Jump to content
Annons

Hur lägger ni kompressor på erat arr?


Powel

Recommended Posts

Det har "tyvärr" blivit dags och ta kompressorn vid hornen!! 😄 ...ja det är ju ingen lätt sak o hantera så därför har jag varit feg o sprungit ifrån...

1. Det jag undrar är hur använder ni kompressorn i era låtar...hur använder man en i allmänhet?

2. Jag som använder Cubase, ska jag lägga en kompressor på varje spår eller skapar man grouptracks(trummor för sig, synthar för sig, basen för sig, sång för sig m.m.) och sen kompressor på dom...eller t.o.m en kompressor för hela arret????

3. Kan det låta galet(som i dåligt) om man kör mycket komprimering på tex synthar men svag komprimering på trummor....kan det låta galet på nåt sätt?...

...ge gärna exempel på dåligt kompressorsound tack 😆

4. Ska/bör jag fortfarande använda kompressor på trummor och bas om jag vill använda sidechain kompressorn?

5. Finns det någon "tutorial" eller någon ute på nätet som visar olika sound med kompressor(ljud/video...inte tidning!)?

I mitt fall så är det mycket elektroniskt(inte så mycket dynamiskt) som jag kör (prog.trance, electro house, EBM m.m.) och kör mjukvaru kompressor i Cubase SX3 på PC

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enklaste sättet att lära sig kompressor är att börja använda kompressor! 🙂

Jag tolkar det som att du har en i stort sett färdig mix. Finns det något instrument/någon kanal som du tycker sticker ut lite för mycket ibland eller som kanske drunknar lite bakom något annat ibland? ÄR det något ljud som har en för kraftig attack? Eller kanske ett ljud vars attack känns lite tunn?

Lägg en kompressor på det spåret. Vrid och ratta så kommer du förhoppningsvis snart underfund med vad en kompressor kan göra.

Lite grundläggande saker. De flesta kompressorer har en eller flera av dessa parametrar:

Threshold - tröskelvärde. Bestämmer vid vilken ljudnivå kompressorn ska börja arbeta.

Ratio - verkningsgrad. I vilken utsträckning kompressorn ska komprimera nivåerna ovanför tröskelvärdet.

Attack - Hur snabbt kompressorn griper in

Release - Hur lång tid det ska ta för kompressorn att återställa nivåerna efter att nivåerna hamnat under tröskelvärdet igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

bästa kompressorvideon nånsin.

Själv använder jag kompressor på allt. Ofta gör jag det för att få ett bättre klipp i bland annat syntar som annars kan låta raka och lite småtråkiga. Använder oxå kompressor för att sidechaina så det är inte helt ovanligt att jag komprimerar i flera steg för att nå önskat resultat. En kompressor för att få fram ett schysst snärtigt ljud i en synt och sen ytterligare en kompressor som fixar sidechainen. Hur mycket jag komprimerar beror helt på hur jag vill att det ska låta. Har nog en förmåga att komprimera syntar hårdare än trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har "tyvärr" blivit dags och ta kompressorn vid hornen!! 🙂 ...ja det är ju ingen lätt sak o hantera så därför har jag varit feg o sprungit ifrån...

1. Det jag undrar är hur använder ni kompressorn i era låtar...hur använder man en i allmänhet?

2. Jag som använder Cubase, ska jag lägga en kompressor på varje spår eller skapar man grouptracks(trummor för sig, synthar för sig, basen för sig, sång för sig m.m.) och sen kompressor på dom...eller t.o.m en kompressor för hela arret????

3. Kan det låta galet(som i dåligt) om man kör mycket komprimering på tex synthar men svag komprimering på trummor....kan det låta galet på nåt sätt?...

...ge gärna exempel på dåligt kompressorsound tack 🙂

4. Ska/bör jag fortfarande använda kompressor på trummor och bas om jag vill använda sidechain kompressorn?

5. Finns det någon "tutorial" eller någon ute på nätet som visar olika sound med kompressor(ljud/video...inte tidning!)?

I mitt fall så är det mycket elektroniskt(inte så mycket dynamiskt) som jag kör (prog.trance, electro house, EBM m.m.) och kör mjukvaru kompressor i Cubase SX3 på PC

1. Känns lite svårt att svara på denna fråga på lagom nivå, eftersom jag inte vet vad du kan.

Kort sagt trycker en kompressor ned topparna på ljudspåret, så att det blir jämnare ljudnivå på spåret.

Man ställer in vid vilken ljudnivå kompressorn ska börja arbeta (treshold) och hur mycket den ska arbeta (ratio).

Dessutom ställer man in hur snabbt den ska börja arbeta (attack), hur länge effekten ska hålla i sig (hold), och hur snabbt den ska släppa komprimeringen(release). Slutligen ställer du utnivån (makeup gain). Var noga med att inte låta dig luras av att det låter bättre när det är starkare. Är kompressionen bra inställd och verkligen bör vara där ska det låta bra när det är samma upplevda volym som det var innan kompressorn. Bypassa och kontrollera nivån!

Vill du t ex ha kvar attacken i ett ljud kan du komprimera hur mycket du vill, bara du har lite längre attack, för då släpper kompressorn ändå igenom transienterna. Jag brukar komprimera majoriteten av ljudspåren i en mix lite grand, vissa spår lite mer, och vissa spår ännu mer.

Elbas och sång är nog de som brukar bli hårdast komprimerade i allmänhet.

2. Det varierar från fall till fall. T.ex. kör-paket och trummor kan du med fördel komprimera i grupp.

Med trummor brukar jag göra så att jag komprimerar det som behövs spår för spår, och sedan skickar jag alla trumspåren till en grupp, där jag lägger en mer eller mindre lätt kompressor för att klämma ihop trummorna lite grand som paket.

3. Om det låter galet så hör du nog det. Sen just med syntljud beror det ju såklart helt på vad det är för ljud.

4. Nu säger du ju inte vilka spår det är du vill side-chaina, men jag fixar alltid ljuden så att de låter bra i sig innan jag låter dem jobba med varandra. Alltså: ja.

5. Vet inte. Men du lär ju t ex hitta hundra svar som är bättre än mitt bara du söker snabbt på forumet här?

Och självklart läste jag först nu att du mest håller på med elektronisk musik, och då vet jag inte hur bra tips jag gett dig, eftersom jag håller på nästan uteslutande med inspelad musik (eller vad fan ska man kalla det?). Kanske något nyttigt iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Och självklart läste jag först nu att du mest håller på med elektronisk musik, och då vet jag inte hur bra tips jag gett dig, eftersom jag håller på nästan uteslutande med inspelad musik (eller vad fan ska man kalla det?). Kanske något nyttigt iaf.

Du har gett mig mycket att gå på!! 😆 tackar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

bästa kompressorvideon nånsin.

Ja! jag såg den senast igår faktiskt!! 😉 men jag var för trött för att lyssna om hans mamma haha..men nu var den riktigt bra!! tack iaf Becker!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju faktiskt vara svårt att höra exakt vad en kompressor gör i alla lägen. Använd gärna presets och lägg på lämpliga/olämpliga spår. Ha kompressorn öppen och dra nytta av grafiken. Följ med ögat hur kompressorn arbetar. Då blir det lättare att lära sig vad man skall lyssna efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Såg och bläddrade lite i Music Tech magazine och de hade en längre bra artikel om kompressor och det kan vara värt köpa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...