Jump to content
Annons

tips på uppmickning av basgitarr


Lewisownpeople

Recommended Posts

Hola!

Håller på med ett projekt och ska snart spela in bas. I de flesta fall kör man basen line med DI-box med en liten kompressor, men basisten börjar tröttna på att alltid få den enkla lösningen. Så jag tänkte piffa till stämningen lite och köra nån variant av uppmickning/line. Tänkte mig att jag skulle köra toppen line. Och sedan 2 mickar, en mitten på membranet, kanske en dynamisk stormembran och sedan en mik för att ta upp lite sub mer mot kanten en bit ifrån, kanske D112á. Nån som vet om det finns några nackdelar med att köra toppen line och sedan med mickar på själva lådan, eller någon som har några andra tips på andra uppmickningar?

ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är väl nästan standard att både lajna och mica basen, och sedan blanda kanalerna så det låter bra.

har dock ingen erfarenhet av att mica bas så det får någon annan tipsa om. du får prova vad som låter bra i dina öron, flytta runt micen för att hitta ditt ljudideal.

Link to comment
Dela på andra sajter

En MD421 i 45 graders vinkel in mot konan gör susen. För ett lite "renare" hifi-aktigare sound låter en Beyer M88 rätt in i konan oförskämt bra.

Använd linesignalen till subfrekvenser och plocka knorr och attityd ifrån micken(arna).

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är at inte övergöra det. Ju fler signaler att hålla reda på, desto större risk att slutresultatet blir utsmetat/tunnt/ihåligt av alla fasförskjutningar.

Koncentrera er på att få en mikrofon att låta "rätt". Komplettera med en lajnad signal direkt från basen eller från förstärkaren (det som låter bäst till uppmickningen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...