Jump to content
Annons

Knasigt äventyr i masterbussen


Rabieshund

Recommended Posts

Jag håller på att leka lite med en julklappslåt och kommer skita i att mastra på riktigt utan bara slänga på lite grejer på masterbussen.

Hur som helst så upptäckte jag en konstig grej. Min kedja såg för tillfället ut såhär:

- Kompressor

- EQ

- DeEsser

- Limiter

Och då till det knasiga. När jag lade på DeEssern (inställd för hela mixen) så började basen och gitarrerna knastra mot varandra. Det lät som att det var nåt knas med diskanten men det visade sig att det bara slutade när jag skar BASEN på basen (gitarrerna har knappt nån bas alls). Kollade man på outputvolymen för projektet så stod mätaren HELT still. Alltså som om man hade satt en fethård limiter med ett tak på typ -6 dB men det var bara diskant som DeEssades bort - som det ska vara. När jag tog bort DeEssern slutade det knastra och taket försvann.

Jag testade då att byta plats på DeEssern och EQ:n och då blev allt som vanligt.

Kan någon förklara detta? Cubase SX3.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Den enda rimliga förklaringen är bug i Cubase och/eller någon av pluggarna.

Ja kanske det.. eller en trött gammal dator. Du ska veta hur mycket problem jag hade innan jag formaterade den!! Inget funkade som det skulle.

Jag brukar få knaster när cpun går upp till 90%. Kolla med F12

Knastrar gör det ofta med min dator men detta är inte samma grej. Sen som jag skrev så försvann det när jag skar basen. Så det är inte CPU-knaster utan nåt annat knas..

Som tur är så spelar det ju egentligen ingen roll eftersom det funkade när jag bytte plats på dem men man är ju lite nyfiken. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...