Jump to content
Annons

Mick till gitarrförstärkare


Frekvens

Recommended Posts

Sennheiser E 906, här är en affär i USA som säljer den för 1547 kr. Om de nu säljer till Sverige?

Det är även ett gäng kommentarer av de som köpt och använt dem, de verkar lyriska. De jämför också med SM57, en säger att han hatade SM57an from start! 🙂 Men nu hade han väl fått inre frid.

Med tanke på min vurm för att spela in live med trummor och bas i samma rum så kanske en E 906 är ett bättre val än en bandmick som tar upp ljud som en åtta.

http://pro-audio.musiciansfriend.com/produ...ate&so=desc

Fantastiska omdömen, har de fått betalt för att skarva på lite extra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
creel (oregistrerad)
Mitt standardsvar är Sennheiser e906, så sjukt mycket snyggare ljud än SM57 som jag tycker är lite för nasal. Visst den skär igenom mixen men Sennheisern gör både det och låter sååå mycket snyggare i övre mids och har desto mer botten.

Funkar även ypperligt live då läck inte ens går att tala om då man närmikar precis vid grillen.

Ett mycket kompetent val som inte är sådär snuskdyr 😛

Hur är e906 jämfört med MD421? Är inte 421 mycket bättre?

Det där handlar ju mest bara om smak och referens och jag har i ärlighetens namn inte spelat in med MD421 utan bara kört den live en gång och va nöjd med det jag hörde men det va ju ingen frälsande feeling direkt utan bara ett bra alternativ.

e906 gillar jag väldigt mycket just för att jag tycker den förmedlar förstärkaren på ett ganska ickefärgande sätt.

Dock så ska man skilja på 906:an och 606/609:an som inte alls låter lika bra, fortfarande bra och bättre än 57:an i mina öron men 906:an är vägen att gå om man kan välja.

Ahh, förstår det. Skulle dock vara kul att höra vad en som testat både MD421 och e906 säger.

Jasså! Jag var lite inne på att köpa e606 (tror den heter så, kostar runt tusenlappen hos Thomann) men e906 är alltså betydligt bättre?

Kan stämma bra, tack för tipsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt standardsvar är Sennheiser e906, så sjukt mycket snyggare ljud än SM57 som jag tycker är lite för nasal. Visst den skär igenom mixen men Sennheisern gör både det och låter sååå mycket snyggare i övre mids och har desto mer botten.

Funkar även ypperligt live då läck inte ens går att tala om då man närmikar precis vid grillen.

Ett mycket kompetent val som inte är sådär snuskdyr 😄

Hur är e906 jämfört med MD421? Är inte 421 mycket bättre?

Det där handlar ju mest bara om smak och referens och jag har i ärlighetens namn inte spelat in med MD421 utan bara kört den live en gång och va nöjd med det jag hörde men det va ju ingen frälsande feeling direkt utan bara ett bra alternativ.

e906 gillar jag väldigt mycket just för att jag tycker den förmedlar förstärkaren på ett ganska ickefärgande sätt.

Dock så ska man skilja på 906:an och 606/609:an som inte alls låter lika bra, fortfarande bra och bättre än 57:an i mina öron men 906:an är vägen att gå om man kan välja.

Ahh, förstår det. Skulle dock vara kul att höra vad en som testat både MD421 och e906 säger.

Jasså! Jag var lite inne på att köpa e606 (tror den heter så, kostar runt tusenlappen hos Thomann) men e906 är alltså betydligt bättre?

Kan stämma bra, tack för tipsen.

Kompisen tog hem en e606 och testade både i replokalen och live. Men den lät inte alls bra hur vi än försökte. Redbox och SM57 lät bra på en gång men inte Sennheisern. Jag är inte 100 på att det var just e606, men det finns väl bara två som ser lika ut, den och E906? Det måste ha varit en E606

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt standardsvar är Sennheiser e906, så sjukt mycket snyggare ljud än SM57 som jag tycker är lite för nasal. Visst den skär igenom mixen men Sennheisern gör både det och låter sååå mycket snyggare i övre mids och har desto mer botten.

Funkar även ypperligt live då läck inte ens går att tala om då man närmikar precis vid grillen.

Ett mycket kompetent val som inte är sådär snuskdyr 🙂

Hur är e906 jämfört med MD421? Är inte 421 mycket bättre?

Det där handlar ju mest bara om smak och referens och jag har i ärlighetens namn inte spelat in med MD421 utan bara kört den live en gång och va nöjd med det jag hörde men det va ju ingen frälsande feeling direkt utan bara ett bra alternativ.

e906 gillar jag väldigt mycket just för att jag tycker den förmedlar förstärkaren på ett ganska ickefärgande sätt.

Dock så ska man skilja på 906:an och 606/609:an som inte alls låter lika bra, fortfarande bra och bättre än 57:an i mina öron men 906:an är vägen att gå om man kan välja.

Ahh, förstår det. Skulle dock vara kul att höra vad en som testat både MD421 och e906 säger.

Jasså! Jag var lite inne på att köpa e606 (tror den heter så, kostar runt tusenlappen hos Thomann) men e906 är alltså betydligt bättre?

Kan stämma bra, tack för tipsen.

Kompisen tog hem en e606 och testade både i replokalen och live. Men den lät inte alls bra hur vi än försökte. Redbox och SM57 lät bra på en gång men inte Sennheisern. Jag är inte 100 på att det var just e606, men det finns väl bara två som ser lika ut, den och E906? Det måste ha varit en E606

Det finns e609 också

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt standardsvar är Sennheiser e906, så sjukt mycket snyggare ljud än SM57 som jag tycker är lite för nasal. Visst den skär igenom mixen men Sennheisern gör både det och låter sååå mycket snyggare i övre mids och har desto mer botten.

Funkar även ypperligt live då läck inte ens går att tala om då man närmikar precis vid grillen.

Ett mycket kompetent val som inte är sådär snuskdyr 😕

Hur är e906 jämfört med MD421? Är inte 421 mycket bättre?

Det där handlar ju mest bara om smak och referens och jag har i ärlighetens namn inte spelat in med MD421 utan bara kört den live en gång och va nöjd med det jag hörde men det va ju ingen frälsande feeling direkt utan bara ett bra alternativ.

e906 gillar jag väldigt mycket just för att jag tycker den förmedlar förstärkaren på ett ganska ickefärgande sätt.

Dock så ska man skilja på 906:an och 606/609:an som inte alls låter lika bra, fortfarande bra och bättre än 57:an i mina öron men 906:an är vägen att gå om man kan välja.

Ahh, förstår det. Skulle dock vara kul att höra vad en som testat både MD421 och e906 säger.

Jasså! Jag var lite inne på att köpa e606 (tror den heter så, kostar runt tusenlappen hos Thomann) men e906 är alltså betydligt bättre?

Kan stämma bra, tack för tipsen.

Kompisen tog hem en e606 och testade både i replokalen och live. Men den lät inte alls bra hur vi än försökte. Redbox och SM57 lät bra på en gång men inte Sennheisern. Jag är inte 100 på att det var just e606, men det finns väl bara två som ser lika ut, den och E906? Det måste ha varit en E606

Det finns e609 också

Jag har nästan 100 redan bestämt mig för att köpa en E906. Efter allt jag läst om den kan jag knappast bli besviken. Den blir väldigt allround för mig, kanonljud på gitarren både i studio och live, bra avskärmining från skarmmel runtikring. Sen är den säkert kanonbra till saxar och andra blås om jag ska spela in nåt jazzgäng vilket jag är sugen på.

Till virvel är den jo också mkt bra sägs det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Sennheiser E906. Jag köpte ju en sån och fick den förra torsdan och spelade samma dag in raggarocksbandet en andra gång, nu med den nya Sennheisern på leadgitarren, förra gången körde jag sm57. Vid slaskmix av första inspelningen fick jag skära typ enormt med diskant för att det inte skulle bli otäckt vasst. Sennheisern lät helt klart mkt bättre, på de här låtarna kan jag lyssna på gitarren (strata genom Randallcombo) utan eq.

Kanske man märker skillnad till det bättre mer på en vass strata än på Les Paul?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor skillnad är det på E906 och MD421?

Vet ej... En bra sak med E906 är att man kan hänga dit den på stärkaren utan stativ. Jag trädde sladden ett varv runt combons handtag, sen hängde jag den runt en lagom placerad ratt så hamnade den lite lagom mellan konens kant och mitten.

För mig kändes det som att jag hellre ville ha en ny E906 än en beg MD421, de kanske hamnar på ungf samma pris. Att live kunna hänga den på combon utan stativ smällde högt. Den ska ju vara kanon på saxofon och virvel med. 😕😉

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Vet ej... En bra sak med E906 är att man kan hänga dit den på stärkaren utan stativ. Jag trädde sladden ett varv runt combons handtag, sen hängde jag den runt en lagom placerad ratt så hamnade den lite lagom mellan konens kant och mitten.

För mig kändes det som att jag hellre ville ha en ny E906 än en beg MD421, de kanske hamnar på ungf samma pris. Att live kunna hänga den på combon utan stativ smällde högt. Den ska ju vara kanon på saxofon och virvel med. 😕😉

Det där med utan stativ är väl likadant med MD421?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med utan stativ är väl likadant med MD421?

Är inte MD421 den som ser ut som en rakapparat? Den ska man väl rikta mot högtalaren? Hänger man en SM57 på samma vis rakt ned framför högtalaren låter det ju shit. Eller sitter membranet på andra ledden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte MD421 den som ser ut som en rakapparat? Den ska man väl rikta mot högtalaren? Hänger man en SM57 på samma vis rakt ned framför högtalaren låter det ju shit. Eller sitter membranet på andra ledden?

Jupp och den ska riktas mot ljudkällan, så den sida du skulle raka dig med är membransidan 😕

Många lurar sig på utseendet och tror att mikrofonen har sidoupptagning som en stormembranare.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jupp och den ska riktas mot ljudkällan, så den sida du skulle raka dig med är membransidan 😕

Många lurar sig på utseendet och tror att mikrofonen har sidoupptagning som en stormembranare.

Åfan, då trodde jag fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...