Jump to content
Annons

Klangfix

Medlem
  • Antal inlägg

    33
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Klangfix

  • Födelsedag 1966-04-17

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Lund, Skåne
  • Intressen
    Gitarr-reparationer, audio, akustik, att spela musik i olika konstellationer, antikt ljud
  • Hemsida
  1. Hej! Jag vill gärna köpa din Wingtone ifall den är till salu.
  2. Vilken tur att jag testade bandtallrikarna på Revoxen innan jag tillverkade adaptern. Tallrikarna är ett par mm för stora för att få plats. Jag trodde inte det var möjligt. Hur kan man göra två standarder som bara nästan är likadana? Annars hade det funkat att såga ut ett centrum ur en bit mässing som jag hade liggande. Jaha, då får jag hitta en gammal rullbandspelare istället. jag som trodde att min Revox kunde ta alla 1/4-tums spolar. :-(
  3. Hej! Jag har fått i uppdrag att överföra 1/4 tum rullband på bandtallrikar (öppna spolar) med ett annorlunda nav än jag har på min Revox B-77. Finns det adaptrar som passar dessa? Vad heter nav-standarden? Se bild:
  4. Det finns en förklaring till som uppträder då man har skyddskomponenter i t ex en gitarrförstärkare som ibland kan vara kopplade så att det ligger en avstörningskondensator från fas till jord och en från nolla till jord. Om vägguttaget är jordat går alla eventuella transientstörningar och högfrekventa störningar till jord och din gitarrförstärkare skyddas. MEN! Om du inte kopplar in en sådan utrustning till ett jordat uttag, så lägger sig chassiet på förstärkaren på hälften av 230V = 115V i förhållande till jord (eller nolla). (nolla och jord är egentligen samma potential, men endast i en punkt och det är i elcentralen. Dessa får aldrig kopplas samman någon annanstans!!!). Även om du har ett jordat eluttag, så är det inte troligt att jorden i eluttaget håller samma potential som ditt värmeelement. Du försöker jorda bort 115V genom en relativt tunn ledning som kanske är 50m lång innan den dyker ner i ett jordspett i marken. Det blir en potentialskillnad mellan jordspettet och eluttagets jord. Det du känner som potential i elementet är identiskt med jordspettets potential. Gitarrens strängar däremot ligger på en något upphisad potential och om du inte känner det i fingrarna så är det möjligt att du känner det i läpparna då du rör vid t ex mikrofongallret på en jordad mikrofon. Det kan kittla rejält och vara hemskt obehagligt. Koppla alltid in gitarrförstärkaren i ett jordat uttag som är gemensamt med mixerbordets. Detta brukar minska problemen.
  5. Hej! Är det någon som kan råda mig vad jag ska köpa för ljudmodul som kan fungera som hyfsade trumljud och någorlunda vettiga blåsljud. Jag skulle vilja kunna använda trumljuden till vår trummis som kör en urgammal D-drum-II -rigg, och jag själv behöver hotta upp min Roland RD-600 med lite brass och träblåsljud. Finns det något som inte kostar 15 papp? Vad får man begagnat för under 3000kr ? Jag kan tänka mig att köpa något bättre om ett tag, men just nu är det ont om pengar. Vad ska jag välja??? mvh Björn
  6. Klangfix

    Aj som f*n!

    Lösning som inte kräver elektriker: Köp en jordad stickpropp. Anslut en rejäl kabel (minst 1,5 kvadratmillimeters tvärsnittsarea) till jordstiftet. Dra kabeln till ett kopparrör på minst 1,5m som du bankar ner i jorden. Stoppa nu in stickproppen i ett jordat vägguttag. Om nu din utrustning också är ansluten till jordade vägguttag kommer stötarna att försvinna.
  7. Där sa unbornichen en sak som låter intresant. Tinnitus är nog inte en fysisk ton, utan mer en psykisk ton, och ska man fasa ut en sån så får man nog äta piller. Korrekt. I örat sitter små hår som fångar upp olika frekvenser, och via nervbanor skickar till... tja, en xylofon, skulle man kunna säga... Denna xylofon uppfattar ljudintryckens tonhöjd, och skickar signaler vidare till hjärnan. Tinnitus är, skulle jag tro, en defekt på xylofonen, där en ton har hakat upp sig, och ständigt skickar info till hjärnan. Någon egentlig ton är det naturligtvis inte fråga om. Möjligen kunde man kanske försöka mäta exakt vilka frekvenser som tinnitusen ligger i, och operera bort de tonerna helt från audioreceptororganen. Nja, det var inte riktigt så vi fick det berättat för oss på föreläsningen i måndags. Basilarmembranet med alla flimmerhåren var tydligen täckta av en hinna som hindrade kemiska signalsubstanser att nå hörselnerven annat än när ljudet kommer in. (Ber om usräkt om jag minns fel...) Då det blir läckage i membranet tror man att tinnitus uppstår. Men detta var bara en av flera orsaker, efter vad jag förstod.
  8. Min tinnitus ligger på ca 17kHz i vänster öra. Den hörs ungefär lika högt som om du har huvudet 1m från en vanlig TV och lyssnar på 15625Hz-tonen från linjeoscillatorn. Tyvärr kanske inte ens alla i detta forumet hör TV-apparaten längre så det är en dålig jämförelse. Men jag kan säga att jag hör tonen även om jag själv pratar, vilket är ganska jobbigt. Jag spelade in en ljudfil en gång där jag först talade med vanlig samtalston och sen lade jag på en sinuston med samma frekvens i andra örat så det blev symmetriskt mellan den och min tinnitus. Jag spelade upp filen för ett antal människor men de fattade inte vad jag menade för de hörde inte 17kHz-tonen. DET var verkligen jobbigt, för då kan ingen fatta hur det låter... Jag jobbar annars som akustiker på SonyEricsson och var i måndags på ett föredrag om hörselskador. Eftersom mobilindustrin går mot mer musik i telefonerna är det ju viktigt att vi är vaksamma på att vi inte skadar folk. Föredraget var en tankeställare och ett antal myter avlivades: t ex att musik skadar mindre än buller. Det var tydligen bara en enda forskare som har försökt hävda detta och han har blivit motbevisad många gånger om sedan dess. Vidare fick vi ipräntat oss på föredraget att hörselskador och tinnitus kommer vid mycket lägre ljudvolymer än smärttröskeln. Dessutom kommer tinnitusen kanske med många års fördröjning. Jag är 39 år och aktiv musiker och ljudtekniker, men tycker det är jobbigt att veta att jag ska behöva lyssna på min 17kHz-ton i kanske 40 år till. Men jag förstår den pedagogiska omöjligheten att försöka få kids i 15-årsåldern att använda proppar för att de får tinnitus 20 år senare... Tyvärr är det den krassa sanningen. En annan intressant grej som vi fick veta var att det försigår en kemisk nerbrytningsprocess i örats hörselceller då man utsatts för höga ljudtryck. Om örat däremot fick vila i absolut tystnad direkt efter smällen, så fanns en liten möjlighet för örat att rädda en del av hörselcellerna som annars skulle frätas bort av olika bildade ämnen. Samma ämnen finns tyvärr i vissa mediciner (t o m Treo) som kan ge tinnitus utan starka ljudtryck. Tyvärr verkar det mest vara framtidsönskningar att kunna rädda hörselceller och flimmerhåren på basilarmembranet. Då är det bättre att börja med proppar så tidigt som möjligt. Jag har ännu inte skaffat gjutna proppar och skulle vara tacksam om någon kunde berätta lite hur era erfarenheter är av dessa. Var skaffar man dem och hur låter det när man själv spelar, t ex keyboard eller gitarr. Som tur är jag inte blåsare, för jag har hört att det kan låta lite mystiskt i sådana fall - eller?
  9. Det låter faktiskt som om du har en trasig komponent i din förförstärkare - troligen en elektrolytkondensator i nätdelen eller möjligen någon spänningsregulator som självsvänger. Det kan ju klart också vara ett glapp i en rörsockel eller annan kontakt. Det är jättesvårt att bedöma, för man vet inte i vilken nivå oljudet är i förhållande till nyttig signal. /Björn
  10. Tack för tipsen, men Honey Suckle rose är det nog inte. Den känner jag till från annat håll. Egenkomponerat är det inte heller, för jag har två inspelningar av samma låt. En från Ruda i Småland och en från Malmö. Båda inspelningarna är från omkring 1949 men med olika orkestrar utan inbördes kontakt. Jag kanske får kasta ut frågan på något jazzforum, för jazznördtätheten är kanske inte så stor här... 🙂 Tänkte bara prova om någon visste... Tack ändå. /Björn PS. Alexanders ragtime band skrevs 1911, det var 38 år för tidigt. ☺️
  11. Klangfix

    Vad heter låten?

    Jag håller på att renovera ett antal 78-varvs lackskivor från 1949. En av låtarna är helt okänd för mig. Jag skulle vara tacksam för hjälp med uppgifter om titel och kompositör. Lyssna gärna: http://www.student.lu.se/~Cie89blg/carlos.htm Renoveringen gjordes i CoolEdit Pro 2.0 mvh Björn
  12. Är det verkligen mögel? Är det inte lacket som oxiderar eller åldras och faller sönder? Vågar jag gå på med olja???? Hur lät det före och efter? /Björn
×
×
  • Skapa ny...