svarade lite mer i mellanregistret, en annan i basen, har jag ingen aning om vad det skulle tillföra som plus eller minus hos effekt på ett instrument i en mix..

Någon annan får väldigt gärna argumentera emot mig. Annars kör jag först och tänker sen 🙂 Det tog mig till 25årsstrecket, härjad men efterklok.

Tack för peppen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande 🙂

Sådär rätt ur kartongen så kan man tänka sig att "zzzzzing"-ljudet går att uppnå på fler sätt? antingen med en monsterplåt på 6 mm, eller med en tunnare plåt som du sätter i spänn. Jag antar dock att du bör köra med en riktigt tunn plåt om du skall lyckas få någon spänning i den som är nämnvärd.

Sen känns 2x2" för klent för att ha som ram om du skall spänna något i den. Kan du svetsa vore nog det bäst kanske? En ram av 40x40x3-stål eller något.

Jag hade startat med tunn plåt 🙂 stål köps per kilo , och 0,4 mm plåt har ju fanken en nolla mindre på priset 🙂

Spännande att följa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Ju blötare legering du använder desto softare sound kommer du få... Undra hur det skulle låta med plåt i rostfritt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju blötare legering du använder desto softare sound kommer du få... Undra hur det skulle låta med plåt i rostfritt...

"Blötare" legering? "Softare" sound?

Utveckla gärna! Det där kan tolkas på väldigt många olika sätt. Och hur kom du fram till det? Berätta!

Emulator : Jämför med det strängtryck många instrument får utstå, som dessutom belastar på koncentrerade punkter? Jag hade tänkt sprida ut belastningen jämnt på rätt många skruvar. Det kanske går?

Kontaktmikrofonerna är beställda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ju blötare legering du använder desto softare sound kommer du få... Undra hur det skulle låta med plåt i rostfritt...

"Blötare" legering? "Softare" sound?

Utveckla gärna! Det där kan tolkas på väldigt många olika sätt. Och hur kom du fram till det? Berätta!

Emulator : Jämför med det strängtryck många instrument får utstå, som dessutom belastar på koncentrerade punkter? Jag hade tänkt sprida ut belastningen jämnt på rätt många skruvar. Det kanske går?

Kontaktmikrofonerna är beställda.

ålika stållegeringar har olika egenskaper... dvs ju hårdare stålet i plåten är desto mer vridstyv blir den och påverkar hur den kommer att vibrera. När jag gick utbildade mig inom svarvning / fräsning så fick jag lära mig massor om olika legeringar och dess egenskaper. Rostfritt är ju väldigt hårt så det kommer ge kortare och snabbare respons än ett blötare material. Med blötare menar jag stål som är segare men inte har samma hållfasthet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hur ser formen ut på dessa plåtar? Vill man ha hörnor eller gör de runda eller har de någon annan form?

En rund plåt vore inte skoj på samma sätt som ett runt rum ur akustiksynpunkt inte är roligt. Det kommer att bildas en enorm resonans vid vissa frekvenser. Tänk dig att du skickar en ljudvåg, som består av en svängande linje av toppar och dalar, mot en vägg. Om avståndet dit är exakt så långt att ljudvågen vid en viss frekvens kan studsa tillbaka och förstärka sina egna toppar och dalar den hade på ditvägen, kommer den frekvensen att höras mer än andra. ( den studsar fram och tillbaka, förstärker och förstärker ) Om man har en rund plåt kommer det här ske vid en viss frekvens på väldigt många tänkbara ställen. Dessutom kan ljudvågorna studsa tillbaka så att de fasar ut sig själva. Det är det här som i slutändan ger en ojämn frekvensåtergivning, och det som grabbar som Claes och andra ägnar stor möda och besvår åt att brottas med.

Teoretiskt sett borde det bli bäst om plåten hade frimärkskanter.

Afreak: På alla ställen jag läst verkar folk vara överens om att man ska använda rostfritt. Vad det är för legering eller kolhalt i stålet känns lite överkurs att fundera på i förhand. Vi får se hur det låter.. Gjutjärnsplåtreverb någon? För konässörer som vill ha det där 20hz-iga reverbet med efterklanger på 5 minuter.. Doom metal!

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Grymt bra Ide Laxlaxlax 🙂

Denna tråd är hög intressant.

Verkar som det är ganska enkelt att bygga en hemmabyggt plåt reverb.

Allt som behövs är:

1-stk plåt av rätt dimnsioner tjocklek och material.

1-stk Kontakt högtalare.

2-stk kontakt mikrofoner

1-stk Träram av kraftig modell för att hålla plåten.

1-stk Spännanordning om man väljer att bygga en tunn plåt som skall sättas i spänn för att får rätt sound.

Fördelen med en tunn plåt är dock att man kan stämma den för att få olika typ av reverb.

Att sedan lyckas att få sitt hemma byggda plåtreverb att låta lika bra som en EMT 140 plåt, kräver nog många moddar och försök.

Men lyckas man komma i närheten eller bygga något liknande med en helt egen karktär så är det defentivt värt allt arbete.

Posta gärna länkar till websidor där dom beskriver hur man bygger ett hemma byggt plåtreverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ett sorts micksytem för ak gitarr, där man har tre st små kontaktmickar eller vad de kallas som man trycker fast med häftmassa på olika ställen på gitarren. Det kanske vore guld till plåtreverbet?

Japp kontakt mickar för akustik gitarr sån man fäster med häftmassa är nog guld för detta endamålet.

Har en sådan här liggande:

http://www.thomann.de/se/shadow_sh2000.htm

Fast den du tänker på är nog den här som har dubbla mikrofoner:

http://www.thomann.de/se/shadow_sh712_tonabnehmer.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade den här videon på Youtube när jag sökte på ordet diy plate reverb.

DIY Plate Reverb - Build your own $10 plate reverb:

Det låter inte så bra ännu. Men så använder han en piezohögtalare som mikrofon. Och har endast hållt upp plåten framför

monitorerna för att få till reverb svansen.

Och det låter defentivt plåt om det ljud han fått fram på 5 min arbete.

Samma plåt med shadow micken och en riktig kontakt högtlare borde låta mkt bättre och inte brusa lika mkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
En bump här känns på sin plats.

Hur går det laxlaxlax?

Nyårslöften är saker man måste ta allvarligt på, så nu börjar vi bli nyfikna.

Hur går bygget??

/Hv

Jo jag byggde ramarna och bestämde mig för att göra två storlekar, ett 60x80 cm och ett 1,5x2 meter. Ramarna blev bra. Men kontaktmickarna var slut på det stället jag ville beställa ifrån, och sen tog pengarna slut. Så projektet väntar på finansiering och står på hold, ramarna är på vinden och gottar till sig magiska vintagevibbar från atmosfären däruppe.

Men kul att ni följer, och ta det lugnt - det kommer bli av. Jag tänker mycket på det, och har snabbat upp små visheter här och där, både tekniskt kunnande i teorin och praktiska lösningar, som jag kommer redovisa sen.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...