Jump to content
Annons

Jimi Hendrix Experience eller The Who?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

"Im a boy" med The Who var den låt jag först small av till och fick gåshud av.

Jimi Hendrix Experience var den första LP jag köpte. Sen fick jag aldrig i hela mitt liv höra nåt grymmare.

Keith Moon är nog min största influens fast jag aldrig spelat trummor. Såg Who på globen, de var enorma. Ringo Starr jr trummade fantastiskt.

Jimi Hendrix och The Who är för mig störst. Beatles o Stones är trevliga de med, ungefär som Siv Malmkvist. När Jimi spelar "Machine Gun" ser man hela Vietnamkriget framför sig. Eller som om man befinner sig mitt i det. Inom baslir var ju John Entwistle Gud.

Det senaste nu är att USAs regering eller underrättelsetjänst mördade Jimi Hendrix, antagligen för att han propagerade mot Vietnamkriget. Han blev en gång anfallen av 10 ligister som inte gillade hans musik. Han misshandlade allihop ensam, han hade lärt sig en del som fallskärmsjägare.

Hendrix & The Who for ever!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jaha så du går och gör en Valle? 😛 Men okej Jimpan är klart mer min smak äne Who.

Ja, blev bara tvungen att sno frågeställningen. Att ställa två motpoler mot varandra är toppen på forum, så gör jag jämt, (låt inte det komma ut) även på båtforumen där jag härjar under olika superhemliga nick.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jaha så du går och gör en Valle? :rolleyes: Men okej Jimpan är klart mer min smak äne Who.

Ja, blev bara tvungen att sno frågeställningen. Att ställa två motpoler mot varandra är toppen på forum, så gör jag jämt, (låt inte det komma ut) även på båtforumen där jag härjar under olika superhemliga nick.

Mmm låt mig gissa: Båt Nilsson? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha så du går och gör en Valle? :rolleyes: Men okej Jimpan är klart mer min smak äne Who.

Ja, blev bara tvungen att sno frågeställningen. Att ställa två motpoler mot varandra är toppen på forum, så gör jag jämt, (låt inte det komma ut) även på båtforumen där jag härjar under olika superhemliga nick.

Mmm låt mig gissa: Båt Nilsson? 😄

Jag är nån av de här gubbarna:

http://klotterplanket.marinan.com/customer...isc01W?OpenForm

Och här är jag en annan:

http://www.maringarderoben.se/forum/index.php

Link to comment
Dela på andra sajter

såg också who på globen, tyckte det blev sämre när de kom in på 70-tals låtarna och senare, gillar ju 60-tals låtarna mest.

visst var ringo´s son bra på trummor.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska crappiga låtar från båda två tycker jag...

Förslag på bättre låtar? Har du skrivit bättre låtar än Purple Haze, My generation, Vodoo Child, Wont get fooled again och Little Wing själv?

Tycker dem båda är oförtjänta ikoner. Det handlade nog mer om image och nyskapande. Låtarna är ingen höjdare tycker jag men det kan kanske vara för att 60-tals rocken inte funkar hos mej. Däremot så dök det upp en massa grymma band 5-10 år senare, säkert väldigt inspirerade av trådens nämnda. Nämner ett gäng större akter här som jag tycker lirar i samma liga men ett par divisioner över. Utan rang ordning:

Styx

ELO

Deep Purple

Uriah Heep

Grateful Dead

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska crappiga låtar från båda två tycker jag...

Förslag på bättre låtar? Har du skrivit bättre låtar än Purple Haze, My generation, Vodoo Child, Wont get fooled again och Little Wing själv?

Herregud!

Man behöver väl inte vara bättre än det man kritiserar bara för att ha en åsik?

Själv så tycker jag Hendrix är bättre än The Who!

Och med det så behöver jag inte vara bättre låtskrivare än The Who bara för att jag tycker att dom suger kamelkuk!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ganska crappiga låtar från båda två tycker jag...

Förslag på bättre låtar? Har du skrivit bättre låtar än Purple Haze, My generation, Vodoo Child, Wont get fooled again och Little Wing själv?

Tycker dem båda är oförtjänta ikoner. Det handlade nog mer om image och nyskapande. Låtarna är ingen höjdare tycker jag men det kan kanske vara för att 60-tals rocken inte funkar hos mej. Däremot så dök det upp en massa grymma band 5-10 år senare, säkert väldigt inspirerade av trådens nämnda. Nämner ett gäng större akter här som jag tycker lirar i samma liga men ett par divisioner över. Utan rang ordning:

Styx

ELO

Deep Purple

Uriah Heep

Grateful Dead

Visst ligger det något i ditt resonemang att det var image och nyskapande som dels, jag upprepar, dels, gjorde de till vad de blev. Att sen Hendrix gick och dog gjorde än mer för att han skulle bli ihågkommen. Ta sen bara ett band som KISS. Hur många gillade de egentligen? Hur många gillade de bara för deras image skulle? Kraftigt många. Enligt mig ett av de mest överskattade banden. Ingen inbillar väl att de skulle ha blivit så stora som de blev utan sin image? Knappast med deras mestadels mediokra låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hendrix för mig.

För övrigt bör man ju tänka på att det var helt andra tider då... med tanke på kommentarer om att de inte är så bra som hypen säger. Det är de kanske inte och jag kan mycket väl tänka mig att de kanske inte ens fått kontrakt idag. Och kanske är det så att låtarna växer med tiden och ger dem ett större sken än vad det borde haft. Men det går ju egentligen inte att säga något om detta. Mediabruset och stressen som finns (läs Nextopia om du är nyfiken) idag fanns inte då. Helt andra tider som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Ganska crappiga låtar från båda två tycker jag...

Förslag på bättre låtar? Har du skrivit bättre låtar än Purple Haze, My generation, Vodoo Child, Wont get fooled again och Little Wing själv?

Tycker dem båda är oförtjänta ikoner. Det handlade nog mer om image och nyskapande. Låtarna är ingen höjdare tycker jag men det kan kanske vara för att 60-tals rocken inte funkar hos mej. Däremot så dök det upp en massa grymma band 5-10 år senare, säkert väldigt inspirerade av trådens nämnda. Nämner ett gäng större akter här som jag tycker lirar i samma liga men ett par divisioner över. Utan rang ordning:

Styx

ELO

Deep Purple

Uriah Heep

Grateful Dead

Greatful Dead i det där gänget hur får du ihop det 😮 . Missförstå mig rätt nu jag respekterar din smak det blir bara så stora kast på nåt sätt.

Greatful Dead gick min polare och jag av nån anledning inte och kollade på när jag bodde i Köpenhamn. Vi såg det live på TV hemma istället och det urartade i total tystnad och begrundan från dom började till sista tonen trots att vi inte hade varken röka eller dricka. Ja det var en förunderlig upplevelse.

Deep Purple o jag minns när han och jag (det var på den tiden när dom hade feta lyssningsrum med fåtöljer i skivbutikerna i alla fall i Danmark) precis när jag tror det var deras andra skiva precis hade kommit (där dom är avbildade på på framsidan precis som det där berömda amerikanska monumenet.) Deep Pruple in Rock heter den ju för jösse namn 😉 fan man börjar bli gammal hehe. Ja det var tider det.

Dom andra banden du nämner fick jag dessvärre aldrig nån känsla för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska crappiga låtar från båda två tycker jag...

Förslag på bättre låtar? Har du skrivit bättre låtar än Purple Haze, My generation, Vodoo Child, Wont get fooled again och Little Wing själv?

Tycker dem båda är oförtjänta ikoner. Det handlade nog mer om image och nyskapande. Låtarna är ingen höjdare tycker jag men det kan kanske vara för att 60-tals rocken inte funkar hos mej. Däremot så dök det upp en massa grymma band 5-10 år senare, säkert väldigt inspirerade av trådens nämnda. Nämner ett gäng större akter här som jag tycker lirar i samma liga men ett par divisioner över. Utan rang ordning:

Styx

ELO

Deep Purple

Uriah Heep

Grateful Dead

Greatful Dead i det där gänget hur får du ihop det 😮 . Missförstå mig rätt nu jag respekterar din smak det blir bara så stora kast på nåt sätt.

Greatful Dead gick min polare och jag av nån anledning inte och kollade på när jag bodde i Köpenhamn. Vi såg det live på TV hemma istället och det urartade i total tystnad och begrundan från dom började till sista tonen trots att vi inte hade varken röka eller dricka. Ja det var en förunderlig upplevelse.

Deep Purple o jag minns när han och jag (det var på den tiden när dom hade feta lyssningsrum med fåtöljer i skivbutikerna i alla fall i Danmark) precis när jag tror det var deras andra skiva precis hade kommit (där dom är avbildade på på framsidan precis som det där berömda amerikanska monumenet.) Deep Pruple in Rock heter den ju för jösse namn 😉 fan man börjar bli gammal hehe. Ja det var tider det.

Dom andra banden du nämner fick jag dessvärre aldrig nån känsla för.

Jodå! Garcia med gäng får väl gå som rock från slutet av 60/börjar av 70. Bara det när han trillade av pinnen och borgmästaren gick ut offentligt och bad om "ingen vallfärdning hit please" (vilket hände ändå) sätter väl dem ändå i stjärnstatus?

Men visst, deras 3 bästa skivor är faktiskt från comeback-eran.

1980: Go to heaven

1987: In the dark

1989: Build to last

1989: Dylan & The Dead (live med Bob Dylan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska crappiga låtar från båda två tycker jag...

Förslag på bättre låtar? Har du skrivit bättre låtar än Purple Haze, My generation, Vodoo Child, Wont get fooled again och Little Wing själv?

Tycker dem båda är oförtjänta ikoner. Det handlade nog mer om image och nyskapande. Låtarna är ingen höjdare tycker jag men det kan kanske vara för att 60-tals rocken inte funkar hos mej. Däremot så dök det upp en massa grymma band 5-10 år senare, säkert väldigt inspirerade av trådens nämnda. Nämner ett gäng större akter här som jag tycker lirar i samma liga men ett par divisioner över. Utan rang ordning:

Styx

ELO

Deep Purple

Uriah Heep

Grateful Dead

Visst ligger det något i ditt resonemang att det var image och nyskapande som dels, jag upprepar, dels, gjorde de till vad de blev. Att sen Hendrix gick och dog gjorde än mer för att han skulle bli ihågkommen. Ta sen bara ett band som KISS. Hur många gillade de egentligen? Hur många gillade de bara för deras image skulle? Kraftigt många. Enligt mig ett av de mest överskattade banden. Ingen inbillar väl att de skulle ha blivit så stora som de blev utan sin image? Knappast med deras mestadels mediokra låtar.

KISS har skrivit världens bästa låtar även utan deras image. Iaf på 70-talet. Tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

The Who. Den gamle banjoisten Townsend har betytt mer för powerchorden genom att skippa tersen än vad någonsin Hendrix gjorde. Live in Leeds är helt enkelt grunden till hårdrocken.

Edit: Dessutom var Daltery en hundra gånger bättre sångare än vad Hendrix någonsin var.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Får man stryk om man säger att the who är som bäst på rockoperan "Tommy"? I like.

Kul också att se ELO nämnas, folk brukar mörka med det :rolleyes:

Jag gjorde en redovisning om ELO på gymnasiet och blev hånad av min lärare som sa: "På min tid var det bara töntarna som lyssnade på ELO"

Min tysta hämnd blev att gå hem och hänga upp samtliga LP-album på väggen i mitt rum..., och det finns ju ett gäng skivor...

(När kommer tråden "Sätta sig in ordentligt i miljöpolitiken vs Läsa Linda Rosings Blogg igen"?, en ganska vanlig frågeställning idag tror jag)

Link to comment
Dela på andra sajter

The Who. Den gamle banjoisten Townsend har betytt mer för powerchorden genom att skippa tersen än vad någonsin Hendrix gjorde. Live in Leeds är helt enkelt grunden till hårdrocken.

Edit: Dessutom var Daltery en hundra gånger bättre sångare än vad Hendrix någonsin var.

Live at Leeds växte jag upp med. Det finns en cd-version med fler låtar nu. Värre ös än allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man stryk om man säger att the who är som bäst på rockoperan "Tommy"? I like.

Kul också att se ELO nämnas, folk brukar mörka med det 🙁

Jag gjorde en redovisning om ELO på gymnasiet och blev hånad av min lärare som sa: "På min tid var det bara töntarna som lyssnade på ELO"

Min tysta hämnd blev att gå hem och hänga upp samtliga LP-album på väggen i mitt rum..., och det finns ju ett gäng skivor...

(När kommer tråden "Sätta sig in ordentligt i miljöpolitiken vs Läsa Linda Rosings Blogg igen"?, en ganska vanlig frågeställning idag tror jag)

Tommy är fantastisk, det är även Quadrophenia. Basisten John Entwistle spelade blåsinstrument, bla valthorn så komplicerat att de fick anlita tre av USAs bästa och två av Englands bästa blåsare för att fixa det live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha så du går och gör en Valle? :rolleyes: Men okej Jimpan är klart mer min smak äne Who.

Ja, blev bara tvungen att sno frågeställningen. Att ställa två motpoler mot varandra är toppen på forum, så gör jag jämt, (låt inte det komma ut) även på båtforumen där jag härjar under olika superhemliga nick.

Mmm låt mig gissa: Båt Nilsson? :rolleyes:

Jag är nån av de här gubbarna:

http://klotterplanket.marinan.com/customer...isc01W?OpenForm

Och här är jag en annan:

http://www.maringarderoben.se/forum/index.php

Ljusne-Håkan?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Man har väl sett The Who oxå hehe och Emerson Lake and Palmer och Rory Gallagher och Country Joe och Jonny Winter fan han spelade löjligt högt. Ja visst fan glömde ju Pink Floyd och för att inte tala om Focus och Marc Bolan och Whiter shade of Pale grabbarna och Träd Gräs och Stenar 😛 och Ten Years After. Det var tider det

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja Marc Bolan är någon som jag skulle ha viljat sett. Det är nackdelen med att upptäcka någon som redan har mulat eller band som lagt av för länge sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...