Jump to content
Annons

Nackdelar vid konvertering


Knorrrr

Recommended Posts

Jag har ett ljudkort (M-audio Delta 1010LT) med RCA-utgångar (Alternativt S/Pdif) och monitorer (Genelec 8030) med XLR-ingångar. När jag köpte monitorerna så tyckte de på 4sound att jag skulle koppla dem via teleingångarna på mixerbordet... Av någon konstig anledning som jag inte förstår..

Borde väl vara bättre att skicka signalen Direkt från ljudkortet till monitorerna, har jag kommit fram till. (Rätta mig om jag har fel...?) Särskillt eftersom mitt mixerbord är av enklaste typ.. (Ett Alto mixerbord för 700 kr)

Undrar om det blir någon förlust i signalen när jag använder en "konverterarplugg" "RCA till Tele"från mixerbordet och sedan "Tele till XLR"-kabel till monitorerna.. Har ingen som helst koll på ifall konvertering gör någon skillnad på ljudkvalitet..

Alternativet är att bara köra en "RCA till XLR"-kabel direkt till monitorerna.. Men det blir dyrare..

Fridens liljor / Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom Delta 1010LT inte har någon volymkontroll så skulle jag inte rekommendera att koppla monitorerna direkt dit. Om du skulle råka få fullt blås ut från ljudkortet så kan du paja högtalarna. Så en mixer är bättre än inget tycker jag, om inte annat som försäkring. Men det finns relativt billiga passiva volymkontroller du kan skaffa, exempelvis Nano Patch.

Och för att svara på frågan. Nej en RCA->Tele adapter av bra kvalité gör ingen ljudskillnad i min mening. Audiofiler håller säkert inte med mig där, men det struntar jag i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att svara på frågan. Nej en RCA->Tele adapter av bra kvalité gör ingen ljudskillnad i min mening. Audiofiler håller säkert inte med mig där, men det struntar jag i.

Kul det där med audiofiler...

Min morbror är gammal ljudtekniker, filmljudläggare och sedemera professor i filmljud. Han berättade för mig om ett blindtest nån i hans branch utsatte några audiofiler och en försäljare av highend-signalkablar etc för (ok, lite "råttan i pizzan"-varning iom att det är i andra eller tredje hand, men ändå).

Två identiska ljudsystem (bra grejer) sattes upp. System 1 hade såna där highend vattenkylda asdyra högtalarkablar. System 2 hade några gamla tvättlinor.

De flesta hörde en väldigt subtil skillnad (inte alla, men de flesta). Ungefär hälften föredrog highend-kablarna för typ tio lax metern... 🙂

Detta mellan de två mest extrema motpoler som gick att uppbringa. Det absolut bästa dyraste, och hittade-i-container-varianten.

Slutledning:

Man ska inte fästa alltför stor vikt vid specialgrejer och guldpläterade kontakter (det är väl bara för att kopparn inte ska ärga) och hit å dit. Får kontakterna bra kontakt så får de bra kontakt, oavsett om det sitter en adapter emellan och priset på kabeln är högt eller lågt. Så länge det inte glappar, är för högt motstånd, eller kabeln är otillräckligt avskärmad och så... Tuta och kör och var glad. Kvaliteten på musiken avgörs inte av prislappen på utrustningen. 🙂

Edit: sen att billigare kablar håller en bråkdel så länge är en annan fråga 😎

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen annan kommentar är den jag släpar med mig i sidfoten... snus är snus... 🙂

Och för att svara på frågan. Nej en RCA->Tele adapter av bra kvalité gör ingen ljudskillnad i min mening. Audiofiler håller säkert inte med mig där, men det struntar jag i.

Kul det där med audiofiler...

Min morbror är gammal ljudtekniker, filmljudläggare och sedemera professor i filmljud. Han berättade för mig om ett blindtest nån i hans branch utsatte några audiofiler och en försäljare av highend-signalkablar etc för (ok, lite "råttan i pizzan"-varning iom att det är i andra eller tredje hand, men ändå).

Två identiska ljudsystem (bra grejer) sattes upp. System 1 hade såna där highend vattenkylda asdyra högtalarkablar. System 2 hade några gamla tvättlinor.

De flesta hörde en väldigt subtil skillnad (inte alla, men de flesta). Ungefär hälften föredrog highend-kablarna för typ tio lax metern... 🙂

Detta mellan de två mest extrema motpoler som gick att uppbringa. Det absolut bästa dyraste, och hittade-i-container-varianten.

Slutledning:

Man ska inte fästa alltför stor vikt vid specialgrejer och guldpläterade kontakter (det är väl bara för att kopparn inte ska ärga) och hit å dit. Får kontakterna bra kontakt så får de bra kontakt, oavsett om det sitter en adapter emellan och priset på kabeln är högt eller lågt. Så länge det inte glappar, är för högt motstånd, eller kabeln är otillräckligt avskärmad och så... Tuta och kör och var glad. Kvaliteten på musiken avgörs inte av prislappen på utrustningen. 🙂

Edit: sen att billigare kablar håller en bråkdel så länge är en annan fråga 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

tills jag hittat ett bättre elternativ så kör jag en alto s-8 mixer där jag koplar en vanlig mick kabel från monitor utgångarna(xlr) på alto:n till xlr på genelec 8040. funkar ju iaf.

Jag har en ALTO-6.. Same same.. 🙂 Tycker att det kan vara lite brus i signalen från mitt ibland.. Det är därför jag vill styra signalen förbi det.

Så har jag volymkontroller på monitorerna som får vara nervridna när jag slår på dem, så att de inte skadas.. Det blir ju exakt samma som om jag vrider ner mastern på mixerbordet vid start.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det handlar om kablar som man kopplar om ofta, så kan det faktiskt vara bättre att köra med nickelpläterade än guldpläterade kontakter. Detta för att guldpläteringen är väldigt tunn och därför kommer att slitas med tiden och exponera kopparkärnan som ligger under, med dålig kontakt som följd när den blir oxiderad. Sitter det mer eller mindre permanent inkopplat, så är däremot guldpläterat att föredra eftersom det, som sagt, inte oxideras.

Ska man vara superkinkig på atomnivå, så ska man bara koppla ihop kontakter med samma material för att inte få krypströmmar mellan materialen - dvs guld till guld, nickel till nickel etc... I verkliga livet är det däremot inget att fundera över... 🙂

Bäst är kanske egentligen silver - för silveroxiden leder lika bra som silver, så det spelar ingen roll om det oxideras eller inte - men det ser ju inte så snyggt ut då förstås... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att svara på frågan. Nej en RCA->Tele adapter av bra kvalité gör ingen ljudskillnad i min mening. Audiofiler håller säkert inte med mig där, men det struntar jag i.

Kul det där med audiofiler...

Min morbror är gammal ljudtekniker, filmljudläggare och sedemera professor i filmljud. Han berättade för mig om ett blindtest nån i hans branch utsatte några audiofiler och en försäljare av highend-signalkablar etc för (ok, lite "råttan i pizzan"-varning iom att det är i andra eller tredje hand, men ändå).

Två identiska ljudsystem (bra grejer) sattes upp. System 1 hade såna där highend vattenkylda asdyra högtalarkablar. System 2 hade några gamla tvättlinor.

De flesta hörde en väldigt subtil skillnad (inte alla, men de flesta). Ungefär hälften föredrog highend-kablarna för typ tio lax metern... 😛

Detta mellan de två mest extrema motpoler som gick att uppbringa. Det absolut bästa dyraste, och hittade-i-container-varianten.

Slutledning:

Man ska inte fästa alltför stor vikt vid specialgrejer och guldpläterade kontakter (det är väl bara för att kopparn inte ska ärga) och hit å dit. Får kontakterna bra kontakt så får de bra kontakt, oavsett om det sitter en adapter emellan och priset på kabeln är högt eller lågt. Så länge det inte glappar, är för högt motstånd, eller kabeln är otillräckligt avskärmad och så... Tuta och kör och var glad. Kvaliteten på musiken avgörs inte av prislappen på utrustningen. 😄

Edit: sen att billigare kablar håller en bråkdel så länge är en annan fråga 🙂

Har hört en liknande story men den killen körde Monster Cable vs. Stålgalge 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...