Jump to content
Annons

Vilka ljud är bäst för att lära sig hur off velocity fungerar?


Tomas E

Recommended Posts

Off vecolity är nåt som jag inte ägnat en tanke hittills. Nu börjar det dock bli läge för det. Jag undrar därför vilka ljud man tydligast kan påverka. Alltså ljud där man klart och tydligt hör skillnad när man ändrar värdet för off velocity.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Velocity off är en signal, som sequencern kan skicka ut till en mottagare (mjukvaru synt eller hårdvarusynt) som kan ta emot den signalen.

Sen om det genererar någon respons, ljudmässigt, det beror på om ljudpatchen du kör på är programmerad för att reagera på velocity off data. Det är väldigt få som är det. Skulle man använda sig av ett ljud som reagerar på velocity off data så .. kanske en elgitarr eller elbas skulle funka bra; då man släpper tangenten så åsamkar man samma effekt som att basiste/gitarristen dämpar strängarna med vänsterhanden.

Velocity off är en MIDI parameter som är jämförbar med "vad som händer när man släpper upp tangenten". De flesta syntar och samplers använder sig istället av profil-parametern "Release" för att alstra den effekten.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Velocity off är en signal, som sequencern kan skicka ut till en mottagare (mjukvaru synt eller hårdvarusynt) som kan ta emot den signalen.

Sen om det genererar någon respons, ljudmässigt, det beror på om ljudpatchen du kör på är programmerad för att reagera på velocity off data. Det är väldigt få som är det. Skulle man använda sig av ett ljud som reagerar på velocity off data så .. kanske en elgitarr eller elbas skulle funka bra; då man släpper tangenten så åsamkar man samma effekt som att basiste/gitarristen dämpar strängarna med vänsterhanden.

Velocity off är en MIDI parameter som är jämförbar med "vad som händer när man släpper upp tangenten". De flesta syntar och samplers använder sig istället av profil-parametern "Release" för att alstra den effekten.

Som jag misstänkte då. Kanske är detta en "utdöd" parameter...

Jo, Kontakt t ex har ju några såna gitarrljud. Verkar inte vara så stor idé att använda annat än release-loopar m a o. Det är klart, man kan ju prova det om man vill göra nya egna syntljud i äldre syntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte är ute och cyklar så tror jag att vissa av Alesis synthar använder velocity off (för jag antar att det är samma som "release velocity"?).

Har aldrig testat det själv, men för rena synthljud jag kan tänka mig att är mest användbart till svepande atmosfäriska ljud med lång release-tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...