Jump to content
Annons

Vad göra med en låååång och långsam akustisk låt?


ONSatan

Recommended Posts

Gjorde en låt i våras som fortfarande ”förföljer mig”. I min värld så är det en jävligt bra låt (även om jag är säker på att den inte är det för så många fler).

I vilket fall, låten är (och ska nog vara) i huvudsak akustisk och ganska långsam. Lite ”halvlångsam och lång visa” möter ”depp”. Jag har testat att spela in den ett antal gånger men det blir aldrig riktigt bra. Sången ”ska” nog vara lite slö och glidande men då jag ”testar sången” med Autotune så får den spel och gör om allt till smurfsång (???!!!). Till saken hör att jag kom på sångmelodin först (normalt gör jag allt samtidigt och i snabbare takt…) och att jag satte ackorden efteråt (tror låten går i G-dur och refrängen i A-moll).

Hur kollar man vilken tonart en sångmelodi går i (alltid lättare när man sätter ackorden samtidigt…)?

Vad mer göra med en låt som är ca 5 minuter och har mestadels akustiska gitarrer?

Funderar på att låta bas och kanske även trummor komma in stegvis och sen ha en hysterisk distad gura långt bak i ljudbilden under sista minuten. Vad tycker ni?

(btw, har druckit nästan en flaska champagne så jag svamlar kanske lite, men, hjälp mig!…) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
lägg inte upp låten, det blir svårare att hjälpa till då! 🙂

skål..

kan jag skicka ett PM med den? Har du spypåse (efter att ha hört låten)?

Cheers!

EDIT: Förtydligande ang spypåse...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, du säger ju själv att det är ett alternativ att bygga upp den med bas och trummor. Det kanske vore kul att göra det men lite andra instrument? Mandolin, orgel, tamburin, ägg eller något annat. Personligen sneglar jag är ofta på gamla Led Zeppelin, som i mitt tycke var mästerliga på arrangera om vad som egentligen (ofta) var gamla blueslåtar till något helt nytt (var nytt i alla fall... då!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, du säger ju själv att det är ett alternativ att bygga upp den med bas och trummor. Det kanske vore kul att göra det men lite andra instrument? Mandolin, orgel, tamburin, ägg eller något annat. Personligen sneglar jag är ofta på gamla Led Zeppelin, som i mitt tycke var mästerliga på arrangera om vad som egentligen (ofta) var gamla blueslåtar till något helt nytt (var nytt i alla fall... då!).

Ah, tack! Ska lyssna (är dålig på Zeppelin).

Cheers!

EDIT: Känner spontant att orgel kommer bli coolt (typ kyrkorgel fast med kompressor)

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger upp låten under pop/country. Den kommer vara kvar till imorgon.

Tacksam om någon hjälper mig (PS, lyssna inte på hela, efter första versen och refrängen har ni nog grepp om vad som är fundamentalt fel)!

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

hitills har alla låtar jag hört av dig varit bra så det ska bli kul att höra denna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

hitills har alla låtar jag hört av dig varit bra så det ska bli kul att höra denna också.

Hehe, tack! Dock blir det nog mer "kul" än bra denna gång ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello,

Plockade bort låten då det var jobbigt att ha den kvar och responsen ändå var "måttlig".

Om någon av er som laddade ner kan berätta vad det (i huvudsak) var för tonart på sången så tackar jag för det.

Annars kommer jag få fråga någon som känner mig och det kommer kännas ännu värre än att ha haft låten uppe här ...

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick hem din limited-time låt hehe.

Var också tvungen att tanka hem dina andra låtar.

Men det känns som att du verkligen gör till rösten och sjunger en oktav för lågt i denna.

Sen i refrängen blir det tja, jag vet inte riktigt, förvrängd punk-stil.

Blev en väldig grov paradox då din röst i dina andra låtar är helt perfekt.

En till grej, du borde stereomicka gitarren eller så får du lägga till ett spår, för att lägga delayen i höger kanal funkar nog inte i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe nu blir man ju nyfiken när man läst allt! Jag har gjort två låtar i denna genren precis alldeles nyss, du kanske kan få lite bra tips om jag hör den? 🙂

Kan du maila en länk tex?

Gjorde en låt i våras som fortfarande ”förföljer mig”. I min värld så är det en jävligt bra låt (även om jag är säker på att den inte är det för så många fler).

I vilket fall, låten är (och ska nog vara) i huvudsak akustisk och ganska långsam. Lite ”halvlångsam och lång visa” möter ”depp”. Jag har testat att spela in den ett antal gånger men det blir aldrig riktigt bra. Sången ”ska” nog vara lite slö och glidande men då jag ”testar sången” med Autotune så får den spel och gör om allt till smurfsång (???!!!). Till saken hör att jag kom på sångmelodin först (normalt gör jag allt samtidigt och i snabbare takt…) och att jag satte ackorden efteråt (tror låten går i G-dur och refrängen i A-moll).

Hur kollar man vilken tonart en sångmelodi går i (alltid lättare när man sätter ackorden samtidigt…)?

Vad mer göra med en låt som är ca 5 minuter och har mestadels akustiska gitarrer?

Funderar på att låta bas och kanske även trummor komma in stegvis och sen ha en hysterisk distad gura långt bak i ljudbilden under sista minuten. Vad tycker ni?

(btw, har druckit nästan en flaska champagne så jag svamlar kanske lite, men, hjälp mig!…) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick hem din limited-time låt hehe.

Var också tvungen att tanka hem dina andra låtar.

Men det känns som att du verkligen gör till rösten och sjunger en oktav för lågt i denna.

Sen i refrängen blir det tja, jag vet inte riktigt, förvrängd punk-stil.

Blev en väldig grov paradox då din röst i dina andra låtar är helt perfekt.

Kul att du gillar sången i de andra låtarna!

Kanske ska testa att sjunga den "vanligt" istället? Jepp, jag testar det under veckan. Från början var meningen att det skulle kännas "ångest" om låten (och då inte falsksångsångest).

Vet du vad det är för tonart på sången?

En till grej, du borde stereomicka gitarren eller så får du lägga till ett spår, för att lägga delayen i höger kanal funkar nog inte i längden.

Det ÄR två panorerade gitarrer. Fan vad jag måste vara tight ... 😎

Cheers!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe nu blir man ju nyfiken när man läst allt! Jag har gjort två låtar i denna genren precis alldeles nyss, du kanske kan få lite bra tips om jag hör den? 😎

Kan du maila en länk tex?

OK, PM'ar nån form av länk. Glad för tips och om du kan berätta vad det är för tonart på sången...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du kan prova att lyssna på vad som helst av Mark Kozelek, så borde du få idéer. Han är fanimej mästare på långsamma akustiska låtar. Faller kanske inte alla i smaken, men jag tycker att man känner "magin" i det flesta han gjort. För att i slutändan tror jag att när man gör en långsam akustisk låt, måste man känna den där speciella "magin" för att det ska funka. Det är det som får folk att komma tillbaka till låten. Exempel på bra, fängslande låtar: Heron Blue (Sun Kil Moon), Unlit Hallway (Sun Kil Moon), Down Through (Red House Painters), Carry Me Ohio (Sun Kil Moon).

När jag själv skriver långsamma akustiska låtar brukar jag planera in massor med passande sångstämmor, vilket kan lyfta en låt rejält. Dock så passar inte sångstämmor in i vissa fall. Sedan kan man ju leka med många gitarrfills och liknande för att hålla låten "igång". Trummor kan också öka livligheten och ge en låt mer färg. Bara för att en låt är långsam och akustisk, behöver inte trummor vara uteslutet.

Kan inte säga tonarten på låten eftersom jag inte hört själva låten. Men det borde vara enkelt att framställa om jag skulle få höra låten.

EDIT: Såg att du frågade tonarten till sångmelodin. Förstår inte riktigt vad du menar. Antar att du menar vilken tonart själva låten går i? Sångmelodin (och alla andra melodier) brukar traditionellt följa samma tonart som bakgrundsmusiken.

Redigerat av Snailking
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Gör inte en massa med låten som att bygga upp med trummor efter ett tag, distad gitarr lite senare osv. Det blir bara irriterande, lite uppvisning av vad modern teknik kan göra. Spela den akustiskt från början till slut, koncentrera dig på sången. Vill man att det ska hända en massa grejer skiter man ändå att lyssna på en lång långsam melankolisk låt. Lägg dit väldigt lite instrument, och öva dig så mycket på sången att du kan sätta den i en tagning. Då blir den mest intressant. Tänk på tex hur populär Johnny Cash blev trots att (pga att) de alltid spelade likadant hela låtarna rakt igenom, samma trum o baskomp på både vers o refräng. Låtarna lever och ändrar sig ändå hela tiden.

När man sen lyssnar på nästa låt händer det andra grejer...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Okej att den här tråden är från tiden när eurodisco toppade listorna och man spelade in på vaxrulle, men problemet med långa låtar som inte rockar finns ju fortfarande.

Utöver alla tips för att "hotta upp" produktionen tror jag att det bästa är om man låter låten vila ett tag, sedan kan man lyssna på den med fräscha öron och kanske hör vad som behöver ändras, eller om det ens är värt att fortsätta arbeta med låten. Jag har kasserat ett antal låtar som inte rockat tillräckligt. Om du trots allt vill arbeta vidare med den kanske det finns delar av kompositionen som går att återanvända?

Lyssna på "The great escape" av Seventh Wonder, den är en halvtimme lång och rockar som f*n!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...