Jump to content
Annons

Synthval


HexfusioN

Recommended Posts

Tjenixen!

Som både rubriken och underrubriken förtäljer för läsarnavska jag nu satsa på att köpa en riktigt fin synth med medföljande klaviatur, i prisklassen 10 000 till 14 000 svenska enkronor.

Valet blir mellan följande bamsingar:

- Moog little Phatty

- Nord lead 2x

- Mono evolver keyboard

Som ni ser skiljer sig dessa åt markant, så vägledning efterfrågas. Jag gör elektronisk musik i hemmastudio, men vill gärna börja spela live eller i grupp användandes av en riktigt bastant och fin synthesizer. Hittils använder jag ett midiklaviatur och freeware mjukvarusynthar samt en HALion player-plugg och en hårdvaru ljudmodul (Roland SH-32) som jag känner inte riktigt håller måttet då det gäller ljudkvalité.

Analogt ljud är något av de aspekter från synthen jag eftersträvar, och där är ju Moogen en självklarhet men också DSI Evolver:n. Men tyvärr är dessa monofoniska, och jag älskar ju att lyssna till och spela pads och stråkar och poly ljud. Låter nord lead så pass bra att den kan mäta sig med little phatty? I och för sig finns det ju alltid en möjlighet att spela in de monofoniska syntharna i olika stämmor på olika spår i mitt program för att bilda ackord, men live blir det klurigare.

Dessutom har ju evolver 4 oscillatorer och mycket mer ljudmöjligheter än little phatty, men även om jag väljer evolver kommer jag kanske att bli besviken för att jag kunde ha fått spela på en riktig moog istället. Och om jag väljer moogen får jag ju inte lika mycket ljudmöjligheter. Om jag väljer någon av de monofoniska kommer jag ju inte kunna spela polyfoniskt, och därför klandra mig själv för att jag inte införskaffade lead 2x.

Snälla hjälp mig!!! 😐

MVH Hans Jonsäll

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill ha en synt för "att lyssna till och spela pads och stråkar och poly ljud" så är inte Little Phatty synten för dig. Det är en skön och lättrattad liten moog-synt som gör sig bäst för bas-/leadspel och för en del oljud (faktiskt). Men det finns inget insmickrande i ljudet, det är snarare kraftigt och direkt. Inga förskönande effekter, mer rakt på. Mer den tyska skolan än den japanska, om man säger så. Jag har aldrig lirat live med den men den är ju gjord som ett liveinstrument och har också en del funktioner för att sätta ihop preset-paket för livebruk.

Jag har min som komplement till annat. Det är så den kommer till sin rätt - som grädden på moset. Så om det är grädden du vill ha så är den ett alternativ, men då bör du kanske redan ha moset ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj, det är alltid svårt att rekommendera någon annan att köpa en synt ... Allt är beroende på hur du jobbar och vad du vill använda synten till. Både LP'n och Evolvern är precis som du säger monofona vilket är en ganska stor begränsning om man vill kunna lira pads eller stråkar. Värderar du detta högt så ska du naturligtvis köpa en polyfon synt som exempelvis Nord Lead 2x. För 10- 14 kSEK får man dessutom väldigt mycket bra begagnat idag ... för att inte tala om mjukvara!

Av rent intresse ... hur kom du fram till dina val?

Personligen började jag med en monofon synt, Moog Minimoog Model D, men upptäckte ganska snart att den inte täckte hela mitt behov och därför köpte jag ganska snart en polyfon synt ... vilket blev mycket dyrare än vad jag hade tänkt mig! Detta var dock någon gång i slutet av 80-talet och då såg syntmarknaden helt annorlunda ut än den gör idag. Jag har dock aldrig ångrat inköpet av min Minimoog så den finns naturligtvis kvar i min setup än idag! 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

För 10-14 papp bör det gå att få loss en Nord Modular G2. Då har du en behändig synt som du även kan spela polyfoniskt på och med vilken du kan täcka in de flesta sorters syntetiska ljud. Dessutom finns möjlighet att "skruva" ljuden i realtid tack vare de programmerbara rattarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan inte låta bli men köp en virus Ti. den håller måttet för det mesta. finns tokmkt presets till också om du inte skulle orka skruva(vilket iofs e roligare.).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren hittills!

Som sagt vill jag ju kunna lira polyfoniskt, men att ha en riktigt fin analog synth skulle ändå nästan kunna överväga polyfonin just då man spelar in i studion. Ljudkvalité är egentligen det som jag söker, ty min roland Sh-32 är hopplös på det planet (särskilt filtret med den dåliga resonansen :rolleyes: ).

Fortsätt att ge tips! Känner att jag fortfarande har beslutsångest även fast 4 bra svar redan har kommit.

Och det där med Virusen, jag gillar den synthen, men tror inte att jag får råd till en modell med keyboard faktiskt.

MVH Hans Jonsäll

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj, det är alltid svårt att rekommendera någon annan att köpa en synt ... Allt är beroende på hur du jobbar och vad du vill använda synten till. Både LP'n och Evolvern är precis som du säger monofona vilket är en ganska stor begränsning om man vill kunna lira pads eller stråkar. Värderar du detta högt så ska du naturligtvis köpa en polyfon synt som exempelvis Nord Lead 2x. För 10- 14 kSEK får man dessutom väldigt mycket bra begagnat idag ... för att inte tala om mjukvara!

Av rent intresse ... hur kom du fram till dina val?

Personligen började jag med en monofon synt, Moog Minimoog Model D, men upptäckte ganska snart att den inte täckte hela mitt behov och därför köpte jag ganska snart en polyfon synt ... vilket blev mycket dyrare än vad jag hade tänkt mig! Detta var dock någon gång i slutet av 80-talet och då såg syntmarknaden helt annorlunda ut än den gör idag. Jag har dock aldrig ångrat inköpet av min Minimoog så den finns naturligtvis kvar i min setup än idag! :rolleyes:

Jag har ingen aningen om hur jag fick fram dessa tre som deltagare i mitt synthval 😉 ! Allt började med en väldigt stor skara av både mjukvaru och hårdvaru synthar av olika modeller, och jag funderade stegvis ut vilka aspekter som var viktiga för mig. Exempelvis bestämde jag mig för att fixa en hårdvaru synth, och helst en analog eller en med retro ljudkaraktär. Genom att ha kollat på mopho och blofeld syntharna (billiga sådanna) kom jag till slut fram till att jag ville köpa en dyrare synth, vilket ledde till evolvern, och då nästan på en gång till little phatty som hade spanats in länge men ansetts för dyr, och således för långt borta för att ens tänka sig köpa. Nord lead 2x har jag även varit otroligt intresserad av till och från (inte bara för färgen!!) och sett som något jag absolut skulle älska att ha i min ägo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir visst ett stickspår, men om valet står inför en NL g2x kanske en rackvariant är aktuell om du inte behöver klaven. Den går att få rätt billigt, och då har du med lite tur till och med några kronor över till nästa leksak. Mycket leksak för pengarna.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig lägga uppemot 14000 kr på en ny synth. Köp beprövade märken begagnat.

En möjlig mix:

1 Triton eller en Motif ca 5000 kr - för bröd och smör ljud, pads, lead, trum plus sampling ljud

1 Nord Lead 2 ca 4500 eller rack 2500 kr - för polysynth ljud och aktivt skruvande av nya ljud

1 begagnad Pulse 2500 kr eller en ny MoPho för 4000 kr - för analoga lead och bas ljud

för 10-14000 kr får du tre bra synthar som täcker många typer av ljud, du kan dessutom sälja de du inte gillar för samma pris som du köpt dem för.

Köpt till en liten mixer (finns för under tusenlappen nya från tex Tapco, Alto, Behringer) och du hamnar runt din budget men med en ganska så komplett synthrigg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aningen om hur jag fick fram dessa tre som deltagare i mitt synthval 😉 ! ... ... ... Genom att ha kollat på mopho och blofeld syntharna (billiga sådanna) kom jag till slut fram till att jag ville köpa en dyrare synth, vilket ledde till evolvern, och då nästan på en gång till little phatty ...

Intressant! Jag har testat Blofeld lite och tycker att den är klart prisvärd. Av det lilla som jag testat den så upplever jag den dock aning svår att få till ljudet på ...

Du har inte funderat nåt på Prophet 08?

Prophet '08 är inget dumt val om du är ute efter en ny analog polysynt. Det har dock varit lite kvalitétsproblem med dem men det kanske är löst nu? Ljudmässigt låter den underbart! 😄

Överväger du en äldre polyfonisk analogsynt är mitt råd att du bör undvika dessa såvida du inte är entusiast. Jag pysslar en del med reparation och underhåll av gamla analogsyntar och det kan kosta en hel del att laga dem om de går sönder. Jag äger själv bl a en Prophet-5 (rev-2) och en Yamaha CS-80 och det kostar tyvärr en hel del att hålla dem i spelbart skick 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser framtidens inköp ut?

Om du inom ett år eller så kommer göra ett nytt inköp så kan du välja ganska fritt. Köper du en monosynt finns det alltid nån hyfsad och billig rompler (JV el likn) du kan hänga på MIDI:n om så skulle behövas.

Att använda en midi-klaviatur tillsammans med ett par begagnade moduler är nog det som ger mest för pengarna och störst variation ljudmässigt.

Ska jag rekommendera något väljer jag också Access Virus, det är en av mina favoriter. Jag har sett Virus kb (version b med keyboard) gå för 6500 begagnat. Ett klipp skulle jag vilja säga. Den har bra klaviatur (fatar), dö-sköna ljud med relativt brett utbud och den kommer ihåg vad du sist tweakade när du sätter igång den igen. (Nordleaden är så klart också ett bra val.)

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra tips!

Begagnat låter ju bra, men brukar vanligtvis inte handla på det sättet (d.v.s, jag har aldrig handlat på det sättet) till min studio.

Rackvarianter känns ändå lite trist, även fast jag får samma ljud från en sådan som med klaviatur. Ett av målen med detta inköp är just att fixa en synth med keyboard, ty jag har redan en ganska bra SH-32 modulsynth och en hyfsatt bra behringer midi keyboard/ controller (men den har lite buggar i sig!).

Men är ljudet i MoPho verkligen lika bra som i Prophet 08? I sådanna fall kanske jag kan överväga mitt beslut genom att först köpa Nord lead, och därefter köpa MoPHo för analog klangen.

Men fortsätt att skriva! Jag blir för det mesta klokare för varje inlägg jag får.

MVH Hans Jonsäll

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra tips!

Begagnat låter ju bra, men brukar vanligtvis inte handla på det sättet (d.v.s, jag har aldrig handlat på det sättet) till min studio.

Rackvarianter känns ändå lite trist, även fast jag får samma ljud från en sådan som med klaviatur. Ett av målen med detta inköp är just att fixa en synth med keyboard, ty jag har redan en ganska bra SH-32 modulsynth och en hyfsatt bra behringer midi keyboard/ controller (men den har lite buggar i sig!).

Men är ljudet i MoPho verkligen lika bra som i Prophet 08? I sådanna fall kanske jag kan överväga mitt beslut genom att först köpa Nord lead, och därefter köpa MoPHo för analog klangen.

Men fortsätt att skriva! Jag blir för det mesta klokare för varje inlägg jag får.

MVH Hans Jonsäll

köp en macbook och kör allt via logic/mainstage.

då har du dels en ny bärbar dator, + tillgång till så mycket mer synthljud.

billigare roligare och bättre

(fast nu tänkte jag ju för livebruk, du kanske mest sitter hemma!)

Redigerat av carlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ute efter en monofon analogsynt med keyboard så är kanske MoPho + ett bra midikeyboard ingen dum lösning. Det blir förhållandevis billigt också.

MoPho:n kanske inte är lika lättrattade som Little Phatty men det kanske är av mindre betydelse.

Fördelen med en sån lösning är att du kan fortsätta med fler modulsyntar (om du vill), vilket är billigare och mindre utrymmeskrävande. Hade det funnits en Little Phatty modulsynt så hade jag köpt den istället. Jag har redan ett bra keyboard och det i LP:n är inte det bästa.

Nackdelen är om du vill spela på alla syntarna samtidigt, t ex live. Då kanske du vill ha mer än ett keyboard.

(nån som vet vad den lilla röda "push it"-knappen på MoPho:n är till för?)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Stort tack till alla som var med i denna diskusion!

Nu har jag äntligen bestämt mig. Jag kollade på en virus ti snow och trodde först att denna på grund av sin prislapp inte skulle erhålla de fantastiska möjligheterna hos virus familjen, men det gjorde den. Jag blev, speachlessly astounded av allt. engelskt uttryck där. Hursomhelst har jag bestämt mig för att köpa ett mer rejält midi klaviatur, till skillnad från mitt Behringer UMX 49 som knappt går att använda utanför datorn, och en virus ti snow!

Tack och bock!!

MVH Hans Jonsäll

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...