Jump to content
Annons

Mick till gitarrförstärkare


Frekvens

Recommended Posts

Hej! Är på jakt efter en ny mick till gurastärkare. Hittills använder jag sm57 och det är ju en riktig trotjänare i sammanhanget. Är delvis på jakt efter lite mer färgat sound, särskillt i soul, funk, hiphop och dyl, så där tänkte jag mig en bandmick.

Vid hårdare och rivigare gitarrer saknar jag lite botten, och rentutav en fylligare karaktär än sm57an. Har en tlm103 som jag inte har funnit till stor hjälp när det kommer till uppmickning av stärkare. Ljudet blir svårfångar och lite burkigt. Å andra sidan kan det ju vara jag som mickar helt fel här men jag tycker att jag försökt med massor olika lösningar men det låter aldrig roligt. Iaf inte på distade metalriff.

En mxl990 fungerar i vissa sammanhang men jag tycker den är lite otydlig i diskantområden.

Vilka mickar bör jag kolla på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker Sm 57 kan bli lite tunn i botten ibland.. Men du kan prova att kombinera med en kondensator/rör-mick samtidigt som du kanske skär toppen lite på och har något lägre för å få lite mer tyngd och mer mid kanske.. beror på placering och element..

Jag siktar nästan alltid på kanten mellan mitten konen och själva yttre delen av elementet.. alltså typ skarven där med sm 57an å kondensator eller rörmicken kanske liknande eller längre ut på elementet.. prova å se =)

Sen är ett bra bas-sound som smälter ihop bra med gitarren riktigt viktigt för själva tyngden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte kombinera en SM 57a med en SM 58a? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag kommer aldrig sluta räkna med sm57, det är mest att jag är ute efter komplement för andra typer av karaktärer.

Någon som tror att bandmick kan vara något?

Har hört mycket bra saker om Royer 121 men den är ju inte direkt billig... har dock aldrig använt den själv, och jag tycker nog att du borde klara dig på 57an och tlm103an, men smaken är ju som baken och då kan det vara trevligt med ett par till skinkor att välja på 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
osäker på om det hör hemma här... men fungerar det bra att micka gitarr förstärkare med SM57 också? eller är den bara bra vid studion? har ni några andra förslag för mick för livespelningar? (micka förstärkaren, alltså...)

tack i förhand.

Live är SM57 väldigt vanlig, även i sammanhang där man har tillgång till dyrare mikrofoner, så den är ett bra val.

Jag använder en Redbox, en liten dosa man sätter på högtalarkabeln. Den har tele in och ut för kabeln till högtalaren plus en XLR utgång för mickkabel som kopplas till PA-mixern. Sen jag testat och jämfört detta med vanlig utmickning vill jag inte använda mick alls, det här är bättre, jag får ut precis samma ljud i PAt som direkt från min Fender Hot Rod 40 watts combo. Polarn som spelar på Marshall och Mesa använder samma. En fördel är att man slipper att det "ljummar" i basen som det kan göra när det står PA-sub-basar i närheten. Sen slipper man även stativet som man kan springa ikull när man kommer i extas. 😆

Har spelat på stora PAn också, teknikerna har hållit med om att det är väldigt lättskruvat man kan ha eq på noll.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaba.

Vill lyfta den här tråden lite. Gjorde nyss min första inspelning med mina nya grejer, de två gitarrstärkarna spelade jag in med SM57 och blev lite besviken. Visserligen var väl inte ljudet i stärkarna nåt superljud men ändå. Trummorna som inte heller var så värst 100, utan underskinn på pukorna tex, de lät jäkligt bra fast jag spelade in med bara tre mickar, EV N/D868 på kaggen och Röde NT2-A ovan och vid golvpukan, jag blev förvånad hur bra de lät, med SM57orna var det tvärt om.

Så jag känner på nåt vis att jag hellre skulle vilja ha en stormembranare, eller kanske en bandmick, sån har jag ingen alls, att spela in min egen Fender Hot Rod när det är dags för den inspelningen. Vi kommer att spela in live i replokalen på bara åtta kanaler, så om nån vet nån mick och placering som får det att låta gött på bara en kanal så dela gärna med er.

Jag har en ADK 51, kan det vara nåt?

Är medveten om att det inte finns nåt facit, men det som är kul är att höra hur andra gjort. Vi spelar bluesrock med både country och hårdrockstendenser.

post-8284-1232344866_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

MD-421 funkar alltid 😆

Neumann? Dyrt... Har du provat NT2-A? Tyckte de var så ruskigt bra på trummorna, skulle vilja ha ett par till. Men det känns ju tråkigt, man vill väl ha lite olika mickar att välja på.

Finns det nån begmarknad för MD-421? Vad brukar de begära för dem?

Hm. Använde det omtalade googel och såg att det var en Sennheiser. Jag såg nåt liknande beg för 500 kr nyss, fast utan mickhållaren.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
MD-421 funkar alltid 😆

Neumann? Dyrt... Har du provat NT2-A? Tyckte de var så ruskigt bra på trummorna, skulle vilja ha ett par till. Men det känns ju tråkigt, man vill väl ha lite olika mickar att välja på.

Finns det nån begmarknad för MD-421? Vad brukar de begära för dem?

Hm. Använde det omtalade googel och såg att det var en Sennheiser. Jag såg nåt liknande beg för 500 kr nyss, fast utan mickhållaren.

http://www.vendolin.com/Annonce_Detail.asp...nonceid=5537746

Sennheiser mick. 2 500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

MD-421 funkar alltid 😆

Neumann? Dyrt... Har du provat NT2-A? Tyckte de var så ruskigt bra på trummorna, skulle vilja ha ett par till. Men det känns ju tråkigt, man vill väl ha lite olika mickar att välja på.

Finns det nån begmarknad för MD-421? Vad brukar de begära för dem?

Hm. Använde det omtalade googel och såg att det var en Sennheiser. Jag såg nåt liknande beg för 500 kr nyss, fast utan mickhållaren.

http://www.vendolin.com/Annonce_Detail.asp...nonceid=5537746

Sennheiser mick. 2 500:-

Såna där brukar man till saxofon med va? Både live och i studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
MD-421 funkar alltid 😆

Neumann? Dyrt... Har du provat NT2-A? Tyckte de var så ruskigt bra på trummorna, skulle vilja ha ett par till. Men det känns ju tråkigt, man vill väl ha lite olika mickar att välja på.

Finns det nån begmarknad för MD-421? Vad brukar de begära för dem?

Hm. Använde det omtalade googel och såg att det var en Sennheiser. Jag såg nåt liknande beg för 500 kr nyss, fast utan mickhållaren.

http://www.vendolin.com/Annonce_Detail.asp...nonceid=5537746

Sennheiser mick. 2 500:-

Såna där brukar man till saxofon med va? Både live och i studio?

421 eller SM57 till gitarrförstärkare. 421 ger mer botten och "kropp" tycker jag än SM57.

Personligen hamnar jag oftare med 421 när jag skall micka stärkare än SM57. Men det är en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Få man inte ett bra gitarrljud med en sm57:a dubbad tagning så bör man börja om.

Då spelar det lite roll att börja byta mickar framför stärkaren.

Får man ett jättebraljud med en sm57:a men vill ha en liten annan färgning. Då kan man börja byta mickar eller använda flera mickar samtidigt.

Men innan man börjar med det som sagt. Det går att få fram jättebra gitarrljud men en sm57:a.

Kanske ställer man högra krav på sin utrustning än den pallar.

En transistor combo för 2000:- låter inte lika bra som en dyr rörstärkare med ett bra cabinett.

Fast en billig combo kan låta helt ok i repan låter de inte lika kul inspelad.

En bra gitarr med bra mick och bra strängar låter bättre än en sämre gitarr.

En bra gitarrist låter bättre en än sämre.

Ett enkelt sätt att byta gitarrljud är att byta plektrum.

Testa olika strängar tills du hittar vilka du gillar/ogillar.

Mickning med en sm57:

Ett bra utgångsläge är att rikta micken rakt in i stärkaren där konen möter pappen.

Se fina bilden nedan ;-)

( 0 )

I

1cm från gallret kan vara ett bra avstånd.

Efter det kan man spela in en snutt och testa ljudet i monitorerna.

Inte nöjd. se om du kan ratta till det ljudet du vill ha.

Lyssna och se vad saknar eller vad som är för mycket av.

Lägg upp en plan och ratta efter det.

Testa även att spela in en dubb och testa att panorera ut dubbarna höger och vänster.

Inte nöjd se om du kan ratta om ljudet så att du blir nöjd.

Spela in igen och lyssna.

Inte nöjd.

Flytta/vinkla micken och gör om allt.

Flyttar/vinklar du in micken mot centrum på elementet får du mer diskant.

Flyttar/vinklar du ut den från centrum får du mer bas/botten.

Tänk på att flytta bara lite i taget, 1 centimeter ger stor skillnad.

Även att ändra avståndet ger lite annat ljud.

För att få bra gitarrljud har jag valt ut gitarr, strängar, gitarrmickar, stärkare, cabinett, element, mikrofoner, mickpreamps jag gillar.

När jag kopplat i en gitarr som inte låter lika bra som mina så låter mina grejer inte lika bra. Byter jag strängar på mina gitarr till ett set som låter sämre låter det inte lika bra.

Men har jag ett bra gitarrljud kan jag göra bra inspelningar med en sm57:a.

Lycka till / DrHans

Link to comment
Dela på andra sajter

Få man inte ett bra gitarrljud med en sm57:a dubbad tagning så bör man börja om.

Då spelar det lite roll att börja byta mickar framför stärkaren.

Får man ett jättebraljud med en sm57:a men vill ha en liten annan färgning. Då kan man börja byta mickar eller använda flera mickar samtidigt.

Men innan man börjar med det som sagt. Det går att få fram jättebra gitarrljud men en sm57:a.

Kanske ställer man högra krav på sin utrustning än den pallar.

En transistor combo för 2000:- låter inte lika bra som en dyr rörstärkare med ett bra cabinett.

Fast en billig combo kan låta helt ok i repan låter de inte lika kul inspelad.

En bra gitarr med bra mick och bra strängar låter bättre än en sämre gitarr.

En bra gitarrist låter bättre en än sämre.

Ett enkelt sätt att byta gitarrljud är att byta plektrum.

Testa olika strängar tills du hittar vilka du gillar/ogillar.

Mickning med en sm57:

Ett bra utgångsläge är att rikta micken rakt in i stärkaren där konen möter pappen.

Se fina bilden nedan ;-)

( 0 )

I

1cm från gallret kan vara ett bra avstånd.

Efter det kan man spela in en snutt och testa ljudet i monitorerna.

Inte nöjd. se om du kan ratta till det ljudet du vill ha.

Lyssna och se vad saknar eller vad som är för mycket av.

Lägg upp en plan och ratta efter det.

Testa även att spela in en dubb och testa att panorera ut dubbarna höger och vänster.

Inte nöjd se om du kan ratta om ljudet så att du blir nöjd.

Spela in igen och lyssna.

Inte nöjd.

Flytta/vinkla micken och gör om allt.

Flyttar/vinklar du in micken mot centrum på elementet får du mer diskant.

Flyttar/vinklar du ut den från centrum får du mer bas/botten.

Tänk på att flytta bara lite i taget, 1 centimeter ger stor skillnad.

Även att ändra avståndet ger lite annat ljud.

För att få bra gitarrljud har jag valt ut gitarr, strängar, gitarrmickar, stärkare, cabinett, element, mikrofoner, mickpreamps jag gillar.

När jag kopplat i en gitarr som inte låter lika bra som mina så låter mina grejer inte lika bra. Byter jag strängar på mina gitarr till ett set som låter sämre låter det inte lika bra.

Men har jag ett bra gitarrljud kan jag göra bra inspelningar med en sm57:a.

Lycka till / DrHans

På den här inspelningen hänger ljudet förstås mest på dåliga gitarrgrejer, den ene killen är helt nybörjare och har inte ens nån egen stärkare. Men ändå. Jag har i mina egna grejer ett ruskigt bra ljud,men tycker inte SM57 har fångat det på rätt sätt nån gång. Live låter Redboxen bättre än SM57an. När vi varit i studio har vi efter att först testat SM57 haft andra större mickar, kommer inte ihåg vad. Stärkaren är en Fender Hot Rod combo, nyservad med nya rör.

I en annan tråd lovordas Sennheiser E 906, hur står sig den jmf med en MD 421? E 906 är ju inte så dyr, men "spelar skiten ur SM57" som nån skrev.

http://www.sennheiser.com/sennheiser/home_...ution_900-e-906

Hittar jag nåt som live till PA-t låter bättre ändå än Redboxen är ju det också bra. Allt kan alltid bli lite bättre.

Att dubba är inte aktuellt inom bluesgitarr, inte för mig i alla fall. Och ska vi spela helt live blir det bara en kanal över till gitarren. Ska jag lägga på efteråt kan jag ju testa med dubbla SM57 och NT2-A. Ev köra ett par genom ART-preampen jag hoppas kommer på posten idag! 😲

http://www.artproaudio.com/products.asp?ty...cat=9&id=97

Kommer jag igång med sånt här kan jag hålla på en vecka med mikplaceringar och inställningar bara på gitarrljudet, vad kul det är ändå!

post-8284-1232357779_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt standardsvar är Sennheiser e906, så sjukt mycket snyggare ljud än SM57 som jag tycker är lite för nasal. Visst den skär igenom mixen men Sennheisern gör både det och låter sååå mycket snyggare i övre mids och har desto mer botten.

Funkar även ypperligt live då läck inte ens går att tala om då man närmikar precis vid grillen.

Ett mycket kompetent val som inte är sådär snuskdyr :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt standardsvar är Sennheiser e906, så sjukt mycket snyggare ljud än SM57 som jag tycker är lite för nasal. Visst den skär igenom mixen men Sennheisern gör både det och låter sååå mycket snyggare i övre mids och har desto mer botten.

Funkar även ypperligt live då läck inte ens går att tala om då man närmikar precis vid grillen.

Ett mycket kompetent val som inte är sådär snuskdyr 🙂

Det är visst flera som gillar den! Att slippa läck är ju bra för mig om vi ska spela in live i studion. Och jag gillar det närmickade ljudet. En 40watts combo som jag har har ju inte en sån enorm botten som en fyrtolvlåda, men på nära håll finns det en hel del fläsk, exakt det ljud jag gillar. Man kan ju micka elementet på baksidan också, inne i combon.

Undra vad frun säger om jag köper en sån där också? Jag har handlat rejält med leksaker nu på sistonene. Men mitt eget gitarrljud måste väl ändå vara typ viktigast? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ett enkelt sätt att byta gitarrljud är att byta plektrum.

Byta plektrum för att "byta gitarrljud"? På elgitarr gör plektrum grymt lite för ljudet, så länge du t.ex. inte har ett sketet och trubbigt 0.60mm-plektrum som du byter till ett 1,5mm med bra spets.

Plektrum påverkar mest den akustiska klangen. Det man ska gå efter när man väljer plektrum är helheten, men framförallt hur det känns och hur bra man spelar med det. Just känslan med ett plektrum påverkar hur vi uppfattar ljudet. Dvs, vi lurar oss själva att tro att det är större skillnad än vad det är.

Jag vet många som gjort såna här plektrumtester. När de spelar vanligt så tycker de sig höra enormt stor skillnad mellan plektrumen, de har favoriter osv. Men när de har spelat in säg 15 olika plektrum, så blir de alltid förvånade över hur liten skillnad det egentligen gjorde och de kan bara peka ut de mest udda plektrumen.

Visst gör det en viss skillnad, men min poäng är att det gör så extremt liten skillnad att man bör se över annat innan man tror att plektrumbyte kan påverka ljudet till det bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Mitt standardsvar är Sennheiser e906, så sjukt mycket snyggare ljud än SM57 som jag tycker är lite för nasal. Visst den skär igenom mixen men Sennheisern gör både det och låter sååå mycket snyggare i övre mids och har desto mer botten.

Funkar även ypperligt live då läck inte ens går att tala om då man närmikar precis vid grillen.

Ett mycket kompetent val som inte är sådär snuskdyr 🙂

Hur är e906 jämfört med MD421? Är inte 421 mycket bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt sätt att byta gitarrljud är att byta plektrum.

Byta plektrum för att "byta gitarrljud"? På elgitarr gör plektrum grymt lite för ljudet, så länge du t.ex. inte har ett sketet och trubbigt 0.60mm-plektrum som du byter till ett 1,5mm med bra spets.

Plektrum påverkar mest den akustiska klangen. Det man ska gå efter när man väljer plektrum är helheten, men framförallt hur det känns och hur bra man spelar med det. Just känslan med ett plektrum påverkar hur vi uppfattar ljudet. Dvs, vi lurar oss själva att tro att det är större skillnad än vad det är.

Jag vet många som gjort såna här plektrumtester. När de spelar vanligt så tycker de sig höra enormt stor skillnad mellan plektrumen, de har favoriter osv. Men när de har spelat in säg 15 olika plektrum, så blir de alltid förvånade över hur liten skillnad det egentligen gjorde och de kan bara peka ut de mest udda plektrumen.

Visst gör det en viss skillnad, men min poäng är att det gör så extremt liten skillnad att man bör se över annat innan man tror att plektrumbyte kan påverka ljudet till det bättre.

Kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter och inte andras tester. Jag vet att byta plektrum ger ett annat ljud. Självklart menar jag inte stora skillnader, men det har gjort susen.

Om det inte gör dig någon skillnad så är det ok. Alla sätt som funkar är bra. Somliga för dig och andra för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Få man inte ett bra gitarrljud med en sm57:a dubbad tagning så bör man börja om.

Då spelar det lite roll att börja byta mickar framför stärkaren.

Får man ett jättebraljud med en sm57:a men vill ha en liten annan färgning. Då kan man börja byta mickar eller använda flera mickar samtidigt.

Men innan man börjar med det som sagt. Det går att få fram jättebra gitarrljud men en sm57:a.

Kanske ställer man högra krav på sin utrustning än den pallar.

En transistor combo för 2000:- låter inte lika bra som en dyr rörstärkare med ett bra cabinett.

Fast en billig combo kan låta helt ok i repan låter de inte lika kul inspelad.

En bra gitarr med bra mick och bra strängar låter bättre än en sämre gitarr.

En bra gitarrist låter bättre en än sämre.

Ett enkelt sätt att byta gitarrljud är att byta plektrum.

Testa olika strängar tills du hittar vilka du gillar/ogillar.

Mickning med en sm57:

Ett bra utgångsläge är att rikta micken rakt in i stärkaren där konen möter pappen.

Se fina bilden nedan ;-)

( 0 )

I

1cm från gallret kan vara ett bra avstånd.

Efter det kan man spela in en snutt och testa ljudet i monitorerna.

Inte nöjd. se om du kan ratta till det ljudet du vill ha.

Lyssna och se vad saknar eller vad som är för mycket av.

Lägg upp en plan och ratta efter det.

Testa även att spela in en dubb och testa att panorera ut dubbarna höger och vänster.

Inte nöjd se om du kan ratta om ljudet så att du blir nöjd.

Spela in igen och lyssna.

Inte nöjd.

Flytta/vinkla micken och gör om allt.

Flyttar/vinklar du in micken mot centrum på elementet får du mer diskant.

Flyttar/vinklar du ut den från centrum får du mer bas/botten.

Tänk på att flytta bara lite i taget, 1 centimeter ger stor skillnad.

Även att ändra avståndet ger lite annat ljud.

För att få bra gitarrljud har jag valt ut gitarr, strängar, gitarrmickar, stärkare, cabinett, element, mikrofoner, mickpreamps jag gillar.

När jag kopplat i en gitarr som inte låter lika bra som mina så låter mina grejer inte lika bra. Byter jag strängar på mina gitarr till ett set som låter sämre låter det inte lika bra.

Men har jag ett bra gitarrljud kan jag göra bra inspelningar med en sm57:a.

Lycka till / DrHans

På den här inspelningen hänger ljudet förstås mest på dåliga gitarrgrejer, den ene killen är helt nybörjare och har inte ens nån egen stärkare. Men ändå. Jag har i mina egna grejer ett ruskigt bra ljud,men tycker inte SM57 har fångat det på rätt sätt nån gång. Live låter Redboxen bättre än SM57an. När vi varit i studio har vi efter att först testat SM57 haft andra större mickar, kommer inte ihåg vad. Stärkaren är en Fender Hot Rod combo, nyservad med nya rör.

I en annan tråd lovordas Sennheiser E 906, hur står sig den jmf med en MD 421? E 906 är ju inte så dyr, men "spelar skiten ur SM57" som nån skrev.

http://www.sennheiser.com/sennheiser/home_...ution_900-e-906

Hittar jag nåt som live till PA-t låter bättre ändå än Redboxen är ju det också bra. Allt kan alltid bli lite bättre.

Att dubba är inte aktuellt inom bluesgitarr, inte för mig i alla fall. Och ska vi spela helt live blir det bara en kanal över till gitarren. Ska jag lägga på efteråt kan jag ju testa med dubbla SM57 och NT2-A. Ev köra ett par genom ART-preampen jag hoppas kommer på posten idag! 🙂

http://www.artproaudio.com/products.asp?ty...cat=9&id=97

Kommer jag igång med sånt här kan jag hålla på en vecka med mikplaceringar och inställningar bara på gitarrljudet, vad kul det är ändå!

Vad jag var ute efter är att det går att få till jättebra inspelningar med en sm57:a. Om man inte klarar det kanske man inte skall köpa på sig en massa mikrofoner.

jag själv använder oftast fler mikrofoner i kombination.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som några redan har varit inne på tror jag du är ute efter en bandmick! Jag brukar köra med en Royer R121 och kombinera med någon annan mick (allt från en 57:A till en C12:A) Bandmickar ger ett mjukt sound och jag tror det skulle passa dig! Men de är ju inte lika billiga som en 57:A och man kan ju diskutera om det är bättre att lägga pengar på en ny stärkare eller om det är en ny mick man ska lägga pengarna på.

Men en bandmick är en mick som du kan använda på otroligt mycket mer än bara en gitarrstärkare! Så om du har pengarna säger jag kolla in en bandmick!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt standardsvar är Sennheiser e906, så sjukt mycket snyggare ljud än SM57 som jag tycker är lite för nasal. Visst den skär igenom mixen men Sennheisern gör både det och låter sååå mycket snyggare i övre mids och har desto mer botten.

Funkar även ypperligt live då läck inte ens går att tala om då man närmikar precis vid grillen.

Ett mycket kompetent val som inte är sådär snuskdyr 🙂

Hur är e906 jämfört med MD421? Är inte 421 mycket bättre?

Det där handlar ju mest bara om smak och referens och jag har i ärlighetens namn inte spelat in med MD421 utan bara kört den live en gång och va nöjd med det jag hörde men det va ju ingen frälsande feeling direkt utan bara ett bra alternativ.

e906 gillar jag väldigt mycket just för att jag tycker den förmedlar förstärkaren på ett ganska ickefärgande sätt.

Dock så ska man skilja på 906:an och 606/609:an som inte alls låter lika bra, fortfarande bra och bättre än 57:an i mina öron men 906:an är vägen att gå om man kan välja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som några redan har varit inne på tror jag du är ute efter en bandmick! Jag brukar köra med en Royer R121 och kombinera med någon annan mick (allt från en 57:A till en C12:A) Bandmickar ger ett mjukt sound och jag tror det skulle passa dig! Men de är ju inte lika billiga som en 57:A och man kan ju diskutera om det är bättre att lägga pengar på en ny stärkare eller om det är en ny mick man ska lägga pengarna på.

Men en bandmick är en mick som du kan använda på otroligt mycket mer än bara en gitarrstärkare! Så om du har pengarna säger jag kolla in en bandmick!

Hela kedjan från gitarr till Hot Rod combo har jag det bästa som finns, det finns helt enkelt inget jag hellre skulle vilja ha, Telecasternn är ju diskantrik om man vill och det vill jag, det är vasst som Roy Buchanan ibland, och då kanske SM57an lägger på än topp och tappar lite botten. SM57 kanske är bättre till en Les Paul genom en Marshall?

Bandmick, Musikbörsen har en billig, Golden Age R1 Mk2 1395 kr. Kan den vara nåt?

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...216700&fm=1

Shit, det gick inte att länka direkt...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Som några redan har varit inne på tror jag du är ute efter en bandmick! Jag brukar köra med en Royer R121 och kombinera med någon annan mick (allt från en 57:A till en C12:A) Bandmickar ger ett mjukt sound och jag tror det skulle passa dig! Men de är ju inte lika billiga som en 57:A och man kan ju diskutera om det är bättre att lägga pengar på en ny stärkare eller om det är en ny mick man ska lägga pengarna på.

Men en bandmick är en mick som du kan använda på otroligt mycket mer än bara en gitarrstärkare! Så om du har pengarna säger jag kolla in en bandmick!

Hela kedjan från gitarr till Hot Rod combo har jag det bästa som finns, det finns helt enkelt inget jag hellre skulle vilja ha, Telecasternn är ju diskantrik om man vill och det vill jag, det är vasst som Roy Buchanan ibland, och då kanske SM57an lägger på än topp och tappar lite botten. SM57 kanske är bättre till en Les Paul genom en Marshall?

Bandmick, Musikbörsen har en billig, Golden Age R1 Mk2 1395 kr. Kan den vara nåt?

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...216700&fm=1

Shit, det gick inte att länka direkt...

Direktlänk 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...