Jump to content
Annons

Volym på mixen...


HotLava

Recommended Posts

Tjosan.

Är ny med hela datainspelningsgrejen.

Har bounce:at ner en låt till wav från ProTools men volymen blir jättelåg om man jämför med andra låtar.

Hur får man upp volymen? Jag har mixat precis så att det inte peak:ar (blir rött) på mastern.

Fan, jag får ångest om det inte finns nåt man kan göra! 😱 Har typ setat och spelat in i fyra dagar på den här låten.

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

fyra dar på en låt? det va inte mkt. 😱 en låt kan ta mig flera år. eller ett par timmar när det flyter. men fyra dagar låter väldigt överkomligt.

det finns en hel drös med saker du kan göra, börja med att söka i detta forum vetja, det här är en ganska klassisk fråga som redan besvarats i flertalet trådar.

mvh peter

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjosan.

Är ny med hela datainspelningsgrejen.

Har bounce:at ner en låt till wav från ProTools men volymen blir jättelåg om man jämför med andra låtar.

Hur får man upp volymen? Jag har mixat precis så att det inte peak:ar (blir rött) på mastern.

Fan, jag får ångest om det inte finns nåt man kan göra! 😱 Har typ setat och spelat in i fyra dagar på den här låten.

Tacksam för hjälp.

Leta efter trådar om Mastering...

Link to comment
Dela på andra sajter

fyra dar på en låt? det va inte mkt. 🙂 en låt kan ta mig flera år. eller ett par timmar när det flyter. men fyra dagar låter väldigt överkomligt.

det finns en hel drös med saker du kan göra, börja med att söka i detta forum vetja, det här är en ganska klassisk fråga som redan besvarats i flertalet trådar.

mvh peter

Ok. Beror det på att du är kass eller tar det så lång tid ändå? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jösses..

Limiter på mastern skär väl av alla toppar? Det kan väl inte vara särskillt bra för ljudkvalitén?

Nej vanligtvis skär väl inte limiters av toppar, utan dom ser till att dom sänks, och efter sänkningen hoppar volymen tillbaka... därmed får du pumpning.

En clipper däremot klipper av topparna 🙂 En skitbra sådan heter GClip, helt gratis. Googla lite!

Om man mixar så att varje spår har ganska gott om volym, liksom inte så att trummorna ligger och peakar på -15 db utan det ska ju vara ganska mycket men lämna lite headroom på några db, sen kan man slänga på en eller ett par olika saturators för att färga ljudet och "limma" ihop det lite mer. Efter det kan man slänga på 2 st GClip på rad, och boosta volymen 1-2 db per instans av GClip, sen kan man kanske köra en mastering kompressor/limiter. Kompression är bra för att limma ihop mixen så instrument reagerar på varandra, men man måste vara jävligt försiktig... kompression kan förstöra eller förgylla musiken och gränsen mellan är ganska tunn 🙂

Vips, nu har du volym så det räcker och blir över men det betyder inte att det låter bra! Gäller att vara noga med hur man ställer in allting, och i vilken ordning man väljer att lägga pluggarna. Finns ju inget rätt eller fel.... så länge det låter bra!

(skrev ihop detta lite snabbt samtidigt som jag käkar, ursäkta för eventuellt skitsnack)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Och sen får du en platt och livlös låt.

Beror väl på hur hårt man pressar den.

Men det känns som vi haft den diskussionen förr på forumet 🙂

Jo men han sa kötta en limiter på och jag kanske misstolkade det som dra på ordentligt med den. 🙂 Använda några db eller så är något helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Bara att skriva med versaler på cd-skivan. "HÖJ VOLYMEN"

Du menar precis som att det i din panna står: "DRYG"

HAHAHAHa 10 000 000 poäng till "HotLava"! 😉

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...