Jump to content
Annons

Måla om midikeyboard


Pluffo

Recommended Posts

Hallå!

Nu har jag tänkt att införskaffa mig ett stycke midikeyboard, antagligen modell 61 halvtaskiga tangenter tillsammans med lite reglage och knappar, från evolution eller m-audio. Problemet är bara att eftersom jag är en mycket stilmedveten människa så tycker jag att hela rasket ser ut som ett lågbudget ihopplock från någon sovjetisk soptip under 60-talet. Det saknas stil, det saknas klass....det saknas FÄRG!!!

Därför har jag nu en plan att införskaffa mig en midiklaviatur för att sedan måla om hela rasket i någon härlig färg ( det lutar åt chockrosa ). Dock hade jag tänkt att behålla själva tangenterna och alla knappar i sin orginalfärg ( även jag har en gräns ). Nåväl, i och med allt detta infinner sig ett par små stillsamma frågor:

- Jag har kommit fram till att det enda sättet som antagligen kommer att fungera är om man kan ta bort själva skalet från midiklaviaruten och måla det. Nu är frågan...är detta möjligt på ovannämnda modeller utan att ta fram herr kofot?

- Vad för typ av färg bör man använda? Det bör ju helst vara något som tål både svettiga fingrar och som inte luktar som ett raveparty. Något säger mig att jag borde använda någon typ av sprayfärg. Kan det ligga någonting i det?

- Är det någon här som kanske rent utav redan har genomfört ett sånt här vansinnesprojekt? I sånna fall undrar jag; Gick det bra? Vad ska man tänka på? Var målarfärgen god?

Nu hoppas jag att jag kan få lite hjälp i den här frågan för annars blir jag nog så depprimerad så att jag måste bygga ett madrassfort och sträckläsa gamla Studiotidningar.

P.S Notera att detta inlägget, trots tydliga spår av både ironi och slapstick inte innehåller en enda smiley 🙂 D.S

P.S.2 crap. D.S.2

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag går på målarskolan och lackar mycket

Det du bör göra är att ta bort själva plåten eller plasten (vad det nu är)

köpa ett fint sandpapper kornstorlek 200 - 400 ungefär. Sen slipar du lite lätt ner den gammla färgen ( om det fanns någon 🙂 ) eller ytan, så den blir matt.

Köp en sprayburk för bil m.m Finns nästan överallt, Dom flesta håller jättebra.

lägg på lite färg första gången, bara så det blir en yta. Det kommer se förjävligt ut första gången men det blir ju bättre. Sen när det har torkat någolunda, 3- 4 timmar, Behövs inte mer. Då lägger du på nästa lager. Dra långa drag över objektet, Håll ca 30 cm ifån. Se till att få färgen jämn över hela. Se till att du är på en damfriplatts, eller där det inte finns så mkt skit.

Grundregeln är att ha tålamod, spraya hellre 3 försiktiga gånger än 1 dålig.

frågor? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Måla den vackert brun med gröna knappar och sätt på några gångjärn så ser den ut som min DX7a...hehe

Nä, seriöst...

Du bör nog använda sprayfärg eftersom du förmodligen vill ha ett jämnt fint lager. Använd sån sprayfärg som är gjord för modellbygge, då vet du ju iaf att den inte har sönder plasten under. 🙂

Jag har ingen aning, men det borde väl gå att skruva isär klaviaturen(?). Men garantin gäller nog inte då...hehe

EDIT: Mantel hann före....äsch...

Redigerat av insolitus
Link to comment
Dela på andra sajter

Måla bara själva plåten, måla absolut inga tangenter eller nått. Kommer bara tjärva och se ut som du har doppat hela skiten i färgburken 🙂

Det ska nog gå bra om du tar det lilla lungna. Stressa inte bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Några tankar (been there)

-- köp plast med mönster på. Finns i furu, fiskar, allt möjligt.

-- måla med sprayfärg, redan sagt

-- kolla på modellaffären eller i konstmaterialaffären efter airbrush. motivmåla

-- lägg på många lager genomskinlig lack. Massa lager ger djup

-- besök en bil-lack firm, kanske nån kompis jobar där

Första gången brukar inte bli bra. Öva på nåt skrot.

T

Link to comment
Dela på andra sajter

- Är det någon här som kanske rent utav redan har genomfört ett sånt här vansinnesprojekt? I sånna fall undrar jag; Gick det bra? Vad ska man tänka på? Var målarfärgen god?

Har gjort en del sådana saker, dock inte med synthar men sak samma.

Ett tillägg till dom andras förslag är att du efter att du har lagt färg och före du klarlackar sätter dit gnuggbokstäver med text för knapparna.

Sen, då jag mest målar svart, så fär gärna någon som vet var man kan köpa vita bokstäver berätta det.

svarta bokstäver finns ju i vilken välsorterad kontorsaffär som helst men vita har jag tyvärr inte hittat nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan vara att börja med fint sandpapper, sedan köra på en lite grövre grundfärg. Sedan kör du sandpapper igen vilket borde täcka över eventuella ojämnheter som exempelvis text och annat bjäfs 🙂 - Sedan sprayar du i lager, kör på nån metallicfärg eller nåt annat osmakligt och avsluta med klarlack 😆

Edit: Ohhh, gnuggbokstäver borde bli coolt 😏

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

till skillnad från vad trombonisten blir det ALLTID bra vid första försöket.

Kör med sprej! Tejpa omsorgsfullt över allting du inte vill ha sprejat.

Sen tror jag också stenhårt på enfärgat, men det är ju högst subjektivt.

.. och de som inte tycker målning är fint tycker jag kan bita ihop sina sura läppar och stänga in sig med sina musgråa och blomkålsvita datorer.

EDIT: kodfel

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ta mig fasiken det smartaste jag hört på länge!

hmm...vilken idé jag fick nu...(har en oxygen 8 för tillfället)

😄 Men grejen är ju att alla tecken som visar vilken knapp/tangent som gör vad när man ska programmera försvinner samtidigt... :/

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Det var ta mig fasiken det smartaste jag hört på länge!

hmm...vilken idé jag fick nu...(har en oxygen 8 för tillfället)

😕 Men grejen är ju att alla tecken som visar vilken knapp/tangent som gör vad när man ska programmera försvinner samtidigt... :/

de kan du utantill! faan vad cool du är som målat över dem!!11

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan nu blir man ju sugen på att måla tangentbordet helt rött lagom till jul. Funkar ju dessutom som en försäkring om att man får ha datorn i fred från flickvännen. Blir kanske lite jobbigt så fort man skall ha nåt ovanligare tecken och varenda knapp är knallröd. Men man får väl klistra upp en ascii tabell på skärmen eller nåt 😕

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju lysande. En massa bra tips...Frågan är bara vem man ska lita på... 😕

Dock så har vi inte disskuterat så mycket än hur man rent praktiskt kan få loss skalet. På vissa borde det finnas skruvar medans det på andra antagligen är fram med eltejpen som gäller ( vilket antagligen blir ruskigt mycket svårare att få det bra ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan nu blir man ju sugen på att måla tangentbordet helt rött lagom till jul. Funkar ju dessutom som en försäkring om att man får ha datorn i fred från flickvännen. Blir kanske lite jobbigt så fort man skall ha nåt ovanligare tecken och varenda knapp är knallröd. Men man får väl klistra upp en ascii tabell på skärmen eller nåt 😆

/Majken

Tejpa över bokstäverna så kan du ha kvar dem 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ända rätta är att skruva bort plåten/plasten för att få ett bra resultat. Att täcka sånna små ytor och pillra blir ofta jävligt jobbigt, Och så måste du ta bort tejpen innan färgen torkat, annars torkar tejpen fast och det är inte roligt. Men om du envisas med att använda tejp så skaffa riktig masskeringtejp, Mycket bättre och lättjobbat.

Eller så skickar du upp plåtbiten hit så kan jag lacka den åt dej, Har en ny spruta nu och jag längtar! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ta mig fasiken det smartaste jag hört på länge!

hmm...vilken idé jag fick nu...(har en oxygen 8 för tillfället)

😆 Men grejen är ju att alla tecken som visar vilken knapp/tangent som gör vad när man ska programmera försvinner samtidigt... :/

de kan du utantill! faan vad cool du är som målat över dem!!11

Hängde inte med riktigt där... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...